معرفی پرکاربردترین فونت‌‌های پایان نامه برای زبان فارسی و انگلیسی

فونت پایان نامه

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای کسب مدرک تحصیلی بایستی تحقیقاتی را تحت عنوان پایان نامه به ثبت رسانده باشند. نگارش پایان نامه دارای اصول و قواعد به خصوصی است که دانشجویان بایستی این قواعد را مد نظر داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت نوشته آنان از نظر اساتید ارزش علمی نخواهد داشت. اصول پایان نامه معمولاً برای هر دانشگاه متفاوت است و دانشجویان برای اطلاع از قوانین خاص دانشگاه و یا دانشکده خود بایستی به سایت مربوط مراجعه کرده و قوانین وضع شده را به طور کامل مطالعه کند. با این حال برخی از استانداردها و قوانین نوشتن پایان نامه  برای اغلب دانشگاه‌ها یکسان است. در این مطلب قصد داریم به طور کلی به معرفی فونت نوشته‌ها و فونت مورد استفاده در نوشته‌های علمی و به طور اخص فونت پایان نامه بپردازیم.

 

منظور از فونت پایان نامه انتخاب نوع و اندازه فونت یا قلم مناسب و استاندارد برای نگارش آن در ورد است.
منظور از فونت پایان نامه انتخاب نوع و اندازه فونت یا قلم مناسب و استاندارد برای نگارش آن در ورد است.

فونت چیست؟

منظور از فونت یا قلم نوشته نوع  قلم، اندازه قلم استایل قلم و تایپ فیس ( سبک، وزن، عرض، ایتالیک، قرارگیری در متن) است. در گذشته فونت یا قلم ساخته شده از آهن یا چوب بود ولی در تعریف مدرن منظور از فونت یک سری از فایل‌های دیجیتالی موجود در کامپیوترها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است.

زمانی که در حال تایپ یک متن به خصوص هستید، می‌توانید بسته به نوع متن و نیاز خود فونت مورد استفاده خود را برای کل متن و یا برای بخش‌های مختلف متن تغییر دهید. برای این کار در برنامه ورد، می‌توانید در پنجره Home و در قسمت Font تغییرات مد نظر خود را به شکل زیر اعمال کنید:

قبل از هر چیز بایستی از کادر موجود در قسمت بالای این بخش نوع قلم یا فونت مد نظر خود را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید نوع فونت مد نظر خود را در این کادر تایپ کنید و یا نام آن را از لیست موجود در این قسمت انتخاب کنید. پس از این کار می‌توانید اندازه فونت مد نظر خود را برای بخش‌های مختلف متن از کادر موجود در سمت راست کادر نوع فونت انتخاب کنید. بخش بعدی مربوط به انتخاب حروف اول جملات در جملات انگلیسی است ( حرف اول اولین کلمات جملات با حروف بزرگ آغاز شود یا خیر).

 

می‌توانید نوع فونت مد نظر خود را با توجه به نیاز خود از بین فونت‌های موجود انتخاب کنید.
می‌توانید نوع فونت مد نظر خود را با توجه به نیاز خود از بین فونت‌های موجود انتخاب کنید.

پس از انتخاب استایل کلی فونت طبق موارد مذکور، سطر پایین بخش Font در برنامه ورد به ترتیب از موارد زیر برای اعمال تغییرات مد نظر تشکیل شده است.

پررنگ کردن متن: شما می‌توانید با انتخاب گزینه “B” که همان حرف اول کلمه “Bold” است، بخشی از متن خود را پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها سازید.

حروف خمیده: شما می‌توانید با انتخاب گزینه “I” که همان حرف اول کلمه “Italic” است، حروف بخشی از متن خود را به حالت خمیده تغییر دهید.

کشیدن خط زیر حروف: شما می‌توانید با انتخاب گزینه “U” زیر حروف یا عبارت خاصی از متن خود خط بکشید.

گزینه‌های بعدی به ترتیب به منظور خط کشیدن روی برخی از حروف خاص، استفاده از زیروند یا توان برای برخی از عبارات، سایه انداختن برای برخی از حروف به شکل‌های مختلف، عوض کردن رنگ سایه و در نهایت تعویض رنگ متن حروف است.

فونت‌ها یا قلم‌های پرکاربرد

همان طور که ذکر شد برنامه ورد، انواع مختلف فونت‌ها را برای زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. با این وجود تنها تعداد انگشت شماری از این انواع در زبان‌های مختلف حالت رسمی به خود گرفته‌اند و برای نگارش متون رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم انواع مختلف فونت‌های رسمی و پرکاربرد را برای زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی معرفی کنیم:

فارسی

برای چاپ

Irannastaliq, Lotus, Mitra, Nazanin, Traffic, Yaghut, Zar, Homa, Titr

برای صفحه نمایش

Tahoma, IranSans, Yekan, Koodak

عربی

Ahsa, Andalus, Arabic_transparant, Badr, Buryidah, Dammam, Hada, Kharj, Koufi, Naskh

انگلیسی

Arial, Bookman, Century, Comic, Courier, Impact, Modern, Time New Roman

فونت پایان نامه

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، قوانین نگارش پایان نامه برای دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. دانشجویان بایستی قبل از شروع به نگارش متن پایان نامه، به راهنمای نگارش پایان نامه در سایت دانشگاه خود توجه کنند و یا تمام مراحل را با نظر استاد یا اساتید راهنمای خود پشت سر بگذارند. با این وجود قالب نگارش پارسای فارسی و پارسای انگلیسی برای اغلب دانشگاه‌های داخل کشور قابل پذیرش است و ما در ادامه به معرفی قالب پارسا برای بخش‌های مختلف پایان نامه می‌پردازیم.

 

برای انتخاب فونت صحیح پایان نامه بایستی به راهنمای نگارش پایان نامه موجود در سایت هر دانشگاه مراجعه کرد.
برای انتخاب فونت صحیح پایان نامه بایستی به راهنمای نگارش پایان نامه موجود در سایت هر دانشگاه مراجعه کرد.

 

نوع قلم یا همان فونت قابل قبول برای پارسای فارسی بی‌‌زر و اندازه متن اصلی 13 است. نوع و اندازه قلم برای پارسای انگلیسی به ترتیب تایمز نیو رومن ( Times New Roman ) اندازه 12 و یا آریال ( Aial ) اندازه 10 است. در صفحات مربوط به سپاسگزاری و تقدیم دانشجو می‌تواند به دلخواه خود از نوع یا اندازه فونت متفاوتی استفاده کند. در ادامه و در جدول زیر نوع فونت و اندازه فونت مورد نیاز برای بخش‌های مختلف پارسا را معرفی خواهیم کرد:

 

بخش پارسا
نوع فونت
اندازه فونت

چکیده

بی‌زر

12

کلید واژه

بی‌زر

12

فهرست ( نوشتار، جداول، نمودارها، اشکال، تصاویر، پیوست‌ها )

بی‌زر

12

متن فارسی

بی‌زر

13

استنادهای انگلیسی درون متن

تایمز نیو رومن

یا آریال

11

10

عنوان جداول، نمودارها، اشکال و تصاویر

بی‌زر (پررنگ)

9

متن نوشتاری جداول، نمودارها، اشکال و تصاویر

بی‌زر

کوچک‌تر یا برابر 12

شماره صفحه و عنوان بالای صفحه

بی‌نازنین (B Nazanin)

10

زیرنویس فارسی

بیزر

11

زیرنویسی غیر فارسی (انگلیسی و …)

تایمز نیو رومن

یا اریال

9

8

عنوان فصل‌ها

بی‌زر (پررنگ)

16

سرعنوان نخست متن

بی‌زر (پررنگ)

11

سرعنوان دوم به بعد متن

بی‌زر (پررنگ)

10

آیا نکات دیگری وجود دارد که در مورد فونت پایان نامه باید مد نظر داشته باشیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی پرکاربردترین فونت‌‌های پایان نامه برای زبان فارسی و انگلیسی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *