طریقه رفرنس نویسی در مقاله

اغلب محققان پس از نوشتن یک مقاله، قصد دارند حاصل کار خود را در یک مجله معتبر (به عنوان مثال مجلات اسکوپوس) به چاپ برسانند تا علاوه بر اعتبار بخشیدن به نوشته و نام خود، حاصل تحقیقات علمی انجام شده را در اختیار همگان قرار دهند و پژوهشگران دیگر بتوانند بر مبنای نتایج حاصل شده، موضوع را گسترش دهند. طریقه رفرنس نویسی در مقاله و رعایت استانداردهای تعیین شده در این امر، یکی از مواردی است که قبل از فرستادن مقاله برای گزینش یک مجله، بایستی به آن توجه کافی داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم به کلیات امر و همچنین معمول‌ترین روش در باب طریقه رفرنس نویسی در مقاله اشاره کنیم؛ با این حال انتظار می‌رود قبل از ارسال مقاله به یک مجله خاص، استانداردهای مجله مد نظر برای رفرنس نویسی را به طور کامل مطالعه کرده باشید و در صورتی که مجله مد نظر شما روش دیگری برای رفرنس نویسی برگزیده است، از روش ذکر شده پیروی کنید تا احتمال گرفتن پذیرش را افزایش دهید. در ادامه و برای یادآوری بار دیگر انواع روش‌های رفرنس نویسی را که در مطالب پیشین ذکر شده است، نام می‌بریم:

  1. رفرنس نویسی به روش ونکوور
  2. رفرنس نویسی به روش apa
  3. رفرنس نویسی به روش هاروارد
  4. رفرنس نویسی به روش شیکاگو

طریقه رفرنس نویسی در مقاله به صورت داخل متنی:

معمولا مطالب داخل متن یک مقاله، به جز مواردی که از زبان خود محقق باشد و یا نتیجه تحقیقات حاضر باشد، از یک مقاله یا کتاب دیگر استناد شده‌اند. نویسنده ملزم است به منظور جلوگیری از سرقت علمی و برای رعایت حقوق نویسندگان، برای تمام استنادات خود مدارک و منابع کافی داشته باشد. برای این کار لازم است علاوه بر فهرست کلی منابع که در پایان تحقیق آورده می‌شود، در مقابل تمام جملات و عباراتی که استناد شده از جای دیگری هستند، منبع مد نظر آورده شود. ساده‌ترین روش برای انجام این مهم به این صورت است که نام نویسنده و سال اتشار مقاله منبع، در داخل پرانتز و در مقابل عبارت مربوط نوشته شود. به عنوان مثال: (Clarke,2001)

زمانی که قصد دارید از اطلاعات خاصی که در منبع دیگری آورده شده است در نوشته خود استفاده کنید، سعی کنید تمام جنبه‌های مربوط به اطلاعات مد نظر را در نظر بگیرید و جملات را از زبان خودتان بازگو کنید. (در اولین فرصت ممکن منبع مربوط را ذکر کنید.)

طریقه رفرنس نویسی در مقاله ممکن است در مجلات مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.
طریقه رفرنس نویسی در مقاله ممکن است در مجلات مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.

نکات مهم در طریقه رفرنس نویسی در مقاله که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • در طریقه رفرنس نویسی در مقاله زمانی که می‌خواهیم در داخل متن به منابع اشاره کنیم، تنها نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز نوشته می‌شود. منابع کامل تنها در لیست کلی منابع و در انتهای مطلب و صفحه‌ای جداگانه نوشته می‌شوند.
  • ارجاعات به کتاب‌ها بر خلاف مقالات، علاوه بر نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار، باید شامل شماره صفحه مورد استناد قرار گرفته شده نیز باشد. به عنوان مثال: (Gumwad 1952:209). این کار به منظور تسهیل کار مخاطبان یا محققان آینده‌ای است که می‌خواهند به منبع اصلی اطلاعات ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی داشته باشند. در مورد مقالات به علت اینکه معمولا محتوای آنها کوتاه‌تر است و یک موضوع واحدی را در کل مطلب دنبال می‌کنند، این کار انجام نمی‌پذیرد.
  • برای مقالات یا کتاب‌هایی که دو نویسنده دارند بایستی به نام خانوادگی هر دو نویسنده و سال انتشار اشاره کنیم. به این ترتیب: (Click and Clack 1974). در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از دو مورد باشد تنها به ذکر نام خانوادگی نویسنده اول و عبارت “و همکاران”، بسنده می‌کنیم. (در مقالات انگلیسی به جای این عبارت از عباراتی همچون and others و یا .et al استفاده می‌کنیم.)
  • در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده‌اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)
  • اگر در نوشتن یک تعریف یا عبارت از دو منبع استفاده کرده‌اید، نام منابع بایستی با علامت “;” از همدیگر جدا شده باشند. به این صورت: (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970; Bruhahauser et al 1973)
نمونه‌ای از ارجاع درون متنی در مقالات که موارد مذکور در آن رعایت شده است:

“It has been found that male mice react to estrogen treatment by a reduction in phase three of courtship behavior (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970). (1974) demonstrated that mice treated with synthetic estrogen analogs react similarly. The reduction in phase three courtship behavior may also be linked to nutritional status (Anon. 1996; Bruhahauser et al 1973).”

مواردی که در طریقه رفرنس نویسی در مقاله باید از آنها اجتناب کنید:

  • از پاورقی استفاده نکنید! پاورقی‌ها اغلب در نوشتن کتاب‌ها کاربرد دارند و به ندرت در مقالات مشاهده می‌شوند. به جای این کار منبع را درداخل متن و در مقابل عبارات مربوط ذکر کنید.
  • از نقل قول مستقیم استفاده نکنید! در اغلب موارد زمانی که از منبع خاصی برای استناد استفاده می‌کنید، نیاز به اشاره به عین مطلب گفته شده در متن اصلی ندارید و کافی است تفسیری را که به نتایج شما کمک می‌کند، به زبان خودتان بنویسید.

 

49 دیدگاه دربارهٔ «طریقه رفرنس نویسی در مقاله»

  1. چگونه وقتی داریم در ورد رفرنس میدهیم مثلا با اند نوت طوری باشد رفرنس ها که با کلیک بر روی شماره رفرنس به رفرنس کامل در پایین لینک شویم؟
    با تشکر

    1. فیلم آموزشیش تو آپارات هست. توی نوار ابزار یه قسمت زفزنس داره میتونید با زدن اند نوت در آخر مقالتون رفرنس اضافه کنید. و با کلیک بر روی شماره رفرنس میره به قسمت رفرنس و برعکس.

      1. گروه نویسندگان

        دوست عزیز
        ممنونیم از شما که اطلاعات و دانش خود را بدون هیچ چشم داشتی با دیگران به اشتراک می‌گذارید.
        سپاس

    2. سلام اگر من بخوام مقاله مروری بنویسم و یک جمله ای از مقاله ی مثلا رضایی و همکاران بردارم که خود اون هم اون جملرو از یه مقاله یا کتاب دیگری برداشته باید داخل پرانتز اسم دوتاشونو بنویسم؟؟؟

  2. اگر در مقاله ای از مقاله یا کتاب دیگری استفاده شده باشد و رفرنس داده شده باشد وقتی ما می خواهیم به آن رفرنس دهیم باید آن مقاله ای که می خوانیم را رفرنس دهیم یا آن مقاله ای که خود مقاله به آن رفرس داده است؟

      1. این حرفتون با چیزی که در متن گفتید متناقض است
        «در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده‌اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)»

        1. گروه نویسندگان

          دوست عزیز
          بستگی به روش رفرنسدهی شما دارد. در صورتی که روش رفرنسدهی شما apa باشد این روش صحیح است، برای حالتی که معمولاً دسترسی به منبع اولیه نیست.
          ولی راحت‌ترین و درست‌ترین روش این است که فقط منبع اولیه را ذکر کنید. این نکته مهم را هم مد نظر داشته باشید که کلاً رفرنسدهی به نظر مجله و انتشارات مورد نظر بستگی دارد.

  3. سلام خیلی ممنون از زحماتتان؛
    ببخشید در مقاله وقتی بخواهیم جداول یک مقاله دیگر رو استفاده کنیم اینو چطور باید رفرنس داد؟

  4. باعرض سلام وخسته نباشید
    برای پروژه نهایی ام اکثر مطالب نوشته شده ترجمه مقالات خونده شده هستن در هنگام رفرنس دهی مطلبی که خود مقاله اونو به منبع دیگه ای رفرنس داده باید کدومو رفرنس داد حتی اگه منبع مورد نظر مقاله ریویو باشه

  5. سلام
    من تو نوشتن مقاله یه قسمتی رو که رفرنس داده تو اون کتابی که من از روش مینوشتم نوشته که مثلا از فلان کتاب این قسمتو نوشته حالا من این قسمتو که میخوام تو مقاله م بیارم باید اسم اون کتابی رو بنویسم که خودم از روش نوشتم یا اون کتابیو بنویسم که نویسنده کتابی که من از روش نوشتم بهش رجوع کرده ؟؟؟

  6. سلام🌷
    وقتی مطلبی از یک بخش کتاب را خلاصه می‌کنیم و به زبان خود می‌نویسیم، باز هم شماره صفحه‌ی کتاب، در ارجاع درون متنی باید نوشته بشه؟

  7. سلام ووقت بخیر.میشه در مقالات مروری از مطالب ی مقاله مروری دیگه استفاده کرد و جزء رفرنس هامون باشه…؟یا فقط باید از پژوهشی ها استفاده کرد…؟

  8. سلام. نمونه رفرنس در راهنمای نویسندگان مجله نوشته شده . چطور باید بفهمم که از کدوم روش رفرنس نویسی در اندنوت استفاده شده.

    1. سلام . یه نمونه در موردی که نام نویسنده مشخص نیست امکانش هست بگذارید . ممنون

  9. با عرض سلام و خسته نباشید
    در مقالات مروری چطور به خود مقاله استناد میشه در صورتیکه تقریبا تمام بخش های اون از مقالات دیگه گرفته شده و نویسنده مقاله مروری فقط میتونه بخش های کمی مثل چکیده و نتیجه گیری رو خودش مستقل بیان کنه. فقط بخاطر اون قسمت ها مقالات مروری رفرنس های زیاد میخورند؟
    چون باید در هر صورت به مقاله اولیه رفرنس زده بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. با سلام و خسته نباشید
    اگر متن نوشته شده در مقالات و پایان نامه ها را برای اینکه سرقت ادبی محسوب نشود با لغات و عباراتی که هم معنی جملات متن می باشد، بنویسیم. و بعد از آن رفرنس بدهیم به منبع ذکر شده، این روش از نظر شما صحیح می باشد؟

  11. سلام وقت بخیر
    من میخواستم از قسمت چکیده یک مقاله ای مطلبی بیارم تو مقاله خودم البته به زبان خودم بنویسم اون مطلب رو
    برای رفرنس دهی باید چی کار کنم؟ چون قسمت چکیده مقالات که رفرنس نخوردن من باید خود همون مقاله رو به عنوان رفرنس بنویسم؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بلی باید همراه با رفرنس باشد و البته تغییر جمله‌بندی را هم باید مد نظر داشته باشید.

  12. غلامحسین

    سلام . وقتی از کتابی یا منبعی مثلا نقل قول غیر مستقیم انجام میدهی در ارجاع دادن این مطلب به اون منبع چطور تعیین کنیم که نقل به معناست و نقل قول مستقیم نیست؟ تا اینکه اثر ما متهم نشود به اینکه همش نقل است و بیان نویسنده ، ندارد

  13. سلام و تشکر از راهنمایی های مفید و کاربردی شما ، همینطور که توضیح دادید و در پرسش و پاسخ هم متوجه شدم در هنگام استفاده از آثار نویسندگان دیگر نباید مستقیما عین نوشته آنها را در مقاله یا تز خود بیاوریم و باید آن را تغییر دهیم. اگر ممکنه حدود این تغییرات را بفرمایید. همینکه همان جملات را از زبان خود بنویسیم و به محتوا لطمه نخوره کافیست؟ یا روش خاصی دارد پیشاپیش سپاسگزارم

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بلی کافی است ولی کل متن نباید بدین صورت باشد، بخشی از مقاله.
      همچنین ریپورت سیملاریتی یا شباهت سنجی مقاله را می‌توانید بگیرید.

  14. سلام وقت بخیر
    من مقاله ام را از اینترنت گرفتم در آخر که میخوام منابع را بنویسیم ، آیا باید سالی که مقاله به چاپ رسیده را بنویسم یا اینکه سال ۱۴۰۰و رفرنس اش کنم؟

  15. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون.
    آیا در رفرنس دهی داخل متن هرجا جمله تمام می‌شود باید رفرنس دهیم؟ یعنی مشکلی داره اگر مطلبی را که شامل چندین جمله و عبارت است هر جمله و عبارت را جدا جدا رفرنس بدهیم؟ یا نه کل مطلب مورد نظر را به یکباره رفرنس بدهیم؟

  16. سلام اگر در نوشتن مقاله فارسی از یک رفرنس انگلیسی استفاده کنم در ارجاع دهی داخل متن باید نام نویسنده را انگلیسی بنویسم یا فارسی؟

  17. چگونه وقتی داریم در ورد رفرنس میدهیم مثلا با اند نوت طوری باشد رفرنس ها که با کلیک بر روی شماره رفرنس به رفرنس کامل در پایین لینک شویم؟

  18. سلام. اگر از یک منبع دوبار استفاده کنیم در هنگام رفرنس درون متنی رفرنس دوم را چطور ارجاع می دهیم؟ مثلا مینویسیم منفرد و همکاران, 1370: همان

  19. سلام
    زمانی که از یک مقاله به عنوان منبع استفاده می کنیم و مثلاً مقاله در نشریه ای چاپ شده باشد و می خواهیم به صفحه ای رفرنس دهیم باید شماره صفحه پی دی اف مقاله را بنویسیم(مثلا صفحه 2) یا شماره صفحه نشریه که مقاله در آن چاپ شده(مثلا صفحه56) را باید نوشت؟!

  20. سلام و وقت بخیر
    چطور باید به دو مقاله از یک کتاب ارجاع داد؟
    کتاب مجموعه مقالات ترجمه شده و ویراستاری شده است.
    بخش مقدمه هر مقاله توسط ویراستار نوشته شده است و اصل مقاله نویسنده ای مجزا دارد. برای ارجاع به این دو بخش چگونه باید درون متن و بیرون متن ارجاع نویسی کرد؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      چون هر 2 مقاله متفاوت هستند، هر کدام به صورت جداگانه ارجاع داده می‌شود.

  21. در چه قسمت هایی از مقاله بهتره که از رفرنس استفاده نشه و دیدگاه شخصی خودمون بیان بشه ؟ مثلا در مقدمه یا بیان مسئله و … استفاده از رفرنس کار درستیه یا نه؟

    1. در چکیده که اصلا نباید از رفرنس داده بشه. همینطور در نتیجه گیری. در پاراگراف آخر مقدمه هم که کار خودتون رو بیان میکنید نباید از منابع استفاده بشه.اکثریت منابع در بخش مقدمه توضیح داده میشن و تعداد کمتری در ادامه که کار رو توضیح میدین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *