چگونه فاند تحصیلی بگیریم ؟ مراحل دریافت فاند تحصیلی و نکات مهم مربوط به آن

چگونه فاند تحصیلی بگیریم

چگونه فاند تحصیلی بگیریم ؟ این اولین سوال دانشجویان بین‌المللی و داوطلبان تحصیل در خارج از کشور است. معمولاً در اکثر دانشگاه‌های دنیا برای دانشجویان تسهیلات مالی و کمک هزینه‌های متنوعی در نظر گرفته می‌شود. این کمک هزینه‌ها نقش مهمی در کاهش هزینه‌های دانشجویان در طول مدت تحصیل دارند. این کمک هزینه‌ها برای دانشجویان ایرانی به دلیل بالا بودن قیمت ارزها، اهمیت بسیار فراوانی دارند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، برای یافتن جواب این سوال در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

منظور از بورس تحصیلی چیست؟

بورس تحصیلی یا فاند، اعتبار مالی است که کشور مقصد برای پرداخت هزینه‌های مربوط به استفاده از خدمات دانشگاهی و مراکز علمی می‌پردازد. معمولاً این اعتبار مالی بیشتر در اختیار دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی به خصوص دوره دکتری قرار می‌گیرد. شرایط حمایت مالی کشورها با یکدیگر متفاوت است. برخی از کشورها هزینه تحصیلات تکمیلی را کامل پرداخت می‌کنند و امکان ادامه تحصیل رایگان برای دانشجویان فراهم می‌شود، اما برخی دیگر علاوه پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویانی که دارای استعداد بیشتر و شرایط بهتری نسبت به‌ بقیه هستند، به صورت ماهیانه حقوقی نیز در نظر می‌گیرند.

برخی دیگر از کشورهای توسعه یافته که مشکل با کاهش جمعیت رو به رو هستند، به منظور جذب نیروی انسانی و افزایش جمعیت، اقدام به اعطای بورس تحصیلی می‌کنند. همه ساله میلیون‌ها یورو بورس تحصیلی از سوی دانشگاه‌های سراسر جهان به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود.

تفاوت فاند و بورسیه چیست؟ معرفی انواع رایج‌ترین فاندها و بورسیه‌های تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی انواع مختلفی دارد که به صورت خلاصه به توضیح مهمترین موارد خواهیم پرداخت.

پرداخت شهریه دانشگاه

یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی وام تحصیلی است که فقط هزینه شهریه دانشگاه متقاضیان را دربر می‌گیرد و مستقیماً به حساب دانشگاه واریز می شود. این نوع بورسیه تنها در اختیار شهروندان یک کشور قرار می‌گیرد و به دانشجویانی که تابعیت آن کشور را ندارند، معمولاً پرداخت نمی‌شود و اگر هم پرداخت شود شرایط بسیار خاصی دارد. هر دانشگاه و موسسه‌ای که اقدام به ارائه وام تحصیلی می‌نماید، معمولاً شرایط دریافت وام را در وب‌سایت خود درج می‌کند و شما موظف هستید که مدارک لازم را تهیه کرده و در هنگام ثبت نام ارائه کنید. بسته به نوع وام تحصیلی که دریافت می‌کنید، ممکن است مدارک متفاوتی از شما درخواست شود.

بورسیه کارآموزی

بورسیه کارآموزی به نوعی کار پاره وقت اطلاق می‌شود که در آن دانشجویان در حین تحصیل، در موسسه‌ یا شرکتی خارج از دانشگاه فعالیت می‌کنند و درقبال آن فعالیت مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. عمدتاً حقوق کارآموزی مبلغ بسیار کمی است. به همین خاطر اغلب شرکت‌ها تمایل دارند که به سراغ دانشگا‌ها رفته و از بین دانشجویان، افرادی را برای دوره‌های کارآموزی برگزینند.

بورسیه دستیار تحقیق یا Research Assistant ( RA )

نوع دیگر بورسیه، بورسیه دستیار تحقیق است. دستیار تحقیق در واقع دستیار استاد مشاور در انجام تحقیقات، نگارش مقالات و… است و از طرف استاد مشاور مبلغی به عنوان حقوق ماهانه دریافت می‌کند. این نوع بورسیه تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش دهد.

بورسیه دستیار تدریس یا Teaching Assistant ( TA )

در بیشتر کشورهای دنیا، اگر دانشجویی از شرایط تحصیلی خوبی برخوردار باشد و بتواند با اساتید در زمینه تدریس  همکاری کند، به عنوان دستیار تدریس یا TA انتخاب می‌شود. از مزایای این نوع بورسیه می‌توان به پرداخت هزینه‌های شهریه، پرداخت هزینه خوابگاه و دریافت حقوق از دولت آن کشور که هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد، اشاره کرد. برای کسب این نوع بورسیه غالباً دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری شانس بسیار بیشتری دارند.

در صورتی که تمایل داشته باشید تا با انواع رایج بورسیه و فاند تحصیلی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را مطالعه کنید.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی

اکنون وقت آن فرا رسیده که به سوال اصلی یعنی این سوال که چگونه فاند تحصیلی بگیریم ، پاسخ دهیم. در بسیاری از کشورها بورسیه شامل متقاضیان مقاطع تحصیلی دانشگاهی می‌شود، اما در تعداد کمی از کشورها امکان دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلی قبل از دانشگاه هم وجود دارد. بنابراین می‌توان بورسیه‌های تحصیلی را در 2 بخش بورسیه دانش‌آموزی و دانشگاهی تقسیم کرد. با توجه به متفاوت بودن مقاطع، مراحل دریافت بورسیه و مدارکی که باید ارائه بدهید متفاوت خواهد بود.

بورسیه دانش آموزی

بورسیه دانش‌آموزی به دانش‌آموزانی تعلق می‌گیرد که نمرات بالا و پیشرفت تحصیلی قابل توجهی داشته باشند. پس هرقدر نمرات بالاتری کسب کنید، شانس ما برای دریافت بورسیه دانش آموزی بیشتر خواهد شد. کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و نیوزیلند از جمله کشورهایی هستند که بورسیه‌های دانش‌آموزی ارائه می‌کنند.

بورسیه دانشگاهی

و اما بورسیه‌های دانشگاهی که خواهان بسیار زیادی دارند، اما اغلب بورسیه‌ها به دانشجویان مقطع دکتری اختصاص داده می‌شود و در مقاطع کارشناسی‌ و کارشناسی ارشد تعداد بورسیه‌ها بسیار کمتر است. برای دریافت بورسیه دانشگاهی با حفظ شرایطی که ذکر می‌شود باید مدارک لازم را تهیه کرده و ارسال کنید.

چند نکته مهم

اگر رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد با رشته و تخصص شما هماهنگ باشد، باید برای تکمیل فرم‌های درخواست پذیرش اقدام کنید و پس از ارسال فرم های مربوطه و پاسخ گرفتن از دانشگاه مورد نظر، رزومه خود را به صورت تخصصی و کاملاً حرفه‌ای به زبان انگلیسی نوشته و ارسال کنید، سپس منتظر پاسخ دانشگاه بمانید. به یاد داشته باشید که نحوه نگارش روزمه شما در پذیرش شما در دانشگاه مورد نظر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. پس اهمیتی زیادی برای این مساله قائل شوید.

اگر رزومه شما مورد قبول اساتید دانشگاه باشد، باید نسبت به آماده کردن و ارسال مدارک لازم اقدام کنید. برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر مدارکی که همیشه لازم است مواردی مانند برگه عدم سو پیشینه و … را هم از شما می‌خواهند. در هر صورت لیستی از مدارکی که باید ارائه کنید برای شما فرستاده خواهد شد. سعی کنید مدارک‌تان را کامل و بدون نقص آماده کرده و ارسال کنید. هرگونه بی توجهی در ارسال مدارک خواسته شده ممکن است به ضرر شما تمام شود.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم

شرایط فاند دکتری در اروپا، آمریکا و کانادا چگونه است؟

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی

در حالت کلی مدارکی که دانشگاه‌ها از متقاضی طلب می‌کنند شامل موارد زیر است.

  • رزومه تحصیلی عالی
  • ریز نمرات مورد قبول
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • معدل بالای ۱۷
  • تایید دانشجو از سوی استاد راهنما ( Supervisor )

دانشگاه‌های هر کشور براساس استانداردهای جهانی رتبه‌بندی می‌شوند. بنابراین دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع قبلی می‌تواند نقش مهمی در جهت اخذ بورسیه از دانشگاه مورد نظر داشته باشد. شرط معدل یکی از مدارک الزامی برای دریافت بورسیه تحصیلی است و افرادی که معدل الف یا بالای ۱۷ داشته باشند از شانس بیشتری برای دریافت بورسیه برخوردار هستند. از دیگر مدارک بسیار مهم مدرک زبان مورد نیاز می باشد، مدرک زبان است. به طور کلی مدرک ایلتس با نمره ۷ به بالا مورد اقبال بیشتری است.

و اما در مورد مقالاتی که تالیف کرده‌اید، باید گفت که بدون شک ارائه مقالات بین‌المللی و چاپ شده در ژورنال‌های معتبر آن هم با درجه کیفی بالا شانس شما را برای دریافت بورسیه بسیار افزایش می‌دهد.همچنین اگر اختراعی را به ثبت رسانده باشید، می‌توانید اختراع خود را در قالب یک رزومه شرح داده و همراه مدارک تحویل دهید. داشتن اختراع یکی از امتیازآورترین موارد برای داوطلبان است.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم

شرایط لازم برای گرفتن فاند از استاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

معرفی چند فاند تحصیلی در کشورهای مختلف

تا به این قسمت از مطلب جواب سوال اصلی یعنی چگونه فاند تحصیلی بگیریم را گرفته‌اید، اما سوال مهم این است که چگونه فاند تحصیلی را از کشورهای مختلف دریافت کنیم؟ در حال حاضر گرفتن فاند تحصیلی از کدام کشور آسان‌تر است؟

فرانسه

کشور فرانسه یک بورسیه مختص دانشجویان بین‌المللی که مایل هستند در فرانسه تحصیل کنند دارد که اغلب به دانشجویان رشته‌های مهندسی، اقتصاد و حقوق در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود. البته این بورسیه تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش نمی‌دهد و فقط می‌توان به عنوان کمک هزینه‌ای برای تحصیل بر روی آن حساب کرد.

آلمان

کشور آلمان بورسیه‌ای مخصوص با نام DAAD برای دانشجویان بین‌المللی مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته است. این بورسیه حالت‌های مختلفی دارد و براساس شرایط متقاضی تصمیم گرفته می‌شود که آیا او شامل بورسیه تحصیلی کامل می‌شود و یا بورسیه تحصیلی محدود. بورسیه DAAD متقاضیان بسیار زیادی دارد و افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند از امکانات این بورسیه بهره‌مند شوند.

ایتالیا

دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، بورسیه تحصیلی مختلفی را در نظر گرفته است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به بورسیه DSU  اشاره کرد. البته این بورسیه نوعی کمی نگاه بالا به پایین دارد، چون فقط برای کشورهای جهان سوم ارائه شده است. هر فرد با توجه به شرایطی که دارد قادر به استفاده از بورسیه DSU خواهد بود. این اعتبار مالی بخش عمده‌ای از هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را تأمین می‌کند. لازم به ذکر است که در مقایسه با دو موردی که در بالا ذکر شد، این بورسیه شرایط مناسب و راحت‌تری نسبت به بقیه دارد.

در این نوشته سعی کردیم به این سوال مهم که کاربران زیادی از ما پرسیده بودند، مبنی بر اینکه چگونه فاند تحصیلی بگیریم ، جواب دادیم. لطفاً شما هم سوالات یا تجربیات خودتان را در این مورد در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *