اپلای دکترا آلمان: بررسی روش‌ها، نکات مهم و همه مدارکی که به آنها نیاز خواهید داشت!

اپلای دکترا آلمان

کشور آلمان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی جهان شناخته شده و در دهه‌های گذشته پیشرفت زیادی را در جنبه‌های مختلف خود داشته است. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های کشور آلمان، مربوط به حوزه‌های تحصیلی آن می‌شود. امروزه مدارکی که از طرف دانشگاه‌های آلمان صادر می‌شوند، در هر نقطه از جهان اعتبار خاص خود را دارند. همین مسئله باعث شده تا دانشجویان بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان، تقاضای مهاجرت و تحصیل در آلمان را داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید، اخذ پذیرش برای تحصیل در این کشور نسبت به مقطع تحصیلی مورد نظر شخص متفاوت خواهد بود. از همین رو در این مقاله شرایط، نکات و همچنین مدارک لازم برای اپلای دکترا آلمان را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات اپلای و مواردی که از قبل باید به فکر آنها باشید

روش‌های موجود برای اپلای دکترا آلمان

در حالت کلی، 2روش برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان وجود دارد: تحصیل از طریق بورسیه تحصیلی و یا تحصیل با پرداخت شهریه دانشگاه توسط دانشجو هر یک از این روش‌ها، نیازمند شرایط و مدارک خاص خود است. در ادامه به بررسی جزئی‌تر هر کدام می‌پردازیم.

دکتری در آلمان

شرایط و مدارک لازم برای اپلای دکترا آلمان با بورسیه تحصیلی

افرادی که با بورسیه تحصیلی موفق به پذیرش در دانشگاه‌های آلمان شده‌اند، از طرف دولت آلمان ماهانه 2000 یورو  به عنوان حقوق دریافت می‌کنند. این میزان هزینه برای حداقل‌های یک زندگی عادی یک و حتی دو نفره در ماه کافی است. همین موضوع باعث شده تا بازار رقابت برای دریافت اپلای برای مقطع دکتری در این کشور توسعه‌ یافته همواره گرم باشد. اگر شما نیز قصد رقابت با دیگر دانشجویان برای دست‌یابی به این موقعیت هستید، نیاز به این مدارک خواهید داشت:

  • مدارک تحصیلی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر خود از دانشگاه‌های معتبر با ترجمه رسمی
  • مدرک بسندگی زبان انگلیسی و گواهی معتبر برای تسلط لازم به این زبان ( کسب حداقل نمره ۶.۵  در آزمون آیلتس)
  • ارائه پروپوزال با موضوعی کاربردی و جدید که بتواند اساتید را متقاعد به جذب شما کند
  • مکاتبه با اساتید و جلب نظر یکی از آنها برای پشتیبانی از پروپوزال ارائه شده توسط شما
  • بهره‌مندی از امتیازاتی مانند تألیف کتاب و یا مقالات در مجلات معتبر بین‌المللی
  • ارائه رزومه تحصیلی با مشخص کردن مهارت‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های متقاضی به صورت دقیق و با جزئیات کامل
  • ارائه حداقل ۳ انگیزه نامه از طرف اساتید دانشگاه‌های معتبر جهان که صلاحیت شما برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا را تأیید می‌کنند

اگر تمام مدرک فوق را در اختیار داشته باشید، مسیر شما برای دریافت اپلای دکترا آلمان بسیار ساده خواهد بود. اما لازم به ذکر است که داشتن همه موارد ذکر شده همیشه الزامی و اجباری نیست. برای مثال برخی از دانشجویان با ارائه یک تز قدرتمند و قابل و در ادامه آن با جلب توجه یکی از اساتید دانشگاه‌های آلمان، ممکن است بدون داشتن تعداد بالای مقالات و کتاب‌های تألیفی نیز موفق به اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور شوند.

مدارک لازم برای دریافت حق تحصیل در مقطع دکتری در آلمان با پرداخت هزینه توسط دانشجو

اگر قصد دارید تا با پرداخت هزینه‌ها توسط خود اپلای دکترا آلمان را دریافت کرده و تحصیلات عالی خود را در این کشور ادامه دهید، مسیر شما از جهات بسیاری شبیه به افراد متقاضی دریافت اپلای کارشناسی ارشد در این کشور است. در کشور آلمان چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری برای تحصیل در دانشگاه چیزی با عنوان آزمون ورودی و کنکور وجود ندارد. در واقع در این روش نیز معدل دوره‌های سابق تحصیلی و جلب نظر اساتید، حرف اول و آخر را برای موفقیت در کسب پذیرش خواهد زد. مدارک لازم برای اقدام به تحصیل در مقطعی دکتری از این روش عبارتند از:

  • اصل مدرک و ریز نمرات مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • ارائه رزومه جامع و کامل دانشجو شامل اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد، محل زندگی، رشته‌های سابق تحصیلی و اطلاعات مورد نیاز دیگر
  • انگیزه نامه ( یا همان SOP ) برای بیان دلایل و انگیزه‌های اصلی دانشجو از ادامه تحصیل در این کشور
  • توصیه نامه از طرف اساتید دانشگاه‌های معتبر برای تأیید صلاحیت و توانایی‌های شما برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان
  • ارائه مدرک معتبر برای تسلط به زبان انگلیسی ( کسب حداقل نمره ۶.۵  در آزمون آیلتس) و یا زبان آلمانی ( حداقل مدرک B1 از موسسات رسمی و پذیرفته شده)
مدارک لازم برای اپلای دکترا آلمان

بیشتر بخوانید: شرایط لازم اپلای برای کارشناسی ارشد در کشورهای مختلف

نکات مهم در مورد پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در آلمان

مواردی که تا به این قسمت از مقاله به شما ارائه کردیم، در مورد مدارک لازم برای دریافت اپلای دکترا آلمان بودند. اما همان‌طور که می‌دانید، هر مسیری نکات و ترفندهای مربوط به خود را دارد. در این قسمت از مقاله به بررسی این نکات برای افزایش شانس شما برای دریافت پذیرش تحصیلی دکتری در آلمان می‌پردازیم.

در حالت کلی، پذیرش از طرف دانشگاه‌های آلمانی در 2 حالت صورت می‌گیرد.

1- روش اول مکاتبه با اساتید و تلاش برای جلب نظر آنها است.

2- در روش دوم، شما باید به محض وجود یک موقعیت آزاد و خالی، نسبت به شرکت در آن اپلای کنید.

در ادامه برخی از نکات مهم در مورد هر یک از این روش‌ها را به شما ارائه می‌کنیم:

  • همیشه به موقعیت‌های آزاد وب‌سایت Daad توجه کنید. توصیه می‌کنیم تا در فواصل زمانی کوتاه مدت، اقدام به بررسی موقعیت‌های موجود در این وب‌سایت کرده و به محض خالی شدن یکی از موقعیت‌های مورد نظر خود، اقدام به ارسال رزومه و مدارک لازم کنید. برخی از اساتید دانشگاه‌های آلمان به محض دریافت یک پروژه جدید، اقدام به ایجاد و یا خالی کردن یک موقعیت و پوزیشن می‌کنند. پنین فرصت‌هایی می‌توانند مسیر شما را بسیار سریع و ساده‌تر کنند.
  • اگر قصد مکاتبه با اساتید را دارید، پروپوزال خود را نسبت به علایق و حیطه فعالیت خود تهیه کنید. در صورت امکان  سعی کنید تا به صورت هم‌زمان چند پروپوزال آماده داشته باشید. در کنار این حتماً باید قابلیت اجرایی طرح شما و البته توانایی شما برای انجام این طرح مورد بررسی قرار بگیرد.
  • برای تحصیل در مقطع دکتری لازم است حداقل ۸ ترم در مقاطع سابق خود تحصیل کرده باشید.
  • برخی از دانشجویان مستعد می‌توانند به صورت مستقیم پس از مقطع کارشناسی، نسبت به ادامه تحصیل در مقطع دکتری آلمان اقدام کنند. این دسته از دانشجویان نیازمند گذراندن آزمون ورودی دانشگاهی این کشور خواهند بود.
  • برخلاف کشور آمریکا، در کشور آلمان سیستم پذیرش متمرکز و قانونی خاصی وجود ندارد. در این کشور دانشکده نقشی در انتخاب دانشجو نداشته و نتیجه نهایی به اساتید و گروه آموزشی محول می‌شود.
  • مواردی نظیر معدل بالا، سوابق تحقیقاتی مرتبط و همچنین شباهت فعالیت‌های سابق به موضوع پروپوزال و یا موضوع تحقیقاتی استاد، می‌تواند به عنوان یک مزیت برای افزایش احتمال پذیرش به شمار رود.
  • نحوه مصاحبه با استاد ممکن است بسته به سلیقه وی متفاوت باشد. اغلب اساتید مصاحبه غیرحضوری و از طریق نرم‌افزارهای شناخته شده‌ای مانند اسکایپ را ترجیح می‌دهند؛ با این وجود ممکن است برخی از اساتید روش مصاحبه حضوری را انتخاب کنند.
تحصیل دکتری در آلمان
  • بسته به رشته مورد نظر شما، ممکن است تحصیل در مقع دکتری نوعی شغل به شمار رود. با این وجود دولت آلمان برای تأمین هزینه‌های دانشجویان، امکان فعالیت‌های حرفه‌ای و کسب درآمد را برای آنها فراهم کرده که در ادامه این مقاله به بررسی کامل‌تر این موضوع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: شرایط اپلای اروپا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا

شرایط کار حین تحصیل مقطع دکتری در آلمان

همان‌طور که اشاره کردیم، در صورتی که موفق به کسب بورسیه تحصیلی مقطع دکتری در آلمان شوید، دولت موظف است تا ماهانه مبلغ مشخصی را به شما پرداخت کند. با این حال ممکن است برخی از دانشجویان برای افزایش درآمد و یا دلایل دیگری نظیر کسب حق شهروندی در آلمان، به دنبال کار در حین تحصیل باشند. در صورتی که در کنار اپلای دکترا آلمان قصد کار و کسب درآمد در این کشور را داشته باشید، دو روش زیر برای شما مهیا خواهد بود:

  • در صورت انتخاب یک کار تمام وقت، اجازه خواهید داشت تا ۱۲۰ روز از سال (۱۰ روز در هر ماه) را به حرفه دیگر برای کسب درآمد بپردازید. قانون ساعات کار تمام وقت در کشور آلمان، ۸ ساعت در روز است.
  • در صورتی که قصد انجام فعالیت پاره وقت در کشور آلمان را داشته باشید، قادر خواهید بود تا ۲۴۰ روز در هر سال (۲۰ روز در هر ماه) به فعالیت حرفه‌ای مورد نظرتان بپردازید. قانون ساعات کار پاره وقت در کشور آلمان ۴ ساعت در روز است.

شما می‌توانید کار تمام وقت و یا نیمه وقت خود را در هر یک از چهار حالت کار دانشجویی، کار عادی، فعالیت تخصصی و یا فعالیت آزاد یا فریلنسرینگ انتخاب کنید. اغلب دانشگاه‌های کشور آلمان با همکاری موسسات کاریابی، گزینه‌های کاری مناسبی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند.

تحصیلات در یک کشور رویایی

کشور آلمان چه از لحاظ قدرت صنعتی و چه از نظر کیفیت آموزشی خود، نیازی به هیچ‌گونه تعریف ندارد! این کشور همواره سعی داشته تا با جذب نوابغ و دانشجویان مستعد کشورهای مختلف، کیفیت عمومی خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارد. پس اگر احساس می‌کنید که علاقه و توانایی لازم برای ادامه تحصیل در این کشور را دارید، به هیچ وجه درنگ نکنید! در این مقاله به بررسی مدارک و نکات اپلای دکترا آلمان پرداختیم. امیدواریم تا با مطالعه این مقاله، به اطلاعات مورد نیاز خود برای آغاز فرآیند تحصیل در این کشور رویایی دست یافته باشید.

در صورتی که تجربه اپلای دکترا آلمان را داشته باشید، لطفاٌ تجربه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. مواردی مانند دریافت بورسیه، مصاحبه با استاد، دریافت ویزا، زندگی در آلمان و هر چیزی که به افراد کمک کند تا بتوانند تصمیم درستی در مورد تحصیل و زندگی در آلمان کسب کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *