فاند دکتری نروژ : تحصیل با فاند و رایگان در مقطع دکترا در نروژ

فاند دکتری نروژ

فاند دکتری نروژ : تحصیل با فاند و رایگان در مقطع دکترا در نروژ

 اگر به دنبال تحصیل در مقطع دکترا در کشور نوروز باشید، بهره‌ مندی از آن‌ فاند دکتری نروژ می‌تواند برای شما‌ شانس بزرگی باشد.‌ نروژ یکی از کشورهایی است که امکان تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های خود را فراهم کرده است و‌ سالیانه داوطلبان بسیاری به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های عالی رتبه‌ی این کشور درخواست‌ خود را به دانشگاه‌های‌ نروژ ارسال می‌کنند و برای ادامه تحصیل به این کشور می‌آیند.‌ اما قبل از اخذ پذیرش‌ دانشگاه‌های نروژ و مهاجرت تحصیلی به این کشور باید به چند نکته‌ی مهم در مورد‌ تحصیل در این کشور توجه کنید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که قبل از اخذ پذیرش تحصیلی باید به آن توجه کنید، هزینه تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی است.‌ در این نوشته به بررسی شرایط بهره ‌مندی از فاند دکتری نروژ و معرفی کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور در مقطع دکترا خواهیم پرداخت.‌ بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور نروژ و ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارید و در عین حال می‌خواهید‌ فاند دکتری‌ نروژ را نیز دریافت‌ نمایید،‌ پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

فاند دکتری نروژ

 به منظور تحصیل دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ باید‌ شرایط تحصیل در‌ مقطع دکترا و زندگی دانشجویی در این کشور را مورد مطالعه و بررسی‌ دقیق قرار دهید.‌ آشنایی با شرایط و جوانب مختلف تحصیل و زندگی در کشور نروژ باعث می‌شود که پس از اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا بتوانید زندگی دانشجویی راحتی را در این کشور داشته باشید و‌ به اهداف آموزشی و تحصیلی خود به بهترین شکل ممکن دست پیدا کنید.‌ به همین دلیل قصد داریم شما را با شرایط تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ و‌ بهره‌ مندی از و فاند دکتری‌ نروژ آشنا کنیم.

‌ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ

تحصیل در نروژ

‌ باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ‌ رایگان است.‌ در واقع دانشگاه‌های کشور نروژ این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند که بتوانند همانند دانشجویان‌ نروژی به تحصیل رایگان در مقطع دکترا در دانشگاه‌های این کشور بپردازند.‌ بنابراین دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاهی پرداخت نخواهند کرد.‌ از این نظر کشور نروژ برای‌ تحصیل در مقطع دکترا برای دانشجویان بین‌المللی یکی از‌ مقصد‌های تحصیلی‌ ایده‌آل است.‌ چرا که شما بدون پرداخت شهریه دانشگاهی قادر خواهید بود در دانشگاه‌های کشور نروژ که دارای کیفیت‌ آموزشی و سطح علمی ‌بالایی هستند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا بپردازید و‌ در مسیر تحصیلی و در زمینه‌ی تخصصی خود دانش و تجربه‌های بسیاری را کسب کند.‌

باید گفت که علی رغم عدم دریافت شهریه برخی از دانشگاه‌های نروژ در هر ترم مبلغ ناچیزی بابت عضویت در گروه‌های دانشجویی و صدور کارت دانشجویی‌ و همچنین انجام امور دفتری از دانشجویان دریافت می‌کنند.‌ این مبلغ با توجه به دانشگاه محل تحصیل می‌تواند کمی‌ متفاوت باشد.‌ میانگین هزینه دانشجویی برای انجام امور دفتری و عضویت در گروه‌های دانشجویی حدود 50 الی 100‌ یورو است.

تحصیل رایگان در نروژ ولی هزینه بالای زندگی درنروژ

با این که تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است و دانشگاه‌های این کشور هزینه‌ای بابت شهریه ترمیک از دانشجویان بین‌المللی دریافت نمی‌کنند، دانشجویان باید هزینه‌های زندگی خود در دوران تحصیل در کشور نروژ را پرداخت نمایند.‌ بنابراین باید در نظر بگیرید که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی از عهده‌ی پرداخت هزینه‌های زندگی خود در نروژ بر بیایید.‌ باید بدانید که هزینه زندگی در کشور نروژ‌ بالا است.‌ مردم کشور نروژ‌ از رفاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند‌ و میزان درآمد در این کشور بالا است.‌ با این حال زندگی‌ برای دانشجویانی که اهل این کشور نیستند و به منظور ادامه تحصیل به دانشگاه‌های آن می‌آیند، ممکن است گران باشد. به همین دلیل بهره‌‌مندی از فاند دکتری نروژ‌ برای دانشجویان بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد.‌ چرا که با بهره‌مندی از فاند و‌ هزینه‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود در کشور نروژ‌ را تامین کنند.‌

در این قسمت به بررسی هزینه زندگی‌ در کشور نروژ برای دانشجویان مقطع دکترا خواهیم پرداخت.‌ در این قسمت شما را با شرایط اخذ فاند دکتری‌ نروژ و شرایط کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی‌ آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با مقایسه هزینه‌های زندگی و‌ میزان کمک هزینه‌های تحصیلی درک صحیحی از شرایط مالی خود‌ در صورت ادامه تحصیل و زندگی در کشور نروژ را داشته باشید.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

هزینه زندگی در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا

هزینه تحصیل و زندگی در نروژ

در ابتدا باید گفت که هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور نروژ متفاوت از یکدیگر خواهد بود. همچنین سبک زندگی هر دانشجو و شرایط وی تاثیر بسیاری در هزینه‌های زندگی دانشجویی او خواهد داشت. به عنوان مثال نوع مسکنی که دانشجو برای خود انتخاب می‌کند و همچنین منطقه‌ای که دانشجو در آن به اقامت می‌پردازد روی مبلغ اجاره تاثیر دارد. همچنین سبک زندگی دانشجو مانند انتخاب فروشگاه و رستوران برای تهیه غذا و مایحتاج زندگی می‌تواند روی هزینه‌های زندگی دانشجویی تاثیر گذار باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای نروژ به صورت میانگین حدود 8,000 الی 10,000 کرون نروژ خواهد بود. این مبلغ معادل 1,200 الی 1,400 یورو در هر ماه است. بنابراین دانشجویان بین‌المللی برای یک سال تحصیلی و زندگی دانشجویی در کشور نوبت در مقطع دکترا حدود 90,000 کرون نروژی باید صرف هزینه‌های زندگی خود بکنند.

هزینه اجاره‌ی یک خانه‌ی متوسط و معمولی در کشور نروژ حدود 5,000 کرون در هر ماه است. می‌توان گفت که دانشجویان بین‌المللی حدود 3,000 کرون در هر ماه بابت هزینه‌های خورد و خوراک و تهیه غذا پرداخت می‌کنند. برای پرداخت هزینه‌های انرژی مانند برق، اینترنت و انرژی‌های دیگر باید حدود 800 کرون در هر ماه را در نظر گرفت. همچنین هزینه‌های رفت و آمد و استفاده از سیستم حمل و نقل شهری مانند اتوبوس، مترو و … حدود 600 کرون در هر ماه خواهد بود. علاوه بر اینها سایر هزینه‌های جانبی زندگی دانشجویی در کشور نروژ حدود 600 در هر ماه است. باید اضافه کرد که معمولا دانشجویان حدود 1,500 تا 2,000 تومان در هر ماه بابت خرید لوازم تحریر و کتاب‌های مورد نیاز خود پرداخت می‌کنند.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور نروژ

فاند دکتری نروژ

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نروژ دارای حق اعتبار بخشی هستند و می‌توانند به صورت مستقل برنامه‌های تحصیلی خود را سازماندهی کرده و مدارک تحصیلی را اعطاء کنند. دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی باید مدارک تحصیلات تکمیلی خود را زیر نظر نمایندگی تضمین کیفیت آموزش نروژ که با عبارت اختصاری NOKUT شناخته می‌شود، اعطاء کنند. این سازمان نقش بسیار مهمی ‌در اداره‌ی موسسات آموزش عالی کشور نروژ دارد و کیفیت آموزشی آنها را مورد ارزیابی و تایید قرار می‌دهد.

چگونه برای اپلای دکترا اقدام کنیم؟

برنامه‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها براساس برنامه‌ی بلونیا

برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ برنامه‌ی بلونیا را دنبال می‌کنند. بنابراین دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکترا باید به انجام تحقیق و نوشتن یک پایان نامه بپردازند. بیشتر برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکترا از یک قالب ساختاری مشخص پیروی می‌کند. به این ترتیب که دانشجویان در ترم‌های اول واحدهای آموزشی درسی را می‌گذرانند. این واحدها قبل ازشروع دوره تحقیقاتی و پژوهشی و نوشتن پایان نامه برگزار می‌گردند.

طول دوره دکترا و پایان آن

آن دسته از برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکتری که به صورت تمام وقت برنامه ریزی شده‌اند، معمولاً حدود 3 سال طول می‌کشند. با این حال برخی از برنامه‌های تحصیلی دیگر ممکن است به مدت 4 سال نیز طول بکشند.‌ دانشجویان در طول دوره نگارش پایان نامه و انجام پژوهش تحت نظر یک استاد راهنما خواهند بود که به طور منظم بر کار تحقیقاتی آنها نظارت خواهد داشت. استاد راهنما پیشرفت پروژه و نگارش پایان نامه‌ی شما را تحت نظارت و ارزیابی قرار می‌دهد. پایان نامه دکتری دانشجویان توسط یک کمیته که متشکل از حداقل 3 استاد دانشگاه و یک ممتحن خارجی است، خوانده می‌شود. پس از بررسی و تایید پایان نامه توسط این کمیته به دانشجو اجازه داده می‌شود که به صورت شفاهی به ارائه پایان نامه خود بپردازد و جلسه دفاع از پایان نامه خود را برگزار کند.

تحصیل دکترا در نروژ

لزوم دریافت بورسیه تحصیلی

همانطور که گفته شد تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور نروژ برای دانشجویان بین‌المللی بدون دریافت شهریه انجام می‌پذیرد. با این حال دانشجویان باید در نظر بگیرند که در طول دوره تحصیلی خود که در مقطع دکترا بین 3 الی 4 سال طول می‌کشد، ملزم به پرداخت هزینه‌های زندگی در این کشور هستند. دولت و دانشگاه‌های کشور نروژ به منظور حمایت از دانشجویان بین‌المللی و جذب هرچه بیشتر آنها امکان استفاده از امکانات رفاهی و بهره‌مندی از آنها و کمک هزینه‌های تحصیلی را فراهم می‌کنند. بهره‌مندی از فاند دکتری نروژ به دانشجویان کمک می‌کند که بخش بزرگی از هزینه‌های زندگی خود در این کشور را پرداخت کنند و دغدغه مالی نداشته باشند. به این ترتیب دانشجویان می‌توانند با خیال راحت‌تری روی انجام تحقیقات و پروژه‌های درسی خود تمرکز کنند. از مهم‌ترین کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک هزینه تحصیلی EEA / Norway

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویانی که تبعه‌ی کشورهای عضو EEA هستند، اعطاء می‌گردد. این کشورها عبارت هستند از: اتریش، بلژیک، بلغارستان، جمهوری قبرس، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، کرواسی، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، پرتغال، رمانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد. مبلغ این کمک ‌هزینه بین 600 الی 1200 یورو بوده و با توجه به شرایط هر دانشجو و تصمیم کمیته دانشگاه متغیر است. باید اضافه کرد که دانشجویان این کمک هزینه را به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند.

کمک هزینه تحصیلی انجمن انگلیسی نورث

انجمن انگلیس نورث Anglo-Norse در لندن نیز کمک هزینه‌های تحصیلی را به آن دسته از دانشجویان انگلیسی که در کشور نروژ در حال تحصیل هستند، ارائه می‌دهد.

کمک هزینه تحصیلی اراسموس

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اهل کشورهای  EEA  که خارج از کشور خود در حال تحصیل هستند، اعطا، می‌شود.

باید دقت کرد که این کمک هزینه‌ها بیشتر شامل حال دانشجویان اهل کشورهای EEA و شهروندان ناحیه اقتصادی اروپا و دانشجویان نروژی می‌شوند.

با این حال دانشجویان ایرانی نیز می‌توانند از دیگر کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده در کشور نروژ بهره‌‌مند شوند. به عنوان مثال کمک هزینه تحصیلی  The Norwagian State Educational Loan Fund  تحت شرایط خاصی می‌تواند به دانشجویان ایرانی نیز اعطاء گردد.

دانشجویان ایرانی با داشتن شرایط زیر می‌توانند این کمک هزینه را دریافت کنند:

–  در صورتی که پناهندگی در نروژ را دریافت کنید می‌توانید از این کمک هزینه بهره‌مند شوید.

–  اگر با یکی از شهروندان نروژی ازدواج کرده و همراه همسر خود در نروژ زندگی کنید، می‌توانید این بورسیه را دریافت نمایید.

–  در صورت داشتن مجوز اقامت به عنوان اعضای خانواده یکی از شهروندان ناحیه اقتصادی اروپا این کمک هزینه به شما اعطاء می‌گردد.

–  اگر به عنوان همراه با شخص دیگری که در نروژ اقامتی غیر از اقامت تحصیلی دارد زندگی می‌کنید می‌توانید نسبت به اخذ کمک هزینه تحصیلی اقدام کنید.

–  در صورتی که در طول 24 ماه گذشته اشتغال به کار تمام وقت در کشور نروژ را داشته‌اید، شرایط بهره‌مندی از این کمک هزینه‌ تحصیلی را خواهید داشت.

 – اگر در طول سه سال اخیر به صورت تمام وقت در کشور نروژ مشغول به تحصیل بوده‌اید، می‌توانید این کمک هزینه تحصیلی را دریافت کنید.

فاند تحصیلی

علاوه بر اینها دولت و دانشگاه‌های نروژ امکان بهره‌مندی از برخی از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان ایرانی فراهم کرده‌اند. شرایط و مدت زمان بهرهمندی و مبلغ این کمک هزینه‌ها با توجه به تصمیم دانشگاه و شرایط هر دانشجو ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. برای مثال مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی دانشجویان، دانشگاه محل تحصیل و شرایط مالی، رزومه تحصیلی و کاری دانشجویی، بر میزان کمک هزینه تحصیلی تاثیر دارد. این کمک هزینه‌ها می‌توانند شامل فول فاند باشند و تمامی‌ هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجویان را تحت پوشش قرار دهند یا اینکه تنه مسئولیت تامین بخشی از هزینه‌های زندگی ‌دانشجویان را بپذیرند. دانشجویان ایرانی می‌توانند به منظور آگاهی از کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده به دانشجویان ایرانی در نروژ، به این وب‌سایت مراجعه کنند.

باید دقت کنید که کمک هزینه‌های تحصیلی اعطاء شده در بازه زمانی خاصی ارائه می‌شوند و دانشجویان باید قبل از به اتمام رسیدن مهلت ثبت نام درخواست دریافت کمک هزینه، مدارک و فرم درخواست خود را ارسال کنند.

مدارک مورد نیاز برای بهره‌مندی از فاند دکتری نروژ

مدارک لازم برای دریافت فاند دکتری نروژ در دانشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد و دانشگاه جهت اعطای فاند دکتری نروژ از دانشجویانی که دارای ملیت‌های مختلف هستند مدارک متفاوتی را درخواست کند. با این حال برخی از مدارک اولیه‌ی لازم به منظور بهره ‌مندی از فاند دکتری نروژ به شرح زیر هستند:

–  داشتن معدل مورد قبول دانشگاه در مقطع تحصیلی قبلی ( معمولاً دانشگاه‌های نروژ معدل بالای 75 درصد را به عنوان یکی از شرایط بهره‌مندی از فاند دکتری نروژ در نظر می‌گیرند)

–  مدارک معتبر آزمون زبان انگلیسی که تسلط داوطلب به مهارت‌های زبان انگلیسی را اثبات می‌کند ( ممکن است نوع مدرک و حداقل نمره‌ی قابل قبول توسط دانشگاه با توجه به موسسه آموزشی عالی و رشته مورد نظر ‌متفاوت از دیگری باشد)

–  مقاله مرتبط با رشته تحصیلی 

–  رزومه 

–  تکمیل فرم درخواست کمک هزینه و ارسال مدارک مورد نیاز

–  گزارش سوابق علمی ‌در زمینه رشته تحصیلی

–  گزارش سابقه کاری و حرفه‌ای در رابطه با رشته‌ای که درخواست تحصیل در آن را دارید

شرایط کار حین تحصیل

علاوه بر بهره‌مندی از فاند دکتری نروژ دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند به واسطه‌ی راه‌های دیگری نیز هزینه‌های زندگی دانشجویی خود در این کشور را تامین کنند. به عنوان مثال دولت و دانشگاه‌های کشور نروژ این اجازه را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهند که اشتغال به کار داشته باشند و بتوانند بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند به مدت 30 ساعت در هفته به کار پاره وقت بپردازند. در ایام تعطیلی اجازه‌ی اشتغال به کار تمام وقت به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود. از طرف دیگر دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند به عنوان کارمند دانشگاه به انجام پروژه‌های مشترک با استاد راهنما بپردازند و بابت این کار حقوق دریافت کنند. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در کشور نروژ بسیار پایین است، امید به پیدا کردن کار بالا بوده و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به راحتی شغلی برای خود پیدا کنند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که دستمزد 10 ساعت کار در نروژ حدود 400 یورو است. بنابراین با 30 ساعت کار در هفته می‌توان درآمد خوبی داشت.

تحصیل در نروژ

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با اسکان در خوابگاه

از طرف دیگر دانشجویان می‌توانند به منظور صرفه جویی در هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور نروژ علاوه بر بهره‌مندی از فاند دکتری نروژ از امکاناتی که دانشگاه در اختیار آنها می‌گذارد، استفاده کنند. به عنوان مثال دانشجویان می‌توانند به جای اجاره‌ی مسکن، در خوابگاه دانشجویی زندگی کنند که هزینه‌ی کمتری به دنبال خواهد داشت. هزینه‌ی اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی به صورت میانگین حدود 350 الی 400 کرون خواهد بود که در مقایسه با هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن پایین‌تر است. همچنین دانشجویان به واسطه‌ی اقامت در خوابگاه دانشجویی‌ هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی مانند برق و … را پرداخت نخواهد کرد. بیشتر دانشگاه‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی‌شان استفاده از اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. همچنین دانشجویان می‌توانند غذای خود را از سلف غذاخوری دانشگاه و کافه رستوران‌های دانشجویی که با قیمت کمتری غذاهای خود را ارائه می‌دهند، تهیه کنند.

زندگی و تحصیل در نروز

تحصیل رایگان به همراه رفاه بالا و نرخ بیکاری بسیار پایین در نروژ

با وجود راه‌های بسیاری که برای کسب درآمد در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، دریافت فاند دکتری نروژ می‌تواند کمک کند که دانشجویان بدون دغدغه و نگرانی‌های مالی تمام فکر خود را روی انجام پروژه‌های تحقیقاتی و تحصیلی خود متمرکز کنند و به این ترتیب به موفقیت‌های بزرگی در زمینه تحصیلی دست یابند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور نروژ را دارید تلاش خود را برای دریافت فاند دکتری نروژ انجام دهید.

آیا شما تا به حال تجربه اخذ فاند دکتری نروژ را داشته‌اید؟ برای دریافت این فاند چه پروسه‌ای را طی کرده‌اید؟ آیا کشور نروژ یک مقصد برای ایرانی‌ها است؟ تجربیات و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: findaphd

6 دیدگاه دربارهٔ «فاند دکتری نروژ : تحصیل با فاند و رایگان در مقطع دکترا در نروژ»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما که به سایت ما سر می‌زنید و خوشحالیم که برای شما مفید واقع شده است.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحال هستیم که این مطلب توانسته است، نظر شما را جلب کند.
      خوشحال هستیم که دوستان خوبی مانند شما داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *