تفاوت jcr و isi در چیست؟ jcr شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

تفاوت isi و jcr

دانشمندان و محققان برای تکمیل اطلاعات خود و گسترش تحقیقات گذشته نیاز دارند تا از نتایج تحقیقات محققان گذشته اطلاع حاصل کنند. برای این منظور و به منظور استفاده از نتایج کسب شده از تحقیقات گذشته دانشمندان بایستی از صحت اطلاعات منتشر شده توسط آنان اطمینان حاصل کنند. یکی از روش‌های اطمینان به نتایج مقالات محققان پیشین، اطلاع از میزان اعتبار مقاله و مجله‌ای است که آن را به چاپ رسانده است. در این میان برای اطلاع از میزان اعتبار و کیفیت مقالات و مجلات شاخص‌ها و پایگاه‌های داده معتبر متعددی در اختیار محققان قرار داده شده است. دو مورد از شاخص‌های معرفی شده توسط سایت‌های معتبر jcr و isi هستند که در این مطلب قصد داریم به تعریف هرکدام و تفاوت jcr و isi بپردازیم.

تفاوت jcr و isi در چاپ مقالات توسط انتشارات و مجلات مختلف
تفاوت jcr و isi در چاپ مقالات توسط انتشارات و مجلات مختلف

Isi چیست؟

به طور یقین در صورتی که به تازگی وارد حوزه تحقیقات و چاپ مجلات شده باشید، نام isi و مقالات isi به گوش شما خورده است. اما می‌خواهیم بدانیم منظور از مقالات isi چیست؟ مقالات isi در واقع به مقالاتی اطلاق می‌شود که توسط مجلات معتبر isi به چاپ رسیده باشند. پایگاه داده اطلاعاتی معتبر تامپسون رویترز سالانه لیستی از مجلات معتبر علمی را با توجه به سطح کیفیت مجلات و شاخص‌های مد نظر خود معرفی می‌کند. این مجلات در جامعه علمی و در سراسر دنیا دارای اعتبار بالایی هستند و تحت عنوان مجلات isi معرفی می‌شوند.

مقالات isi به دلیل عبور از فیلترهای معتبر علمی، دارای اعتبار بالایی هستند و دانشمندان و محققان به آسانی و با اطمینان بالا می‌توانند از نتایج آنها در تحقیقات خود استفاده کنند.

هم‌چنین چاپ مقاله در مجلات isi و به اصطلاح داشتن مقاله isi برای نویسنده مقاله اعتبار علمی بالایی را به دنبال خواهد داشت و نویسنده می‌تواند از این عنوان در رزومه کاری و تحصیلی خود استفاده کرده و مراتب علمی و شغلی بالایی را به دست آورد.

سنجش مقالات از نظر علمی دارای شاخص‌های معتبر دیگری است و نمی‌توان گفت در صورتی که مقاله‌ای در مجلات isi به چاپ نرسیده باشد، دارای اعتبار کافی نیست. با این وجود متاسفانه معیار سنجش مقالات ارائه شده تسط محققان در کشور ایران و توسط اکثر موسسات، isi بودن مقاله است و مقالات دیگر از نظر آنان چندان اعتباری ندارد.

Jcr چیست؟

جی سی آر یا همان Journal Citation Reports)JCR) نشریه سالانه‌ای از clarivate analytics است که توسط وب آف ساینس به وجود آمده است و از طریق مجموعه وب آف ساینس در دسترس است. جی سی آر اطلاعات آکادمیکی از علوم طبیعی و علوم اجتماعی را فراهم می‌کند و شامل ایمپکت فاکتور مجلات است. جی سی آر ابتدا توسط  Science Citation Index منتشر می‌شد ولی امروزه به عنوان یک سرویس متمایز به کار خود ادامه می‌دهد.

جی سی آر یکی از پایگاه‌های داده‌ای است که سالانه لیستی از مجلات معتبر را با توجه به شاخص‌های خاص معرفی می‌کند. از این لیست مجلات می‌توان با نام مجلات isi نام برد.

اطلاعات ارائه شده توسط جی سی آر را می‌توان در 5 گروه زیر طبقه بندی کرد:

  • مجله‌هایی که بیش‌ترین تعداد استنادات در یک زمینه تخصصی خاص را شامل می‌شوند.
  • به روزترین مجلات در یک زمینه تخصصی
  • مجلات با بالاترین ایمپکت فاکتور در یک زمینه تخصصی
  • مقالات با بالاترین تعداد چاپ در یک زمینه تخصصی
  • اطلاعات دسته‌بندی موضوع به عنوان معیار سنجش

تفاوت jcr و isi در چیست؟

همان طور که تا کنون متوجه شدید مقایسه این دو شاخص و ذکر اصطلاح تفاوت jcr و isi به نظر صحیح نیست و jcr یکی از پایگاه‌های داده‌ای است که مجلات موجود در آن به عنوان مجلات isi معرفی می‌شوند. این مجلات دارای ایمپکت فاکتور هستند. برای این که بتوانید از لیست مجلات isi اطلاع حاصل کنید می‌توانید وارد سایت ژورنال هاب شوید و با استفاده از یکی از دو روش زیر اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید:

  1. در صفحه اصلی سایت و در کادر مشاهده شده شماره Issn مجله مد نظر خود را وارد کنید و با وارد شدن به صفحه مجله مد نظر، اطلاعات مختلف مجله را مشاهده کنید. در صفحه مذکور در صورتی که برای مجله مد نظر شماره ایمپکت فاکتور در نظر گرفته شده باشد و یا مجله توسط یکی از پایگاه‌های jcr، sci یا ssci نمایه شده باشد، به این معنی است که مجله مد نظر شما مجله isi است و مقالات چاپ شده در آن از نوع مقالات isi به شمار می‌روند.
  2. در صورتی که از شماره issn مجله اطلاعی نداشتید، می‌توانید با ورود به صفحه معرفی مجلات در سایت ژورنال هاب و انتخاب موضوع مجله مد نظر خود، نام مجله را از لیست مجلات موجود پیدا کنید و اطلاعات آن را به دست آورید.

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت jcr و isi در چیست؟ jcr شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما.
      امیدواریم که در سایر مراحل زندگی، موفق باشید.
      ممنون از شما که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *