فول فاند کانادا :‌ فول فاند کانادا چیست و‌ چه دانشجویانی موفق به اخذ فول فاند کانادا‌ می‌شوند

فول فاند کانادا

فول فاند کانادا :‌ فول فاند کانادا چیست و‌ چه دانشجویانی موفق به اخذ فول فاند کانادا‌ می‌شوند

 موفقیت در اخذ فول فاند کانادا برای‌ کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور‌ کانادا را دارند‌، می‌تواند کمک بزرگی به تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بکند.‌ کانادا‌ همواره یکی از محبوب‌ترین‌ و پرطرفدارترین مقصد‌های تحصیلی نزد دانشجویان بین‌المللی بوده است.‌ امروزه تعداد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به واسطه‌ی فضای آموزشی‌ دوستانه و دانشگاه‌های عالی رتبه‌ی کشور کانادا اقدام به ادامه تحصیل در این کشور می‌کنند.‌  یکی از دلایلی که باعث می‌شود تعداد زیادی از‌ دانشجویان بین‌المللی‌، دانشگاه‌های کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند این است که‌ دولت و دانشگاه‌های این کشور در صورت واجد شرایط بودن امکان بهره‌مندی از‌ فول فاند کانادا را‌ برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند.‌

فول فاند کانادا مخصوص متقاضیان دکترا و در برخی موارد ارشد

دانشجویان بین‌المللی با اخذ فول فاند کانادا می‌توانند‌ به صورت رایگان به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند و شهریه‌ای بابت‌ واحدها و ترم‌های تحصیلی پرداخت نکنند.‌ علاوه بر این در دانشگاه‌های کانادا دانشجویانی که واجد شرایط اخذ فول فاند کانادا باشند،‌ کمک هزینه ای بابت تامین هزیه‌های زندگی دانشجویی دریافت خواهند کرد.‌ در بیشتر موارد فول فاند کانادا به دانشجویان تحصیلی دکترا اعطاء می‌گردد. با این حال دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز‌ امکان بهره‌مندی از فول فاند کانادا را دارند.‌ در موارد نادر دانشجویان مقطع کارشناسی نیز‌ ممکن است موفق به اخذ فول فاند کانادا شوند.‌ به این منظور‌ داوطلبان باید دارای رزومه‌ی تحصیلی و علمی ‌بسیار قوی باشند.‌ این نوشته به بررسی‌ انواع فول فاند کانادا و شرایط بهره‌مندی از آنها خواهیم پرداخت.‌

اگر شما نیز جزء داوطلبانی هستید که قصد اخذ کمک هزینه‌ی تحصیلی و فول فاند کانادا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت‌ دنبال کنید.

فول فاند کانادا

هزینه تحصیل‌ در دانشگاه‌های کانادا و مبلغ‌ فاند و کمک هزینه‌های تحصیلی در این کشور

تحصیل در کانادا

‌ باید بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا از آنچه که فکر می‌کنید ارزان‌تر خواهد بود.‌ لازم است بگوییم که‌ بیشتر دانشگاه‌های کانادا‌ برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی شهریه تعیین می‌کنند.‌ با این حال دولت و دانشگاه‌های کانادا با اعطای کمک هزینه‌های تحصیلی مختلف در موارد بسیاری شهریه دانشگاهی و هزینه‌های زندگی دانشجویی را‌ تحت پوشش قرار می‌دهند و به این ترتیب دانشجویان بین‌المللی می‌توانند‌ با هزینه‌‌ی پایینی به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازند.‌ به ‌خصوص در مقطع دکترا و تحصیلات تکمیلی‌ کمک هزینه‌های تحصیلی بسیاری به دانشجویان بین‌المللی اعطاء می‌گردد.‌ در این قسمت به بررسی فاندهای‌ اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی در کانادا خواهیم پرداخت.

فول فاند دکترا در کانادا

فاند دکتری کانادا

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

برای اینکه برآوردی از هزینه‌های تحصیل در کشور کانادا را‌ محاسبه کنید، باید هزینه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های مختلف کانادا و میزان کمک هزینه‌ها و فاندهای تحصیلی را‌ مورد بررسی قرار دهید.‌ می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی حدود 10,000 الی 20,000‌ دلار کانادا ( معادل با 7,655 الی 15,300‌ دلار آمریکا )‌ در هر سال تحصیلی است.‌ مبلغی که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کانادا پرداخت می‌کنند، از مبلغی که دانشجویان بومی ‌این کشور پرداخت می‌نمایند بیشتر است.‌ با این حال هزینه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کانادا از کشورهای دیگری مانند‌ انگلستان و آمریکا که از مقصدهای تحصیلی پرطرفدار نزد دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آیند، کمتر است.‌

چگونه برای اپلای دکترا اقدام کنیم؟

باید به این نکته توجه کرد که‌ هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف‌ در کشور کانادا با یکدیگر متفاوت است.‌ سیاست‌های‌ آموزشی و تحصیلی کانادا میل به جذب هر چه بیشتر دانشجویان بین‌المللی دارد.‌ به همین دلیل‌ بیشتر دانشگاه‌ها سعی می‌کنند رفته رفته به یکسان سازی هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان کانادایی بپردازند.‌ به عنوان مثال دانشگاه تورنتو‌ از سال 2018‌ شهریه‌های دانشگاهی دانشجویان داخلی و دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا را‌ به صورت یکسان اعلام ‌کرد.‌ بنابراین شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه تورنتو، هزینه مشابهی با دانشجویان داخلی این کشور پرداخت می‌کنید.‌ دانشگاه بروک نیز‌ با اعطای کمک‌ هزینه‌ها و بورسیه تحصیلی، هزینه‌های تحصیل در مقطع دکتر را برای دانشجویان بین‌المللی‌ پوشش کامل قرار می‌دهد.

فول فاند کانادا

تفاوت هزینه دروس عملی و تئوری در برخی از مواقع

‌ممکن است هزینه تحصیل در برخی از رشته‌ها در مقطع دکترا‌ از یک سال به سال دیگر متفاوت باشد.‌ به عنوان مثال واحدهایی که شامل کلاس‌ها و دوره‌های عملی‌ باشند، از واحدهایی که بر‌ تحقیقات و پژوهش‌های مستقل تمرکز دارند گران‌تر هستند.‌ ممکن است علاوه بر شهریه دانشگاه، از دانشجویان خواسته شود‌ که هزینه‌های خدمات دانشجویی و هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویان را نیز پرداخت.

همانطور که گفته شد کانادا از دانشجویان بین‌المللی حمایت می‌کند و طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها و فاندهای تحصیلی را در اختیار دانشجویان دکترا قرار می‌دهد.‌ در این قسمت به معرفی برخی از فاندها و‌ کمک هزینه‌های تحصیلی کانادا به دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا خواهیم پرداخت.

بورسیه‌های الماس جوبیلی‌ ملکه الیزابت دوم ( Queen Elizabeth II Diamond Jubilee Scholarships )

این کمک هزینه تحصیلی به عنوان بودجه برای انجام پروژه‌های دکترای منتخب در دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان بین‌المللی تعلق پیدا می‌کند.

جوایز تحقیقات دکتری IDRC

این کمک هزینه تحصیلی حداکثر 20,000 دلار کانادا معادل با 15,300 دلار آمریکا را‌ در طول بازه زمانی‌ 3 الی 12 ماه به‌ آن دسته از دانشجویان کشورهای در حال توسعه که برای تحصیل‌ در مقطع دکترا به دانشگاه‌های کانادا می‌آیند‌، پرداخت می‌کند.

فول فاند کانادا

جوایز تحقیقاتی IDRC

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دکترا که از کشورهای در حال توسعه برای تکمیل دوره‌ی کارآموزی در مرکز تحقیقات توسعه بین‌المللی مشغول به فعالیت تحصیل هستند، پرداخت‌ می‌شود. مبلغ این کمک هزینه تحصیلی حداقل 40,000 دلار کانادا معادل با 30,600 دلار آمریکا است.

کمک هزینه دکترای ترودو Truedeau Doctoral Scholarship

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا تعلق پیدا می‌کند و بسیاری از رشته‌های تحصیلی مقطع دکترا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی وانیر کانادا Vanier Canada Graduate Scholarships

این کمک هزینه تحصیلی در طول سه سال اول تحصیل در مقطع دکترا به دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌شود. مبلغ این بورسیه 50,000 دلار کانادا معادل با 38,280 دلار آمریکا است و به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در زمینه‌های علوم بهداشتی، علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی در حال تحصیل هستند تعلق می‌پذیرد.

وب‌سایت دولت کانادا فهرست کاملی از اطلاعات مربوط به فاندها و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی را ارائه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دولت کانادا با انواع کمک هزینه‌های تحصیلی ارائه شده به دانشجویان بین‌المللی و شرایط دقیق آنها آشنا شده و اطلاعات راجع به آن‌ها را با جزئیات به دست بیاورید.

فاندها و کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی از طرف دانشگاه‌های کانادا

تحصیل در کانادا

علاوه بر کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده توسط دولت کانادا که در بالا به آنها اشاره شد، بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی فراوانی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود در مقطع دکترا قرار می‌دهند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌‌سایت رسمی‌ هر دانشگاه و جستجوی رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود در مقطع دکترا با کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده در آن رشته نیز آشنا شوید و اطلاعات دقیق و لازم در مورد شرایط اخذ کمک هزینه‌های تحصیلی را مطالعه نمایید.

مبلغ و شرایط پرداخت کمک هزینه تحصیلی با توجه به دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی، و شرایط هر دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. دانشجویان می‌توانند براساس شرایط و سوابق تحصیلی خود نسبت به اخذ فول فاند کانادا اقدام کرده و علاوه بر عدم پرداخت شهریه دانشگاهی از مزیت‌های دریافت کمک هزینه تحصیلی ماهیانه که از طرف دانشگاه به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌گردد، بهره‌مند شوند.

شرایط فاند دکتری در اروپا، آمریکا و کانادا چگونه است؟

شرایط کار حین تحصیل

علاوه بر کمک هزینه‌های تحصیلی متفاوتی که به دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌شود، دولت و دانشگاه‌های کانادا شرایطی را فراهم می‌کنند که دانشجویان بتوانند با انجام فعالیت‌های مفید درآمدزایی داشته باشند و بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین ‌کنند. به عنوان مثال دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند به عنوان دستیار مشغول به تدریس شوند و بابت این کار حقوق دریافت نمایند. معمولاً دانشجویان دکترا می‌توانند به عنوان استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی استخدام شوند و برای این کار مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت نمایند، یا اینکه بخشی از هزینه‌های مربوط به دانشگاه از آنها سلب شود. یکی از مزیت‌های این کار این است که علاوه بر اینکه دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا دستمزد دریافت می‌کنند، داشتن سابقه‌ی تدریس می‌تواند نقش مهمی ‌در موقعیت‌های آکادمیک آینده یا اشتغال به کار پس از فارغ التحصیلی داشته باشد و باعث قوی شدن رزومه‌ی کاری دانشجویان شود.

فول فاند کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در کانادا با فاند

دانشجیان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا به ادامه تحصیل می‌پردازند نیز می‌توانند از کمک هزینه‌های تحصیلی مختلف که توسط دولت کانادا یا دانشگاه‌های این کشور اعطاء می‌گردد، بهره‌مند شود. باید گفت که هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا تقریباً نصف هزینه‌ای است که دانشجویان بومی ‌این کشور پرداخت می‌نمایند. در این قسمت به بررسی میانگین هزینه‌های تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت.

متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

متوسط هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی حدود 17,744 دلار کانادا معادل با 13,590 دلار آمریکا است. باید به این نکته توجه کرد که هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور کانادا متفاوت است و برخی از دانشگاه‌ها ممکن است هزینه‌ی بیشتری بابت تحصیل از دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد دریافت کنند. همچنین هزینه تحصیل در برخی از رشته‌ها گران‌تر از رشته‌های دیگر خواهد بود. برای مثال تحصیل در رشته‌های پزشکی و زیر شاخه‌های آن معمولاً هزینه‌ی بالاتری دارد.

طول دوره کارشناسی ارشد در کانادا

طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد در کشور کانادا بین 1 الی 2 سال است. در صورتی که دانشجویان بیشتر به موقع موفق به فارغ التحصیلی نشوند، باید هزینه‌ی تحصیل  در ترم‌های اضافه را پرداخت نمایند. در این گونه موارد معمولاً دانشجویان باید هزینه‌ای حدود 1000 دلار کانادا معادل با 765 دلار آمریکا نیز بپردازد. همچنین دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به خدمات دانشجویی و امور اداری را پرداخت کنند. این هزینه معمولاً بین 100 الی 500 دلار کانادا معادل با 75 الی 385 دلار آمریکا است. هزینه ثبت نام دانشجویی نیز معمولاً بین 100 الی 170 دلار کانادا معادل با 75 الی 130 دلار آمریکا است. دانشجویان باید در صورت استفاده از آزمایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و همچنین خدمات درمانی دانشگاه مبلغی را پرداخت نمایند. دانشجویان بین‌المللی ملزم به پرداخت هزینه بیمه دانشجویی هستند. هزینه بیمه دانشجویی معمولا بین 200 تا 300 دلار کانادا معادل با 150 الی 225 دلار آمریکا است. ممکن است هزینه‌ بیمه دانشجویی با هزینه دانشگاه ادغام شده باشد.

فاند کانادا برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

باید بگوییم که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد به اندازه‌ی یک دانشجوی کانادایی شرایط بهره‌مندی از کمک هزینه‌های دانشجویی را نخواهید داشت. با این حال هیچ جای نگرانی نیست. چرا که بودجه بالایی برای دانشجویان بین‌المللی کارشناسی ارشد در کانادا در دسترس است. در واقع چندین برنامه‌ی کمک هزینه و بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که به منظور جذب و حمایت از دانشجویان بین‌المللی به آنها اعطاء می‌گردند. کمک هزینه‌های تحصیلی مختلفی توسط دولت و دانشگاه‌های کانادا در اختیار دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد قرار می‌گیرند.

در ادامه مطلب به معرفی بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت.

کمک هزینه‌های تحصیلی ارائه شده توسط امور جهانی کانادا، ایالت‌ها و مناطق: امور جهانی کانادا یا  GAC  یک دپارتمان دولتی در کانادا است که امور خارجی و بین‌المللی آن را نظارت و کنترل می‌کند. این دپارتمان طیف گسترده‌ای از کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی دولت کانادا را به دانشجویان بین‌المللی اعطاء می‌کند. همچنین این دپارتمان انواع فاندها و کمک هزینه‌های تحصیلی شورای تحقیقاتی کانادا را اداره و کنترل می‌کند. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی ‌اداره امور جهانی کانادا با عنوان Global Affairs Canada  مراجعه کرده و اطلاعات لازم در مورد کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی کارشناسی ارشد را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و از شرایط هر کدام از آنها به صورت دقیق آگاه شوند. باید دقت کرد که تمامی فاندها در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان قابل استفاده نخواهد بود و داوطلبان باید شرایط و مدارک مورد نیاز برای بهره‌مندی از هر کمک هزینه‌ی تحصیلی را مطالعه کرده و با شرایط خود مقایسه نمایند.

باید بدانید که سابقه‌ی تحصیلی و شرایط هر کدام از دانشجویان نقش مهمی ‌در شانس موفقیت در اخذ کمک هزینه تحصیلی خواهد داشت. برای مثال در برخی موارد ایالت‌ها و مناطق کمک هزینه‌های خاصی را برای حمایت آن دسته از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که دارای استعداد و سابقه تحصیلی درخشانی هستند، فراهم می‌کنند. شما می‌توانید با دپارتمان آموزش و پرورش مربوطه تماس حاصل کنید یا با مطالعه‌ی فهرستی که شامل کمک هزینه‌ها و جوایز تحصیلی و ایالتی و مناطق GAC برای دانشجویان بین‌المللی اطلاعات لازم را کسب نمایید.

فاند تحصیلی مشارکت‌های بین‌المللی

فاند کانادا

باید گفت که کانادا برنامه‌های تبادلات و مشارکت‌های علمی ‌و آکادمیک را با کشورهای مختلف جهان حفظ می‌کند. داوطلبان برای دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی با توجه به کشور بومی خود، باید به سفارت کانادا یا کنسولگری کانادا در کشور محل اقامت خود مراجعه کرده و از بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده به دانشجویان کشور خود مطلع شوند.

هزینه‌های تحصیلی اعطاء توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد

علاوه بر دولت و نهادهای مختلف در کشور کانادا، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف این کشور نیز اقدام به اعطای کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی خود می‌کنند تا آنها را حمایت کرده باشند و مسیر پیشرفت تحصیلی را برای آنها هموار کنند. همچنین به منظور جذب دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌ها نیز اقدام به اعطای کمک هزینه‌های مختلف می‌کنند. مبلغ و شرایط بهره‌مندی از این نوع کمک هزینه‌ها که توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مربوطه به دانشجویان بین‌المللی مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطاء می‌گردند، با توجه به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی، رشته تحصیلی و شرایط دانشجو متفاوت خواهد بود.

مراجعه به سایت دانشگاه‌ها برای دریافت اطلاعات دقیق و به روز

بهترین روش برای مطلع شدن از شرایط لازم برای بهره‌مندی از این نوع کمک هزینه‌های تحصیلی این است که به وب‌سایت رسمی ‌دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و شرایط بهره‌مندی از کمک هزینه‌ی مورد نظر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. برخی از کمک هزینه‌های تحصیلی توسط دانشگاه‌ها به آن دسته از دانشجویانی که در طول دوره‌ی تحصیل پشتکار و استعداد خوبی از خود نشان دهند، به عنوان پاداش یا جایزه تعلق پیدا می‌کنند. این نوع کمک هزینه ممکن است به صورت کامل شهریه دانشگاهی دانشجویان را تحت پوشش قرار دهد یا بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجویی آنها را تامین کند.

علاوه بر کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده که در بالا به آنها اشاره شد، دولت کانادا با وضع قوانینی که به نفع دانشجویان بین‌المللی است کمک بسیاری به تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی آنها در کشور کانادا می‌کند. به عنوان مثال دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند و به این ترتیب بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایند.

کانادا کشوری با طبیعت عالی، مهاجر پذیر و رفاه بالا

با توجه به اینکه کشور کانادا یک کشور مهاجر پذیر است، امکان اجازه‌ی کار و اقامت در این کشور پس از اتمام دوره تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پس از فارغ ‌التحصیلی با در دست داشتن مدرک تحصیلی خود وارد بازار کار حرفه‌ای شده و شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند و درآمد خوبی داشته باشند. بسیاری از دانشجویان ایرانی با قصد اخذ اقامت پس از اتمام دوره تحصیلی در دانشگاه‌های کشور کانادا ثبت نام به عمل می‌آورند. کانادا مقصد تحصیلی و مهاجرتی بسیار پر طرفداری نزد داوطلبان ایرانی به شمار می‌آید و تحصیل و زندگی در آن مزیت‌های بسیاری می‌تواند به همراه داشته باشد.

در صورتی که شما یا آشنایانتان تجربه‌ی تحصیل در کشور کانادا و بهره‌مندی از فول فاند کانادا را دارید، خوشحال می‌شویم نظریات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: findaphd

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *