آموزش گام به گام جستجوی پایان نامه در ایرانداک و سیویلیکا

آموزش جستجوی پایان نامه

دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد برای انتخاب عنوان پایان نامه و همچنین آگاهی از نتایج تحقیقات پیشین، نیاز دارند تا به پایان نامه‌های تهیه شده توسط دانشجویان پیشین دسترسی داشته باشند. استعلام پایان نامه و اطمینان از عدم وجود تحقیقات مشابه، برای ثبت عنوان پایان نامه و پروپوزال داشنجویان تحصیلات تکمیلی اجباری است. در این راستا و برای جستجوی پایان نامه پایگاه‌های اینترنتی مختلفی وجود دارد که در اختیار دانشجویان قرار گرفته شد است. در این مطلب قصد داریم به 2 مورد از مهم‌ترین این پایگاه‌ها به نام ایرانداک و سیویلیکا اشاره کنیم. پس از یک معرفی اجمالی در رابطه با هرکدام از این پایگاه‌ها، به نحوه جستجوی پایان نامه در آن‌ها خواهیم پرداخت.

جستجوی پایان نامه به دو منظور آگاهی از نتایج تحقیقات پیشین و تکراری نبودن موضوع انتخابی پایان نامه صورت می‌گیرد و دارای مراحل مشخصی است.
جستجوی پایان نامه به دو منظور آگاهی از نتایج تحقیقات پیشین و تکراری نبودن موضوع انتخابی پایان نامه صورت می‌گیرد و دارای مراحل مشخصی است.

ایرانداک چیست؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران یا همان ایرانداک در سال 1347 با نام مرکز اسناد ایران تاسیس شد و سپس در سال 1388 به نام کنونی تغییر نام داد. نام این پژوهشگاه از عبارت انگلیسی Iranian Documentation Center برگرفته شده است. این پژوهشگاه یک موسسه دولتی است که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و توسط دکتر مجید رهنما، وزیر وقت علوم و آموزش عالی تاسیس شده و اکنون به ریاست دکتر سیروس علیدوستی اداره می‌شود. ماموریت و وظیفه اصلی ایرانداک پژوهش، مدیریت دانش، آموزش، اطلاع رسانی و پشتیبانی از سیاست گذاری علوم و فناوری در ایران است. همچنین هدف از تاسیس آن ثبت اسناد علمی معتبر ایرانی بوده که امروزه شامل مقالات نشریه‌ای و مقالات همایشی، طرح‌های پژوهشی، پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و … است. تعداد این اسناد در حال حاضر به بیش از یک میلیون سند علمی می‌رسد.

آموزش ثبت‌نام در ایرانداک و مزایای ثبت‌نام در ایرانداک

ایرانداک اطلاعات علمی خود را از طریق پایگاه‌های علمی مختلفی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که پایگاه اطلاعات گنج را می‌توان به عنوان مهمترین آنها برشمرد. همچنین سامانه معروف همانندجو نیز مربوط به پایگاه علمی ایرانداک است. دانشجویان و محققان میتوانند با استفاده از سامانه همانندجو میزان مشابهت پایان نامه، پروپوزال، مقاله علمی و سایر اسناد علمی مد نظر خود را با اسناد علمی ثبت شده مقایسه کنند. از جمله دیگر سامانه‌های علمی وابسته به ایرانداک می‌توان به پیشینه پژوهش، اصطلاح نامه، راهنمای پژوهش و پژوهشگران، پرسش نامه ساز و نمای مقاله‌های ایرانیان اشاره کرد.

ایرانداک از سال 1361 به ارائه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت پرداخته است و از سال 1390 در 3 رشته مدیریت فناوری اطلاعات، علم اطلاعات و دانش شناسی و مهندسی فناوری اطلاعات دانشجوی دکترا می‌پذیرد که پایان نامه خود را در زمینه‌های مختلف برای این پایگاه انجام دهند..

پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات یا همان Journal of Information Processing & Management از دیگر محصولات ارائه شده توسط ایرانداک است که از جمله قدیمی‌ترین نشریات حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی در ایران است. این پژوهش نامه از سال 1351 به صورت فصلی منتشر می‌شود ( به جز سال‌های 1365 تا 1371). اصلی‌ترین هدف این نشریه تبادل دستاوردهای پژوهشی در حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی و ایجاد یک بستر مناسب برای انتشار نتایج تحقیقات در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات و علوم اطلاعات است.

 پژوهشگاه ایرانداک یک موسسه دولتی است که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
پژوهشگاه ایرانداک یک موسسه دولتی است که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

نحوه جستجوی پایان نامه در ایرانداک

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ملزم به ثبت پروپوزال و پایان نامه خود در سامانه ایرانداک هستند. براساس آیین نامه ” ثبت و اشاعه پیشنهادها, پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پددآوندگان در آن‌ها” که در تاریخ 6/9/1395 به تصویب رسید، همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری دولتی و غیر دولتی زیر نظر وزارت عتف ( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، ملزم به ثبت پیشنهاده یا همان پروپوزال پایان نامه و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود در سامانه دولتی ایرانداک هستند. برای این کار دانشجویان می‌توانند روی این آدرس کلیک کنند. همچنین دانشجویان بایستی پیش از ثبت پایان نامه یا پروپوزال خود، با مراجعه به این آدرس میزان مشابهت تحقیقات خود را با تحقیقات پیشین مورد مطالعه قرار دهند.

آموزش تصویری و گام به گام نحوه صحیح استعلام پایان نامه در ایرانداک

البته دانشجویان بایستی قبل از انتخاب موضوع برای پایان نامه با مراجعه به سایت ایرانداک و جستجوی پایان نامه در آن، مطمئن شوند تحقیق مشابهی قبلاً توسط دانشجویان دیگر انجام نشده است. برای این کار دانشجویان می‌توانند به روش زیر عمل کنند:

  • با مراجعه به قسمت پیشینه پژوهش موجود در صفحه اصلی ایرانداک می‌توانید به عضویت این پایگاه اقدام کنید. در صورتی که قبلاً عضو این سایت بوده باشید، می‌توانید با وارد کردن آدرس ایمیل و رمز خود وارد پروفایل خود شوید. دانشجویان می‌توانند برای مراجعه مستقیم به قسمت پیشینه پژوهش روی این آدرس و برای راهنمایی در رابطه با عضویت روی این آدرس کلیک کنند.
  • پس از وارد شدن به پروفایل کاربری، روی گزینه ثبت درخواست پیشینه کلیک کنید.
  • در صفحه مشاهده شده اطلاعات درخواست شده را وارد کنید و روی گزینه ثبت و پرداخت هزینه کلیک کنید. هزینه استعلام هر پایان نامه 15000 تومان خواهد بود.
  • در ادامه نتیجه استعلام توسط ایرانداک برای شما ایمیل خواهد شد.

سیویلیکا چیست؟

مرجع دانش یا همان سیویلیکا، یک پایگاه اینترنتی خصوصی است که در سال 1384 و توسط مهدی وجودی تاسیس گشته است. هدف این پایگاه نمایه سازی و انتشار اسناد علمی کشور از جمله مقالات همایش‎ها و کنفرانس‌های برگزار شده در داخل ایران است. مقالات نمایه سازی شده در سیویلیکا در 4 حوزه اصلی علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، علوم اجتماعی و علوم سلامت در دسترس هستند.

خدمات ارائه شده در این پایگاه به 2 صورت رایگان و با دریافت اشتراک در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. به این صورت که دانشجویان و محققان می‌توانند بدون عضویت و پرداخت هزینه اشتراک، به جستجوی مقالات مد نظر خود بپردازند و حتی به چکیده مقالات دسترسی داشته باشند ولی برای دریافت مقاله کامل لازم است اشتراک این پایگاه علمی را دریافت کنند. البته که برخی از دانشگاه‌ها و موسسات علمی که شامل 120 مرکز دانشگاهی و علمی است، امکان استفاده رایگان از مقالات سیویلیکا را برای دانشجویان و محققان وابسته به خود فراهم کرده‌اند و دانشجویان می‌توانند با استفاده از IP محل تحصیل خود، مقالات را به صورت رایگان دریافت کنند.

سامانه سیویلیکا از دی ماه سال 1394 بخش علم سنجی و رتبه بندی مراکز دانشگاهی و علمی کشور را براساس تولید مقالات، در سایت خود رونمایی کرد.

هدف پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و انتشار اسناد علمی کشور از جمله مقالات همایش‎ها و کنفرانس‌های برگزار شده در داخل ایران است.
هدف پایگاه سیویلیکا نمایه سازی و انتشار اسناد علمی کشور از جمله مقالات همایش‎ها و کنفرانس‌های برگزار شده در داخل ایران است.

نحوه جستجوی پایان نامه در سیویلیکا

برای جستجوی پایان نامه در سیویلیکا کافی است به بخش استعلام پایان نامه موجود در صفحه اصلی سایت مراجعه کنید (برای مراجعه مستقیم به صفحه استعلام پایان نامه می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید).

در صفحه مشاهده شده کادر عنوان پایان نامه قابل رویت است. با نوشتن عنوان پایان نامه مد نظر خود در این قسمت، می‌توانید عناوین مشابه پایان نامه‌های کار شده توسط دانشجویان دیگر را مشاهده کنید.

در مورد جستجوی پایان نامه هر گونه سوال یا ابهامی داشته باشید، می‌توانید در بخش نظرات کامنت بگذارید، تا همکاران ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *