رایج ترین انواع نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی

نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی

رفرنس نویسی روشی برای معرفی منبع اطلاعاتی است که در تحقیقات خود از آنها استفاده کرده‌اید. هر ایده، مطلب و یا دیدگاهی که از منابع دیگری برگرفته شده باشد، در صورت استفاده در متن تحقیق بایستی رفرنس نویسی شده باشد. برای استفاده از اطلاعات گرافیکی از قبیل فیلم، برنامه تلویزیونی و منابع آنلاین نیز همچون سایر موارد بایستی رفرنس دهی به روش صحیح انجام گرفته شده باشد. رفرنس نویسی انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کار تحقیقی و یا بسته به انتشاراتی که قصد دارید تحقیقات خود را در آن به چاپ برسانید، بایستی رفرنس نویسی به روش صحیح را انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم به نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی و انواع مختلف آن بپردازیم.

نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی بسته به مجله‌ای که قصد چاپ مقاله در آن داریم متفاوت است و نویسندگان بایستی از راهنمای نویسندگان مجله مد نظر استفاده کنند.
نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی بسته به مجله‌ای که قصد چاپ مقاله در آن داریم متفاوت است و نویسندگان بایستی از راهنمای نویسندگان مجله مد نظر استفاده کنند.

انتخاب نحوه صحیح رفرنس نویسی برای مقالات انگلیسی

روش مناسب رفرنس نویسی میان مجلات و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین برای انتخاب نحوه صحیح رفرنس نویسی مقالات خود به راهنمای مقاله نویسی دانشگاه و یا مجله‌ای که قصد انتشار مقاله در آن دارید، مراجعه کنید. در ادامه به انواع مختلف رفرنس نویسی اشاره می‌کنیم و سپس معمول‌ترین نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی را ذکر می‌کنیم.

انواع نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی

  1. رفرنس نویسی به روش هاروارد

رفرنس نویسی به روش هاروارد که با عنوان رفرنس نویسی درون متنی نیز از آن یاد می‌شود، دارای دو المان کلی است: رفرنس نویسی درون متنی و لیست منابع ارجاع شده در پایان مقاله.

  • رفرنس نویسی درون متن:

رفرنس نویسی درون متن شامل سه بخش اطلاعاتی در رابطه با منبعی است که در نگارش متن خود از آن بهره جسته‌اید.

  • نام نویسنده یا نویسندگان مقاله یا کتاب استناد شده.
  • سال انتشار منبع مورد استناد.
  • شماره صفحه مطلب اشاره شده در منبع اصلی (زمانی که اطلاعات و یا ایده در صفحه به خصوصی از منبع مورد استفاده باشد).
نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی به روش هاروارد
نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی به روش هاروارد
  • لیست منابع ارجاع داده شده

شما باید در پایان مقاله خود صفحه یا صفحاتی را به لیست منابع مورد استفاده در تحقیق خود اختصاص دهید و این لیست بایستی شامل تمام منابع اطلاعاتی که قبلا در متن تحقیق به آن استناد کرده‌اید باشد.

  • هر لیست بایستی اطلاعات خاصی از موارد را در بر گیرد (جزئیات و مثال‌ها می‌تواند در سایر صفحات گنجانده شود).
  • لیست منابع بایستی به ترتیب حروف الفبا مرتب شده باشد (با توجه به نام نویسنده منبع).
  • عنوان منبع بایستی با خط خمیده (italics) نوشته شود.
  1. رفرنس نویسی به روش apa

رفرنس نویسی به روش apa و یا American Psychological Association همچون رفرنس نویسی به روش هاروارد دارای دو المان به صورت کلی است: رفرنس نویسی درون متنی و لیست منابع ارجاع داده شده در پایان مقاله.

  • رفرنس نویسی درون متن تحقیق

این مورد شامل اطلاعاتی از منابعی است که در داخل متن خود از آنها استفاده کرده‌اید و بایستی در داخل متن با موارد سه گانه زیر ذکر شوند. (در این روش رفرنس نویسی در داخل متن بایستی بلافاصله بعد از آوردن یک جمله از یک سند علمی دیگر، اطلاعات مربوط به منبع در داخل پرانتز اشاره شود).

  • نام نویسنده یا نویسندگان منبع مورد نظر.
  • سال انتشار منبع.
  • صفحه مربوط به مطلب اشاره شده در منبع اصلی.

مثال

Encouraging students to memorise information and then testing their memory has been a consistent criterion of pedagogy (Broudy, 1998).

Broudy (1998, p. 9) argues that “on the common criteria for schooling, our sample citizen has failed because he cannot replicate the necessary skill or apply the relevant principles”.

  • رفرنس نویسی در پایان مقاله

در پایان مقاله خود لیستی از تمام منابع مورد استفاده در تحقیق خود را تهیه کنید. نوشتن لیست را در صفحه جدیدی از تحقیق شروع کنید و عنوان صفحه را “منابع” یا “References” نام گذاری کنید.

هر آیتم بایستی شامل اطلاعات به خصوصی باشد. به عنوان مثال برای ارجاع دادن به یک کتاب، این اطلاعات شامل “نام نویسنده و ناشر، سال انتشار کتاب، عنوان کتاب، شماره چاپ آن و محل انتشار کتاب” باشد.

هر آیتم را با توجه به نام نویسنده آن و به ترتیب حروف الفبا مرتب سازید. عنوان‌ها بایستی با خط خمیده تایپ شوند. همچنین مطمئن باشید تمام موارد ذکر شده در لیست نهایی در متن تحقیق موجود باشند.

مثال

Woods, C. & Griffiths, A. (1995). The real McCoy. Design World, 12(3), 2-13.

  1. رفرنس نویسی به روش کتاب شناختی یا پاورقی

در رفرنس نویسی به روش کتاب شناختی دو المان کلی موجود است: نوشتن پاورقی در متن تحقیق و تهیه یک لیست کتاب شناختی یا لیست منابع در پایان تحقیق.

  • پاورقی

پاورقی که برخی اوقات تحت عنوان نت نیز شناخته می‌شود، همان طور که از نام آن مشخص است، عبارتی است که در پایین‌ترین قسمت صفحه نوشته می‌شود.

  • لیست منابع پایان تحقیق

در این روش رفرنس نویسی بایستی یک لیست کتاب شناختی یا لیستی از منابع ارجاع داده شده را در پایان متن تحقیق تهیه کنید.

در رفرنس نویسی به روش کتاب شناختی بایستی موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای نوشتن پاورقی یک شماره کوچک در کنار متن مورد نظر خود در داخل تحقیق قرار دهید و رفرنس مربوط به متن شماره گذاری شده را در پاورقی و یا همان انتهای صفحه وارد سازید.
  • توجه داشته باشید که شماره منبع موجود در پاورقی با شماره متن متناظر آن هم خوانی داشته باشد.
  1. رفرنس نویسی به روش ونکوور

در رفرنس نویسی به روش ونکوور که نوع دیگری از رفرنس نویسی با شماره گذاری به حساب می‌آید، بایستی برای متنی از تحقیق خود که قصد دارید به مطلب یا مقاله اصلی آن ارجاع دهید، شماره خاصی اختصاص دهید. در صورتی که به منبع خاصی بیش از یک بار استناد کرده باشید، بایستی عدد مربوط به این دو مطلب یکسان باشند. اعداد به صورت بالانویس و یا در داخل کروشه و در مقابل متن مربوط آورده می‌شوند. در پایان تحقیق منابع مربوط به هر شماره به ترتیب نام برده خواهند شد.

در صورتی که در نگارش یک جمله از منابع متعددی بهره مند گشته‌اید، بایستی عدد مربوط به هر منبع را با گذاشتن ویرگول و در داخل کروشه بنویسید.

اگر قصد دارید به نام نویسنده در داخل متن اشاره کنید، بایستی حتما شماره منبع مربوط نیز در متن اشاره شود. همچنین در صورتی که یکی از منابع دارای بیش از یک نویسنده باشد، نام نویسندگان بعدی تحت عنوان “و همکاران” و یا “et al.” اشاره خواهد شد.

در صورتی که شما می‌خواهید عین جملات استفاده شده در یک کتاب یا مقاله را در مقال خود وارد سازید به وارد زیر توجه اشته باشید:

  • حتماً از علامت گیومه استفاده کنید.
  • استفاده از عین متن به جز موارد بسیار معدود در داخل متن مجاز نیست و ممکن است اقدام به این عمل منجر به جرمی تحت عنوان سرقت علمی منجر گردد.

نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی 

نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی همان طور که اشاره شد، برای مجلات و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. دانشجویانی که قصد انتشار مقاله در مجله‌ای خاص را دارند، بایستی به اصول مقاله نویسی و نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی موجود در سایت مجله مراجعه کنند و رفرنس نویسی مورد قبول مجله را یافته و رعایت کنند. همچنین دانشجویانی که قصد تهیه مقاله برای یک دانشگاه را دارند، در صورتی که استایل مناسب و نحوه صحیح رفرنس نویسی را  در سایت دانشگاه پیدا نکردند، بایستی از استاد راهنمای خود سوال کنند.

به نظر می‌رسد متداول‌ترین نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی رفرنس نویسی به روش apa باشد؛ با این وجود نظر ناشران مجله در اولویت خواهد بود.

6 دیدگاه دربارهٔ «رایج ترین انواع نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید واقع شده است و از شما سپاسگذاریم که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که مطالب این سایت در مورد نحوه رفرنس نویسی مقاله انگلیسی برای شما مفید بود و البته اینکه نظر خودتان را برای ما به اشتراک می‌گذارید.
      سپاس

  1. سلام تشکر از مطالب خوبتون
    در متن انگلیسی رفرنس به روش ونکوور میدهم اما به روش هارواد نمایش داده میشود. استایل رو هم چک کردم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *