مراحل مقاله نویسی و طریقه نوشتن مقاله 

مقدمه

با وجود اینکه انجام آزمایش‌های علمی نیازمند صرف زمان و تلاش زیادی است، این آزمایشات در صورتی برای جامعه علمی مثمر ثمر خواهد بود که نتایج آن در اختیار دیگران قرار داده شود. یک مقاله تحقیقی روشی برای تبادل اطلاعات و آگاه کردن دیگران از نتیجه تحقیقات انجام گرفته شده است. مقاله به عنوان شیوه‌ای برای بیان جزئیات داده‌هایی است که پژوشگر به واسطه انجام تحقیقات علمی آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ است.

مقاله انیشتین در مورد نسبیت (relativity: the special and general theory)

شما می‌توانید به واسطه مقاله علمی نظر خود را در رابطه با تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌های به دست آمده در اختیار دیگران قرار دهید. مقالات پرمخاطب‌تر مانند مقالات isi در ایفای این نقش بهتر عمل خواهند کرد.

مراحل نگارش یک مقاله علمی دارای الگو و استانداردهای مشخصی است که با سایر نوشته‌های علمی و غیر علمی متفاوت است. برای برقراری ارتباطات صحیح، تسلط به زبان انگلیسی امری ضروری است تا بتوان گزارشات تحقیقات انجام شده را بدون ابهام و به زبان ساده در اختیار دیگران قرار داد. مقالات علمی باید به زبان کاملاً ساده، واضح و مختصر نوشته شده باشند تا خوانندگانی با سوابق تحصیلی و مطالعاتی مشابه با نویسنده، به راحتی بتوانند کار و نحوه انجام دادن آزمایشات را درک کنند. ممکن است آن‌ها بخواهند آزمایشات شما را تکرار کنند و پس از آن شروع به گسترش آن بخش خاص علم کنند.

مراحل نگارش یک مقاله علمی دارای الگو و استانداردهای مشخصی است که با سایر نوشته‌های علمی و غیر علمی متفاوت است.

بخش‌های مختلف مقاله علمی

با وجود اینکه ممکن است مجلات مختلف علمی دارای الگو و قالب خاصی برای نوشتن مقاله باشند، یک فرمت کلی برای طریقه نوشتن مقاله را که برای اکثر مجلات قابل استفاده باشد، می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و تجزیه و تحلیل
    نتیجه گیری
  • منابع

عنوان مقاله

هر مقاله علمی باید دارای عنوان مناسبی باشد که به طور صحیح تحقیقات انجام گرفته شده در متن مقاله را توصیف کند. نام مقاله بایستی به گونه‌ای انتخاب شود که خواننده با دیدن نام مقاله، متوجه اقدامات کلی انجام شده و مسئله اساسی تحقیقات شود و نیازی به مطالعه کل مقاله برای معرفی کار نداشته باشد. 

به عنوان مثال عنوان “اثرات روشنایی و دمای هوا بر افزایش جمعیت باکتری‌ها”، عنوان مناسبی تلقی می‌شود. البته که برای این مثال می‌توان عنوان را جزئی‌تر هم نوشت: “اثرات روشنایی نور مرئی و دمای محیط بر افزایش جمعیت باکتری‌های گونه X”

برای اینکه نام مناسبی برای مقاله خود انتخاب کنید می‌توانید از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. چند کلمه کلیدی (مثلا سه عدد) را انتخاب کرده و در سایت‌های معتبر مقالات از قبیل Scopus یا Sciencedirect آنها را جستجو کنید. با این جستجو می‌توانید عناوین مقالات مرتبط را دیده و از آنها برای عنوان مقاله خود کمک بگیرید. 

نکته مهم: در نظر داشته باشید که استفاده از اسکوپوس رایگان نیست و دانشگاه شما باید اشتراک این سیستم را تهیه کند و شما باید از طریق اینترنت دانشگاه به اسکوپوس وصل شوید. ولی استفاده از ساینس دایرکت برای جستجوی مقالات و دیدن چکیده آنها آزاد است ولی برای دانلود اصل مقاله هم در اکثر موارد نیاز به اشتراک دانشگاه خود دارید. البته تعداد کمتری از مقالات اصطلاحا open access هستند و به صورت رایگان می‌توان آنها را دانلود کرد.

به طور مثال می‌خواهیم عنوانی برای مقاله خود بنویسیم که در آن از کلیدواژه‌های Laser Welding، Mechanical Strength و Microstructure استفاده شده است. این سه کلمه کلیدی را در Scopus جستجو می‌کنیم و اسکوپوس چند مقاله زیر را لیست می‌کند:

چند مقاله مرتبط با کلمات کلیدی

حال به شکل دقیق و جزئی عنوان مقالات را بررسی می‌کنیم. در این بخش ما بررسی عنوان را با سه مقاله انجام می‌دهیم. عنوان مقالات:

بخش‌های سبز رنگ “روش کار” را بیان می‌کنند:

  • Laser lap-welding: جوشکاری لیزری روی هم
  • Joints by laser welding: اتصالات با جوشکاری لیزری
  • Hybrid LasTIG welds: جوشهای هیبرید (ترکیبی) لیزر و تیگ

بخش‌های آبی “ماده مورد استفاده” در پژوهش را بیان می‌کنند:

  • Ultra-high strength steel: فولاد با استحکام فوق بالا
  • Micro-alloy steel: فولاد میکرو آلیاژی
  • AerMet 100 ultra-high strength steel: فولاد AerMet 100 استحکام فوق بالا
  • HSLA steel: فولاد HSLA

بخشهای زرد “هدف” انجام پژوهش را بیان می‌کنند:

  • Performance: کارایی (مشخصات)
  • Microstructure and mechanical properties: خواص مکانیکی و ریزساختار 

پی برای عنوان مقاله خود می‌توانید از نوع یا روش فرآیند“، “ماده مورد استفاده” و “هدف” پژوهش، استفاده کنید و به این شکل به عنوانی مناسب برای مقاله خود برسید.

همچنین تعداد کلمات استفاده شده در عنوان چند مقاله مشابه را بشمارید و سعی کنید عنوان شما در آن محدوده باشد تا با مقالات معتبر موجود هماهنگی بیشتری داشته باشد. برای سه مقاله مرتبط تصویر بالا، تعداد کلمات عنوان بین 13 تا 15 کلمه است، پس بهتر است مقاله شما هم بین 11 تا 17 کلمه در عنوان داشته باشد.

چکیده

در بخش چکیده، مختصری از کل مقاله به شکل ساده بیان می‌شود. چکیده چیزی فراتر از خلاصه متن یک مقاله است. در حقیقت خلاصه متن برای کسانی است که قبلاً متن را مطالعه کرده‌اند، در حالی که چکیده مختصری از گزارشات تحقیق است که مناسب افرادی است که متن را مطالعه نکرده‌اند و قصد دارند در رابطه با ادامه مطالعه آن تصمیم بگیرند.

با این وجود چکیده نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کل متن اصلی باشد و برای فهمیدن جزئیات روش‌ها و نتایج، باید متن اصلی را مطالعه کرد.

چکیده باید در حدود 250 کلمه را در خود بگنجاند که شامل اهداف تحقیق، مواد عمومی، روش تحقیق، نتایج خلاصه شده و نتیجه گیری نهایی است. در متن چکیده نباید اطلاعاتی اضافه بر اطلاعات متن اصلی تحقیق آورده شود. می‌توانید چند مقاله مشابه یافته و از روش چکیده‌نویسی آنها الگو برداری کنید

یک Abstract استاندارد که شمال 197 کلمه است

جمله اول چکیده معمولا کلیت فرآیند اصلی است:

“AerMet100 ultra-high strength steel plates with a thickness of 2 mm were welded using a CO2 laser welding system”

که ترجمه آن می‌شود: “ورق های فولادی فوق استحکام بالای AerMet100 به ضخامت 2 میلیمتر با استفاده از پرتو لیزر CO2 مورد جوشکاری قرار گرفتند”. البته این جمله را به صورت روان‌تر در فارسی می‌توان به شکل “در این پژوهش قطعات ورق فولاد فوق پر استحکام AerMet100 به ضخامت 2 میلیمتر، مورد جوشکاری با استفاده از پرتو لیزر CO2 قرار گرفته‌اند” نوشت.
جمله دوم هم فرآیند‌های انجام شده برای رسیدن به نتیجه را بیان می‌کند، برای مقاله گفته شده جمله دوم چکیده به این شکل است:

“The influences of the welding process parameters on the morphology and microstructure of the welding joints were investigated, and the mechanical property of the welding joints was analyzed.”

ترجمه جمله دوم را هم می‌توان به این شکل نوشت: “تاثیر پارامترهای جوشکاری بر روی موفولوژی و ریزساختار اتصالات، مورد بررسی قرار گرفته و خواص مکانیکی اتصالات حاصل آنایز گردیده است”

بعد از آن می‌توان روش را به شکل کامل‌تری بیان کرد و یا وارد نتایج شد، برای مقاله نمونه جمله سوم با نتایج شروع می‌شود:

“The experimental results showed that the fusion zone of welding joint mainly consisted of columnar grains and a fine dendrite substructure grew epitaxially from the matrix. With the other conditions remaining unchanged, a finer weld microstructure was along with the scanning speed increase.”

ترجمه این جمله هم به این صورت شروع می‌شود: “نتایج حاصل از آزمایشات تجربی نشان دادند که …”

پس از آن نیز ادامه نتایج و در نهایت نتیجه‌گیری به صورت کلی بیان می شود.

یک راه ساده برای نوشتن چکیده، برگزیدن قسمت‌های مهم هر بخش تحقیق و گنجاندن آن‌ها در قالب کلماتی است که به طور مختصر کل مقاله را شرح دهد.

مقدمه

قسمت مقدمه از مراحل مقاله نویسی به منظور معرفی مسئله اصلی مورد تحقیق و انگیزه‌های رفع مشکل مذکور نگارش می‌شود. این بخش بایستی اطلاعات کافی را در اختیار خواننده قرار دهد به نحوی که خواننده کار شما را مورد تمجید قرار دهد و برای خواندن ادامه متن مشتاق گردد. پاراگراف اول مقدمه معمولا میزان کاربرد روش و یا مواد مورد استفاده را بیان می‌کند.

یک استراتژی مفید برای نگارش این بخش از مراحل مقاله نویسی شروع از مسئله و طرح کلی و رسیدن به موضوع مقاله است. با این وجود این بخش نباید چندان طولانی گردد و گسترش یابد و در نگارش آن باید به این مسئله توجه کنید که مخاطب متن شما فردی با اطلاعات مشابه شما است. تنها نکات اصلی را برشمارید و به سرعت و بدون مقدمه به اصل موضوع اشاره کنید.

الگوی نگارش مقدمه

برای شروع این بخش می‌توانید در مورد کاربرد فرآیند یا مواد مورد استفاده در پژوهش مطالبی بیان کنید. مثلا با جمله‌ای مانند: “فولادهای آلیاژی استحکام بالا به شکل گسترده‌ای در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی به کار می‌روند.” پس از آن می توانید به روش فرآیند اشاره کنید، مثلا: “یکی از مهمترین روش‌های اتصال دائمی این نوع آلیاژها استفاده از روش‌های جوشکاری ذوبی و فرآیندهای جوشکاری دقیق از جمله جوشکاری لیزری می‌باشد.” البته این جملات را می‌توانید گسترده‌تر بیان کنید و یک پاراگراف را به آن اختصاص دهید.

در پاراگراف بعدی می توانید وارد پیشینه پژوهش شوید. مثلا با جمله‌ای مثل: “جوشکاری لیزری اولین بار در سال … و توسط … ابداع شد.” در ادامه هم به روند پژوهش‌های انجام گرفته تا به حال اشاره کنید و این بیان را به گونه‌ای پیش ببرید که اهمیت کار شما مشخص شود.

سعی کنید چند ارجاع (مثلا 2-3 مورد) هم به مقالات مجله مورد نظر خود داشته باشید. این امر دید مثبتی در ادیتور مجله ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که شما مقالات مجله مورد نظر را بررسی کرده و با آگاهی از اینکه مقاله شما برای آن مجله مناسب است اقدام به سابمیت مقاله خود کرده‌اید. همچنین، این ارجاعات در صورتی که مقاله شما چاپ شود باعث بهبود امتیاز ایمپکت فاکتور مجله خواهد شد، به همین دلیل ادیتورها به مقالاتی علاقه دارند که به رشد مجله آنها کمک کنند.

در قسمت پیشینه پژوهش از رفرنس دهی انباشته بپرهیزید، مثلا رفرنس یک جمله نباید به شکل [6-1] باشد و سعی کنید از رفرنس‌های تکی مانند [1] و در نهایت دو یا سه تایی مانند [2 ,1] یا [3-1] استفاده کنید. رفرنس دهی انباشته به تعداد بالا این دید را ایجاد می‌کند که می‌خواهید فقط تعداد رفرنس‌ها را بدون اینکه واقعا مهم باشند بالا ببرید و این امر دید منفی در ذهنیت داور ایجاد می کند.

در پاراگراف آخر مقدمه کلیت کار خود را بیان کرده و اهمیت و نوآوری آن را بدون اینکه اغراق کنید، توضیح دهید. این قسمت را احتمالا داوری مطالعه خواهد کرد که در زمینه علمی شما بسیار با تجربه و صاحب نظر است، بنابراین در صورتی که بیش از حد از کار خود تعریف و تمجید کنید احتمال رد شدن مقاله وجود دارد. همچنین بسیار مهم است که به شکل واضح و مشخص به نوآوری (Novelty) مقاله خود اشاره کنید. پاراگراف آخر مقدمه از مهمترین بخش‌های هر مقاله‌ای است و داوران به شکل ویژه‌ای به آن توجه می‌کنند.

روش تحقیق

این بخش مربوط به زمان، مکان و چگونگی انجام تحقیقات است. محقق در این بخش از مراحل نوشتن مقاله، طرح تحقیقاتی، لوازم مورد نیاز، روش جمع‌آوری اطلاعات و کنترل نتایج را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مثلا می‌توانید مواد استفاده شده و ابعاد آنها را بیان کنید. پس از آن می‌توانید دستگاه‌های استفاده شده را معرفی کنید و در ادامه آن، فرآیند و روش کار را به شکل دقیق و کامل بیان کنید.

نتایج

در این بخش نویسنده به کمک جدول‌ها، تصاویر و نمودارهای مختلف نتایج کسب شده از هر آزمایش را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و توضیحی در رابطه با معنی این نمودارها و تجزیه و تحلیل نتایج ارائه نمی‌دهد. معمولا این بخش بیشترین تعداد صفحات مقاله را شامل می‌شود. گسترده و وسیع بودن این بخش به چاپ شدن مقاله کمک می‌کند.

بحث و تجزیه و تحلیل

در این قسمت نویسنده توضیحات بیشتری در رابطه با نتایج به دست آمده، همبستگی متغیرها و تفسیر آن‌ها در اختیار خواننده قرار می‌دهد. در این قسمت نویسنده بایستی علت هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار و یا نتایج تحقیقات پیشین را برای مخاطب توضیح دهد.

نتیجه گیری

در طریقه نوشتن تحقیق بایستی نحوه نتیجه گیری کلی را در نظر داشت. در این قسمت نویسنده بایستی بتواند به سادگی نتیجه کلی حاصل از تحقیق، معنای آن و تفسیر خود از نتایج به دست آمده را برای خواننده متن ارائه کند.

می‌توانید نتایج خود را به شکل بند به بند نیز بنویسید. جمله اول این بخش هم معمولا به معرفی کل کار می پردازد، مثلا “در این پژوهش جوشکاری لیزری فولاد پر استحکام … با استفاده از روش … انجام گرفت و از روش آزمایش … برای بررسی استحکام نمونه‌ها استفاده شد.”

منابع

در این قسمت نویسنده بایستی لیستی از تمامی منابعی که در نگارش مقاله به آن‌ها استناد کرده است، تهیه کرده و در انتهای مقاله خود آن را درج کند. استفاده از هرگونه داده، تصویر، نمودار و غیره از مقالات علمی دیگر بدون اشاره به نام آن در لیست منابع، نوعی سرقت علمی به شمار می‌رود.

از تعداد زیادی منبع جدید (مثلا با سال های انتشار بالاتر از 2020) استفاده کنید. چون بررسی سال منابع کار آسانی است، بسیاری از داوران به منابع توجه ویژه می‌کنند و از این طریق به نو و جدید بودن کار پی می‌برند. در صورتی که اکثر رفرنس‌های شما متعلق به قبل از 2015 باشند این دید در داور ایجاد می‌شود که این موضوع قدیمی شده و دارای ارزش پایینی برای جامعه علمی است. همچنین، تعداد منابع پایین (مثلا زیر 10 عدد) این دید را ایجاد می‌کند که محقق به طور کامل حوزه علمی خود و تحقیقات انجام گرفته در این زمینه را نمی‌شناسد.

بنابراین سعی کنید از تعداد نسبتا زیادی منبع استفاده کنید (مثلا حداقل 25 عدد) و نیمی از آنها بالای 2015 باشند و حداقل 7-8 عدد بالای 2020. به طور مثال برای مقاله Experimental investigation on the tensile behaviour of welded RHS high strength steel X-joints که در مجله با کیفیت Engineering Structures پذیرفته شده (لینک مقاله گفته شده)، بخش منابع به صورت زیر است:

منابعی که سال چاپ آنها بین 2015 و 2020 است با رنگ سبز مشخص شده و منابعی که سال چاپ آنها بالاتر از 2020 هستند با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. برخی از نکاتی که می‌توان دید به این صورت هستند:

  • این مقاله 33 عدد رفرنس دارد.
  • تعداد رفرنس‌های با سال چاپ بالاتر از 2020 برابر است با 9 عدد.
  • تعداد رفرنس‌های با سال چاپ بالاتر از 2015 برابر است با 22 عدد (جمع سبزها و قرمزها) و این 22 عدد تقریبا 67% منابع است.

همچنین سعی کنید اگر از کتابی در مقاله استفاده شده باشد، به نسخه جدیدتر کتاب ارجاع دهید تا مدرن‌تر باشد. مقالات چاپ شده در زمینه خود را بررسی کنید و به دید درستی از تعداد رفرنس‌های معمول آنها پی ببرید. برخی از داوران هستند که یک حداقل تعداد رفرنس در ذهن خود دارند (مثلا 20 عدد) و به مقالاتی که تعداد رفرنس‌های آنها پایینتر از این عدد باشد توجه نمی‌کنند.

146 دیدگاه دربارهٔ «مراحل مقاله نویسی و طریقه نوشتن مقاله »

  1. بسیار عالی ..رسالتم در جهان ،هماهنگ شدن با هستی وکشف حقایق در عصر حضور هست …ایشالا با قوه ادراک وحضور آگاهانه به لطف الهی پیشرفت های ناب و خارق‌العاده خلق میکنیم…. سپاسگزارم از خدا وند بخاطر حضور پر ارنرژیتون…پایا ومانا باشین..

  2. ابوذر عباسی

    باسلام
    ممنون از مطالب ارزشمند و آموزندتون دوست عزیز.
    من دارای مدرک مدیریت بازرگانی هستم در مقطع ارشد، نیاز داشتم مقاله نویسی را آموزش ببینم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ،لطفاً در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
    سپاس

  3. محمدامین محمدی

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفید و عالیتان
    من تقریبا دوسال دیکه دارم برای گرفتن دیپلم تجربی
    میخواستم بدونم از الان بخوام برای یادگیری نوشتن مقاله مشکلی نداره بخوایم از الان شروع کنیم به یادگیری که دردوره ی دانشگاه خیلی به مشکل نخوریم و میخواستم یه توضیخی در باره ی مراحل شرکت در کلاس های شما در موضوع با مقاله بدین ممنون مبشم

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خیلی خوب است که شما از الان دارید به آینده خودتان فکر می‌کنید.
      بهترین پیشنهاد به شما این است که بر روی فعالیت و کارهای مرتبط با سطح فعلی خودتان تمرکز کنید، یعنی خواندن درس‌های مدرسه و البته حتماً حتماً بر روی زبان انگلیسی هم زمان و انرژی بگذارید.

  4. سلام من میخوام یه مقاله در مورد راهکار های نوین فریب اطلاعتی دشمن بنویسم که صرفا یک مقاله علمی نیست بلکه یک مقاله امنیتی است میخواستم من رو در این مورد راه نمایی کنید

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      مطالعه و تحقیق در زمینه مورد نظر، اشنایی با اصول مقاله نویسی، بیشتر هم مقالات علمی و پژوهشی مد نظر ما هست.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      متاسفانه در حال حاضر کلاس خاصی در حال برگزاری نیست، در صورت وجود داشتن آن، حتماً اطلاع رسانی خواهد شد.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم که این نوشته به شما کمک کرد تا بتوانید علاقه خودتان را بیش‌از پیش بشناسید.

  5. با سلام .بسیار عالی .من کارشناسی ارشد علوم سیاسی خوندم می خواستم با شیوه مقاله نویسی در علوم انسانی و مباحث سیاسی یاد بگیرم .لطفا راهنمایی کنید .

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      شما می‌توانید از مقالات موجود در سایت مانند سایت جی‌ هاب استفاده کنید و اینکه در یک دوره یا کورس مرتبط شرکت کنید.

  6. سپاسگذارم از لطفتون بابت مطلب خوبی که قراردادید، برا نوشتن مقاله ی دانشگاه خیلی به دردم خورد

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم بابت این موضوع
      ممنون که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

  7. ممنون از اطلاعات بسیار عالی شما. درصورت اموزش انلاین مقاله نویسی اصلاع رسانی کنید

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این نوشته برای شما مفید واقع شده است و ممنونیم که نظر خوب خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.
      چشم در صورت تشکیل شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      از شما سپاسگزاریم که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

  8. سلام وتشکرازتوضیحاتتون
    فقط خواستم پیشنهادبدم برای توضیحات اگرمیشه درموردکلمات واصطلاحات حرفه ای داخل پرانتز ازمعنی اونها هم استفاده کنید تابرای کسانی که علاقه مند هستند بیشتر تفهیم بشه تشکر

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون بابت نکته‌ای که فرمودین
      چشم تلاش می‌کنیم در نوشته‌های جدید نکته‌ای را که فرمودین مد نظر بگیریم.
      سپاس از شما

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      چشم تلاش می‌کنیم در اسرع وقت در مورد مقاله نویسی کلاس‌ها یا وبینارهایی داشته باشیم.

  9. سلام خسته نباشد ببخشید من یک مقاله مال سال 2020 رو پیدا کردم که یک مساله رو با یک الگوریتم حل کرده و من بیام همون مساله رو بایک الگوریتم دیگه حل کنم ایا مشکلی پیش میاد یا اوکی هست؟

  10. سلام و وقت بخير
    ممنون بابت توضيحات فقط يك سوال درباره مراحل نوشتن داشتم ممنون ميشم جواب بديد
    اينكه اول كدوم قسمت مقاله رو بايد بنويسم؟ يعني بايد اول متن اصلي رو بنويسم بعد چكيده و مقدمه يا برعكس؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      معمولاً مقدمه و پشینیه تحقیق بررسی می‌شود، بعد از آن چکیده کلی کار می‌شود و براساس آن قسمت‌های اصلی مقاله را به ترتیب نگارش می‌کنید و در انتها چکیده بازبینی خواهد شد.

  11. سلام و عرضه ادب،

    من امیر هستم، من از شما در نوشتن خیلی مقالات علمی به خصوص در رشته اقتصاد کمک میخواهم.

    ممنون و متشکر

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      لطفاً مشکل خودتان را از طریق ایمیل با همکاران ما در میان بگذارید، در صورتی امکان همکاران ما حتماً شما را راهنمایی خواهندکرد.

  12. سلام ، ممنون از سایت خوبتون ، یک سوال برام پیش اومد ، من در مقطع دبیرستان ام و میخوام در اینده به دانشگاه خارجی اپلای کنم و زیاد شنیدم که باید حداقل یک یا دو مقاله نوشته باشم . میشه بگید با دانشی که در این مقطع دارم چه مقاله‌ای میتونم بنویسم یا مجلاتی که میتونه برای شروع کارم مفید باشه؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      این مطلب صحیح نیست.
      شما می‌توانید بعد از اخذ دیپلم در یکی از کشورهای غیرانگلیسی زبان مانند آلمان، نروژ، ایتالیا یا فرانسه ادامه تحصیل دهید. برای ادامه تحصیل بعد از اخذ دیپلم شما کافی است تا نمره معدل بالای 18 داشته باشید و البته نمره زبان کشور مقصد را در سطح c1 داشته باشید.
      در برخی از رشته‌ها حتی نیازی به مقاله داشتن در مقطع دکترا هم نیست.

  13. سلام، ممنون از مطالب خوبتون، سوال بنده این هست که، آیا حتما باید در دوره دانشجویی مقاله نوشت؟ یا اینکه در صورت تمام شدن مقطع تحصیلی هم میشود مقاله بین المللی نوشت و چاپ کرد؟ ممنون میشم بفرمایید.

    1. سلام. خواهش میکنم. الزامی نیست حتما دانشجو باشید، ولی چون معمولا داشتن مقاله برای دفاع کردن (یا نمره داره یا پیش نیازه)، یا رفتن به مقطع بالاتر (مثلا اپلای) لازمه، به همن دلیل معمولا دانشجوها بیشتر به دنبال مقاله هستند. شما تحت هر شرایطی میتونید مقاله بنویسید و چاپ کنید.

    1. سلام. با خوندن مقاله بقیه افراد شروع کنید. مجله علمی پژوهشی مرتبط با رشته خودتون رو جستجو کنید و عناوین مقالات رو نگاه کنید. بعد مقاله ای که به نظرتون جالب میاد رو بخونید. ببینید برای نوشتن اون مقاله چه مهارت هایی نیاز بوده و آیا شما هم اون مهارت ها رو دارید؟ یا علاقه دارید یاد بگیریدشون؟ به این صورت آروم آروم در مسیرش قرار خواهید گرفت. بعدش یک گام بالاتر برید و مقالات انگلیسی رو چک کنید

  14. سلام وقتتون بخیر.یه سوالی از خدمتتون داشتم.اخرین مدرک تحصیلی من مربوط به دو سال پیش و لیسانس مامایی هست.برای مهاجرت تصمیم به قویتر کردن رزومه خودم کردم.نوشتن مقاله یکی از چیزایی هست که اخیرا بهش فکر میکنم.آیا با داشتن اطلاعاتی خیلی ابتدایی در مقاله نویسی و داشتن مدرک لیسانس این امکان وجود داره؟ اصلا نمیدونم از کجا شروع کنم و باید چطور انحام بدم؟ چه کلاسی و کجا باید شرکت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *