بورسیه تحصیلی ایتالیا : معرفی انواع کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا : معرفی انواع کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

‌ بسیاری از داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند، مایل به اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا نیز هستند.‌ همانطور که می‌دانید تحصیل در کشورهای خارجی برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند باعث شود که آنها متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین زندگی و تحصیل شوند.‌ به همین دلیل بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا می‌تواند یک موقعیت خوب برای آن دسته از داوطلبان بین‌المللی باشد که قصد ورود به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور ایتالیا را دارند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که‌ ایتالیا یکی از مقصدهای تحصیلی پرطرفدار در بین دانشجویان ‌بین‌المللی به شمار می‌آید.‌ به همین سبب تعداد داوطلبانی که از کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های این کشور می‌آیند زیاد است.

حمایت دولت و دانشگاه‌های ایتالیا از دانشجویان بین‌المللی

باید گفت که‌ ایتالیا جمعیت بالایی از دانشجویان ‌بین‌المللی را‌ دارد.‌ یکی از عواملی که باعث شده است ایتالیا به یکی از مقصدهای تحصیلی محبوب نزد دانشجویان ‌بین‌المللی تبدیل شود، مزیت‌های تحصیل در این کشور است.‌ دولت و دانشگاه‌های ایتالیا به منظور جذب هرچه بیشتر دانشجویان ‌بین‌المللی، تلاش می‌کند تا شرایط مناسبی را برای تحصیل آنها به وجود بیاورند.‌ بهره‌‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های‌ تحصیل در این کشور برای دانشجویان ‌بین‌المللی است.‌ با توجه به اهمیت این موضوع، در این نوشته به بررسی امکان ادامه تحصیل با استفاده از بورسیه تحصیلی ایتالیا خواهیم پرداخت.‌ همچنین شما را با چند‌ بورسیه برتر تحصیلی در ایتالیا برای دانشجویان ‌بین‌المللی آشنا خواهیم کرد. در صورتی که‌ قصد دارید نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی‌ ایتالیا اقدام کنید، به شما‌ پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت کنید.

بورسیه تحصیلی ایتالیا
بورسیه تحصیلی ایتالیا

امکان ادامه تحصیل با بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان ‌بین‌المللی

باید به این نکته اشاره کرد که امکان بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی همانند دانشجویان بومی ‌این کشور فراهم شده است. دانشجویان ‌بین‌المللی می‌توانند با بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا بخشی از هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند. باید بگوییم که دانشگاه‌های ایتالیا مبلغی را به عنوان شهریه برای دانشجویان ‌بین‌المللی تعیین می‌کنند. بنابراین به عنوان یک دانشجوی ‌بین‌المللی لازم است که به منظور تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا مبلغ شهریه را پرداخت نمایید. با وجود این، دولت و دانشگاه‌های ایتالیا با اعطای کمک هزینه‌های تحصیلی مختلف امکان تحصیل ارزان را برای دانشجویان ‌بین‌المللی فراهم می‌کنند و در طی دوره تحصیلی، پشتیبانی و حمایت‌های بسیاری را از دانشجویان ‌بین‌المللی خود به عمل می‌آورند.  به همین دلیل تحصیل در ایتالیا می‌تواند بسیار ارزان‌تر از چیزی باشد که شما در ذهن خود دارید. بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند که بتوانند با هزینه بسیار پایینی در دانشگاه‌های این کشور به ادامه تحصیل در مقطع و رشته مورد علاقه خود بپردازند.

بورسیه تحصیلی ایتالیا
بورسیه تحصیلی ایتالیا

مقایسه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا

باید به این نکته مهم توجه کرد که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا به مراتب ارزان‌تر از تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور خواهد بود. دانشگاه‌های خصوصی معمولاً شهریه بالاتری را در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تعیین می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید که با پرداخت هزینه کمتری در دانشگاه‌های ایتالیا به ادامه تحصیل بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم که روی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های دولتی این کشور تمرکز کنید. مبلغ شهریه در هر کدام از دانشگاه‌های ایتالیا متفاوت خواهد بود و هر کدام از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی این کشور شرایط و قوانین منحصر به فرد خود را برای تعیین شهریه دانشگاهی دارند. از طرف دیگر هزینه تحصیل در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف نیز متفاوت خواهد بود. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا به کشوری که دانشجو تبعه‌ی آن به شمار می‌آید نیز بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال آن دسته از دانشجویانی که اهل کشورهای اروپایی و کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، ممکن است در برخی موارد در مقایسه با دانشجویان اروپایی برای شرکت در یک برنامه تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی، شهریه بیشتری پرداخت کنند. با همه اینها، دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌های خصوصی امکان بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا را برای دانشجویان ‌بین‌المللی فراهم می‌کنند.

تحصیل در ایتالیا با بورسیه
تحصیل در ایتالیا با بورسیه

با اینکه هزینه تحصیل در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و همچنین دانشگاه‌های مختلف ایتالیا با یکدیگر تفاوت دارد، به طور میانگین می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا می‌تواند از 0 الی 5,000 یورو در هر سال تحصیلی هزینه داشته باشد. در حالی که دانشگاه‌های دولتی معمولاً شهریه بیشتری برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا تعیین می‌کنند، دانشگاه‌های خصوصی این کشور شهریه‌های ثابتی را برای دانشجویان ‌بین‌المللی و همچنین دانشجویان اروپایی در نظر می‌گیرند. به طور تقریبی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خصوصی ایتالیا بین 3,000 الی 35,000 یورو در هر سال تحصیلی خواهد بود.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

دانشجویان ‌بین‌المللی باید در نظر داشته باشند که علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه باید هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. هزینه زندگی دانشجویی نیز با توجه به سبک زندگی هر دانشجو و همچنین منطقه و شهری که دانشجو به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کند، متفاوت خواهد بود. به صورت میانگین می‌توان گفت که هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان ‌بین‌المللی حدود 700 الی 1,450 یورو در هر ماه خواهد بود. هزینه‌های زندگی در ایتالیا شامل هزینه تهیه مسکن و اجاره، هزینه تهیه خوراک و مواد غذایی، هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌، هزینه تهیه بلیط سفر، هزینه تفریح و سرگرمی، ‌هزینه زندگی و غیره می‌شود. باید گفت که زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا می‌تواند یک تجربه بسیار لذت بخش و هیجان انگیز برای دانشجویان ‌بین‌المللی باشد. اما دانشجویان باید دقت کنند که چه شهری را برای زندگی و تحصیل در ایتالیا انتخاب می‌کنند. چرا که هزینه تحصیل در شهرهای مختلف ایتالیا برای دانشجویان ‌بین‌المللی متفاوت است. بیشتر کلان‌شهرهای ایتالیا از گران‌ترین شهرهای اروپا برای زندگی دانشجویان ‌بین‌المللی به شمار می‌آیند. برای مثال اگر شهر رم یا میلان را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنید، طبیعتاً باید مبلغ بیشتری را به عنوان هزینه‌های زندگی در نظر بگیرید. در حالی که با انتخاب شهرهای کوچک‌تر، هزینه کمتری را بابت هزینه‌های زندگی خود خواهید پرداخت.

تحصیل در ایتالیا با بورسیه
تحصیل در ایتالیا با بورسیه

وب‌سایت دانشگاه: معتبرترین و به‌روزترین منبع در مورد دانشگاه

با توجه به اینکه هزینه تحصیل در هر رشته و مقطع تحصیلی و دانشگاه‌های مختلف برای دانشجویان بین‌المللی با یکدیگر متفاوت خواهد بود، پیشنهاد می‌کنیم که به منظور کسب اطلاعات دقیق در مورد هزینه تحصیل در هر رشته و مقطع تحصیلی به وب‌سایت رسمی ‌دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و با جستجوی رشته و مقطع تحصیلی‌تان از هزینه دقیق شهریه و شرایط پرداخت آن اطلاع پیدا نمایید. باید اضافه کرد که ممکن است هر دانشگاه سالیانه تغییراتی را در مبلغ شهریه هر رشته مقطع تحصیلی اعمال کند. به همین دلیل بهترین راه برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شهریه هر دانشگاه مراجعه به وب‌‌سایت رسمی ‌آن است.

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا
انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا توسط دولت این کشور یا دانشگاه‌های ایتالیا به دانشجویان ‌بین‌المللی اعطاء می‌گردند. وزارت امور خارجه ایتالیا بورسیه تحصیلی دولتی این کشور را در اختیار دانشجویان ‌بین‌المللی قرار می‌دهد. دولت ایتالیا با هدف جذب دانشجویان ‌بین‌المللی تلاش می‌کند که شرایط مناسبی را برای تحصیل آنها در دانشگاه‌های این کشور فراهم کند و به همین دلیل دولت ایتالیا کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان خارجی پرداخت می‌کند. بورسیه دولتی ایتالیا کمک هزینه پرداخت شهریه دانشگاه، کمک هزینه زندگی دانشجویی، و همچنین کمک هزینه‌های استفاده از بیمه درمانی و سلامت را تحت پوشش قرار می‌دهد. مبلغی که به عنوان بورسیه تحصیلی ایتالیا از طرف دولت به دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌گردد با توجه به مقطع تحصیلی رشته و شرایط هر دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. همچنین شرایط اعطای کمک هزینه به دانشجویان بین‌المللی با در نظر گرفتن شرایط آنها ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. به صورت میانگین می‌توان گفت که دانشجویان ‌بین‌المللی در صورت بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی دولتی ایتالیا حدود 900 یورو هر ماه دریافت می‌کنند.

کمک هزینه‌های دانشگاهی

علاوه بر کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده توسط دولت ایتالیا، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این کشور نیز کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را در اختیار دانشجویان ‌بین‌المللی قرار می‌دهند تا آنها را در مسیر تحصیل پشتیبانی کرده باشند. هر دانشگاه و دانشکده دارای قوانین منحصر به فرد خود برای اعطای بورسیه تحصیلی ایتالیا به دانشجویان ‌بین‌المللی است. مبلغ و شرایط هر بورسیه تحصیلی دانشگاهی نیز با توجه به شرایط دانشجو و قوانین دانشگاه مورد نظر متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات دانشگاه‌ها علاوه بر بورسیه‌های تحصیلی پاداش‌ها و جوایزی را در اختیار آن دسته از دانشجویان ‌بین‌المللی قرار می‌دهند که در طول دوره تحصیلی پیشرفت‌های بسیاری را کسب کرده و شایستگی خود را اثبات کرده باشند. این پاداش می‌تواند به صورت نقدی یا با ارائه تخفیف در شهریه دانشجویی به دانشجویان ‌بین‌المللی ممتاز اعطاء گردد. بهره‌مندی از این کمک هزینه‌های تحصیلی می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای دانشجویان ‌بین‌المللی داشته باشد و شرایط را برای تحصیل ارزان آنها در ایتالیا فراهم کند. دانشجویان با دریافت این کمک هزینه‌ها دغدغه‌های مالی کمتری خواهند داشت و به این ترتیب با تمرکز بیشتر روی پیشبرد اهداف تحصیلی خود داشته و در نتیجه پیشرفت تحصیلی بیشتری را کسب خواهند کرد.

بورسیه تحصیلی دولتی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا
بورسیه تحصیلی ایتالیا

همان طور که قبلاً گفته شد دولت ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان ایتالیایی و همچنین دانشجویان ‌بین‌المللی اعطاء می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده توسط دولت ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی تعلق می‌پذیرند. این کمک هزینه‌های تحصیلی در رشته‌های متفاوتی به دانشجویان ‌بین‌المللی اعطاء می‌گردد. دانشجویانی که در زمینه‌های رشته‌های مربوط به هنر، موسیقی، زبان و فرهنگ، معماری، فنی و مهندسی، فناوری پیشرفته، طراحی، اقتصاد و مدیریت، و سایر رشته‌ها و زیر شاخه‌های این رشته‌ها به تحصیل می‌پردازند، می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی دولتی ایتالیا بهره‌مند شوند.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

کمک هزینه دولتی ایتالیا

کمک هزینه تحصیلی دولت ایتالیا هزینه شهریه دانشگاهی و همچنین هزینه استفاده از بیمه درمانی و سلامت دانشجویان ‌بین‌المللی را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین این کمک هزینه مبلغی را به عنوان هزینه ماهیانه زندگی دانشجویی به آنها پرداخت می‌نماید. بورسیه دولتی ایتالیا از بهترین بورسیه‌های تحصیلی است که نه تنها شهریه‌ی دانشگاه را پرداخت می‌کند بلکه شامل بیمه‌ی سلامت و درمان و کمک هزینه‌ی ماهیانه به مبلغ 900 تا 1000 یورو در ماه است. بهره‌مندی از کمک هزینه تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان ‌بین‌المللی می‌تواند یک موفقیت بزرگ باشد. چرا که دانشجویان می‌توانند با استفاده از این کمک هزینه بخش عمده‌ای از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در ایتالیا را تامین کنند. آن دسته از داوطلبانی که قصد اخذ بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا را دارند می‌توانند به وب‌سایت زیر مراجعه نمایید.

http://investyourtalentapplication.esteri.it/SitoInvestYourTalentApplication/progetto.asp

این وب‌سایت توسط وزارت امور خارجه ایتالیا و وزارت توسعه اقتصادی این کشور راه اندازی شده است. دانشجویانی که اهل کشورهای آذربایجان، ایران، کلمبیا، اتیوپی، قزاقستان، اندونزی، ترکیه، تونس، ویتنام، مصر، غنا، هند، و مکزیک هستند، می‌توانند نسبت به دریافت کمک هزینه تحصیلی دولتی کشور ایتالیا اقدام نمایند. یکی از مزیت‌های بورسیه تحصیلی دولتی ایتالیا این است که این کمک هزینه‌ها به دانشجویان ‌بین‌المللی که در برنامه‌های تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایتالیا شرکت می‌کنند نیز قابل پرداخت است. به منظور بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا دانشجویان باید واجد شرایط باشند و شایستگی خود را برای دریافت این کمک هزینه به دولت ایتالیا اثبات نمایند.

بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا

علاوه بر دولت ایتالیا دانشگاه‌های این کشور نیز کمک هزینه‌های بسیاری را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. در ادامه‌ی مطلب به معرفی چند بورسیه تحصیلی ایتالیا که توسط دانشگاه‌ها اعطاء می‌گردد خواهیم پرداخت.

بورسیه ادیسو پیدمونت ( EDISU Piemonte Scholarships )

بهره‌‍مندی از این بورسیه تحصیلی برای  دانشجویان بین‌المللی که اهل کشورهای اروپایی یا کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند و به ادامه تحصیل‌ به صورت تمام وقت در دانشگاه‌های ایتالیا به تحصیل می‌پردازند، امکانپذیر است. این بورسیه تحصیلی به دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا‌ در دانشگاه‌های عضو پیدمونت ( برای مثال دانشگاه پلی تکنیک تورینو، دانشگاه تورینو، یا دانشگاه ایسترن پیدمونت)‌ اعطاء می‌گردد.‌ آن دسته از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط باشند که شایستگی دریافت این کمک هزینه‌ی تحصیلی را داشته باشند، می‌توانند از مزیت‌های دریافت این کمک هزینه بهره‌مند شوند.‌ دانشجویانی که در مقطع کارشناسی‌ به صورت پاره وقت مشغول به تحصیل هستند ‌نیز می‌توانند در صورت‌ واجد شرایط بودن نسبت به دریافت این کمک هزینه‌ی تحصیلی اقدام کنند.‌ باید توجه کرد که مبلغ و شرایط این کمک هزینه‌ی تحصیلی بستگی به‌ موارد بسیاری دارد و ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد. برای مثال ارزش این کمک هزینه و‌ مدت زمان دریافت آن به شرایط دانشجو، رزومه‌ی تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مقطع، و رشته‌ی تحصیلی بستگی خواهد داشت.‌ ‌ علاوه بر این، بورسیه ادیسو پیدمونت کمک هزینه تهیه مسکن دانشجویی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد و دانشجویان خارجی‌‌ و غیربو‌می ‌می‌توانند از کمک هزینه‌‌ی تامین مسکن‌ بهره‌مند شوند.

 بورسیه دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین‌المللی

( Bologna University Study Grants for International Students )

دانشگاه بولونیا
دانشگاه بولونیا

 دانشگاه بولونیا یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است.‌ این دانشگاه با هدف حمایت و پشتیبانی از دانشجویان بین‌المللی بستر مناسبی را برای رشد و شکوفایی استعدادهای‌‌ آنها تامین ‌کرده و امکانات رفاهی و خدمات بسیاری را برای دانشجویان‌ بین‌المللی فراهم می‌کند.‌ دانشگاه بولونیا کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان بین‌المللی ‌اعطاء می‌کند. دانشجویان‌ بین‌المللی در حال تحصیل در این دانشگاه ‌می‌توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا از کمک هزینه‌های تحصیلی متنوع ‌اعطاء شده توسط دانشگاه بولونیا بهره‌مند شده و تحصیل ارزان در ایتالیا را با دریافت بورسیه تجربه کنند.‌ این نوع بورسیه تحصیلی به مدت 1 سال تحصیلی به دانشجویان ‌اعطاء می‌شود.‌ ارزش این کمک هزینه‌ی تحصیلی‌ حدود 11,059‌ یورو است. باید اضافه کرد که بورسیه دانشگاه بولونیا‌ شهریه‌ی دانشگاه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان غرب شناخته می‌شود و شهرت جهانی در زمینه‌ی ارائه‌ی برخی از رشته‌های تحصیلی مانند رشته‌های مربوط به علوم و ادبیات دارد. باید اضافه کرد که میانگین هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه بولونیا حدود 3,000 یورو در هر سال تحصیلی است.

 بورسیه دانشگاه پاویا برای دانشجویان‌ بین‌المللی اهل کشورهای در حال توسعه

( University of Pavia International Scholarships for Developing Country students )

دانشگاه پاویا
دانشگاه پاویا

‌ دانشگاه پاویا‌ به منظور جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی و همچنین گسترش و پیشبرد فعالیت‌های‌ بین‌المللی خود با‌ کشورهای در حال توسعه،‌ کمک هزینه‌های تحصیلی را برای دانشجویان‌ بین‌المللی‌ اهل این کشورها در نظر می‌گیرد. بورسیه تحصیلی دانشگاه پاویا به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد‌ تعلق می‌پذیرد.‌ دانشجویانی که از این کمک هزینه‌ی تحصیلی بهره‌مند می‌شوند می‌توانند در دوره‌های‌ تحصیلی که به زبان انگلیسی ارائه ‌می‌گردند، شرکت کنند.‌ ارزش این کمک هزینه‌ی تحصیلی حدود 8,000 یورو است.‌ باید به این نکته اشاره کرد که کمک هزینه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان اهل کشورهای در حال‌ توسعه‌‌ اعطاء ‌می‌شود که نقش مهمی ‌در تامین بخش بزرگی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا را برای این دانشجویان فراهم می‌آورند.‌ آن دسته از دانشجویانی که اهل کشورهای در حال توسعه هستند و‌ قصد دارند دوره‌ی پژوهش خود را با همکاری اساتید دانشگاهی پاویا انجام دهند، می‌توانند‌ نسبت به دریافت این کمک هزینه‌ها اقدام کنند.

 پاداش‌های‌ بین‌المللی و بورسیه‌های بوکونی

( Bocconi Merit and International Awards )

 دانشگاه بوکونی نیز‌ بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را به دانشجویان‌ بین‌المللی خود اعطاء می‌کند. این دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی را در اختیار آن دسته از دانشجویانی که واجد شرایط باشند، ‌اعطاء می‌کند.‌ دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد‌ می‌توانند از کمک هزینه‌های تحصیلی این دانشگاه بهره‌مند شوند.‌ معمولاً این کمک هزینه‌ها‌ بخشی ‌از مبلغ شهریه‌ی دانشگاه یا تمام آن را تحت پوشش قرار ‌می‌دهند.‌ حداکثر ارزش این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی تا 12,000‌ یورو‌ در هر سال است. سقف مبلغ این کمک هزینه‌ی تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز‌ حدود‌ 13,000 یورو در سال خواهد بود.‌ دانشجویان بین‌المللی با دریافت این مبلغ می‌توانند بخش‌ بزرگی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در ایتالیا را تامین کنند و‌ دغدغه‌ی مالی زیادی در حین تحصیل در کشور ایتالیا نداشته باشند. باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل بالا بودن مبلغ این کمک هزینه و زیاد بودن درخواست‌ها، تعداد متقاضیان پذیرفته شده محدود است و داوطلبان بر اساس رزومه‌ی تحصیلی و شایستگی‌شان به صورت رقابتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 بورسیه‌ها و پاداش‌های تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک میلان برای دانشجویان‌ بین‌المللی

( Politecnico de Milano Merit-Based Scholarships for International Students )

دانشگاه پلی تکنیک میلان
دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از بهترین دانشگاه‌ها در کشور ایتالیا به شمار می‌آید.‌ این دانشگاه دارای سطح علمی ‌بالا و کیفیت آموزشی بسیار خوبی است و‌ اساتید بسیار باتجربه و باسوادی در این دانشگاه تدریس ‌می‌کنند.‌ این دانشگاه به دلیل سطح علمی‌ بالا و خدمات خوبی که به دانشجویان بین‌المللی ارائه ‌می‌دهد، محبوبیت بسیاری دارد و سالیانه دانشجویان‌ بین‌المللی بسیاری نسبت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه پلی تکنیک میلان، از کشورهای مختلف جهان اقدام ‌می‌کنند.‌ این دانشگاه دانشجویان بین‌المللی خود را‌ با ‌اعطاء بورسیه‌های تحصیلی و پاداش‌های‌ نقدی بسیاری مورد‌ حمایت قرار ‌می‌دهد و به این طریق بستر مناسبی را برای رشد استعدادها و‌ توانایی‌های آنها فراهم ‌می‌کند.‌ بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه به آن دسته از دانشجویانی که شایستگی خود را برای دریافت بورسیه‌ اثبات کنند‌ و رزومه‌ی تحصیلی خوبی ارائه دهند، ‌اعطاء ‌می‌گردد.‌ دانشجویان در حال تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند از بورسیه‌ی تحصیلی این دانشگاه بهره‌مند شوند.‌ علاوه بر کمک هزینه‌ی تحصیلی که مبلغ شهریه دانشگاه را تحت پوشش قرار می‌دهد، دانشجویان می‌توانند با اثبات شایستگی خود و‌ کسب دستاوردها و پیشرفت‌های علمی ‌و تحصیلی، از کمک هزینه‌های دیگری که‌ ارزشی حدود 5,000 الی 10,000 یورو در هر سال دارند، بهره‌مند شوند.‌ برخی از کمک هزینه‌ی نقدی به عنوان‌ پاداش به دانشجویان بین‌المللی اعطاء ‌می‌شود و هزینه‌های زندگی در حین تحصیل آنها را‌ تحت پوشش قرار ‌می‌دهد. باید گفت که دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه باید مبلغی حدود 200 یورو را بابت‌ انجام کارهای اداری و دفتری دریافت این کمک هزینه‌ی تحصیلی پرداخت کنند.

 بورسیه‌های بین‌المللی دانشگاه پلی تکنیک تورینو

( Politecnico di Torino International Scholarships )

دانشگاه پلی تکنیک تورینو
دانشگاه پلی تکنیک تورینو

 دانشگاه پلی تکنیک تورینو یکی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیایی است که از دانشجویان‌ بین‌المللی نیز پذیرش به عمل ‌می‌آورد.‌ این دانشگاه به منظور حمایت و پشتیبانی از دانشجویان بین‌المللی خود، کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های مختلف تحصیلی را به آنها اعطاء ‌می‌کند‌. دانشجویان می‌توانند با بهره‌‌مندی از دریافت این کمک هزینه‌های تحصیلی بخشی از هزینه‌های مربوط به مبلغ شهریه دانشگاهی و هزینه‌های زندگی دانشجویی خود در ایتالیا را تامین کنند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که این دانشگاه‌ کمک هزینه‌های تحصیلی را‌ در برنامه‌های تحصیلی محدودی ارائه ‌می‌کند.‌ برای مثال دانشجویانی که در‌ رشته‌های فنی و مهندسی و‌  معماری و زیر شاخه‌های آن‌ها‌ تحصیل می‌کنند، می‌توانند نسبت به اخذ این کمک هزینه‌ی تحصیلی اقدام کنند.

بورسیه‌های بین‌المللی دانشگاه کاتولیکا

( Universia Cattolica International Scholarships )

دانشگاه کاتولیکا یکی از دانشگاه‌های‌ بین‌المللی معتبر در کشور ایتالیا است که امکان تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی را فراهم می‌کند.‌ این دانشگاه با هدف جذب بیشتر دانشجویان‌ بین‌المللی، امکان بهره‌‌مندی از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی را در اختیار آنها قرار ‌می‌دهد.‌ باید گفت که بورسیه‌ی دانشگاه کاتولیک‌ها تقریباً 30 درصد از هزینه‌های تحصیلی‌ دانشجویانی واجد شرایط دریافت بورسیه را تحت پوشش قرار ‌می‌دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه پادووا برای تما‌می ‌رشته‌ها 

( University of Padua Scholarships for All Degree Courses )

پادووا یکی از شهرهای محبوب ایتالیا در بین توریست‌ها است که تاریخ غنی و فوق‌العاده‌ای دارد. در حال حاضر این شهر یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می آید. دانشگاه پادووا بورسیه‌های تحصیلی را برای حمایت از دانشجویان‌ بین‌المللی به آنها ‌اعطاء می‌کند. این بورسیه‌ها برای دانشجویان کم درآمد ایتالیایی و بین‌المللی که سوابق تحصیلی درخشانی دارند، ‌اعطاء می‌شوند تا دانشجویان شایسته بتواند بدون دغدغه‌ی مالی تحصیلات خود را با موفقیت هرچه بیشتر ادامه دهند.

دانشگاه پادووا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا در ایتالیا به شمار می‌آید. این دانشگاه به عنوان یکی از برترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در دنیا به شناخته می‌شود و برنامه‌های تحصیلی مختلفی در این دانشگاه ارائه می‌شوند. برخی از رشته‌های اصلی ارائه شده در این دانشگاه عبارت هستند از: علوم طبیعی و ریاضیات‌، مطالعات محیط زیست و علوم زمین‌، علوم اجتماعی‌، کشاورزی و جنگلداری‌، رشته‌های فنی و مهندسی‌، علوم کامپیوتری و فناوری اطلاعات‌، پزشکی و سلامت‌، مدیریت و تجارت، علوم کاربردی و حرفه‌ای، هنر، طراحی و معماری‌ و حقوق. می‌توان گفت که میانگین هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه پادووا حدود 2,600 یورو در هر سال تحصیلی است.

همانطور که گفته شد دانشگاه پادووا‌ با هدف حمایت و پشتیبانی از دانشجویان بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های برابر‌، به آن دسته از دانشجویانی که دارای درآمد پایینی هستند کمک هزینه‌هایی را در نظر می‌گیرد.‌ دانشجویان به منظور بهره‌‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی باید‌ دارای رزومه‌ی تحصیلی آکادمیک مورد قبول باشند‌ و در حین تحصیل در این دانشگاه نیز پیشرفت‌های تحصیلی خوبی کسب نمایند.‌ چرا که این دانشگاه برخی از کمک هزینه‌های تحصیلی خود را به عنوان پاداش به دانشجویان ساعی و ممتاز‌ اعطاء ‌می‌کند.‌ کمک هزینه‌ی تحصیلی در نظر گرفته شده برای دانشجویان ممتاز ‌می‌تواند شامل پرداخت کل مبلغ شهریه دانشگاهی نیز باشد. این کمک هزینه‌ی تحصیلی ‌می‌تواند‌ به صورت نقدی پرداخت شود یا اینکه بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجویان را تحتت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال‌ بخشی از کمک هزینه‌ی تحصیلی، به پرداخت هزینه‌ی اقامت دانشجویی یا تهیه غذای دانشجویی تعلق می‌پذیرد. باید اضافه کرد که بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه پادووا به دانشجویانی که در دوره‌های انگلیسی زبان این دانشگاه شرکت ‌می‌کنند نیز تعلق ‌می‌پذیرد.

بورسیه تحصیلی اسکولا نرمال سوپریور برای مقطع تحصیلی دکترا

( Scuola Normale Superiore PhD Scholarships )

دانشگاه اسکولا نرمال سوپریور
دانشگاه اسکولا نرمال سوپریور

بورسیه تحصیلی اسکولا نرمال سوپریور، کمک هزینه‌های تحصیلی را به دانشجویان ایتالیایی و همچنین دانشجویان بین‌المللی ‌اعطاء می‌کند. باید گفت که این بورسیه به صورت کامل مبلغ شهریه‌ی دانشگاهی را تحت پوشش قرار ‌می‌دهد. آن دسته از دانشجویان مقطع دکترا که موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی شوند، ‌می‌توانند از پشتیبانی این کمک هزینه که شامل هزینه‌ی تحصیل و شهریه‌ی دانشگاهی و همچنین هزینه‌ی زندگی دانشجویی است، بهره‌مند شوند. موفقیت به دریافت این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی ‌می‌تواند یک امتیاز بسیار خوب محسوب شود.

نحوه نگارش و ارسال درخواست فاند از استاد

مدارک و شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

باید به این نکته اشاره کرد که هر دانشگاه شرایط و قوانین خاص خود را برای اعطای کمک هزینه به دانشجویان بین‌المللی تعیین می‌کند. بنابراین داوطلبان اخذ بورسیه تحصیل ایتالیا باید به وب سایت رسمی بورسیه یا دانشگاهی که اقدام به اعطای بورسیه می‌کند، مراجعه نمایند. بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی افراد اعطاء می‌شود و داوطلبان باید رزومه ی تحصیلی قوی و معدل بالایی در دروس داشته باشند. با اینحال برخی از مدارک و شرایط اولیه لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا به شرح زیر هستند.

اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا
اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

شرایط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

  • متقاضیانی که در ایتالیا اقامت ندارند ( دانشجویان خارجی ) یا شهروندان ایتالیایی که در کشور دیگری زندگی می‌کنند می‌توانند از بورسیه بهره مند شوند.
  • متقاضیان باید دارای شرط معدل لازم باشد.
  • متقاضیان نباید بیشتر از 28 سال سن برای مقطع فوق لیسانس، 30 سال برای مدرک دکتری و 40 سال برای پروژه‌های تحقیقاتی داشته باشند.
  • متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی ( با توجه به زبان تدریس دوره‌ی تحصیلی و قوانین دانشگاه ) خود را ارائه دهند.

مدارک اولیه لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

  • گذرنامه
  • مدارک مقاطع تحصیلی قبلی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه شخصی
  • فرم تقاضا
  • ریز نمرات
  • مدرک مهارت زبان ( داشتن مدرک زبان ایتالیایی یا زبان انگلیسی به مقطع و رشته‌ای که قرار است در آن ثبت نام کنید، بستگی خواهد داشت).

باید گفت که علاوه بر بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی ایتالیا دانشجویان ‌بین‌المللی می‌توانند از روش‌های دیگری برای تحصیل ارزان در این کشور استفاده کنند. به عنوان مثال دولت و دانشگاه‌های ایتالیا امکان اشتغال به کار پاره وقت را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. دانشجویان می‌توانند به ازای هر ساعت کار حدود 10 یورو دریافت کرده و به این ترتیب بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در ایتالیا را تامین نمایند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که دانشجویان تنها می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند و برای آنها ساعت‌های کاری محدودی تعیین شده است. دانشجویان غیر اروپایی در حال تحصیل در ایتالیا می‌توانند 20 ساعت در هر هفته اشتغال به کار پاره وقت داشته باشند. علاوه بر این، دانشجویان ‌بین‌المللی می‌توانند در طول تعطیلات ترم و همچنین تعطیلات رسمی ‌به صورت تمام وقت کار کنند.

اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا
اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

در صورتی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر گرفته‌اید، باید بگوییم که گزینه خوبی را انتخاب کرده‌اید. تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند مزیت‌های بسیاری داشته باشد. ایتالیا دارای دانشگاه‌های متعددی است که از دانشجویان ‌بین‌المللی در رشته‌های مختلف پذیرش به عمل می‌آورند. با ورود به دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید زبان ایتالیایی را نیز فرا بگیرید و در آینده از آن به عنوان یک فرصت برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی استفاده کنید. یادگیری زبان ایتالیایی به شما کمک خواهد کرد که پس از فارغ‌ التحصیلی شغل مناسبی را برای خود پیدا کنید و در صورت تمایل به زندگی و کار در ایتالیا ادامه دهید. باید گفت که دانشجویان بین‌المللی در هنگام فارغ التحصیلی از دانشگاه اجازه تمدید ویزای خود را دارند. بنابراین فارغ التحصیلان می‌توانند در این مدت به دنبال یک شغل مناسب برای خود بگردند. همانطور که در این نوشته به آن اشاره شد، دانشجویان ‌بین‌المللی می‌توانند از بورسیه تحصیلی ایتالیا بهره‌مند شوند و این واقعاً یک مزیت بزرگ برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌های ایتالیا است. از طرفی دیگر آن دسته از دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا نشوند، این شانس را دارند که در دانشگاه‌های ارزان و مقرون به صرفه ایتالیا به ادامه تحصیل بپردازند. بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا امکان اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند و به این ترتیب دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه کمتری مسئله مسکن خود را حل کنند. دانشجویان می‌توانند به صورت میانگین با پرداخت هزینه‌ای حدود 300 الی 400 یورو در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت کنند. از طرفی دیگر با تحصیل در اروپا می‌توانید آزادانه به دیگر کشورهای اروپا سفر کنید.

در صورتی که شما یا هر یک از آشنایانتان تجربه تحصیل در ایتالیا و بهره ‌مندی از بوسه تحصیلی ایتالیا را دارید، خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: scholars4dev

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *