ایمپکت فاکتور مجلات داخلی را چگونه پیدا کنیم؟

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی

نمره ایمپکت فاکتور یا همان ضریب تاثیر یکی ازمعیارهای معتبر ارزیابی کیفیت مجلات است. مجلات فارسی و داخلی نیز از این ماجرا مستثنی نیستند. به این معنی که به هنگام استفاده از نتایج داده‌های مقالات یا مدارک علمی برای اطمینان یافتن از صحت مطالب بایستی به ایمپکت فاکتور مجلات داخلی که مقالات مذکور را چاپ کرده‌اند توجه کنیم. البته باید همواره به این موضوع توجه داشته باشیم که ایمضکت فاکتور نمی‌تواند به تنهایی برای ارزیابی مجلات معیار مناسبی باشد؛ بلکه بایدنمره آیگن فاکتور، H-index، شاخص Q و سایر معیارهای مجله مد نظر را نیز در بررسی کیفیت آن مورد توجه قرار دهیم.

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی چیست ؟

همان طور که در مطالب پیشین اشاره کرده‌ایم، ایمپکت فاکتور شاخصی است برای ارزیابی مجلات و مقایسه آنها با یکدیگر به شرط این که مجلات در حال مقایسه دارای موضوع و زمینه تخصصی مشابه باشند. در واقع ایمپکت فاکتور تعداد استنادات بر مقالات و اسناد علمی یک ژورنال را در مقایسه با ژورنال‌هایی با موضوع مشابه، نمره‌بندی می‌کند؛ مجلات با استنادات بیشتر همواره دارای ایمپکت فاکتور بیشتری هستند. برای یافتن ایمپکت فاکتور مجلات داخلی نیز همچون سایر مجلات، بهترین نمره یا ضریب تاثیر را برای مجله‌ای که دارای بیشترین تعداد استنادات در یک زمینه تخصصی به خصوص بوده است، اختصاص می‌دهند و سایر مجلات بر حسب آن رتبه‌بندی می‌شوند.

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی نیز همچون سایر مجلات، معیاری برای ارزیابی و سنجش کیفیت یک مجله علمی است.
ایمپکت فاکتور مجلات داخلی نیز همچون سایر مجلات، معیاری برای ارزیابی و سنجش کیفیت یک مجله علمی است.

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی را چگونه پیدا کنیم؟

باید بدانیم که تمامی مجلات داخلی یا خارجی ضرورتاً دارای ایمپکت فاکتور نیستند. با وجود این که قبلاً اشاره کردیم ضریب تاثیر مجلات مختلف را با توجه به تعداد استنادات وارد بر آنها رتبه بندی می‌کند، برخی مجلات به دلیل داشتن تعداد استنادات بسیار کم یا نداشتن استناد، حتی وارد این رتبه بندی نخواهند شد. وزارت علوم در دوره‌های تعریف شده‌ای، لیستی از مجلات معتبر داخلی و مورد تایید وزارت علوم منتشر می‌سازد؛ با این وجود لزوماً تمام مجلات لیست مذکور از منظر ایمپکت فاکتور دارای وضعیت مطلوبی نیستند و برخی از آن‌ها به دلیل داشتن تعداد استنادات پایین، دارای نمره ایمپکت فاکتور نیستند. (برای مشاهده لیست نشریات معتبر وزارت علوم در آذر ماه سال 97 می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید).

برای یافتن ایمپکت فاکتور مجلات داخلی یا سایر مشخصات آن (به شرطی که مجله مد نظر در لیست اسکوپوس موجود باشد)، می‌توانید گام‌های زیر را دنبال کنید:

گام اول- وارد سایت ژورنال هاب شوید.

گام دوم- در صفحه اول سایت و در کادر مشاهده شده شماره ISSN مجله مد نظر خود را وارد کنید و عبارت وارد شده را جست و جو کنید.

گام سوم- با ورودبه صفحه اطلاعات مجله مد نظر می‌توانید تمام داده‌های مجله نظیر ایمپکت فاکتور و تغییرات آن در طول چند سال اخیر، آیگن فاکتور، زبان مجله و کشور ناشر آن، ناشر و گروه انتشاراتی، زمان تقریبی پذیرش و… دسترسی پیدا کنید.

به عنوان مثالی برای ایمپکت فاکتور مجلات داخلی و تغییرات آنها، مجله Banach Journal of Mathematical Analysis در نظر گرفته شده و مشخصات آن طبق مراحل مذکور جست و جو شده و نتایج به شکل زیر حاصل گشته است:

نتیجه ایمپکت فاکتور و سایر مشخصات مجله Banach Journal of Mathematical Analysis در سایت ژورنال هاب
نتیجه ایمپکت فاکتور و سایر مشخصات مجله Banach Journal of Mathematical Analysis در سایت ژورنال هاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *