برای آمادگی آزمون msrt چه منابعی را باید مطالعه کنیم ؟

امروزه زبان انگلیسی به یکی از نیازمندی‌های اصلی هر شخص تبدیل شده است و در اغلب مشاغل و تحصیلات دانشگاهی استفاده از این زبان و داشتن مهارت‌های کافی انگلیسی مورد نیاز است. گرفتن پذیرش در برخی دانشگاه‌ها و یا استخدام شدن در برخی مشاغل نیازمند کسب نمره کافی در آزمون زبان مربوط به آن دانشگاه‌ها یا سازمان‌ها است. در داخل و خارج آزمون‌های مختلفی برای تعیین توانایی‌ها و مهارت افراد در زمینه سطح سواد انگلیسی طراحی گشته‌اند که از جمله این آزمون‌ها می‌توان به آزمون msrt اشاره کرد. این آزمون به عنوان یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی معتبر در داخل کشور کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم پس از معرفی این آزمون به شرایط لازم برای آمادگی آزمون msrt اشاره کنیم.

منابع امتحان msrt
آمادگی آزمون msrt دارای مراحل و شرایط مختلفی است که شرکت کنندگان دراین آزمون بایستی قبل از شرکت در این آزمون از این شرایط مطلع شوند.

آزمون msrt چیست؟

آزمون msrt همان گونه که قبلاً اشاره شد یکی از آزمون‌های زبان معتبر در داخل کشور ایران است. این آزمون توسط وزارت علوم طراحی گشته است و در بسیاری از موارد می‌تواند به عنوان جانشین مناسبی برای آزمون تافل در داخل کشور استفاده می‌شود. نام این آزمون برگرفته شده از عبارت Ministry of Science, Research and Technology و به معنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. نام این آزمون قبل از این که وزارت علوم نام خود را به نام کنونی تغییر دهد، MCHE بود که مخفف عبارت Ministry of Culture and Higher و به معنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی است.

ویژگی‌های آزمون msrt

این آزمون به عنوان جانشین آزمون تافل برای گرفتن پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری طراحی شده است ولی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی نیز این آزمون را معتبر می‌دانند و برای سنجش سطح سواد انگلیسی کارکنان خود از نمره این آزمون استفاده می‌کنند. آمادگی آزمون msrt تقریباً مانند آزمون تافل است ولی به دلیل این که هزینه شرکت در این آزمون بسیار پایین‌تر از آزمون تافل است، اغلب افراد تصور می‌کنند که سطح سؤالات آزمون ساده‌تر خواهد بود. متوسط کسب نمره قبولی برای اغلب دانشگاه‌ها و سازمان‌ها 70 است که تنها 20 درصد افراد شرکت کننده در این آزمون موفق به کسب این نمره می‌شوند. آزمون msrt تقریباً به صورت ماهانه برگزار می‌شود و افراد در صورتی که نمره پایین‌تر از 75 کسب کنند، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی بار دیگر در این آزمون شرکت کنند. افرادی که نمره آنان بالاتر از 75 باشد بایستی برای شرکت دوباره در این آزمون یک سال منتظر بمانند. مدرک این آزمون تا دو سال بعد از صدور گواهی دارای اعتبار خواهد بود.

 

آزمون msrt به عنوان جانشین آزمون تافل برای گرفتن پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری طراحی شده است ولی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی نیز این آزمون را معتبر می‌دانند.
آزمون msrt به عنوان جانشین آزمون تافل برای گرفتن پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری طراحی شده است ولی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی نیز این آزمون را معتبر می‌دانند.

محتوای آزمون msrt چیست؟

آزمون دارای 100 سؤال است که در 3 بخش زیر طبقه بندی گشته‌اند:

  • سؤالات شنیداری (30 سؤال): شامل مکالمات کوتاه و بلند و درک مطلب شفاهی.
  • سؤالات گرامر (30 سؤال): شامل 15 سؤال مرتبط با Structure و 15 سؤال مربوط به Written Expression.
  • سؤالات درک مطلب (40 سؤال): شامل 4 متن جداگانه که هرکدام دارای 10 سؤال هستند.

زمان پاسخ به سؤالات بخش شنیداری 30 الی 35 دقیقه، زمان پاسخ به سؤالات گرامر 20 دقیقه و زمان پاسخ به سؤالات درک مطلب 55 دقیقه است که در مجموع مدت آزمون حدود 110 دقیقه خواهد بود. این آزمون نمره منفی ندارد ولی پاسخ به بیش از یک گزینه برای هر سؤال به منزله پاسخ اشتباه خواهد بود.

سیستم نمره دهی آزمون MSRT

نمره آزمون MSRT از 100 است. بدین صورت که سوال هر بخش 1 نمره است. همان گونه که بیان شد این آزمون نمره منفی ندارد و توصیه می‌شود که در حد امکان به تمام سوالات پاسخ دهید. حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 است. البته نمره درخواستی هر دانشگاه متفاوت است و برخی از دانشگاه‌ها تا نمره 75 را از متقاضیان درخواست می‌کنند.

اعلام نتایج آزمون

نتایج آزمون تا بعد از یک هفته بعد از برگزاری آزمون، اعلام می‌شوند و متقاضیان می‌توانند برای مشاهده نتایج خود به سایت مراجعه کرده و در بخش پروفایل، نتیجه و نمره خود را مشاهده کنند.

آمادگی آزمون msrt و منابع لازم جهت مطالعه

آمادگی آزمون msrt به 4 بخش و توانایی مختلف تقسیم می‌شود: مهارت معنای لغت، مهارت درک مطلب، مهارت شنیداری و مهارت گرامر.

منابع آزمون msrt
منابع آزمون msrt مربوط به 4 بخش مختلف مهارت معنای لغت، مهارت درک مطلب، مهارت شنیداری و مهارت گرامر هستند.

 

منابع مشخصی از سمت وزارت علوم برای آمادگی آزمون msrt مشخص نشده است ولی با توجه به مهارت‌های مورد نیاز، مطالعه منابع مربوط به آزمون تافل برای کسب نمره بالا در این آزمون مثمر ثمر خواهد بود. از جمله منابع مختلفی که توسط اغلب افراد شرکت کننده در آزمون توصیه شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب لغات ضروری تافل
  • کتاب 504 لغت ضروری
  • کتاب تافل کیت
  • کتاب تافل دکتری
  • کتاب تست تافل مربوط به لانگمن: Longman Preparation Course for the Toefl Test
  • کتاب تافل Barrons

نحوه شرکت در آزمون msrt

ثبت نام در این آزمون به صورت اینترنتی است و داوطلبان می‌توانند برای شرکت در آزمون msrt به سامانه جامع امور دانشجویان یا همان سامانه سجام مراجعه کنند (برای مراجعه به سامانه سجام می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید). هزینه شرکت در آزمون 600000 ریال است که بایستی به صورت آنلاین پرداخت شود.

تجربیات خود درباره آزمون msrt را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *