سلف فاند چیست ؟ مقایسه معایب و مزایای سلف فاند با بورسیه تحصیلی

سلف فاند چیست

سلف فاند چیست ؟ مقایسه معایب و مزایای سلف فاند با بورسیه تحصیلی

در ابتدا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که سلف فاند چیست ؟ در واقع می‌توان گفت که سلف فاند به معنی قبول کردن مسئولیت‌های مالی تحصیل است و داوطلبی که قبول می‌کند به صورت سلف فاند به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازد، باید تمامی‌ هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاهی و هزینه‌های زندگی خود در مقصد تحصیلی مورد نظر را پرداخت کند.

دلایل مختلفی وجود دارد که داوطلبان اقدام به تحصیل به صورت سلف فاند می‌کنند. در صورت داشتن توانایی مالی داوطلبان می‌توانند نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرشان اقدام کرده و با پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی خود به ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظرشان بپردازند. به چند نکته‌ی مهم در مورد سلف فاند وجود دارد که داوطلبان قبل از اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه باید به آنها توجه کنند. در این متن این نکات را مورد مطالعه قرار خواهیم داد. همچنین به بررسی مزیت‌ها و معایب سلف فاند خواهیم پرداخت. در صورتی که قصد دارید به ادامه تحصیل در دانشگاه‌هایی که رایگان نیستند بپردازید و تمام مسئولیت‌های مالی تحصیل و زندگی دانشجویی خود را به عهده بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

سلف فاند چیست

دلیل انتخاب و ادامه تحصیل به صورت سلف فاند چیست ؟

دلایل مختلفی وجود دارند که دانشجویان اقدام به انتخاب ادامه تحصیل به صورت سلف فاند می‌کنند. باید به این نکته‌ی مهم توجه کرد که به منظور تحصیل به صورت سلف فاند باید دارای توانایی مالی داشته باشید و بتوانید گواهی تمکن مالی خود را به دانشگاه ارائه دهید. به این صورت که مدارکی را به دانشگاه مورد نظر ارائه می‌دهید که توانایی مالی شما را برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه و همچنین زندگی در مقصد تحصیلی مورد نظرتان در طول دوره‌ی تحصیل اثبات می‌کند.

در صورتی که از دانشگاهی پذیرش تحصیلی می‌گیرید که بابت ترم‌های تحصیلی از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند، باید تمام مبلغ شهریه را به صورت کامل به دانشگاه پرداخت کنید. در صورتی که دانشجویانی که نسبت به اخذ کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی اقدام می‌کنند، می‌تواند شامل تخفیف در مبلغ شهریه دانشگاهی یا دریافت کمک هزینه‌های زندگی و تحصیل شوند. اما در صورت تحصیل به صورت سلف فاند دانشگاه تعهدی در رابطه با مسائل مالی شما نخواهد داشت.

تحصیل با سلف فاند

مزایای سلف فاند نسبت به فاند چیست؟

در برخی از مواقع تحصیل به صورت سلف فاند دارای مزیت‌هایی است که برخی از دانشجویان ترجیح می‌دهند که تسهیلات خود را به صورت سلف فاند ادامه دهد.

پذیرش آسان‌تر

می‌توان گفت یکی از دلایل تحصیل به صورت سلف فاند اخذ پذیرش تحصیلی آسان‌تر است. معمولاً برای بهره‌مندی از تحصیل رایگان یا دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی باید دارای یک رزومه‌ی قوی باشید که شما را در میان دیگر رقیبان ممتاز کند و به این ترتیب موفق به دریافت کمک هزینه و تحصیل رایگان یا ارزان شوید. به همین دلیل معمولاً اخذ پذیرش از بیشتر دانشگاه‌هایی که از دانشجویان به صورت سلف فاند پذیرش تحصیلی به عمل می‌آورند، به اندازه‌ی دانشگاه‌های دولتی و رایگان سخت نیست.

عدم زمان مناسب جهت ارسال مدارک جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی

از طرف دیگر گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که دانشجویان فرصت کافی برای ارسال درخواست دریافت کمک هزینه را ندارند و در مدت زمان کوتاهی از دانشگاه مورد نظر پذیرش می‌گیرند. به این معنا که بازه زمانی تعیین شده برای ارسال مدارک مورد نیاز برای دریافت فاند و کمک هزینه به پایان رسیده و دانشجو دیگر فرصت ارسال درخواست دریافت کمک هزینه ندارد. از طرفی بیشتر دانشجویانی که در این موقعیت قرار می‌گیرند، نمی‌خواهند فرصت تحصیل در دانشگاه مورد نظرشان را از دست بدهند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که به صورت سلف فاند به تحصیل خود ادامه دهند.

امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی از ترم‌های آتی

البته باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان پس از شروع به تحصیل به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند مقطع دکترا می‌توانند در ترم‌های بعد درخواست کمک هزینه تحصیلی بکنند و در آینده از مزیت‌های دریافت فاند و کمک هزینه بهره‌مند شود.

 نکات مهم در مورد تحصیل به صورت سلف فاند

سلف فاند چیست

در صورتی که می‌خواهید به صورت سلف فاند تحصیلات خود ادامه دهید، باید به چند نکته‌ی بسیار مهم توجه داشته باشید. توجه به این نکات باعث می‌شود که تصویر روشنی از آینده تحصیلی خود داشته باشید و در آینده با مشکلاتی که ممکن است برای بیشتر دانشجویان پیش بیاید، مواجه نشوید. به خصوص اگر قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارید، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید دقت زیادی در این مورد به خرج بدهید.

موقعیت مکانی و مقصد تحصیلی خود را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در صورت ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت سلف فاند باید به آن توجه کنید، مقصد تحصیلی‌تان است. به عنوان یک دانشجوی خارجی علاوه بر هزینه‌ی شهریه دانشگاه باید هزینه‌ی زندگی در کشور و شهر مقصد تحصیلی‌تان را در نظر بگیرید و دیدگاه شفافی در مورد این موضوع داشته باشید. باید بگوییم که بزرگ‌ترین هزینه برای دانشجویان بین‌المللی در مرحله‌ی اول هزینه‌ی تامین مسکن و اجاره خانه است. همه‌ی آن چیزی که در مورد تحصیل در خارج از کشور باید در نظر بگیرید انتخاب دانشگاهی با رتبه‌ی عالی نیست، بلکه باید به شرایط زندگی دانشجویی خود در آینده حتماً توجه کنید.

اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی و نزدیک محل اسکان به دانشگاه

برخی از شهرها و مناطق در مقایسه با شهرهای دیگر هزینه‌ی زندگی پایین‌تری دارند. بنابراین ابتدا هزینه‌ی زندگی دانشجویی در مقصد تحصیلی مورد نظرتان را محاسبه کرده و با توجه به بودجه‌ی خود اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه بکنید. از طرف دیگر به امکاناتی که دانشگاه مورد نظر در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد توجه کنید. به عنوان مثال بسیاری از دانشگاه‌ها امکان اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند تا دانشجویان بتوانند با هزینه‌ی کمتری مسئله‌ی اقامت و اسکان خود را حل کنند. همچنین توجه کنید که محل اقامت شما با دانشگاه فاصله‌ی کمی ‌داشته باشد تا بتوانید به راحتی و با صرف هزینه‌ی حمل و نقل کمتری به دانشگاه رفت و آمد کنید.

سلف فاند چیست

اشتغال حین تحصیل

همچنین امکان اشتغال به کار دانشجویی در طول دوره‌ی تحصیل را مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از دانشگاه‌ها به خصوص در مقاطع تحصیلی تکمیلی اجازه‌ی اشتغال به کار پاره وقت را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهند. به این ترتیب دانشجویان می‌توانند با اشتغال به کار و دریافت دستمزد، بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در یک کشور خارجی را تامین کنند. به این منظور باید دقت کنید که دانشگاه در مقطع و رشته‌ تحصیلی شما، چند ساعت اجازه‌ی کار پاره وقت در هفته را می‌دهد و اینکه میزان درآمد دانشجویی شما چقدر خواهد بود. با این کار می‌توانید بین درآمد و مخارج خود تعدیل به وجود بیاورید.

شرایط خود را با شرایط دیگران مقایسه نکنید

ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که اخذ پذیرش تحصیلی به صورت سلف فاند ممکن است این تصور را به وجود بیاورد که شما مهارت و دانش کافی برای بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی را نداشته‌اید. در صورتی که این یک تفکر کاملاً اشتباه است و هر دانشجو با توجه به شرایط و اهداف خود اقدام به انتخاب نوع تحصیل خود می‌کند. عدم بهره‌مندی از کمک هزینه تحصیلی هرگز به معنای پایین بودن مهارت و دانش شما برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر و عالی رتبه نیست. باید بدانید که هیچ دانشگاه معتبری اجازه‌ی ادامه تحصیل و فارغ التحصیلی برای دانشجویی که مهارت و تسلط کافی را نداشته باشند نمی‌دهند و برای دانشجویانی که نتوانند به خوبی ازعهده تحصیل بربیایند مدرکی اعطاء نمی‌کند. بنابراین نسبت به خود اعتماد به نفس داشته باشید و بدانید که به اندازه‌ی دیگر دانشجویان خوب و توانمند هستید.

مزیت‌ها و معایب سلف فاند چیست ؟

 تحصیل به صورت سلف فاند می‌تواند نکات مثبت و منفی داشته باشد. داوطلبان باید با در نظر گرفتن شرایط و اهداف خود اقدام به تحصیل به صورت سلف فاند، یا با بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی بکنند. در این قسمت به بررسی مزیت‌ها و معایب تحصیل به صورت سلف فاند خواهیم پرداخت.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

مزیت‌های تحصیل به صورت سلف فاند چیست ؟

مزایای سلف فاند چیست

دستمزد بالای کار دانشجویی

یکی از مزیت‌های تحصیل به صورت سلف فاند این است که تامین بودجه تحصیلی به صورت شخصی باعث می‌شود که برخی از هزینه‌های دانشگاه برای دانشجویان سلف فاند در نظر گرفته نشود. همچنین معمولاً دستمزد آن دسته از دانشجویانی که به صورت سلف فاند به ادامه تحصیل می‌پردازند در کارهای دانشجویی بالاتر است.

سلف فاند چیست

آزادی بیشتر نسبت به دانشجویانی که کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده‌اند

از طرف دیگر تحصیل به صورت سلف فاند باعث می‌شود که آزادی‌های بیشتری داشته باشید. با اینکه بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی به خصوص در مقطع دکترا وسوسه برانگیز است و معمولاً مبلغ خوبی به عنوان فاند یا کمک هزینه به دانشجویان اعطاء می‌گردد، در مقابل دانشجویان باید مسئولیت‌هایی را بپذیرند که از آزادی آنها کم می‌کند. دانشجویان در قبال دریافت کمک هزینه مجبور هستند در ساعت‌های آموزشی خاص مشغول به کار و فعالیت باشند و در رویداد‌های اجباری به صورت منظم شرکت کنند. بنابراین در صورت تحصیل به صورت سلف فاند مسئولیت این تعهدات را برعهده نخواهد نداشت. به این صورت می‌توانید زمان بیشتری برای انجام تحقیقات خود و شرکت در کنفرانس‌ها و برنامه‌هایی که برای شما مفید هستند داشته باشید و حتی وقت بیشتری برای زندگی اجتماعی خود بگذارید.

امکان انصراف از تحصیل

باید به این نکته توجه کنید که در صورت بهره‌مندی از کمک هزینه متعهد هستید که تحصیل در دانشگاه را دنبال کنید. در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنید. در حالی که در صورت تحصیل به صورت سلف فاند در صورت تغییر نظر می‌توانید از ادامه تحصیل در دانشگاه صرف نظر کرده و ترک تحصیل کنید. برای مثال برخی از افراد با ویزای دانشجویی و به صورت سلف فاند وارد کشور مورد نظر خودشان می‌شوند و در ماه‌های اولیه ورود به دنبال کار می‌گردد و بعد از پیدا کردن شغل مورد نظرشان، از تحصیل خود انصراف می‌دهند.

نحوه نگارش و ارسال نامه درخواست فاند از استاد

معایب تحصیل به صورت سلف فاند چیست ؟

معایب سلف فاند چیست

هزینه بالای پرداختی به دانشگاه

اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که معایب تحصیل به صورت سلف فاند چیست ؟ این یک امر بدیهی است که در صورت عدم بهره‌مندی از کمک هزینه تحصیلی باید متحمل پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه و هزینه‌های زندگی دانشجویی خود شوید. در صورتی که شما قبول کنید که تمامی‌ هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید، ممکن است تحت فشار مالی قرار بگیرید. به خصوص اینکه تحصیل در یک کشور خارجی برای دانشجویان بین‌المللی به مراتب گران‌تر از تحصیل آنها در کشور خودشان خواهد بود. چرا که دانشجویان باید هزینه‌ی اقامت و زندگی مستقل را پرداخت کنند. به خصوص اینکه برخی از هزینه‌های غیر قابل پیش بینی ممکن است برای هر کسی در زندگی پیش بیاید و شما پس انداز کافی برای انجام امور خود را نداشته باشید. با توجه به افزایش قیمت ارز در ایران، امکان پرداخت هزینه به صورت سلف فاند خیلی سخت است و هر کسی امکان پرداخت آن را ندارد.

عدم اطمینان به منابع دیگر مالی

یکی دیگر از معایب تحصیل به صورت سلف فاند این است که بیشتر دانشجویانی که بدون دریافت کمک هزینه اقدام به تحصیل می‌کنند، معمولاً روی منابع درآمد دیگر حساب باز می‌کنند. ممکن است که شما همیشه دسترسی به منبع درآمد کافی نداشته باشید یا به هر دلیلی منبع درآمد شما قطع شود.

تداخل کارهای جانبی با دوره تحصیلی دانشجویان

از طرف دیگر بسیاری از دانشجویانی که به تحصیل به صورت سلف فاند می‌پردازند، سعی می‌کنند که خارج از دانشگاه کار کنند که این امر باعث می‌شود بیشتر وقت خود را که باید صرف مطالعه و تحقیق نمایند، در محل کار بگذرانند. متاسفانه این امر می‌تواند باعث عقب افتادن از تکالیف و درس‌های دانشگاهی ‌شود و به پیشرفت تحصیلی دانشجو لطمه وارد کند.

شرایط فاند تحصیلی خوب برای دکترا و پیشنهاد دریافت آن

با توجه به اینکه امکان ادامه تحصیل به خصوص در مقطع دکترا با بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی بسیار راحت‌تر است، منطقی به نظر نمی‌رسد که داوطلبان ترجیح ‌دهند به صورت سلف فاند به ادامه تحصیل بپردازند. باید بگویم که برخی از دانشگاه‌ها کمک هزینه‌های تحصیلی بسیار با ارزشی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. حتی بیشتر دانشجویان می‌توانند علاوه بر تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی با بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی، مقداری پس انداز نیز داشته باشند. به خصوص برای دانشجویان ایرانی که تحصیل و زندگی در کشورهای خارجی می‌تواند برایشان بسیار گران باشد، دریافت کمک هزینه تحصیلی شانس بسیار بزرگی برای آنها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انتخاب دانشگاه شرایط و مدارک لازم برای بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و نسبت به تکمیل و ارسال مدارک در بازه‌ی زمانی تعیین شده اقدام نمایید.

چگونه برای اپلای دکترا اقدام کنیم؟

دریافت اطلاعات موثق در مورد کمک هزینه‌های تحصیلی

باید دقت کنید که انواع کمک هزینه‌ها توسط دولت‌ها‌، دانشگاه‌ها و دیگر ارگان‌ها به دانشجویان بین‌المللی اعطاء می‌گردند. برای مطالعه‌ی شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هرنوع کمک هزینه‌ی تحصیلی باید به وب‌سایت رسمی‌ کمک هزینه‌ی مورد نظر یا دانشگاهی که اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی از آن می‌کنید، مراجعه نمایید. باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که مبلغ و مدت زمان بهره‌مندی از هر نوع کمک هزینه تحصیلی می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. به عنوان مثال نوع موسسه‌ی آموزشی‌، کشور مقصد تحصیلی‌، دانشگاه مورد نظر، رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر داوطلب و شرایط دانشجو مانند کشور محل تابعیت و رزومه‌ی تحصیلی و حرفه‌ای او می‌تواند روی نوع کمک هزینه و مبلغ آن تاثیر گذار باشد.

ارائه سایر کمک‌های مالی به دانشجویان

علاوه بر کمک هزینه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌ها پاداش‌ها و جوایز بسیاری را برای دانشجویان ساعی و ممتاز خود در نظر می‌گیرند. بنابراین شما با سعی و تلاش در طول دوران تحصیلی خود می‌توانید نظر کمیته دانشگاه را به خود جذب کرده و موفق به دریافت پاداش‌های مالی بیشتری شود. برخی از کمک هزینه‌ها تنها هزینه‌ی شهریه دانشگاه را تحت پوشش قرار می‌دهند. در صورتی که برخی دیگر از فاندهای تحصیلی کمک هزینه‌های مربوط به زندگی را برای دانشجویان بین‌المللی  را نیز در پرداخت می‌کنند.

در صورتی که شما یا هر یک از آشنایان‌تان تجربه‌ی تحصیل به صورت سلف فاند در خارج از کشور را دارید، خوشحال می‌شویم که به ما بگویید از نظر شما مزیت‌ها و معایب تحصیل با سلف فاند چیست و نظرات و تجربیات خود را در مورد این نوع تحصیل با ما در میان بگذارید.

منبع: findaphd

1 دیدگاه دربارهٔ «سلف فاند چیست ؟ مقایسه معایب و مزایای سلف فاند با بورسیه تحصیلی»

  1. حمیدرضا رستاقی

    سلام وقت بخیر
    پسر من الان ترم دو در دانشگاه بوستون هست و برای دکتری آنجا فول فاند گرفت
    ولی استادی که باهاش اپلای گرفته ، الان بهش اعلام کرده که اسپانسری که قرار بوده فاند آنها را تامین کنه ، براشون پول واریز نکرده و از این پس ساپورت مالی نمی شوند و این یک معطل جدی برای فرزندم شده است .
    شما راهکاری به ذهنتان میرسد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *