افرادی تمایل به تحصیل در خارج از کشور دارند، باید با شرایط اپلای برای اخذ پذیرش تحصیلی آگاه باشند. در این مطلب سعی کرده‌ایم هر آنچه در مورد مراحل اپلای مورد نیاز است را در اختیار شما قرار دهیم. پس لطفاً تا انتهای مطلب  با ما همراهً باشید.

انتخاب کشور و دانشگاه مقصد

انتخاب درست کشور مقصد جهت ادامه تحصیل اهمیت زیادی دارد. هنگام انتخاب مقصد، باید به چند مورد توجه کنید. اولین مورد فرهنگ هر کشور است. فرهنگ هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است و فرد متقاضی باید از این تفاوت فرهنگ‌ها آگاه باشد تا در زمان اقامت دچار مشکل نشود. قطعاً به هر کشور دیگری مهاجرت کنید، چون خانواده شما همراهتان نیستند و هیچ دوست و آشنایی در کنار شما نیست، شرایط زندگی خصوصاً در اوایل کمی برایتان دشوار خواهد بود، اما به مرور زمان که با فرهنگ و مردمان کشور مقصد آشنا شدید و توانستید با برخی افراد دوست شوید از این فشار کاسته خواهد شد.

انتخاب یک کشور با آب‌وهوای دلخواه‌تان

مورد دیگر شرایط آب و هوایی است که باید بتوانید با آن سازگار شوید. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید و یک کشور گرمسیر را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید، در آینده دچار مشکل خواهید شد. چنین مواردی در نگاه اول ممکن است کم اهمیت جلوه کند، اما پس از مهاجرت می‌تواند مشکل آفرین باشد.

مسائل سیاسی کشورها را مد نظر داشته باشید.

روابط بین کشورها هم یک موضوع با اهمیت است. اگر کشور محل زندگی‌تان روابط خوبی با کشوری که برای تحصیل در نظر گرفته‌اید نداشته باشد، اخذ پذیرش برای شما دشوار خواهد شد. برای مثال داوطلبان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارند، اگر دوره سربازی خود را در ارگان‌های خاص و حساس گذرانده باشند ، به احتمال زیاد در روند پذیرش دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

اعتبار دانشگاه و مدرک آن را چک کنید.

پس از انتخاب کشور مقصد، نوبت انتخاب دانشگاه است. در این رابطه هم چند نکته مهم وجود دارد. اگر پس از ادامه تحصیل قصد بازگشت به کشور را دارید، این نکته را در نظر بگیرید که مدرک دانشگاه مورد نظر، باید در ایران اعتبار داشته باشد. اگر این مورد را در نظر نگیرید و مدرک دانشگاه مقصد در کشور ارزشی نداشته باشد، قطعا مدتی را که برای ادامه تحصیل صرف کرده‌اید، بیهوده بوده است.

برخی از افراد فکر می‌کنند که تمام دانشگاه‌های کشوری مثل آمریکا از اعتبار بالایی برخودار هستند، درحالی که واقعیت چنین نیست. وجود چنین طرز فکری باعث می‌شود حتی یک دانشگاه متوسط هم با استقبال گسترده‌ دانشجویان خارجی روبرو شود. از این تفکرات غلط دوری کنید و واقع بینانه تصمیم بگیرید.

موارد دیگری هم وجود دارد که در هنگام انتخاب دانشگاه، باید به آنها دقت کنید. در زیر به چند نمونه از این موارد اشاره شده است.

1.         براساس علاقه خود اقدام به انتخاب کشور، شهر و دانشگاه مورد نظرتان کنید.

2.         براساس رنکینگ‌های جهانی و رنکینگ رشته تخصصی‌تان اقدام کنید.

3.         براساس میزان احتمال اخذ پذیرش با توجه به رزومه و مدارک دیگری که ارائه می‌کنید.

4.         براساس شرایط، تعداد برنامه‌های و پوزیشن‌های ارائه شده توسط دانشگاه، شرایط اپلای خودتان را بررسی کنید.

5.         براساس هزینه‌های احتمالی و شهریه دانشگاه اقدام به انتخاب دانشگاه، شهر و کشور مورد نظرتان بکنید.

6.          با توجه به شرایط دریافت بورس، فاند و کمک‌های مالی ارائه شده به دانشجویان خارجی اقدام به اپلای کنید.

7.         براساس محل و شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است، اقدام کنید.

شرایط لازم برای اپلای

شرایط لازم برای اپلای برای کارشناسی ارشد در کشورهای مختلف

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی

قبل از اینکه سایر بخش‌های شرایط اپلای را بررسی کنیم، باید این نکته را بیان کنیم که یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی، ویزای تحصیلی کشور مقصد است. افرادی که مایل به ادامه تحصیل در کشورهای خارجی هستند، باید ویزای تحصیلی کشور مد نظر را دریافت کنند. ویزای تحصیلی نوعی اقامت موقت است که امکان تحصیل، کار و زندگی در آن کشور را به داوطلبان می‌دهد. با اخذ ویزای تحصیلی، دانشجوی پذیرفته شده اجازه اقامت در کشور مقصد را کسب خواهد کرد.

مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی بستگی به این دارد که کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کرده باشید. موارد زیر از جمله مراحل و مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی هستند:

  1. نخست از سفارت کشور مد نظر وقت بگیرید. برای گرفتن وقت مصاحبه، به سراغ وب‌سایت سفارت آن کشور در ایران بروید. البته چند روز طول می‌کشد تا با درخواست شما برای مصاحبه موافقت شود.
  2. پس از تایید مصاحبه، باید فرم درخواست اخذ ویزای تحصیلی را پر کنید.
  3. نامه پذیرش از دانشگاه مقصد را به سفارت ارائه کنید.
  4. مدارک مالی خود را به جهت اثبات تمکن مالی به سفارت ارائه کنید.
  5. پاسپورت خود را به سفارت تحویل دهید.
  6. مدارک شناسایی و عکس پرسنلی خود را به سفارت تحویل دهید.
  7. اصل و ترجمه مدارک تحصیلی خود، شامل گواهی پایان دوره سه سال متوسطه، گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی، گواهی پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را به سفارت تحویل دهید.
  8. چون درخواست ویزای دانشجویی داده‌اید، باید تعهد دهید که به ایران بر می‌گردید و البته دلایل کافی برای این مساله باید ارائه کنید.
  9. هزینه لازم برای صدور ویزا را پرداخت کنید.
  10. اگر سفارت مدارک دیگری از شما می‌خواهد، در سریع‌ترین زمان برای تهیه مدارک اقدام کنید و سعی کنید هرچه زودتر این کار را انجام دهید.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

ترجمه مدارک

اگر کسی بخواهد، از مدرکی که در یک کشور به دست آورده در کشور دیگر به هر منظوری استفاده کند، باید مدرک خود را به طور رسمی ترجمه کند. مدرک تحصیلی یکی از مدارک مهمی است که داوطلبان تحصیل در خارج از کشور باید آن را به کشور مورد نظر ارائه کنند.

به طور کلی مراحل عمومی مربوط به روند ترجمه رسمی مدرک تحصیلی، شامل 4 مرحله زیر است.

  1. گرفتن مدارک از دانشگاه: پس از پایان تحصیلات می‌بایست دانشنامه، ریزنمرات و برگه تسویه حساب خود را از دانشگاه دریافت کنید. بسته به نوع تحصیل ( روزانه، شبانه یا غیرانتفاعی ) مراحل اخذ مدارک می‌تواند متفاوت باشد. همچنین امکان دارد روند اخذ مدارک بین دانشگاه‌های مختلف تفاوت‌هایی  داشته باشد، اما روال کلی در همه مراکز مشابه است. ضمناً به یاد داشته باشید که دانشجویان دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های سراسری، به علت استفاده از امکان تحصیل رایگان، لازم است قبل از دریافت دانشنامه، برگه لغو تعهد خدمت رایگان را دریافت کنند.
  2. تایید مدارک: مدارکی که از دانشگاه دریافت می‌کنید، مستقیماً قابل ترجمه نیستند و حتماً باید به وسیله سازمان مربوطه تایید شوند. دانشجویان رشته های تحصیلی غیر پزشکی که دانشگاه آنها تابع وزارت علوم است، باید به وزارت علوم مراجعه کنند. دانشجویان رشته پزشکی که دانشگاه آنها تابع وزارت بهداشت است، باید به وزارت بهداشت مراجعه کنند و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید به دفتر مرکزی دانشگاه خود مراجعه کنند.
  3. ترجمه مدارک در دارالترجمه: پس از دریافت تاییدیه مدارک برای ترجمه آنها به یک دارالترجمه رسمی مراجعه کرده و مدارکی از قبیل اصل مدارکی که می‌خواهید ترجمه شود، فتوکپی مدارک به تعداد نسخه‌های ترجمه مورد نیاز و فتوکپی پاسپورت را ارائه کنید.
  4. دریافت تاییدیه دادگستری و وزارت خارجه: در برخی موارد برخی از سفارتخانه‌ها و دانشگاه‌های خارجی، مدارک ترجمه شده‌‌ای که ارائه می‌کنید، باید به صورت رسمی از سوی وزارت دادگستری و وزارت خارجه تایید شده باشند.
رزومه برای اپلای

شرایط اپلای اروپا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی در واقع شناسنامه و هویت فرد متقاضی است که خواننده را از قابلیت‌های شخصی، علمی و مهارت‌های فردی وی طرف مقابل آگاه می‌کند. یک رزومه تحصیلی خوب باید تا حد ممکن خلاصه نوشته شود. البته خلاصه نویسی به معنای حذف موارد مهم نیست و شما باید تمامی موارد لازم را به بهترین نحو در رزومه خود بیاورید. بهتر است رزومه خود را حداکثر در 2 صفحه جمع کنید. قطعاً خواننده در ذهن خود سوالاتی نسبت به شما دارد. سعی کنید به این سوالات پاسخ دهید. سوالاتی که ممکن است در ذهن خواننده نسبت به شما شکل بگیرید عبارتند از:

  1. فرد متقاضی کیست و چند سال دارد؟
  2. چه دوره‌های تحصیلی را با چه معدلی و در چه سال‌هایی گذرانده است؟
  3. پایان‌نامه‌ای که نوشته در چه حوزه‌ای بوده و چه نمره‌ای را در آن دریافت کرده است؟
  4. چه سابقه کاری در رشته مورد نظر خود دارد؟
  5. چه توانمندی‌های علمی در زمینه رشته تحصیلی خودش کسب کرده است؟
  6. آیا سابقه کارهای علمی و یا پژوهشی در زمینه رشته خود را دارد؟
  7. فرد مورد نظر چه قابلیت‌های اجتماعی و یا خلاقیت‌هایی دارد؟
  8. آیا در زمینه مرتبط با رشته خود در سطح بین‌المللی موفقیت‌هایی داشته است یا خیر؟

مدرک زبان                                                

یکی از مقدمات و شرایط اپلای به خصوص در دوره دکتری، مدرک زبان است. زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است و در تمامی کشورهای جهان می‌توان به وسیله این زبان با افراد مختلف ارتباط برقرار کرد. به همین خاطر اکثر دانشگاه‌های جهان شرایط پذیرش دانشجوی خارجی با داشتن مدرک زبان انگلیسی را دارند.

آزمون آیلتس

مدرک IELTS مهم ترین مدرک برای ادمیشن در دانشگاه‌ها است. رنج نمره IELTS بین ۰ تا ۹ است و دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان در مقاطع مختلف نمرات مختلفی در نظر گرفته‌اند. برای داوطلبان کارشناسی آیلتس با نمره ۵.۵ و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس با نمره ۶.۵ به بالا نیاز است. به خاطر داشته باتشید که مدرک آیلتس ۲ سال اعتبار دارد.

آزمون تافل

یکی دیگر از آزمون‌های بسیار مهم آزمون تافل است که فقط به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. رنج نمره این آزمون از ۰ تا ۱۲۰ است. دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان در مقطع کارشناسی، نمره تافل ۷۰ تا ۷۵ و برای مقاطع ارشد و دکترا نمره ۸۰ تا ۹۰ را در نظر می‌گیرند. اعتبار مدرک تافل همانند آزمون آیلتس 2 سال است.

شرایط اپلای

بیانیه هدف

بیانیه هدف که به آن انگیزه نامه هم می‌گوییم، نامه‌ای است که فرد داوطلب باید برای دانشگاه مقصد ارسال کند و انگیزه خود برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر را توضیح دهد.

برخی از دواطلبان تصور می‌کنند که بیانیه هدف تنها یک نامه معرفی ساده است. اما در واقع این طور نیست. اغلب افراد هرآنچه را به ذهن‌شان می ‌رسد در نامه خود می‌نویسند و یا در اینترنت به دنبال نمونه‌هایی از بیانیه هدف هستند. اما برای اینکه نامه شما تاثیرگذار باشد باید خودتان آن را بنویسید و نباید از دیگران کپی ‌بردارید. هرچند که هیچ سوالی از شما نشده است تا به آنها در این نامه پاسخ دهید، اما برخی سوالات وجود دارند که دانشگاه‌ها توقع دارند، جواب آنها را در نامه داوطلبان ببیند. به عنوان مثال شما باید به چند سوال زیر پاسخ دهید.

  • چرا می‌خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟
  • چرا می‌خواهید در این رشته تحصیل کنید؟
  • چه چیزی درباره این دانشگاه شما را به خود جذب کرده است؟
  • چقدر در رشته‌ای که برای آن اقدام به اپلای کرده‌اید تجربه دارید؟
  • تصمیم دارید بعد از پایان تحصیل‌ چه کاری انجام دهید؟
  • فارغ از تحصیل و کار، چه تفریحاتی دارید و به چه چیزهایی علاقه‌مند هستید؟

و البته چندین سوال دیگر. بهتر است ابتدا پاسخ هر سوال را به صورت جداگانه بنویسید، سپس سعی کنید به مهارت نوشتاری خود به گونه‌ای آنها را به هم ارتباط دهید.

از آنجایی که پیش از قبول شدن در دانشگاه مورد، به هیچ وجه امکان مصاحبه حضوری وجود ندارد, تنها راه شناساندن خودتان و نشان دادن توانایی‌هایی که دارید، همین بیانیه هدف است. بنابراین سعی کنید متن نامه را به بهترین شکل بنویسید.

فرم تقاضانامه

جهت ثبت نام در هر دانشگاهی یک فرم ثبت نام ( فرم تقاضا نامه ) وجود دارد که دانشجو باید آن را تکمیل کند. تکمیل این فرم برای آخرین مرحله است. یعنی دقیقاً زمانی که تمام مدارک مورد نیاز را تهیه کرده باشید. برای دسترسی به فرم تقاضانامه، ابتدا وارد وب‌سایت دانشگاه شده و یک حساب کاربری بسازید. سپس وارد وب‌سایت شده و اقدام به تکمیل فرم تقاضا نامه کنید. معمولاً دانشگاه‌ها تقاضا نامه‌هایی با فرمت یکسان ندارند و ترتیب لیستی که باید تکمیل شود ممکن است با بقیه دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. در حالت کلی لازم است در فرم اپلیکیشن موارد زیر را به عنوان مشخصات و مدارک لازم وارد کنید.

1. سوابق کاری

2. انگیزه‌نامه یا همان SOP

3. رزومه‌ای که به طور کامل نوشته شده باشد.

4. آدرس ایمیل

5. شماره تماس

6. تاریخ تولد با تقویم میلادی

7. محل تولد

8. نام و نام خانوادگی مطابق با آنچه که در پاسپورت درج شده است.

9. آدرس کامل محل سکونت شامل کشور، شهر، منطقه، خیابان، پلاک و کدپستی

10. نمرات آزمون‌های پیش نیاز اپلای مانند آزمون‌های زبان آیلتس یا تافل و یا آزمون‌هایی مانند تست Gmat یا GRE ( در صورت لزوم)

11. سوابق تحصیلی شامل رشته تحصیلی در دوره دبیرستان، معرفی کامل رشته و دانشگاه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد

12. آماده سازی فایل‌های اسکن شده مانند ریزنمرات، مقالات و تمامی مواردی که در رزومه به آنها اشاره شده است.

پس از ورود کامل اطلاعات و آپلود مدارک در فرم اپلیکیشن می‌توانید آن را submit کنید. البته لازمه گذر از این مرحله، پرداخت هزینه به میزان تعیین شده از سوی دانشگاه است. بعضی مواقع فرم‌های تقاضا نامه به حالت Exit & Save ساخته می‌شوند، یعنی می‌توانید در هر مرحله، اطلاعات را ذخیره کرده و موقتاً از صفحه خارج شوید و بعداً در زمانی دیگر ادامه فرم را تکمیل نمایید.

توصیه نامه

توصیه نامه، نامه‌ای است که باید از 2 یا 3 استاد خود برای ارسال به دانشگاه مورد نظر بگیرید. در این نامه اساتید باید درباره توانایی‌ها، علاقمندی‌ها و خصوصیات شما می‌نویسند. این نامه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اساتید باید به جزئیاتی درباره شما اشاره کنند که مشخص کند شناخت کافی از شخصیت و توانایی‌های شما دارند. اکثر دانشگاه‌ها برگه مخصوصی برای نوشتن توصیه نامه ندارند. بنابراین اساتید شما باید در سربرگ مخصوص دانشگاه خود، آن را بنویسند. اما برخی از دانشگاه‌ها هم هستند که برگه مخصوصی برای این کار دارند و شما باید آن را از سایت دانشگاه مورد نظر دانلود کنید.

پس از نوشتن توصیه نامه به 4 طریق می‌توان آن را به دانشگاه مقصد ارسال کرد.

1- ارسال توصیه نامه توسط دانشجو

روش اول ارسال توصیه نامه توسط دانشجو است. در این روش، دانشگاه از فرد متقاضی می‌خواهد که توصیه نامه‌ها را به همراه فرم تقاضا نامه به دانشگاه ارسال کند.

2- ارسال توسط پست یا توسط شخص توصیه کننده

ارسال توصیه نامه با پست و توسط شخص توصیه کننده است. در این روش، توصیه نامه باید، مهر و موم شده به نشانی دانشگاه مقصد با پست ارسال شود.

3- ارسال توصیه نامه از طریق فرم الکترونیکی

روش سوم ارسال توصیه نامه از طریق یک فرم الکترونیکی است. یعنی متقاضی باید متن کامل توصیه نامه را از طریق فرم الکترونیکی مخصوصی به دانشگاه ارسال کند. این روش در بعضی از دانشگاه‌های آمریکای شمالی مرسوم است.

4- ارسال توصیه نامه از طریق پست الکترونیکی

آخرین روش ارسال توصیه نامه به وسیله پست الکترونیکی است. در این حالت دانشگاه خواهان این است که استاد توصیه کننده از طریق نشانی پست الکترونیک خودش، متن توصیه نامه را به پست الکترونیک دانشگاه مقصد ارسال کند.

آموزش نحوه نگارش و ارسال ایمیل به استاد برای اپلای

شرایط اپلای

ددلاین

ددلاین به معنی آخرین تاریخی است که می‌توان تقاضا نامه دانشگاه را ارائه کرد. هر دانشگاه ددلاین مخصوصی برای خود دارد و شما ‌باید با مراجعه به بخش How to Apply یا Apply Now و یا دیگر عناوین مشابه در سایت دانشگاه مورد نظر، از زمان ددلاین ترم تحصیلی مورد نظر اطلاع پیدا کنید. هنگام پرکردن فرم تقاضا نامه، می‌بایست اطلاعات مهمی مثل نمره زبان را در فرم وارد کنید، بنابراین قبل از تاریخ ددلاین دانشگاه، در آزمون مورد نظر شرکت کنید تا نمره آزمون در اختیارتان باشد. بهتر است 2 ماه قبل این کار را انجام دهید. زیرا جواب نهایی برخی از آزمون‌ها ممکن است 50 روز بعد به دست‌تان برسد. همچنین اگر مدارک‌تان را قرار است از طریق پست ارسال کنید، در نظر بگیرید که ارسال مدارک بین 5 تا 10 روز طول می‌کشد.

نکات کلی مربوط به شرایط اپلای

  1. اپلای کردن یک پروسه پر هزینه، پر از استرس و به شدت وقت گیر است. بنابراین حتماً باید با برنامه و هدف‌مند عمل کنید. برنامه‌ای با زمانبندی دقیق و حساب شده. گاهی یک روز دیر انجام دادن کاری باعث می‌شود که یک ترم یا حتی یک سال از رسیدن به نتیجه مطلوب عقب بمانید.
  2. کلیدی‌ترین رمز موفقیت در اپلای و برآورده کردن شرایط اپلای ارتباط موثر و هدفمند با اساتید است. ارسال ایمیل‌های درست و البته منحصر به فرد، ارجاع به وب‌سایت شخصی و توصیه شدن توسط دوستان و آشنایانی که در آن دانشگاه دارید، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی جلب نظر استاد و به طبع آن موفقیت در فرآیند اپلای داشته باشد.
  3. قبل از وارد شدن به فرآیند اپلای وضعیت مالی، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، جمعیت شهر محل زندگی، ترکیب جمعیتی و بسیاری از نکات دیگر را حتماً در نظر بگیرید.
  4. لیستی از اساتید، دانشگاه‌ها و کشورهای مورد نظر تشکیل دهید و سعی کنید توزیع عادلانه‌ای در لیست خود داشته باشید. مثلاً همه دانشگاه‌ها را از کشور آمریکا انتخاب نکنید. زیرا ممکن است حتی در آخرین لحظات پذیرش مشکلی پیش بیاد و مجبور باشید به گزینه‌های متفاوت‌تری فکر کنید.
  5. حتماً تاریخ ددلاین دانشگاه مورد نظر را چک کنید و از آن غافل نشوید.

نکات کلی اپلای برای کشورهای خاص مانند کانادا، آمریکا و …

  1. درخواست ویزای ایرانیانی که در رزومه آنها از واژه‌هایی مانند هسته‌ای، نفت و … استفاده شده باشد، توسط تمامی سفارت های آمریکا رد می شود. از این رو توصیه ما این است که این گونه واژه‌ها را از رزومه‌هایی که برای دانشگاه‌ها و استادها ارسال می کنید به طور کامل حذف نمایید و در هیچ جایی در فرآیند اپلای خود به آنها اشاره نکنید.
  2. تقریباً تمامی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا تاکید دارند که همه مدارک از جمله نمره زبان، ریز نمرات و دانشنامه رسمی تا قبل از تاریخ ددلاین باید به دانشگاه رسیده باشد.
  3. اگر به زبان فرانسوی مسلط هستید، برای مهاجرت به کانادا لزومی به اخذ مدرک زبان انگلیسی ندارید. زیرا زبان رسمی کشور کانادا هم انگلیسی است و هم فرانسوی.
  4. برخلاف برخی دانشگاه‌های اروپایی که تحصیل در آنها بسیار کم هزینه و گاهی اوقات حتی رایگان است، تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا به شدت هزینه‌بر می‌باشد و با توجه به قیمت بالای دلار در ایران، هزینه بدون دریافت فاند تحصیلی برای اکثر متقاضیان عملاً می‌تواند غیرممکن باشد. خصوصا با توجه به قیمت دلار در ایران. بنابراین قبل از اینکه به فکر اپلای به دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا باشید، حتماً وضعیت مالی خودتان را بسنجید.
  5. اخذ پاسپورت مخصوصاً برای کشورهای مختلفی مانند کانادا، فرآیند بسیار زمان‌گیری است. پس پیشنهاد می‌کنیم، قبل از اینکه دیر شود به فکر اخذ پاسپورت خود باشید.

در این نوشته سعی کردیم تا نکات مختلفی را درباره شرایط اپلای با هم بررسی کنیم. مواردی مانند مدارک مورد نیاز، نکات مربوط به آن و سایر موارد. شاید شما هم یا پروسه اپلای را تمام کرده باشید و یا در پروسه اپلای هستید و با شرایط اپلای مخصوص به کشور و رشته مورد نظرتان درگیر باشید، از شما در خواست داریم تا نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید تا دوستان و خوانندگان سایت از نظرات و تجربیات شما بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *