پایگاه استنادی جهان اسلام یا isc چیست و نحوه دسترسی به لیست ژورنالهای isc

لیست ژورنالهای isc

پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) توسط کشور ایران و به منظور رتبه بندی دانشگاه‌های ایران و جهان اسلامی پدید آمده است. این پایگاه هم‌چنین به بررسی و ارزیابی مجلات علمی جهان اسلام می‌پردازد و برخی از آنها را طبق معیارهای علمی استاندارد خود به تایید می‌رساند. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی کامل isc، لیست ژورنالهای isc را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با ارزیابی مجلات علمی، لیست ژورنالهای isc را در اختیار خود قرار می‌دهد تا مخاطبان از معتبر بودن ژورنالها اطمینان حاصل کنند.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با ارزیابی مجلات علمی، لیست ژورنالهای isc را در اختیار خود قرار می‌دهد تا مخاطبان از معتبر بودن ژورنالها اطمینان حاصل کنند.

Isc چیست؟

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا همان Islamic world Science Citation center ) ISC)، توسط جامعه علمی ایران به وجود آمد و در اکتبر سال 2008 در شهر باکو، پایتخت آذربایجان به تایید رسید. از این تاریخ تمام دانشگاه‌ها و سازمان‌های علمی کشورهای جهان اسلامی موظف به همکاری با isc هستند. این کشورها شامل تمام کشورهای اسلامی در پنج ناحیه جنوب شرقی آسیا، کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای عرب، کشورهاس اسلامی غیر عرب در قاره آفریقا، منطقه قفقاز و سایر کشوهای اسلامی خاورمیانه، آمریکای جنوبی و اروپا هستند.

فعالیت‌های مهم این پایگاه از بدو تأسیس

  • نمایه‌سازی نشریات معتبر کلیه کشورهای اسلامی در تمام حوزه‌های عمی و به زبان‌‌های مختلف به منظور ایجاد یک شبکه علمی در جامعه علمی جهان اسلام
  • ارزیابی و بررسی مستمر مجلات به منظور گسترش سواد علمی کشورهای اسلامی
  • بررسی مستمر جایگاه علمی کشورهای سرتاسر دنیا به‌خصوص کشورهای اسلامی برای آکاهی از نقاط قوت و ضعف کشورهای اسلامی در حوزه‌های علمی مختلف
  • رتبه‌بندی دانشگاه‌های و کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علمی استاندارد خود
  • ارائه گزارش‌‌های مختلف در حوزه علم و فناوری کشورها و نیز دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف

مأموریت و چشم انداز پایگاه isc

طبق گفته سایت isc برنامه راهبردی این پایگاه با توجه به وجود اشتراک و برخی صفات و ویژگی‌های خلاقانه آن نسبت به سایر پایگاه‌های علمی دنیا تدوین گشته است و با توجه به مخاطبان اصلی پایگاه که اغلب افرادی از جوامع علمی کشورهای اسلامی هستند، برنامه راهبردی یا همان ماموریت پایگاه به شکل زیر گزارش شده است:

“پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌ عنوان یک مرکز معتبر بین‌المللی، برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان پژوهشی و آموزشی کشورهای اسلامی از طریق تهیه، پردازش و روزآمدسازی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد و به‌‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و منطبق با استانداردهای جهانی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان اسلام برای کمک به ارتقاء سطح علمی این کشورها فعالیت می‌کند.”

چشم‌انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا isc در افق 1404 طبق مطالب درج شده در سایت اصلی، “دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکرد پژوهشی کشورهای جهان اسلام و برخورداری از جایگاهی معتبر و همتراز با مراکز استنادی و رتبه‌بندی بین‌المللی” است.

همایش‌های معتبر از دیدگاه isc

سالانه همایش‌های متعددی در سرتاسر دنیا از جمله کشور عزیزمان ایران به وقوع می‌پیوندد. در ایران این همایش‌ها و مقالاتی که برای آنها ارسال می‌شود تنها در صورتی دارای اعتبار است که به تایید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و یا همان isc رسیده باشد.

Isc برای تایید این همایش‌ها و کنفرانس‌ها شرایط ویژه‌ای دارد. در صورت واجد بودن شرایط و تایید شدن یک کنفرانس توسط isc، نام کنفرانس در سایت isc قرار خواهد گرفت. برای اطلاع از لیست همایش‌های و کنفرانس‌های isc می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید.

همایش isc
همایش isc

لیست ژورنالهای isc

همان طور که قبلاً اشاره شد، isc علاوه بر بررسی و رتبه بندی دانشگاه‌های ایران و سایر کشورهای جهان اسلامی، به بررسی و اعتبار سنجی کنفرانس‌ها و ژورنال‌های علمی این کشورها می‌پردازد. ژورنال‌ها نیز همانند کنفرانس‌ها، پس از تایید شدن از سمت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در لیست ژورنالهای isc قرار می‌گیرند. مخاطبان و افرادی که قصد چاپ مقاله در یکی از مجلات کشورهای جهان اسلام دارند، می‌توانند با مراجعه به این لیست از اعتبار مجله مد نظر خود آگاه شوند. برای دسترسی به لیست ژورنالهای isc می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *