مراحل اپلای دکترا و نکاتی که در اپلای باید به آنها توجه کنید

مراحل اپلای دکترا

در صورتی که شما سابقه اپلای برای داشته باشید یا اینکه در پروسه اپلای دکترا هستید، می‌دانید که مراحل اپلای دکترا دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است و شما باید شناخت کافی نسبت به آن داشته باشید. در این نوشته سعی داریم تا نکات مفیدی را درباره مراحل اپلای دکترا برای شما بیان کنیم. در صورتی که متقاضی اپلای دکترا هستید با ما همراه باشید.

دریافت مدارک زبان

یکی از مقدماتی که برای اپلای خصوصاً در دوره دکتری باید فراهم کرد، مدرک زبان است. کشورهای مختلف زبان‌های مختلف دارند و برای هر کشوری متناسب با زبانی که دارد، می‌توان اقدام به اخذ مدرک کرد. مثلاً برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، می‌توانید به زبان ترکی مسلط شوید. اما همان‌طور که می‌دانید، زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است و در تمامی کشورهای جهان می‌توان به وسیله این زبان با افراد مختلف ارتباط برقرار کرد. به همین خاطر تمام دانشگاه‌های جهان شرایط پذیرش دانشجوی خارجی با داشتن مدرک زبان انگلیسی را دارند. بنابراین اگر کشور مقصدتان فعلاً معلوم نیست یا به هر دلیلی مایل به یادگیری زبان کشور مقصد نیستید، می‌توانید برای اخذ مدرک زبان انگلیسی اقدام کنید.

مدارک زبان بین‌المللی معتبر

در تمامی کشورهای جهان معمولاً داشتن مدرک تافل با متوسط نمره 80 و یا مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 الی 7 نمره‌ای قابل قبول است. البته میزان نمره قابل قبول از قبل توسط هر دانشگاه تعیین می‌شود. اگر دانشگاه مقصد خود را تعیین کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه از میزان دقیق نمره آگاه شوید.

تسلط کافی در مهارت نوشتاری و گفتاری

سعی کنید در دوره‌هایی که برای زبان انگلیسی می‌گذرانید، هم به مهارت‌ نوشتاری و هم به مهارت گفتاری مسلط شوید. در قدم اول اپلای باید با دانشگاه مقصد و اساتید آن دانشگاه از طریق ایمیل در ارتباط باشید. اگر مهارت نوشتاری شما به اندازه کافی خوب نباشد، امکان دارد در همان مراحل اولیه از پذیرش شما امتنا شود. زیرا اساتید از یک فرد آکادمیک انتظار دارند که حداقل منظور خود را بتواند به درستی به دیگران منتقل کند. پس از مهاجرت هم که طبیعتاً به صورت رو در رو و کلامی با افراد ارتباط برقرار خواهید کرد و قطعاً باید هم منظور طرف مقابل را به خوبی متوجه شوید و هم بتوانید منظور خود را به درستی و کاملاً شفاف به فرد مقابل برسانید.

دریافت اطلاعات کافی در مورد اپلای

برای ورود به پروسه اپلای، طبیعی است که از قبل باید اطلاعاتی در مورد مدارک و شرایط عمومی و اختصاصی تعیین شده، داشته باشید. پروسه اپلای براساس قوانین هر کشور و یا براساس قواعد تعیین شده از سوی دانشگاه‌ها می‌تواند کمی متغییر باشد. اما با این حال برخی شرایط عمومی وجود دارند که حتماً باید از آنها آگاه باشید. به عنوان مثال در حالت کلی مدارکی که همه دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند مواردی مانند رزومه تحصیلی، مدرک زبان، انگیزه نامه و توصیه نامه‌ است. اما هستند برخی از دانشگاه‌ها که برخی موارد برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال برای برخی از دانشگاه‌های آمریکا اهمیت دارد که آیا داوطلب اختراعی دارد یا نه؟ یا مثلاً لیست آثار و مقالات داوطلب برایشان مهم است. برای آگاهی دقیق از مراحل اپلای بهتر است بعد از تعیین کشور و دانشگاه مورد نظر، به وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید.

مراحل اپلای برای دکترا

انتخاب کشور

انتخاب کشوری با فرهنگی مشابه

انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل از هر لحاظ اهمیت زیادی دارد و هنگام انتخاب مقصد، حتماً باید به چند مورد توجه کنید. فرهنگ هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است و داوطلب باید از این تفاوت فرهنگ‌ها آگاه باشد تا در زمان اقامت دچار مشکل نشود و بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. قطعاً به هر کشور دیگری مهاجرت کنید، چون خانواده شما همراه‌تان نیستند و هیچ دوست و آشنایی در کنار شما نیست، شرایط زندگی خصوصاً در اوایل کمی برایتان دشوار خواهد بود، اما به مرور زمان که با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان کشور مورد نظر آشنا شدید و توانستید با برخی افراد دوست شوید از این فشار کاسته خواهد شد.

انتخاب کشوری با آداب و رسوم و آب و هوای مشابه

علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ کشور مورد نظر، باید با شرایط آب و هوایی آن کشور نیز بتوانید سازگار شوید. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید و یک کشور گرمسیر را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد. چنین مواردی شاید در ابتدا بی اهمیت جلوه کند، اما پس از مهاجرت می‌تواند برای شما مشکل آفرین باشد.

روابط دیپلماتیک بین کشور مقصد و کشور شما

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید، روابط بین کشورها است. اگر کشور محل زندگی‌تان روابط خوبی با کشوری که برای تحصیل در نظر گرفته‌اید نداشته باشد، ممکن است اخذ پذیرش برای شما دشوار شود. به عنوان مثال دواطلبان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارند، اگر دوره سربازی خود را در سپاه گذرانده باشند یا بر روی یک پروژه حساس کار کرده باشند، به احتمال زیاد در روند پذیرش دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

انتخاب دانشگاه باکیفیت

پس از انتخاب کشور مقصد، یکی از دانشگاه‌های آن کشور را برای ادامه تحصیل باید برگزینید. در انتخاب دانشگاه چند نکته مهم وجود دارد که حتما باید به آنها توجه کنید. اگر پس از ادامه تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را دارید، به این نکته باید توجه کنید که مدرک دانشگاه مورد نظر، باید در ایران اعتبار داشته باشد و بتوانید پس از برگشت در صورت لزوم آن را معادل سازی کنید. اگر این مورد را در نظر نگیرید و مدرک دانشگاه مقصد در کشورتان ارزشی نداشته باشد، قطعا مدت زمانی را که برای ادامه تحصیل صرف کرده‌اید، بیهوده بوده است و بخشی از عمر خود را از دست داده‌اید.

برخی از افراد فکر می‌کنند که تمام دانشگاه‌های کشوری مثل آمریکا از اعتبار بالایی برخودار هستند، درحالی که در واقعیت چنین نیست. وجود چنین طرز تفکری باعث می‌شود حتی یک دانشگاه متوسط هم با استقبال گسترده‌ دانشجویان خارجی روبرو شود. از چنین تفکرات اشتباهی دوری کنید و متناسب و اهداف و رویاهای واقع بینانه تصمیم بگیرید.

2 موردی که ذکر شد از موارد بسیار با اهمیت هستند، اما موارد دیگری هم وجود دارد که در هنگام انتخاب دانشگاه، باید به آنها دقت کنید. در زیر به چند نمونه از این موارد اشاره شده است.

  1. دانشگاه خود را بر حسب علاقمندی که دارید، انتخاب کنید.
  2. براساس رنکینگ‌های جهانی و رنکینگ رشته تخصصی‌تان را انتخاب کنید.
  3. براساس میزان احتمال اخذ پذیرش با توجه به رزومه و مدارک دیگری که ارائه می‌کنید، اقدام کنید.
  4. براساس شرایط، تعداد برنامه‌ها و پوزیشن‌های ارائه شده توسط دانشگاه، اقدام کنید.
  5. براساس هزینه‌های احتمالی و شهریه دانشگاه
  6. با توجه به شرایط دریافت بورس، فاند و کمک‌های مالی ارائه شده به دانشجویان خارجی، دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  7. براساس محل و شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است، اقدام به اپلای کنید.
مدارک اپلای دکترا

مدارک مورد نیاز و آماده سازی انها

همان‌طور که اشاره شد ممکن است هر دانشگاه براساس شرایطی که دارد مدارک مختلفی را از داوطلب درخواست کند. اما برخی مدارک هستند که حتما باید به دانشگاه مورد نظر ارائه شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

1- ترجمه مدارک و ریز نمرات از کلیه دانشگاه‌هایی که قبلا از آنها فارغ التحصیل شده‌اید. تمامی مدارک شما باید به صورت رسمی ترجمه شوند. بنابراین بهتر است این کار را به دفاتر تخصصی بسپارید. برای اینکه مطمون شوید مدارک شما به درستی ترجمه شده استف بهتر پس از ترجمه یک بار دیگر با یک متخصص مشورت کرده و ترجمه را به او نشان دهید تا از درستی ترجمه ارائه شده اطمینان یابید.

2- انگیزه نامه یا SOP: نامه‌ای بسیار مهم است که در آن باید درباره خودتان کمی توضیح دهید. از پیشینه خود و تحصیلاتتان بنویسید. توانایی‌ها و علایقس که دارید و اینکه هدفتان از ادامه تحصیل چیست. و البته مهمتر از همه، باید بنویسید که چرا دانشگاه مورد نظر را انتخاب کره‌اید. تا جایی که می‌توانید از اغراق در توانایی‌های خود بپرهیزید و واقعیت‌ها را بنویسید. نوشتن انگیزه نامه هیچ قانون یا الگوی خاصی ندارد و می‌توانید در هر مدلی که می‌خواهید آن را بنویسید. تنها این نکته را به یاد داشته باشید که نباید به هیچ عنوان از انگیزه نامه دیگران کپی کنید.

3- رزومه‌ای که در آن اطلاعاتی مانند اطلاعات فردی، اطلاعات تحصیلی، آثار منتشر شده مانند پایان نامه، مقالات و کتب، زمینه‌های علمی مورد علاقه و هر آنچه که فکر می‌کنید ممکن است برای استاد مورد نظر جالب باشد، نوشته شده است.

4- توصیه نامه: نامه‌ای که باید از دو یا سه استاد خود برای ارسال به دانشگاه مورد نظر بگیرید. در این نامه اساتید باید درباره توانایی‌ها،علایق و خصوصیات شما بنویسند. این نامه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردا هستند. اساتید باید به جزئیاتی درباره شما اشاره کنند که مشخص کند شناخت کافی از شما دارند. اکثر دانشگاه‌ها برگه مخصوصی برای نوشتن توصیه نامه ندارند و اساتید شما باید در سربرگ مخصوص دانشگاه خود، آن را بنویسند. اما برخی از دانشگاه‌ها هم هستند که برگه مخصوصی برای این کار دارند و شما باید آن را از سایت دانشگاه مورد نظر دانلود کنید.

5- مدرک زبان متناسب با شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه

6- فرم پذیرش که به آن Application form هم گفته می‌شود و برای تکمیل آن باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

برای تکمیل این مدارک حتما قبل از بازه ددلاین اقدام کنید. اگر اقدام به جمع آوری مدارک در بازه ددلاین نمایید، باتوجه به کوتاه بودن بازه زمانی ممکن است نتوانید مدارک خود را تکمیل کنید. بنابراین تمام زحماتتان از بین خواهد رفت.

شرایط اپلای اروپا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا

مراحل اپلای دکترا

تکمیل فرم و ارسال مدارک

جهت ثبت نام در هر دانشگاهی یک فرم ثبت نام وجود دارد که دانشجو باید این فرم را تکمیل نماید. تکمیل این فرم آخرین مرحله است. یعنی زمانی که تمام مدارک مورد نیاز را تهیه کرده باشید. برای دسترسی به فرم اپلیکیشن، ابتدا وارد وبسایت دانشگاه شوید و برای خود یک حساب کاربری بسازید. پس از ساخت حساب کاربری و ورود به وب‌سایت، اقدام به تکمیل فرم آنلاین اپلیکیشن دانشگاه دقت نماید. از آنجا که دانشگاه‌ها اپلیکیشن فرم‌هایی با فرمت یکسان نداشته و ترتیب لیستی که باید تکمیل شود ممکن است با بقیه تفاوت‌هایی داشته باشد، در حالت کلی لازم است در فرم اپلیکیشن موارد زیر را وارد نمایید:

  1. سوابق کاری
  2. انگیزه‌نامه یا همان SOP
  3. رزومه‌ای که به طور کامل نوشته شده باشد
  4. آدرس ایمیل
  5. شماره تماس
  6. تاریخ تولد با تقویم میلادی
  7. محل تولد
  8. نام و نام خانوادگی مطابق با آۀنچه که در پاسپورت درج شده است.
  9. آدرس کامل محل سکونت شامل کشور، شهر، منطقه، خیابان، پلاک و کدپستی
  10. نمرات آزمون‌های پیش نیاز اپلای مانند آزمون‌های زبان آیلتس یا تافل و یا آزمون‌هایی مانند تست Gmat ( در صورت لزوم )
  11. سوابق تحصیلی شامل رشته تحصیلی در دوره دبیرستان، معرفی کامل رشته و دانشگاه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
  12. آماده سازی فایل‌های اسکن شده مانند ریزنمرات، مقالات و تمامی مواردی که در رزومه به آنها اشاره شده است.

بهتر است پر کردن اپلیکیشن فرم را به آخرین لحظات ددلاین موکول نکنید، زیرا هرگونه شتابزدگی در حین تکمیل اطلاعات ممکن است باعث بالارفتن احتمال خطا گردد.

پس از ورود کامل اطلاعات و آپلود مدارک در فرم اپلیکیشن می‌توانید آن را سابمیت کنید. البته لازمه گذر از این مرحله، پرداخت هزینه تعیین شده از سوی دانشگاه است. در برخی مواقع اپلیکیشن فرم‌ها به صورت Exit & Save ساخته می‌شوند، به این معنی که شما می‌توانید در هر مرحله، اطلاعات را ذخیره کرده و موقتا از صفحه خارج شوید و سپس در زمانی دیگر برای تکمیل اطلاعات ود اقدام نمایید. اما به این نکته توجه کنید که پس از رسیدن به مرحله نهایی و سابمیت فرم، امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت. پس از تکمیل فرم و ارسال مدارک می‌توانید از طریق وبسایت دانشگاه و یا ارسال ایمیل به اساتید پیگیر وضعیت اپلای خود باشید.

آموزش نحوه نگارش و ارسال ایمیل به استاد برای اپلای

تجربه منحصربه‌فرد هر شخص در مراحل اپلای دکترا

در این نوشته سعی کردیم، تا نکات کلی در مورد مراحل اپلای دکترا را بیان کنیم. همانگونه که مطالعه کردید، در صورتی که در مرحله اپلای دکترا هستید، باید نکات مختلفی مانند نمره زبان، رزومه تحصیلی، انتخاب صحیح کشور، شهر و رشته مورد نظرتان را در نظر بگیرید. تجربیات افراد مختلف در مراحل اپلای دکترا برای هر فرد منحصربه‌فرد است، این تجربیات می‌تواند برای افراد مختلف مفید واقع شود.

در صورتی که موفق به اخذ پذیرش دکترا شده‌اید یا در پروسه مراحل اپلای دکترا هستید، لطفاً نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید تا خوانندگان سایت با تجربیات شما هم آشنا شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *