سه گام اصلی جهت انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc

انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله Isc

نویسندگان مقالات برای تاثیرگذاری بیشتر مقاله خود و همچنین برای گرفتن امتیازات علمی، قصد دارند مقاله خود را در یکی از مجلات معتبر دنیا به چاپ برسانند. اغلب مقالات فارسی معتبر در ژورنال‌های ISC به چاپ می‌رسند. ISC یا همان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ژورنال‌های کشورهای اسلامی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و مجلات مورد تایید را از طریق سایت خود به اطلاع مخاطبان می‌رساند. انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc یکی از گام‌های مهم برای انتشار مقاله است. در این مطلب قصد داریم نکاتی را در این رابطه ارائه دهیم تا در حد امکان از رد شدن مقاله نویسندگان جلوگیری شود.

انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc دارای برخی نکات کلیدی است که در صورت رعایت شدن از طرف نویسندگان، احتمال چاپ مقاله در مجله مد نظر افزایش می‌یابد.
انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc دارای برخی نکات کلیدی است که در صورت رعایت شدن از طرف نویسندگان، احتمال چاپ مقاله در مجله مد نظر افزایش می‌یابد.

سه گام اصلی جهت انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc

گام اول- حوزه تخصصی مطالعات خود را انتخاب کنید.

گام اول در انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc یافتن تعدادی از حوزه‌های تخصصی است که ممکن است با مقاله شما در ارتباط باشند.

نمونه لیست برای یک محقق در حوزه فیزیک

برای یک نویسنده در حوزه فیزیک که موضوع مورد مطالعه وی در رابطه با ساخت نانولوله‌های کربنی است، این لیست به شکل زیر تهیه خواهد شد:

موضوع تحقیق به زیر شاخه‌های نانوتکنولوژی، علم مواد، فیزیک کاربردی، شیمی فیزیکی و مهندسی زیست پزشکی تقسیم می‌شود.

برای تحقیقات با موضوعات دیگر نیز به همین شکل سعی کنید موضوع مورد مطالعه را به 5 حوزه تخصصی ارتباط دهید. زمان زیادی را برای این مرحله اختصاص دهید و مجلات کلی را انتخاب کنید. به مرور بایستی مجلات انتخابی خود را کمتر کنید.

گام دوم- ژورنال‌های مرتبط با حوزه تخصصی را انتخاب کنید.

پس از اینکه حوزه‌های تخصصی مرتبط با مقاله خود را لیست کردید، با منابع آنلاین، کتابدار یک دانشگاه و یا یک استاد از حوزه تخصصی مشورت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا مجلات موجود در هر حوزه را شناسایی کنید. لیست منابع استفاده شده در مقاله شما نیز سرنخ‌هایی را در رابطه با مجلات موجود در حوزه تخصصی شما در اختیارتان قرار خواهد داد. در این مرحله همچنین بایستی اهداف مجلات انتخاب شده را نیز در نظر داشته باشید. به منظور راهنمایی بیشتر چهار طبقه بندی اصلی از مجلات در ادامه بررسی شده است:

  • ژورنال‌های عمومی یا ژورنال‌های با اهداف چندگانه: این مجلات المان‌هایی از مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شوند. مجلات عمومی معمولا مخاطبان وسیعی را هدف قرار می‌دهند و مطالب اختصاصی برای متخصصان را در بر نمی‌گیرند.
  • ژورنال‌های مروری: این مجلات شامل وضعیت فعلی دانش یا تحقیقات انجام گرفته شده را در یک حوزه تخصصی در بر می‌گیرند. مجلات مروری اطلاعات پیش زمینه‌ای را برای کسانی که قصد اطلاع از تحقیقات انجام گرفته شده در یک حوزه تخصصی ویژه را دارند، ارائه می‌کنند. مخاطب هدف این مجلات افراد حرفه‌ای و متخصص در حوزه‌های تخصصی مختلف است.
  • ژورنال‌های تحقیقاتی: ژورنال‌های تحقیقاتی اغلب تحقیقات اصلی و اورجینال شامل تحقیقات در علوم پایه را منتشر می‌کنند. . مخاطب هدف این مجلات افراد حرفه‌ای و متخصص در حوزه‌های تخصصی مختلف است.
  • ژورنال‌های بالینی یا علمی: هدف اصلی ژورنال‌های بالینی یا علمی مستند سازی وضعیت علمی موجود در برخی حوزه‌های پزشکی است. این مجلات شامل گزارش پرونده، بحث و تفسیر هستند.

گام سوم- تمام فاکتورهای ژورنال و عوامل رقابتی را لیست کنید.

تا این مرحله شما بایستی لیستی شامل 10 الی 15 مجله را تهیه کرده باشید. با مشورت منابع آنلاین، کتابداران و یا همکاران خود لیستی از تمام فاکتورهای ژورنال و عوامل رقابتی را تهیه کنید. برخی از این فاکتورها به شکل زیر است:

  • محتوا و پوشش داده: مجلات علمی انواع مختلفی از مقالات را منتشر می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به مقالات دست اول، مقالات مروری، نامه به ویراستاران، سرمقاله‌ها، گزارش‌های خبری، تفسیرها، تفسیرهای کوتاه و بلند و گزارش‌های موردی اشاره کرد. مجلاتی که تحقیقات دست اول را گزارش می‌دهند شامل سهم بی‌نظیری در پوشش یک حوزه تخصصی دارند، بنابراین این نوع مجله‌ها بیشتر از مجلاتی که گزارش‌های موردی ارائه می‌دهند انتخاب می‌شوند.
  • مخاطبان: ژورنال‌های مروری بین المللی مخاطبان بیشتری را به نسبت مجلات اصلی جذب می‌کنند. زبان اصلی و مشترک جهانی برای تحقیقات علمی در سراسر دنیا، زبان انگلیسی است. واضح است که مهم‌ترین مجلات در جامعه تحقیقاتی بین المللی تنها به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. این موضوع در رابطه با علوم طبیعی پررنگ‌تر است. اغلب مجلات محلی از جمله مجلات isc نیز امروزه در حال تهیه چکیده به زبان انگلیسی برای مجلات خود هستند.
  • زمان تاخیر در انتشارات و فرکانس انتشارات: مدت زمان تاخیر در چاپ مقالات توسط مجلات مختلف( پس از زمان اکسپت مقاله) متفاوت است. این مدت زمان به فرم ارسال مقاله و همچنین فرکانس انتشارات وابسته است. ارتباطات سریع به نسبت مقالات اصلی یا مروری با سرعت بیشتری منتشر می‌شوند. فرکانس چاپ مقاله در مجلات ممکن است هفتگی، ماهانه، سه ماهه و غیره باشد. مدت زمان تاخیر در چاپ مقاله برای مجلات هفتگی به وضوح کمتر از تاخیر در چاپ مقاله ماهانه است. با این وجود تعداد مقالات در انتظار برای چاپ نیز نقش مهمی بازی می‌کند.
  • ایمپکت فاکتور: نمره ایمپکت فاکتور کمک زیادی به قضاوت در رابطه با کیفیت یک مجله می‌کند. ایمپکت فاکتور بالا به این معنی است که مقالات چاپ شده در مجله دارای تعداد استنادات بالایی به نسبت مجلات مشابه یا سایر مجلات هستند. ایمپکت فاکتور نشانه خوبی از محبوبیت و کیفیت تحقیقات است. ولی توجه داشته باشید که این نمره تنها برای مقایسه مجلات در حوزه‌های تخصصی یکسان کاربرد دارد. به عنوان مثال حوزه‌های تخصصی مرتبط با بلورنگاری به نسبت حوزه‌های تخصصی وسیع‌تر مانند بیوتکنولوژی و ژنتیک، تعداد استنادات کمتری را دریافت خواهند کرد.

بایستی توجه داشته باشید که هیچ کدام از فاکتورهای ذکر شده ضرورتاً خوب یا بد نیستند. اهمیت اطلاعات بالا بستگی به تطابق نوشته شما با اهداف و فاکتورهای مجله دارد. موارد ذکر شده، تنها موارد کافی برای انتخاب مجله نیستند و فقط برخی موارد کلی را برای حل مشکلات احتمالی در مسیر انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc را ارائه می‌دهند. در ادامه برخی نکات تکمیلی برای این منظور ارائه شده است.

موارد الزامی برای چاپ مقاله

اغلب مجلات استایل خاصی را برای برای مقالات دارند. مقالات ارسال شده برای مجلات بایستی با استایل به خصوص مجله هم خوانی داشته باشد. فرم کلی نوشتن مقاله در اغلب موارد یکسان است ولی در موارد جزئی‌تر هر مجله استایل به خصوصی را تایید می‌کند.

راهنمای نویسندگان مجله هدف خود را چک کنید.

راهنمای نویسندگان مجلات نکات مهم را برای نویسندگان مقالات ارائه می‌دهد که بایستی قبل از ارسال مقاله در نظر داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به موضوعات مورد قبول ویراستاران مجله، موارد منع شده برای مقالات مجله، تعداد صفحات و تعداد کلمات هر بخش اشاره کرد. موارد ذکر شده در این لیست برای ویراستاران مجله از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین رو بایستی مورد توجه ویژه نویسندگان قرار گیرند.

پس از این که با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب لیست انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله isc را برای خود محدودتر ساخته‌اید، می‌توانید مجله هدف خود را آسان‌تر برگزینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *