راهنمای استفاده از ساینس دایرکت

راهنمای استفاده از سایت ساینس دایرکت

دانشجویان و محقان برای استفاده از نتایج تحقیقات گذشته نیاز دارند تا به داده‌های تحقیقات پیشین دسترسی داشته باشند. داده‌های تحقیقات پیشین معمولاً در مطالب علمی و یا مقالات حاصل شده از نتایج تحقیقات یک پژوهشگر به نگارش در می‌آیند. شرکت الزویر برای گردآوری نتایج تحقیقات مختلف و تسهیل کار محققان و دانشجویان برای دسترسی به نتایج پژوهش‌های پیشین، محصول ساینس دایرکت را برای جامعه علمی معرفی کرده است. ساینس دایرکت شامل محتوای علوم پایه، علوم مهندسی و علوم پزشکی است. در این سایت شما می‌توانید به مقالات، کتب و سایر نوشته‌های علمی محققان گذشته به تفکیک موضوع، نویسنده، ناشر، سال انتشار و غیره دسترسی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به طور کلی راهنمای استفاده از ساینس دایرکت را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

راهنمای استفاده از ساینس دایرکت جهت عضویت در سایت

اکثر مقالات، مجلات و کتب موجود در سایت ساینس دایرکت تنها برای اعضای سایت قابل استفاده هستند و کسانی که عضویت سایت را ندارند، قادر نخواهند بود از تمام امکانات سایت بهره‌مند شوند. برای عضویت در سایت روی گزینه sign in کلیک کنید و در صفحه مشاهده شده گزینه not registered را انتخاب کنید. در این قسمت فرم ثبت نام را تکمیل کنید تا به عنوان عضوی از سایت شناخته شوید. عضویت اولیه در سایت برای استفاده کنندگان رایگان است ولی در ادامه کار برای دانلود برخی مقالات بایستی هزینه آنها را پرداخت کنید.

در ایران به علت اینکه پرداخت هزینه برای اعضای ایرانی سایت به علت تحریم‌های بین المللی ممکن نیست، سایت‌های دیگری به وجود آمده‌اند تا دانشجویان و محققان بتوانند مقالات مورد نیاز خود را از آنها دانلود کنند.

راهنمای استفاده از ساینس دایرکت برای محققانی که به دنبال استفاده از نتایج تحقیقات پیشین هستند، مورد نیاز است.
راهنمای استفاده از ساینس دایرکت برای محققانی که به دنبال استفاده از نتایج تحقیقات پیشین هستند، مورد نیاز است.

راهنمای استفاده از ساینس دایرکت به منظور دسترسی به مقالات علمی

ساده‌ترین روش برای شروع جستجو وارد کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای مد نظر شما است. این عبارات را می‌توانید در بالای صفحه اصلی و در فیلد مربوط به کلمات کلیدی وارد کنید.

شما هم‌چنین می‌توانید برای جستجوی محتوای مد نظر خود از نام نویسنده، نام انتشارات، سال انتشار مقاله یا کتاب و … استفاده کنید. برای جستجو به واسطه هر کدام از موارد ذکر شده بایتسی عبارت مورد نظر را در فیلد مربوطه وارد کنید. پس از وارد کردن عبارت مورد نظر خود در کادر، گزینه search را انتخاب کنید. در این صورت صفحه‌ای با عناوین مقالات، کتب یا مجلات مد نظر جستجو برای شما به نمایش در خواهد آمد.

پس از این که مقالات جستجو شده برای شما به نمایش داده شد، می‌توانید با استفاده از موارد جدیدی که در سمت چپ صفحه در اختیار شما قرار داده می‌شود، بار دیگر نتایج را از نظر کتاب یا مجله، انتشارات، موضوع و یا سال انتشار محتوای علمی محدود سازید.

شما می‌توانید با استفاده از گزینه save search alert که در قسمت بالا و سمت راست صفحه موجود است، از سایت ساینس دایرکت بخواهید تا در صورت ثبت شدن مقاله‌ای جدید در موضوع مورد جستجوی خود، شما را آگاه سازد.

راهنمای استفاده از ساینس دایرکت به منظور دسترسی به کتب و مجلات علمی

برای این کار شما می‌توانید از قسمت بالای صفحه ساینس دایرکت عبارت journals/books را انتخاب کنید و در صفحه مشاهده شده روی عبارت all publications کلیک کنید و محتوای مورد جستجوی خود را از بین سری کتب (شامل کتب دستی، کارهای مرجع و …) و مجلات انتخاب کنیم.

پس از انتخاب محتوای مورد نظر می‌توانید از جدول سمت چپ صفحه نتایج جستجوی خود را محدود سازید. پس از وارد شدن به صفحه مجله مورد نظر، اطلاعات مختلف مقاله در قسمت about this journal برای شما به نمایش درخواهد آمد. شما می‌توانید کتاب یا مجله مد نظر خود را به لیست مورد علاقه خود اضافه کنید و مقالات مختلف آنها را دانلود کنید.

راهنمای استفاده از ساینس دایرکت برای جستجوی مجلات با دسترسی آزاد

استفاده از چکیده تمام مقالات موجود در سایت ساینس دایرکت برای همان رایگان است و افراد می‌توانند بدون پرداخت هر گونه هزینه‌ای چکیده تمام مقالات مورد نظر خود را دانلود کنند. با این وجود همان طور که گفته شد، استفاده از تمام متن مقاله برای اکثر مقالات رایگان نیست و افراد برای دانلود مقاله بایستی علاوه بر عضویت در سایت، بهای هر کدام از مقالات مد نظر برای دانلود را به صورت جداگانه پرداخت کنند.

در این میان مجلاتی وجود دارند که تمام محتوای خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و علاقه مندان می‌توانند از مقالات و نتایج تحقیقات آنها به طور رایگان بهره مند شوند. سایت ساینس دایرکت برای دسترسی آسان محققان به مجلات رایگان، صفحه‌ای را به این عنوان اختصاص داده است که مخاطبان می‌توانند با ورود به این صفحه به منابع رایگان دسنرسی پیدا کنند. برای ورود به صفحه مجلات با دسترسی رایگان می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *