مهم‌ترین نکاتی که باید در پذیرش تحصیلی آلمان و اپلای به دانشگاه‌های آلمانی بدانید.

پذیرش تحصیلی آلمان

مهم‌ترین نکاتی که باید در پذیرش تحصیلی آلمان و اپلای به دانشگاه‌های آلمانی بدانید.

اگر به فکر اخذ پذیرش تحصیلی آلمان هستید و ‌‌‌این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی‌‌‌‌تان‌‌‌ در خارج از کشور انتخاب کرده‌‌‌اید، باید به شما بگوییم که‌‌‌ آلمان یکی از پرطرفدار‌‌‌‌‌‌ترین و محبوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مقصد‌های تحصیلی برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی در کل جهان به شمار می‌آید. دانشگاه‌های آلمان دارای کیفیت آموزشی بالایی هستند و امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان را فراهم ‌‌می‌کنند.‌‌‌ تحصیل در آلمان برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی می‌تواند مزیت‌های بسیاری داشته باشد و مسیرهای موفقیت تحصیلی و شغلی در ‌‌‌آینده را برای آنها فراهم کند.‌‌‌ از طرف دیگر دانشگاه‌های کشور آلمان امکانات و خدمات خوبی را در اختیار دانشجویان ‌‌بین‌المللی قرار ‌‌‌می‌دهند. به همین دلیل آلمان یکی از بهترین مقصد‌های تحصیلی ‌‌بین‌المللی منصوب ‌‌می‌شود و سالیانه‌‌‌ تعداد زیادی از دانشجویان ‌‌بین‌المللی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف به دانشگاه‌های ‌‌‌این کشور مراجعه ‌‌می‌کنند.‌‌‌ با توجه به ‌‌‌اینکه پذیرش تحصیلی‌‌‌ آلمان‌‌‌ داوطلبان بسیاری دارد، در ‌‌‌این نوشته به بررسی شرایط اپلای از دانشگاه‌های آلمان و اخذ پذیرش تحصیلی آلمان خواهیم پرداخت.‌‌‌ اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارید، ‌‌‌این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

پذیرش تحصیلی آلمان
پذیرش تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان

‌‌‌باید به ‌‌‌این نکته اشاره کرد که زبان رسمی ‌کشور آلمان، آلمانی است.‌‌‌ از طرف دیگر آلمان‌‌‌ یکی از بهترین کشورهای غیر انگلیسی زبان برای‌‌‌ ادامه تحصیل دانشجویان ‌‌بین‌المللی محسوب می‌گردد.‌‌‌ اما باید گفت که فرصت‌های تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در حال حاضر نسبتاً محدود هستند.‌‌‌ البته شما به عنوان دانشجوی ‌‌بین‌المللی می‌توانید برنامه‌های تحصیلی را پیدا کنید که به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس ‌‌می‌شوند.

به طور معمول در مقطع کارشناسی 2 تا 4 ‌‌‌‌‌ترم اول‌‌‌ به زبان انگلیسی شروع ‌‌می‌شوند و سپس به‌‌‌ زبان آلمانی تغییر ‌‌می‌کنند. دانشجویان در‌‌‌ این مدت فرصت دارند که به خوبی با زبان آلمانی آشنا شوند و‌‌‌ تسلط کافی به زبان آلمانی برای شرکت در کلاس‌های درسی را پیدا کنند.‌‌‌ بیشتر دانشگاه‌ها دوره‌های آموزش زبان آلمانی را‌‌‌ برای دانشجویان‌‌‌ بین‌المللی برگزار ‌‌می‌کنند و دانشجویان می‌توانند با شرکت در ‌‌‌این کلاس‌ها زبان آلمانی را فرا بگیرند. ‌‌‌این امر به شما به عنوان یک دانشجوی ‌‌بین‌المللی‌‌‌ این امکان را فراهم ‌‌می‌کند که در حالی که مهارت‌های خود در زبان آلمانی را ارتقاء می‌دهید، به زبان انگلیسی تحصیل کنید.‌‌‌ باید اضافه کرد که در صورتی که‌‌‌ بخواهید پس از فارغ التحصیلی در کشور آلمان بمانید و به ادامه کار و زندگی در‌‌‌این کشور مشغول شوید، حتما باید زبان آلمانی را فرا بگیرید. چرا که تسلط به زبان آلمانی یکی از شرط‌های موفقیت برای ورود به بازار کار در ‌‌‌این کشور خواهد بود.

اپلای دکترا آلمان: بررسی روش‌ها، نکات مهم و همه مدارکی که به آنها نیاز خواهید داشت!

بر خلاف مقطع کارشناسی برنامه‌های تحصیلی، یافتن برنامه‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و‌‌‌ دکترا که به زبان انگلیسی ارائه ‌‌می‌شوند آسان است.‌‌‌ کشور آلمان به منظور جذب دانشجویان ‌‌بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ارائه برنامه‌های تحصیلی در رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی ‌‌می‌کند.‌‌‌ بنابراین دانشجویان ‌‌بین‌المللی می‌توانند به راحتی در ‌‌‌این دوره‌ها به ادامه تحصیل‌‌‌ در دانشگاه‌های ‌‌بین‌المللی آلمان بپردازند.‌‌‌ باید به ‌‌‌این نکته توجه کرد که در صورت انتخاب برنامه‌های تحصیلی که به زبان انگلیسی برگزار ‌‌می‌شوند‌‌‌، داوطلبان باید مدارک‌‌‌ معتبر ( نمره مد نظر دانشگاه در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، تافل ) را که نشان دهنده تسلط آنها به زبان انگلیسی است‌‌‌ ارائه دهند.‌‌‌ همچنین در صورت انتخاب برنامه‌های تحصیلی که به زبان آلمانی ارائه ‌‌می‌شوند لازم است که داوطلبان مدارک تسلط به زبان آلمانی خود را به‌‌‌ به دانشگاه مربوطه ارائه دهند.

شرایط اپلای اروپا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا

 مراحل پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان
پذیرش تحصیلی آلمان

برای ‌‌‌این که بتوانید‌‌‌ موفق به اخذ پذیرش تحصیلی آلمان شده و در دانشگاه‌های ‌‌‌این کشور به ادامه تحصیل بپردازید، باید با مراحل پذیرش تحصیلی آلمان آشنایی کافی داشته باشید.‌‌‌ کشور آلمان دارای دانشگاه‌های متعددی است که رشته‌های تحصیلی مختلف را ارائه داده و از دانشجویان ‌‌بین‌المللی نیز پذیرش به عمل می‌آورند.‌‌‌ بنابراین مهم است که دانشجویان بین‌المللی دانشگاهی را انتخاب کنند که مناسب آنها باشد تا در طول دوره تحصیلی مشکلات و دغدغه‌ی کمتری داشته باشند و بتوانند به پیشرفت تحصیلی بیشتری دست پیدا کنند.‌‌‌ در‌‌‌این قسمت به بررسی مراحل پذیرش تحصیلی آلمان برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی خواهیم پرداخت.

انتخاب دانشگاه و شهر مناسب

پذیرش تحصیلی آلمان
پذیرش تحصیلی آلمان

اگر بخواهید در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بپردازید‌‌‌ گزینه‌های متعددی را به‌ منظور انتخاب دانشگاه و شهر مقصد تحصیلی در آلمان‌‌‌ پیش رو خواهید داشت.‌‌‌ باید به ‌‌‌این نکته اشاره کرد که انتخاب دانشگاه و شهر مناسب برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی دارای اهمیت بسیاری است و لازم است که داوطلبان قبل از انتخاب شهر و دانشگاه بررسی‌های لازم جهت انتخاب مقصد تحصیلی نظر خود را به خوبی انجام دهند.‌‌‌

چه مواردی را باید هنگام انتخاب دانشگاه و شهر مد نظر داشته باشم؟

شما باید‌‌‌ قبل از انتخاب دانشگاه شرایط پذیرش و تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود را به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.‌‌‌ لازم است که دانشجویان‌‌‌ موارد مهمی‌ مانند مبلغ شهریه دانشگاهی،‌‌‌ امکان استفاده از کمک هزینه‌ها و‌‌‌ بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی،‌‌‌ امکان استفاده از خوابگاه و دیگر خدمات دانشجویی مانند خدمات پزشکی و سلامت،‌‌‌ امکان اشتغال به‌‌‌ کار دانشجویی در حین تحصیل و میزان درآمد دانشجویی،‌‌‌ زبانی که برنامه تحصیلی مورد نظر آن ارائه ‌‌می‌شود‌‌‌،‌‌‌ کیفیت آموزشی دانشگاه‌‌‌ و رتبه بندی آن،‌‌‌ اعتبار مدرک تحصیلی اعطاء شده توسط دانشگاه مربوطه‌‌‌ در جامعه جهانی و‌‌‌… را‌‌‌ به دقت بررسی کنند تا‌‌‌ تصویر درستی از تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود در ‌‌‌آینده در ذهن داشته باشند‌‌‌ و بتوانند برنامه‌ریزی‌های صحیح و کامل را‌‌‌ برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌‌‌ مورد نظر خود انجام دهند. علاوه بر دانشگاه، داوطلبان باید شرایط تحصیل در شهری را که می‌خواهند به ادامه تحصیل در آن بپردازند بررسی کنند. برای مثال باید مبلغ هزینه‌های اقامت و اجاره منزل دانشجویی، هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی‌، هزینه خرید غذا و خوراک و دیگر هزینه‌های زندگی را در نظر بگیرند. برخی از شهرهای آلمان به خصوص شهرهای بزرگ آن در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر دارای هزینه زندگی بالاتری هستند. بنابراین هزینه‌های زندگی در هر شهر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در حال حاضر شهر زیبای مونیخ گران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شهر کشور آلمان به شمار می‌آید.

تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان

پس از بررسی مواردی که ذکر شد، قبل از انتخاب دانشگاه لازم است که داوطلبان شرایط اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را مورد مطالعه قرار دهند.‌‌‌ قبل از اقدام به ارسال درخواست پذیرش تحصیلی خود‌‌‌ اطمینان حاصل کنید که دانشگاه مربوطه مدارک فعلی شما را‌‌‌ قبول ‌‌‌می‌کند.‌‌‌ به منظور تحصیل در دانشگاه‌های آلمان باید دارای صلاحیت ورودی آموزش عالی باشید.‌‌‌ برای‌‌‌ داوطلبان ورود به دوره‌ی کارشناسی در آلمان‌‌‌ معمولاً مدارکی‌‌‌ مانند مدرک دیپلم دبیرستان‌‌‌‌‌، مدرک ترک تحصیل، یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه‌‌‌ خواسته ‌‌می‌شود.‌‌‌ در اغلب موارد داوطلبانی که مدارک تحصیلی خارج از اروپا را دارند ممکن است‌‌‌  پس از شرکت در یک دوره مقدماتی با عنوان‌‌‌ Studienkolleg مجبور به شرکت در آزمون ورودی Feststelungsprufung‌‌‌ باشند.‌‌‌ معمولاً دانشجویان بسیاری با موفقیت می‌توانند از ‌‌‌این مرحله‌‌‌ عبور کرده و وارد دانشگاه شوند.

فول فاند دکتری آلمان :‌ شرایط تحصیل و بهره‌مندی از فول فاند دکتری آلمان

برخی از بهترین دانشگاه‌هاغ در آلمان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی عبارت هستند از:

– دانشگاه کارآفرینی و تجارت بین الملل  SIBE

– دانشگاه علوم کاربردی  IUBH

– دانشگاه بن

– دانشگاه فناوری کارلسروهه

– دانشگاه هوچچول برمن – مرکز بین المللی فارغ التحصیلان

– دانشگاه علوم کاربردی اروپا – BiTS و  BTK

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی زبان

به عنوان داوطلب تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی باید شرایط زبانی را که دوره مورد نظر شما به آن تدریس ‌‌می‌شود مورد بررسی قرار دهید. مدرک DSH که به عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌های کشور آلمان به شمار می‌آید به عنوان مدرک معتبر زبان آلمانی نزد دانشگاه‌ها شناخته می‌شود. این آزمون تنها در کشور آلمان برگزار می‌شود. همچنین مدرک TestDaF نزد بیشتر دانشگاه‌های آلمانی مورد قبول است و باید گفت این آزمون در بیش از 90 کشور جهان برگزار می‌شود.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان

اگر برنامه‌ی تحصیلی که انتخاب می‌کنید به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، باید مدرک معتبر زبان انگلیسی داشته باشید. دانشگاه‌های کشور آلمان مدرک آیلتس یا تافل را به عنوان مدرک‌های معتبر زبان انگلیسی قبول می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که هر دانشگاه حداقل امتیاز لازم برای کسب در آزمون‌های زبان به منظور ورود به یک برنامه‌تحصیلی را تعیین می‌کند. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها در صورتی که شما بومی‌زبان انگلیسی باشید یا قبلاً به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، مدرک تسلط به زبان انگلیسی و نخواهند. در صورتی که تمایل داشته باشید تا اطلاعات کامل و به روز از دانشگاه مورد نظرتان کسب کنید، می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه دلخواه‌تان مراجعه کنید و اطلاعات مورد نظرتان را به دست آورید.

تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان

انتخاب رشته تحصیلی براساس علاقه‌تان

یکی از دیگر نکات مهم انتخاب رشته تحصیلی مناسب است. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان را دارید، می‌توانید رشته‌های تحصیلی مختلفی را انتخاب کرده و به ادامه تحصیل در آنها بپردازید. برخی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان در بین دانشجویان خارجی شامل رشته‌های علوم کامپیوتر، اقتصاد، تجارت بین‌الملل، فیزیک و مهندسی برق و رشته‌های فنی و مهندسی و زیر شاخه‌های آنها هستند.

بررسی هزینه‌های تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان
هزینه تحصیل در آلمان

برای ‌‌‌اینکه بتوانید در دانشگاه‌های‌‌‌ کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازد، باید گواهی تمکن مالی خود را ارائه دهید و ثابت کنید که در طول دوره تحصیل در آلمان خواهید توانست از عهده مخارج مربوط به تحصیل و زندگی دانشجویی خود بربیاید. برای ‌‌‌این منظور شما باید اثبات کنید که به مبلغی حدود 8,700 یورو در سال که معادل 10,000 دلار آمریکا است، برای تامین هزینه‌های زندگی خود دسترسی دارید. البته باید به ‌‌‌این نکته نیز اشاره کرد که بسته به سبک زندگی خود ممکن است بیش از‌‌‌این مقدار برای زندگی در آلمان نیاز داشته باشید. با توجه به سبک زندگی هر دانشجو، میانگین هزینه لازم برای زندگی دانشجویی در آلمان برای هر دانشجو حدود 850 یورو معادل با 975 دلار آمریکا در هر ماه تخمین زده ‌‌می‌شود. اگر نگران تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان هستید، می‌توانید برای دریافت کمک هزینه تحصیلی اقدام کنید. امکان بهره‌مندی از کمک هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی در مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان وجود دارد. حتماً مهلت زمانی ثبت نام برای بورسیه‌های تحصیلی را کنترل کرده و در بازه‌ی زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام و ارسال مدارک خود اقدام نمایید.

بورسیه تحصیلی آلمان : معرفی برترین کمک هزینه‌های تحصیلی در کشور آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان
پذیرش تحصیلی آلمان

قبل از ارسال درخواست اخذ بورسیه تحصیلی شرایط بهره‌مندی از کمک هزینه مورد نظر را به دقت مطالعه فرمایید. توجه داشته باشید که برخی از بورسیه‌های تحصیلی دارای محدودیت منطقه هستند.

ارسال درخواست به چندین دانشگاه

پیشنهاد می‌کنیم برای این که بتوانید شانس خود را برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی افزایش دهید، درخواست بهره‌‌مندی از کمک هزینه‌ی تحصیلی را به بیش از یک منبع تامین بورسیه تحصیلی بفرستید. در این صورت ممکن است در صورت عدم قبولی در یک بورسیه، شانس استفاده از بورسیه‌ی دیگری را از دست ندهید. بورسیه‌های تحصیلی مختلف توسط دولت و دانشگاه‌ها به دانشجویان اعطاء می‌شوند. قبل از انتخاب نوع کمک هزینه، انواع بورسیه‌های تحصیلی که به دانشجویان خارجی اعطاء می‌شوند را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از این بورسیه‌ها برای شما مناسب است و شما شرایط دریافت آنها را دارید.

شانس بالای دریافت پذیرش از دکترا نسبت به سایر مقاطع

باید گفت که دریافت کمک هزینه تحصیلی در کشور آلمان برای دانشجویان مقطع دکترا در مقایسه با مقاطع تحصیلی دیگر آسان‌تر است. همچنین در صورت داشتن سوابق و رزومه‌ی تحصیلی خوب و دستاوردهای ممتاز علمی نیز می‌توانید از کمک هزینه‌های تحصیلی در دوره‌ی مقطع کارشناسی ارشد بهره‌‌مند شوید. برای اخذ کمک هزینه‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی نیز باید دارای یک رزومه‌ی تحصیلی بسیار عالی و نمرات ممتاز باشید. 

ادامه تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

در صورتی که شما تمایل داشته باشید تا بعد از اخذ مدرک دیپلم و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهید، شما باید یکی از کشورهای غیرانگلیسی زبان آلمان، نروژ، ایتالیا و فرانسه را انتخاب کنید. در این صورت شما باید مدرک زبان کشور مقصدتان را در سطح پیشرفته یا C1 کسب کنید. البته یکی دیگر از شرایط داشتن معدل بالای دیپلم است. در این صورت شانس اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در آلمان بسیار بالا است.

بعد از تحصیل کارشناسی در آلمان شما شانس بالایی برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد یا دکترا در آلمان یا سایر کشورها دارید. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در صورت تسلط بر زبان آلمانی و درس‌های خوانده شده، امکان پیدا کردن شغل نیز در آلمان بالا است.

ارسال درخواست اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی از آلمان
پذیرش تحصیلی از آلمان

به منظور ارسال درخواست اخذ پذیرش تحصیلی می‌توانید مستقیماً به دفتر بین‌الملل دانشگاه مراجعه کنید. شما می‌توانید برای ‌‌‌این کاربه وب‌سایت رسمی ‌دانشگاه مربوطه مراجعه نمایید. امروزه دانشگاه‌ها امکان ارسال درخواست اخذ پذیرش تحصیلی برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی را به صورت آنلاین در وب‌سایت خود فراهم ‌‌می‌کنند. همچنین می‌توانید به وب‌سایت www.uni-assist.de مراجعه کنید که یک پرتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی است که توسط سرویس تبادل آکادمیک آلمان یعنی DAAD اداره ‌‌می‌شود.

باید به ‌‌‌این نکته اشاره کرد که برخی از دانشگاه‌ها از ‌‌‌این سیستم استفاده نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم درخواست پذیرش تحصیلی خود را به بیش از یک دانشگاه به صورت جداگانه ارسال کنید تا شانس قبولی خود را افزایش دهید. به ‌‌‌این ‌‌‌‌‌ترتیب اگر یکی از دانشگاه‌ها با درخواست شما موافقت نکرد، شانس خود برای ادامه تحصیل در دیگر دانشگاه‌ها را از دست نخواهید داد.

زمان مناسب برای ارسال درخواست پذیرش

در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان می‌توان سالانه دوبار درخواست پذیرش داد. شما می‌توانید برای شروع تحصیلات در ‌‌‌‌‌ترم زمستان یا تابستان، درخواست خود را به دانشگاه ارسال نماید. به طور کلی درخواست‌های اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در زمستان باید تا 15 ماه جولای و درخواست‌های ثبت نام در تابستان تا 15 سال ماه ژانویه انجام پذیرند. با ‌‌‌این حال تاریخ ثبت نام در برنامه‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متفاوت است و یک موسسه ممکن است تاریخ‌‌های مختلفی را برای هر برنامه تعیین کند. بنابراین لازم است که تاریخ دقیق برنامه تحصیلی و دوره انتخاب شده خود را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

بهترین زمان ارسال درخواست پذیرش چه زمانی است؟

توصیه ‌‌می‌شود حداقل 6 هفته قبل از مهلت مقرر مدارک خود را آماده و ارسال کنید تا در صورت نادرست بودن اطلاعات فرصت کافی برای اصلاح یا تکمیل آنها را داشته باشید. 1 یا 2 ماه پس از پایان مهلت قانونی، اعلام پذیرش یا رد رسمی درخواست پذیرش ‌خود را دریافت خواهید کرد. اسناد و مدارک مورد نیاز توسط هر دانشگاه و موسسه به صورت خصوصی تنظیم ‌‌می‌شوند و ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین‌المللی

همانگونه که بیان کردیم مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه و البته هر مقطع می‌تواند متفاوت است، اما در ادامه مدارک مشترک و رایجی که برای ادامه تحصیل در آلمان باید تهیه و ارسال کنید را بررسی می‌کنیم.

– کپی مدرک دیپلم دبیرستان، یا کپی مدرک تحصیلی قبلی که توسط وزارت آموزش مورد تایید قرار گرفته است.

– ریز نمرات ( که به صورت رسمی ترجمه شده‌اند )

– عکس گذرنامه

– کپی گذرنامه

– مدرک زبان ( مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی با توجه زبانی که رشته‌ی انتخابی شما به آن تدریس می‌شود )

– انگیزه نامه

– پرداخت هزینه اخذ پذیرش 

برای ادامه تحصیل در برخی از برنامه‌های تحصیلی در سراسر کشور تعداد دانش آموزانی که می‌توانند ثبت نام کنند محدودیت دارد. برای ‌‌‌این رشته‌ها که عمدتاً مربوط به رشته‌های علوم حیات هستند، دانشجویان اتحادیه اروپا به علاوه دانشجویان کشورهای نروژ،‌ ‌‌ایسلند، یا لیختن اشتاین باید درخواست خود را از طریق بنیاد آموزش عالی ارسال کنند.

بیمه درمانی

قبل از ‌‌‌‌‌ترک کشور خود به منظور ادامه تحصیل در آلمان باید اطمینان حاصل کنید که برای تامین هزینه‌های زندگی خود در آلمان بیمه درمانی خریداری کرده‌اید.‌‌‌ این مورد قبل از ثبت نام و هم قبل از گرفتن ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت لازم است. اگر اهل کشوری در اتحادیه اروپا یا عضو کشورهای اتحادیه اروپا هستید، باید یک توافقنامه تامین اجتماعی بین کشور شما و آلمان منعقد شود.‌‌‌ این بدان معنا است که اگر در کشور خود بیمه بهداشت عمومی ‌دارید باید در آلمان نیز تحت پوشش بیمه باشید. برای استفاده از مزایای بیمه درمانی به صورت مجانی به طور کلی باید کارت بیمه سلامت اروپا یعنی کارت EHIC دریافت کنید.

اگر بیمه درمانی شما در کشور آلمان معتبر نیست، باید برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه درمانی ماهیانه بین 80 یورو ( معادل با 92  دلار آمریکا ) الی 160 یورو ( معادل با 176دلار آمریک ا) پرداخت کنید. اگر شما بیش از 30 سال سن داشته باشید، هزینه بیمه بالاتر است و در صورتی که در هنگام شروع دوره تحصیلی خود 29 ساله باشید فقط می‌توانید بیمه خصوصی دریافت کنید.

دریافت ویزای دانشجویی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان
ویزای دانشجویی آلمان

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آلمان به کشور مبدا شما بستگی دارد. به منظور آگهی در مورد شرایط ویزای دانشجویان ‌‌‌ایرانی می‌توانید به وب‌سایت اداره فدرال خارجه کشور آلمان مراجعه کنید واطلاعات مربوطه را در وب‌سایت مشاهده نمایید. مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر هستند:

ویزای آلمان
ویزای آلمان

– تکمیل فرم ویزای آلمان به صورت کامل

– گذرنامه ملی معتبر

– عکس پاسپورت

– گواهی تولد

– گواهی ازدواج ( در صورت متاهل بودن داوطلب )

– گواهی تولد فرزند یا فرزندان داوطلب ( در صورت داشتن فرزند)

– عکس داوطلب که در سال جاری گرفته شده است و با عکس پاسپورت تطابق دارد ( تا 3 قطعه )

– فتوکپی عناوین اقامت‌های قبلی در آلمان ( در صورت وجود )

– ویزای شینگن قبلی

– اجازه‌ی اقامت قبلی در آلمان

پیدا کردن محل اقامت

پس از‌‌‌ اخذ پذیرش تحصیلی در یک دوره دانشجویی، باید به جستجوی محل اقامت خود در کشور آلمان بپردازید. ممکن است برخی از دانشگاه‌های آلمان امکان اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را برای دانشجویان ‌‌بین‌المللی فراهم نکنند. در‌‌‌این صورت لازم خواهد بود که به فکر اجاره مسکن دانشجویی باشید. معمولاً هزینه اجاره منزل دانشجویی بزرگ‌‌‌‌‌‌ترین هزینه زندگی دانشجویان ‌‌بین‌المللی در هر ماه خواهد بود. از طرف دیگر هزینه اجاره در شهرها و منطقه‌های مختلف متفاوت است. معمولاً شهرهای بزرگ آلمان غربی مانند دوسلدورف، کلن و‌‌‌… هزینه بیشتری در مقایسه با شهر‌های آلمان شرقی مانند برلین دارند. پس از یافتن مکانی برای زندگی باید در دفتر ثبت نام ساکنان و اداره شهروندان ثبت نام به عمل بیاورید.

ثبت نام در دانشگاه

قبل از شروع دوره تحصیلی خود و استفاده از امکانات دانشگاه، مانند کتابخانه، باید ثبت نام به عمل بیاورید. همچنین باید قبل از شروع مجدد هر ترم ثبت نام نمایید. هزینه ثبت نام در هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. معمولاً این هزینه بین 150 الی 250 معادل با 170 الی 290 دلار آمریکا است. برای استفاده ازخدمات حمل و نقل عمومی برای 6 ماه ممکن است حدود 180 یورو معادل با 205 دلار آمریکا، هزینه اضافی پرداخت نمایید.

دانشگاه‌های مختلف برای ثبت نام مدارک متفاوتی را از دانشجویان ممکن است درخواست کنند. مدارکی که معمولاً برای ثبت نام نیاز دارید به شرح زیر خواهد بود:

–  گذرنامه با ویزا یا اجازه اقامت

–  چند عکس پاسپورت

–  فرم ثبت نام تکمیل شده

–  گواهینامه ورود به دوره آموزش عالی یا گواهینامه‌های اصلی یا کپی‌ها و ‌‌‌‌‌ترجمه‌های رسمی ‌تایید شده

–  اعلامیه پذیرش

–  مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی

–  مدارک بیمه قانونی در آلمان

–  رسید پرداخت هزینه ‌‌‌‌‌ترم

پس از ثبت نام شما یک گواهینامه ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان شناسنامه موقت دانشجوی عمل ‌‌می‌کند و به شما امکان ‌‌‌می‌دهد برای اخذ اجازه اقامت خود اقدام کرده و در کلاس‌های درسی ثبت نام به عمل بیاورید.

آماده شدن برای زندگی دانشجویی در آلمان

پس از گذراندن ‌‌‌این مراحل باید برای زندگی دانشجویی در کشور آلمان آماده باشید. اگر قبل از این محل اقامت خود را پیدا نکرده‌‌‌اید، پس از یافتن محل اقامت باید در اداره ثبت احوال شهر محل تحصیل خود ثبت نام به عمل بیاورید. پس از ثبت ‌نام سندی دریافت خواهید کرد که دارای تاییدیه آدرس شما است و سپس می‌توانید برای مراحل بعدی از ‌‌‌این سند استفاده کنید.

دریافت شماره حساب بانکی

شما حساب بانکی دانشجویی دریافت خواهید کرد. اکثر بانک‌ها ‌‌‌این موارد را به صورت رایگان به دانشجویان ‌‌بین‌المللی ارائه ‌‌‌می‌دهند و ‌‌‌این کار مدیریت پرداخت هزینه‌ها مانند هزینه پرداخت اجاره محل اقامت را بسیار آسان ‌‌می‌کند. در صورتی که مایل به اشتغال‌‌‌ به کار دانشجو پاره وقت در حین تحصیل باشید، باید مجوز آن را دریافت کرده و سپس به انجام کار دانشجویی بپردازید.

تحصیل در آلمان: کیفیت بالای آموزش و زندگی و آینده بسیار روشن

تحصیل در دانشگاه‌های عالی رتبه آلمان می‌تواند درب‌های بسیاری را به روی موفقیت شما در ‌‌‌آینده بگشاید. بیشتر دانشگاه‌های آلمان دارای اعتبار ‌‌بین‌المللی هستند و مدارک اعطاء شده توسط آنها در جامعه جهانی دارای اعتبار است. بنابراین شما می‌توانید پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار شده و شغل مناسب با درآمد خوبی را برای خود پیدا کنید. در صورتی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی آلمان را دارید و در‌‌‌این مورد سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ‌‌‌این کشور را دارید خوشحال می‌شویم که با تجربیات و نظرات شما آشنا شویم.

منبع: topuniversities

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *