شرایط لازم برای گرفتن فاند از استاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

گرفتن فاند از استاد

امروزه افراد بسیاری هستند که تقاضای تحصیل در خارج از کشور را دارند. اما همه ما می دانیم که تحصیل در خارج از کشور به خصوص در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، آلمان و کانادا به علت مخارج بالای تحصیل و زندگی در این کشورها بسیار سخت است. اگر وضعیت مالی خوبی نداشته باشید تنها راهی که برای شما باقی می ماند دریافت بورسیه تحصیلی است.  یکی از روش‌های دریافت بورسیه تحصیلی خصوصا در مقطع دکتری، گرفتن فاند از استاد است. اما چگونه می‌توان از استاد فاند گرفت. اصلا چگونه باید اساتید را برگزید و با آنها ارتباط برقرار کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

فاند چیست و انواع آن کدام است؟

منظور از فاند همان بودجه و اعتبار مالی است که به منظور انجام امور مختلف با شرایط خاص در اختیار افراد قرار می‌گیرد. اعطای اعتبار مالی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی امری رایج است. این اعتبار مالی یا همان فاند ممکن است توسط یک سازمان دولتی و یا موسسات و شرکت‌های خصوصی تامین شود. بدیهی است که موسسات و شرکت‌های بخش خصوصی برحسب نیاز خود فاندهایی را به متقاضیان اعطا می‌کنند. افرادی که از فاندهای شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند، آزادی عمل بیشتری دارند. اما به دست آوردن این نوع اعتبار مالی کار سختی است، زیرا تعداد این نوع فاند‌ها بسیار کمتر از فاند‌های سازمان‌های دولتی است. بنابراین بدیهی است که متقاضیان دریافت فاند از موسسات دولتی مانند دانشگاه‌ها بیشتر خواهدبود.

فاندهای تحصیلی انواع بسیار گوناگونی مانند  دارند که برای مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته می‌شوند. در حالت کلی انواع فاندها را می توان به 2 دسته تقسیم کرد.

دسته اول کمک فاندهایی هستند که در ازای دریافت آن‎ها، دانشجو کاری انجام نمی‌دهد. این نوع فاندها معمولاً بدون بازپرداخت یا همراه بازپرداخت بلند ‌مدت هستند. بورسیه های اسکالرشیپ، فلوشیپ، جایزه، وام تحصیلی، grant و تخفیف شهریه در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته دوم فاندهایی هستند که دانشجو را موظف به انجام کاری می‌کنند. یعنی دانشجو براساس یک قرارداد، در ازای انجام کاری مشخص، حقوق ماهیانه یا سالانه دریافت می‌کند. فاندهای دستیار پژوهشی، دستیار آموزشی و کارآموزی نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

درکل اعطای فاند به متقاضیان در دوره تحصیلات تکمیلی خصوصاً دوره دکتری نسبت به بقیه مقاطع تحصیلی رواج بیشتری دارد. رایج‌ترین فاندها در دوره دکتری دو مورد دستیار پژوهشی ( research assistantship) یا همان RA و دستیار آموزشی (teaching assistantship) یا همان TA هستند.

ویژگی‌های فاند دستیار پژوهشی ( RA )

فرض کنید استاد شما یک پروژه تحقیقاتی پذیرفته باشد. اکنون اگر شما به درخواست استاد در این پروژه او را همراهی کنید، می‌توانید از فاند دستیار پژوهشی ( RA ) بهره ببرید. در واقع این نوعی فاند گرفتن از استاد است. در این حالت وظیفه شما به عنوان دستیار این است که ساعت معینی در دفترکار یا آزمایشگاه حضور داشته باشید، در کنفرانس‌های مربوطه شرکت کنید و به ویرایش کتاب و مقاله بپردازید. حقوق شما توسط شخص استاد و از محل بودجه پروژه تحقیقاتی پرداخت خواهد شد. معیار اصلی انتخاب دانشجو در فاند دستیار پژوهشی، علاقه شخصی به موضوع، داشتن مهارت و شناخت استاد مربوطه از دانشجو است. بهترین راه دریافت این فاند تماس مستقیم با استاد است.

وظایف شخصی که فاند دستیار آموزشی ( RA ) دریافت کرده است.

دستیار آموزشی  نوعی کار دانشجویی با میانگین 15 ساعت کار در هفته است. وظیفه دستیار آموزشی یا همان TA، اداره کلاس‌های حل تمرین، مدیریت آزمایشگاه، برگزاری جلسات رفع اشکال و تصحیح برگه دانشجویان است. تعیین دقیق وظایف شما به استاد بستگی دارد. معیار اساتید برای این فاند، اغلب سطح علمی بالای در درس مربوطه و نمره Speaking زبان است. مبلغ دریافتی دستیار آموزشی و دستیار پژوهشی تفاوت چندانی باهم ندارد. اما حقوق دستیار آموزشی توسط دانشگاه پرداخت می‌شود و نه استاد.

 گرفتن فاند از استاد

نحوه جستجو و پیدا کردن استاد در پروسه اخذ فاند

آیا تابحال از خودتان پرسیده اید که چطور باید یک استاد مناسب در رشته و فیلد پژوهشی‌تان  جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری پیدا بیابید؟ برای یافتن اساتید مجرب راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از راهنمایی افراد متخصص

ابتدایی‌ترین روش برای پیدا کردن استاد مورد نظر، مشورت با افراد باتجربه و دارای اطلاعات کافی است. شما می‌توانید از اساتید قبلی خود و یا دوستانی که موفق به اخذ پذیرش شده‌اند کمک بگیرید. ممکن است اساتید شما با اساتید خارج از کشور رابطه خوبی داشته باشند و شما بتوانید بدون دردسر استاد راهنمای مورد نظر خود را پیدا کنید.

مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بررسی رزومه استادها

روش دوم که یکی از رایج‌ترین روش‌ها است، مراجعه به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر و مطالعه رزومه اساتید آن دانشگاه است. به عبارت دیگر شما با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و جستجو در بخش هیات علمی دپارتمان‌ها می‌توانید اساتیدی را پیدا کنید که به لحاظ رزومه کاری و تحصیلی بیشترین مشابهت را با شما دارند.

مراجعه به سایت‌ها و پایگاه‌های علمی

روش سوم که می‌توان گفت روش امروزی‌تری است، یافتن استاد توسط پایگاه‌های علمی مانند گوگل اسکالر ( Scholar.google.com )، ریسرچ گیت ( Researchgate.net ) و شبکه آکادمیا ( academia.edu ) است. این وب‌سایت‌ها پایگاه داده‌ی بزرگ و جامعی از اساتید برجسته دانشگاه‌ها دارند. کافی است فیلد تحقیقاتی خود را در قسمت سرچ این وب‌سایت‌ها وارد کنید تا با لیستی از اساتید مرتبط با آن حوزه خود آشنا شوید.

مطالعه مقالات منتشر شده

یک راه فوق‌العاده دیگر، استفاده از مقالات منتشرشده است. قطعاً به عنوان یک فرد آکادمیک در دوره کارشناسی ارشد تعدادی از مقالات مرتبط با فیلد خود را مطالعه کرده‌اید. می‌توانید درباره نویسندگان این مقالات در اینترنت اطلاعاتی کسب کرده و یک راه ارتباطی پیدا کنید.

درنهایت پس از یافتن استاد مورد نظر با هرکدام از روش‌هایی که ذکر شد، شما باید با وی ارتباط برقرار کنید و نظر او را برای اخذ فاند جلب کنید. رسمی‌ترین روش ارتباط با استاد، ارسال ایمیل است. اما نحوه ارسال ایمیل به استاد مورد نظر چیست؟

شرایط فاند دکتری در آمریکا، اروپا و کانادا چگونه است؟

گرفتن فاند از استاد

نحوه ارسال ایمیل به استاد مورد نظر برای اپلای

هنگام ارسال ایمیل برای استاد راهنما چند نکته ساده اما کاربردی وجود دارد که حتماً باید این نکات را رعایت کنید.

اولین گام: انتخاب عنوان مناسب برای ایمیل

عنوان ایمیل اولین چیزی است که دریافت‌کننده ایمیل آن را خواهد دید. پس انتخاب عنوان مناسب برای ایمیل بسیار مهم است. اکثر ایمیل‌ها حتی توسط اساتید باز نمی‌شوند. زیرا اساتید ایمیل‌های بسیار زیادی از دانشگاه، دانشجویان، مجلات علمی و… دریافت می‌کنند و قطعاً فرصت نخواهند داشته که همه ایمیل‌ها را نگاه کنند. حتی ممکن است ایمیل شما بدون اینکه خوانده شود صرفاً به علت داشتن عنوان نامناسب مانند سلام و احوال‌پرسی پاک شود. کلیدواژه مهمی که حتماً باید در عنوان ذکر شود، PROSPECTIVE STUDENT ( به معنی دانشجوی آینده ) است. با نوشتن این کلید واژه استاد مربوطه متوجه منظور خواهد شد و به احتمال زیاد به آن پاسخ خواهد داد. حتی اگر خودش درباره درخواست شما تصمیمی نگیرد، آن را برای فرد مناسبی ارسال خواهد کرد و در هر حالت شما به احتمال فراوان پاسخ مناسبی دریافت خواهید کرد.

نکات نگارشی و ویرایشی را رعایت کنید.

اگر در ایمیل ارسالی اصول نگارش زبان انگلیسی را به طور دقیق به کار نگیرید، استنباط استاد از متن شما این خواهد بود که نویسنده آن از مهارت‌ کافی برای نگارش متون زبان انگلیسی برخوردار نیست. اغلب اساتید به این ایمیل‌ها حتی پاسخ نمی‌دهند. پس هنگام نوشتن متن ارسالی، حتماً به علائم نگارشی دقت کنید.

اطلاعات کافی از پیشینه تحقیقاتی استاد موردنظرتان داشته باشید.

قبل از ارسال ایمیل، چند مقاله نوشته شده توسط استاد مورد نظر را بخوانید و در متن ارسالی خود به آن مقالات اشاره کنید تا به او نشان دهید که علایق فنی و تخصصی شما با وی در یک راستا است. به مقالات و کنفرانس‌های علمی خود اشاره کنید و اگر هیچ اثری ندارید، علاقه خود به مطالعات علمی در حوزه فعالیت استاد را به او ثابت کنید. باید نشان دهید که دانشجوی سخت کوشی هستید. به یاد داشته باشید که درخواست مستقیم فاند از استاد اصلاً درست نیست. شما باید جملات خود را طوری بنویسید که تمایل‌تان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نشان دهد. خود را درمانده و محتاج جلوه ندهید.

نکات مهمی که باید رعایت کنید.

  • متن ایمیل نباید طولانی و بیش از 200 الی 300 کلمه باشد.
  • حتماً در روزهای کاری ایمیل را ارسال کنید.
  • برای خطاب قرار دادن استاد از ترکیب نام خانوادگی او به همراه Dr استفاده کنید.
  • با استفاده از سبک های نوشتاری Bold یا Underline زمینه‌های پژوهشی کلیدی خود را برجسته کنید.
  • در نخستین ایمیل فایل رزومه تحصیلی خود را پیوست کنید.
نوشتن ایمیل به استاد و گرفتن فاند از استاد

برای گرفتن فاند از استاد چگونه یک رزومه تحصیلی خوب بنویسیم؟

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، داشتن یک رزومه تحصیلی خوب، در فاند گرفتن از استاد می‌تواند بسیار موثر باشد. در رزومه تحصیلی شما باید قابلیت‌های تحصیلی و تحقیقاتی خود را به صورت شفاف و کامل بیان کنید. ادبیات نوشتاری این نوع رزومه با روزمه شغلی بسیار متفاوت است و نوشتن آن یک هنر است. در رزومه تحصیلی هر متقاضی باید درباره تجارب مختلف در زمینه تحصیلی‌اش صحبت کند. برای کسانی که رزومه شما را بررسی خواهند کرد مهم است که چه تحقیقاتی انجام داده‌اید، چه مقاطع تحصیلی را طی کرده‌اید، چه نمراتی کسب کرده‌اید، چه مقالات یا کتاب‌هایی از شما منشتر شده، چه افتخارات علمی کسب کرده‌اید و کدام دوره‌های ملی و بین‌المللی در ارتباط با شغل و تحصیلات خود گذرانده‌اید. مجموعه ای از موارد ذکر شده می‌تواند نظر یک استاد یا گروه پذیرش دانشگاه را بخود جلب کند.

ساختار یک رزومه تحصیلی خوب چگونه است؟

یک رزومه موثر معمولاً از 6 قسمت تشکیل می‌شود.

1- بخش اول که در ابتدای رزومه نوشته می‌شود، شامل اطلاعات شخصی افراد است.

2- بخش دوم را پروفایل شخصی یا اصطلاحاً PERSONAL PROFILE می‌نامند. در این بخش باید در یک پاراگراف ذکر کنید که چه کسی هستید و توضیحاتی درباره خود بنویسید. البته الزامی برای ارائه این بخش در پروفایل‌ها وجود ندارد.

3- بخش سوم مربوط به تحصیلات شما است. مقاطع تحصیلی از دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد باید در این قسمت درج شود. عنوان رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، شهر و کشوری که این مقطع در آن گذرانده‌اید باید درج شود. هم چنین تاریخ شروع و پایان تحصیلات نیز باید نوشته شود. اگر در حال تحصیل در مقطعی هستید و هنوز آن را به پایان نرسانده‌اید، تاریخ پایان را PRESENT درج کنید. اگر در دوره‌های غیر آکادمیک نیز شرکت کرده‌اید، بهتر است که اطلاعات مربوط به دوره را هم قید کنید.

4- در بخش چهارم باید کل سوابق شغلی خود را با ذکر نام کارفرما، تلفن یا آدرس محل کار به همراه تاریخ و مدت دوره اشتغال بنویسید. ترتیب مواردی که ذکر می‌کنید باید به لحاظ تاریخی از آخرین تاریخ شروع شود. یعنی اگر اکنون شاغل هستید، به عنوان اولین مورد شغل فعلی خود را توضیح دهید و بعد شغل قبلی خود. این بخش از رزومه جذابیت چندانی برای افراد آکادمیک ندارد، بنابراین بهتر است به صورت خلاصه و مفید نگارش شود.

5- بخش پنجم بخش معرفی سوابق و فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی است. در این بخش فهرستی از کتب و مقالاتی که منتشر کرده‌اید را به طور کامل ذکر کنید. به یاد داشته باشید که اگر مایل به فاند گرفتن از استاد هستید، مهم‌ترین بخش رزومه تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که همین بخش است را با دقت خاصی نگارش کنید. سعی کنید به طور کامل و شفاف همه چیز را توضیح دهید. روش ارائه عنوان فعالیت‌های تحقیقاتی مانند روش رفرنس‌نویسی است و تفاوت چندانی با آن ندارد.

6- اطلاعات اضافی آخرین بخش یک رزومه هست. نگارش این قسمت از رزومه ضروتی ندارد اما توصیه می‌شود که از نوشتن آن غافل نشوید. علاقمندی‌های ورزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، مشارکت‌های مدنی و بشر دوستانه مواردی هستند که در این بخش ارائه می‌شوند.

چند توصیه مهم

اگر واقعاً علاقمند به فاند گرفتن از استاد هستید، لطفاً به موارد زیر دقت کنید.

1- از آرزوها، اهداف و برنامه‌های شغلی و تحصیلی آینده خود چیزی نگویید. رزومه شما مشخص می‌کند که چه کارهایی را انجام داده‌اید، نه اینکه چه کارهایی را انجام خواهید داد.

2- درباره رشته تحصیلی خود و نمراتی که کسب کرده‌اید، نباید به تفصیل صحبت کنید.

3- از بیان اطلاعات شخصی و خصوصیات خانوادگی، مذهبی و نژادی جداً خودداری کنید.

4- از محتوای رنگی یا طرح دار در برگه رزومه استفاده نکنید. رزومه باید سادگی ظاهری خود را حفظ کند.

5- از اضافه گویی در رزومه‌تان بپرهیزید.

6- اگر مقالاتی که در رزومه تحصیلی معرفی می‌کنید، از citation بالا و impact factor قابل ملاحظه ای برخوردار هستند، آن را در کنار نام مقاله و تاریخ نشر آن مقاله حتماً بنویسید.

7- روزمه تحصیلی باید دقیق نگارش شود و همه مطالب آن باید مستند و مستدل باشد.

8- به خاطر داشته باشید، رزومه ای موفق است که در دست هر فردی قرار بگیرد بتواند درک درستی از توانمندی‌های شما ارائه دهد. بنابراین پس از نگارش رزومه از اطرافیان، دوستان و اساتید بخواهید که حتماً رزومه شما را یکبار مرور کنند و نظرشان را درباره آن به شما بگویند.

به نظر شما چه نکات دیگری را باید برای گرفتن فاند از استاد مد نظر داشته باشیم؟ مهم‌ترین پارامتر برای گرفتن فاند از استاد چیست؟ سوالات و نظرات خودتان را می‌توانید در بخش نظرات قید کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «شرایط لازم برای گرفتن فاند از استاد چیست و چه مدارکی لازم است؟»

  1. مطلب خوبی بود.استفاده کردم.
    لطفا راجع به نحوه گرفتن دعوتنامه از شرکتهای معتبر و دعوت به کار هم مطلب بگذارید.سپاس

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما که به سایت ما سر می‌زنید. چشم سعی می‌کنیم در نوشته‌های آتی مطالب اینچنینی را در مد نظر می‌گیریم.

  2. سلام لطفا راجع به اینکه بعداز یک گپ ۱۰ساله .میتوان برای دوره کارشناسی ارشد هم فاند گرفت؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *