لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم

مجلات علمی ترویجی

چاپ مقاله در یکی از مجلات معتبر در داخل یا خارج کشور، یکی از اهداف نهایی محققان و دانشجویانی است که تحقیقات علمی مختلفی را انجام می‌دهند. چاپ مقاله علاوه بر این که دارای امتیازات فراوانی برای نویسنده مقاله است، به محققان دیگر کمک می‌کند تا بتوانند از نتایج تحقیقات پیشین آگاه شوند و در صورت امکان تحقیقات محققان گذشته را تکمیل کنند. بدیهی است چاپ مقاله در مجلات معتبر و با ارزش علمی بالاتر، منجر به دیده شدن تحقیقات و تعداد استنادات بالا خواهد شد. اعتبار و امتیاز مجلات توسط فاکتورهای مختلفی مورد سنجش قرار می‌گیرد. یکی از فاکتورهایی که در داخل ایران مجلات مختلف علمی را از یکدیگر تفکیک می‌کند، تقسیم مجلات به 2 بخش مجلات علمی پژوهشی و مجلات علمی ترویجی است. در این مطلب قصد داریم پس از ارائه یک معرفی اجمالی از این 2 نوع مجلات، لیست مجلات معتبر علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

لیست مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی
یکی از فاکتورهایی که در داخل ایران مجلات مختلف علمی را از یکدیگر تفکیک می‌کند، تقسیم مجلات به دو بخش مجلات علمی پژوهشی و مجلات علمی ترویجی است.

مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند؟

مجلات علمی پژوهشی به مجلاتی اطلاق می‌شود که مقالات چاپ شده در آن از نوع علمی پژوهشی باشند. مقالات علمی پژوهشی مقالاتی هستند که نویسنده در نگارش آنان به بررسی نکته یا مسئله جدیدی پرداخته باشد. به این معنی که در نگارش آنها نویسنده بایستی با یک طرح، ایده و نوآوری به خصوصی نسبت به تحقیقات گذشته اقدام به انجام تحقیقات و نگارش مقاله کند. این مقالات در واقع مقالات پایه‌ای هستند که نویسنده یا محقق در انجام تحقیقات از هیچ داده دیگری به جز داده‌های خام اندازه‌گیری شده توسط خودش استفاده نکرده باشد. محقق داده‌های اندازه‌گیری شده خود را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و مقاله علمی پژوهشی را شکل می‌دهد. مقالات علمی پژوهشی به بررسی و ارائه راه حل برای مشکلاتی می‌پردازند که پیش از این برای آنها راه حل قطعی ارائه نشده باشد.

لیست مجلات علمی پژوهشی
مجلات علمی پژوهشی در رتبه بندی نشریات ایران به عنوان معتبرترین مجلات معرفی گشته‌اند.

مجلات علمی ترویجی چه مجلاتی هستند؟

مجله علمی ترویجی به مجله‌ای اطلاق می‌شود که مقالات چاپ شده در آن از نوع علمی ترویجی باشند. مقالات علمی ترویجی مقالاتی هستند که بر خلاف مقالات علمی پژوهشی دارای ایده نوآورانه‌ای نیستند و اغلب به بررسی و جمع بندی تحقیقات محققان پیشین در یک زمینه علمی خاص می‌پردازند. مقالات علمی ترویجی معمولاً دارای داده خام تولید شده توسط محقق نیستند و داده‌های ارائه داده شده در مقالات علمی پیشین را گردآوری کرده و به صورت خلاصه در یک مقاله جدید برای مخاطبان و محققان آینده ارائه می‌دهند. محققان و نویسندگان مقالات علمی ترویجی می‌توانند علاوه بر ذکر نتایج تحقیقات پیشین به بررسی و تفسیر نتایج آنان بپردازند. در برخی از مقالات علمی ترویجی محققان به بررسی علل فرضیات شکل گرفته شده و نتایج به دست آمده در شرایط محیطی مختاف و با در نظر گرفتن متغیرهای جدیدی می‌پردازند و علت تفاوت‌های احتمالی در نتایج کسب شده توسط محققان مختلف در زمان‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند.

لیست مجلات علمی ترویجی
مجلات علمی ترویجی در رتبه بندی نشریات ایرانی، پس از مقالات علمی پژوهشی معرفی گشته‌اند.

لیست مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی تایید شده توسط وزارت علوم

وزارت علوم لیستی از مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی معتبر و تایید شده را برای محققان معرفی کرده است. در ادامه لیست مجلات مذکور را به تفکیک حوزه تخصصی مجلات ارائه خواهیم داد:

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه علوم انسانی: علوم انسانی

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه فنی مهندسی: فنی مهندسی

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه  علوم پایه: علوم پایه

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه دامپزشکی: دامپزشکی

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی: کشاورزی و منابع طبیعی

دانلود لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم در زمینه هنر و معماری: هنر و معماری

آیا تا به حال تجربه چاپ مقاله در هر یک از مجلات لیست شده دارید؟ چه مشکلاتی در چاپ مقالات وجود دارد و با آنها مواجه شده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با در میان بگذارید.

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه چاپ مقاله می‌توانید سوالات خود را به صورت ایمیل به همکاران ما ارسال کنید تا همکاران ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.

8 دیدگاه دربارهٔ «لیست مجلات علمی ترویجی و علمی پژوهشی وزارت علوم»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      در صورتی که تمایل داشته باشید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند، می‌توانید درخواست خودتان را از طریق ایمیل با همکاران ما در ارتباط باشید.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      شما می‌توانید لیست مجلات علمی و ترویجی مرتبط با رشته خودتان را از سایت وزارت علوم دریافت کنید.

  1. محمدقلی اسماعیلی

    سلام سفارش گواهی پذیرش میخواستم مقاله علمی ترویجی رشته مدیریت امور اداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *