فول فاند چیست ؟ مقایسه فول فاند تحصیلی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا

فول فاند چیست

امروزه در جامعه ما افراد زیادی هستند که رویای مهاجرت به کشور مورد نظر به خصوص از طریق بورس تحصیلی را در سر می‌پرورانند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید به احتمال زیاد اطلاعات کلی درباره بورس‌های تحصیلی دارید. به طور کلی می‌توان بورس‌های تحصیلی را به 2 دسته بورس‌های تحصیلی معمول و بورس‌های تحصیلی کامل که به اصطلاح به آنها فول فاند نیز می‌گویند، تقسیم کرد. اما منظور از فول فاند چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ لطفا برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

اعتبار مالی یا فاند چیست

کلمه فاند، به معنی بودجه و تامین مالی افراد با شرایط خاص است. انواع اعتبار مالی را به صورت کلی می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد. دسته اول هزینه‌ای است که به عنوان حقوق و دستمزد به دانشجو پرداخت می‌شود و به منزله‌ی درآمد حاصل از کار دانشگاهی است و دسته دوم هزینه‌ای است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پرداخت شهریه یا دیگر هزینه‌های تحصیل دانشجو کمک می‌کند. مبلغی که به عنوان حقوق یا دستمزد ماهیانه یا سالانه از سوی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به دانشجویان تعلق می‌گیرد، معمولاً برای دانشجویان مقطع دکترا و بالاتر است. کمک هزینه‌های تحصیلی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم پرداخت می‌شوند یا از نوع وام با بازپرداخت کوتاه مدت و بلند مدت هستند و یا در دسته کمک هزینه‌های مالی بلاعوض قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به بازپرداخت آن مبلغ نیست.

سازمان‌های ارائه دهنده فاندهای تحصیلی

ممکن است اعتبار مالی که به دنبال آن هستید توسط یک سازمان دولتی و یا موسسات و شرکت‌های خصوصی تامین شود. بدیهی است که موسسات و شرکت‌های مختلف خصوصی براساس حوزه کاری و نیازهای لحظه‌ای خود، فاندهایی را تعریف و از آنها پشتیبانی می‌کنند. هرچند که در این نوع بورسیه، متقاضیان آزادی عمل بیشتری نسبت به فاندهای دولتی برخودار هستند اما به یاد داشته باشید که به دست آوردن این نوع بورسیه بسیار سخت است. زیرا تعداد این نوع فاند‌ها بسیار کمتر از فاند‌های سازمان‌های دولتی است.

بورسیه تحصیلی فول فاند چیست

همان طور که می‌دانید هزینه‌های دانشگاه‌های خارجی بسیار زیاد است، بنابراین دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از كشور معمولاً نیاز به دریافت اعتبار مالی یا همان فاند دارند. تعداد فاندهایی که می‌توانید دریافت کنید بسیار زیاد است اما اکثر آنها تنها در پرداخت هزینه تحصیلی به شما کمک می‌کنند و هزینه‌های جاری برای زندگی در آن کشور به عهده خود شما خواهد بود. در بین همه این فاندها، فول فاند به لحاظ پشتیبانی مالی از بقیه بهتر است. دریافت بورسیه تحصیلی فول فاند به معنی تامین کلیه‌ی هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه، زندگی و هر آنچه که برای تحصیل نیاز است توسط سازمان یا دانشگاه میزبان بورسیه تحصیلی است. با توجه به تعریف ارائه شده طبیعی است که دریافت این نوع بورسیه به خاطر رقابت شدید برای دریافت آن بسیار سخت است.

برای اخذ فاند قوانین ثابتی وجود ندارد زیرا اسپانسرهای مختلف در کشورهای مختلف قوانین خاصی برای خود دارند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که شرایط دریافت فول فاند چیست ، توصیه می‌کنیم به بخش مالی دانشگاه مورد نظر یا وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کرده و اطلاعات دقیق را از آنها جویا شوید.

فول فاند چیست

شرایط دریافت فول فاند در مقطع کارشناسی

تا به این قسمت از مطلب با مفهوم کامل اعتبار مالی آشنا شدیم و دانستیم که فاندها چند دسته هستند و فول فاند دقیقاً چیست. شما در هر مقطع تحصیلی که باشید می‌توانید برای دریافت فول فاند اقدام نمایید. اگر متقاضی دریافت فول فاند در مقطع کارشناسی هستید باید بدانید که نحوه عملکرد شما در دوره دبیرستان بسیار مهم است. هر قدر هم عملکرد شما بهتر باشد به دریافت بورسیه فول فاند مقطع کارشناسی یا همان Merit-Based scholarship نزدیک‌تر می‌شوید. البته شایان ذکر است که نتایج آزمون‌هایی مانند آزمون SAT و یا ACT در رسیدن شما به این اعتبار مالی نیز تاثیرگذار است. میزان اعتباری که دریافت می‌کنید می‌تواند برای یک الی چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر دانش‌آموزی توانایی مالی خوبی نداشته باشد و قادر به اثبات این موضوع نباشد، معمولاً ارگان‌ها با پیشفرض نیازمند بودن دانش‌آموز، این اعتبار مالی را در اختیار او قرار می‌دهد.

شرایط دریافت فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه‌های تحصیلی که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود محدود و شرایط آن بسیار سخت‌گیرانه است. زیرا این دوره تحصیلی یک دوره پژوهش محور است و نه پروژه محور. دریافت اعتبار مالی در این مقطع که معمولاً فقط مربوط به پرداخت هزینه‌ی شهریه دانشگاه است، براساس شایستگی تحصیلی و عملکرد دانشجو در تشکیلات و فعالیت‌های دانشگاهی خواهد بود. درضمن به یاد داشته باشید که شانس شما برای دریافت اعتبار مالی برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌هایی که مقطع دکتری ندارند، بیشتر از بقیه دانشگاه‌ها است.

شرایط دریافت فول فاند در مقطع دکتری

فول فاند دوره دکتری با بقیه مقاطع کمی متفاوت‌تر است. در اکثر کشورهای دنیا دانشجویی در دوره دکتری یک شغل محسوب می‌شود. زیرا دانشگاه ارتباط بسیار خوبی با صنعت دارد و دانشجویان دوره دکتری مشکلات موجود در حوزه صنعت را در قالب پروژه‌های دانشجویی برطرف می‌کنند. بنابراین اگر موفق به دریافت فول فاند در دوره دکتری شدید، علاوه بر پرداخت هزینه‌های تحصیل از سوی اسپانسر، مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه نیز دریافت خواهید کرد. با این حساب می‌توان گفت که بهترین نوع فاند، فاند دوره دکتری است.

اگر متقاضی دریافت فاند در دوره دکتری هستید در اولین قدم باید یک استاد راهنما در کشور مقصد پیدا کرده و پروپوزال خود را همراه با رزومه برای استاد ارسال نماید. چنانچه موفق به دریافت موافقت استاد شدید، در مکاتبات بعدی خود درباره نحوه حمایت مالی و مبلغ آن با استاد گفتگو کرده و پس از آگاهی از تمامی شرایط برای دریافت فاند اقدام کنید.

فول فاند چیست

شرایط اعطای فاند در اروپا و آمریکا

از شرایط دریافت در کشورهای اروپایی می ‌توان به معدل خوب در مقطع کارشناسی اشاره نمود. همانطور که می دانید در اکثر کشورهای اروپایی ازجمله کشور آلمان، اگر فردی از لحاظ تحصیلی قادر به کسب نمره‌ی A بوده این امکان برای او وجود دارد که بتوانند از طریق بورس تحصیلی وارد یک کشور اروپایی شود و از امکانات آن بهره‌مند گردد. شرط دیگر در پذیرش بورسیه تحصیلی در کشورهایی مثل آلمان پایان دادن تحصیل در موعد زمانی مقرر است.

البته قابل ذکر است که تخصیص فاند در هر کشور متناسب با شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن کشور است. به عنوان مثال دانشگاه‌ کشورهایی مانند سوئد و آلمان تا سال 2008 میلادی از دانشجویانی که در کشورشان تحصیل می‌کردند هیچ شهریه‌ای دریافت نمی‌کردند و علاوه بر این کمک مالی بزرگ، هزینه‌های زندگی دانشجویان بین المللی را نیز تقبل می‌کردند. اما از سال 2008 به بعد سیاست‌های دانشگاه‌ها به خاطر برخی مسائل اقتصادی تغییر کرد و منابع مالی که به دانشجویان اختصاص می‌دادند بسیار کمتر شد. البته قابل ذکر است که در بعضی از ایالت‌های کشور آلمان روند قبلی همچنان ادامه دارد و دانشگاه‌ها نه تنها از دانشجو شهریه دریافت نمی‌کنند بلکه منابع مالی مناسبی را در اختیار آنها نیز قرار می‌دهند.

نحوه اعطای اعتبار مالی در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا با کشورهای اروپایی متفاوت است. در کشورهای اروپایی چون منابع مالی کمتر است تعداد فاندهای تحصیلی نیز کمتر می‌باشد. اما در کشورهای کانادا و آمریکا چون منابع دولتی و چه خصوصی زیادی برای فاندها در نظر گرفته می‌شود تعداد فاندهای تحصیلی بیشتر است. البته قابل ذکر است که مبلغ پرداختی کشورهای آمریکا و کانادا نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است.

آیا شما سابقه دریافت فول فاند از دانشگاه‌های خارج از کشور را داشته‌اید؟ با چه مشکلاتی را در پروسه دریافت فول فاند مواجه بودید؟ چه نکاتی در دریافت بورسیه تحصیلی مهم است؟ تجربه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *