انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله

بعد از نگارش مقاله و ویرایش آن، گام بعدی انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله است. انتخاب مجله یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل برای نویسندگان به شمار می‌رود. شما می‌توانید با انتخاب یک مجله مناسب در حیطه تحقیقاتی خود، علاوه بر بالا بردن شانس پذیرش، احتمال دیده شدن مقاله خود را برای مخاطبان مناسب بالا ببرید. همچنین لیست مجلاتی که مقاله‌های شما در آنها چاپ شده است، به طور مستقیم و غیر مستقیم روی پیشرفت شغلی شما، اعتبار حرفه‌ای شما، احتمال گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر و همچنین سایر موقعیت‌های رشد شما تاثیرگذار است.

چگونگی انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله

رد مقاله توسط یک ژورنال اتفاقی است که می‌تواند هم برای نویسندگان کم تجربه و هم برای نویسندگان با تجربه پیش آید. نویسندگان کم تجربه به دلیل اینکه با مجلات آشنایی کافی ندارند طبیعی است که از حیطه موضوعی هر مجله و شرایط چاپ و پذیرش مقاله در آن اطلاعات کافی نداشته باشند و در انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله عملکرد جندان خوبی از خود نشان ندهند. با این وجود، رد مقاله برای چاپ تنها مختص نویسندگان کم تجربه نیست. نویسندگان و محققان متبحر و مقالات معتبر نیز گاهی ممکن است به دلیل عدم دقت کافی در انتخاب ژورنال مناسب، در این تله گرفتار شوند؛ به این ترتیب که محققی که همیشه مقالاتش را در یک ژورنال خاص چاپ می‌کرده است، احتمال دارد مقاله جدیدی را تهیه کرده باشد که اندکی تخصصی‌تر از نوشته‌های پیشین وی باشد و از حیطه تخصصی مجله قبلی خارج باشد. نویسنده در صورتی که طبق روال همیشگی مقاله خود را به همان مجله سابمیت کند، احتمال رد مقاله وجود دارد. با رد شدن مقاله علاه بر اینکه از اعتبار علمی خود مقاله و نویسنده آن کاسته می‌شود، بلکه از نظر زمانی تمام برنامه‌ریزی‌های پیش بینی شده غیر قابل اتکا می‌شوند. نویسنده ناچار است چند ماه دیگر برای چاپ مقاله خود در یک ژورنال جدید منتظر بماند تا بتواند از آن به عنوان رزومه کاری استفاده کند و یا در رزومه تحصیلی خود برای گرفتن پذیرش تحصیلی نامی از آن مقاله ببرد.

در ادامه به بررسی چند مورد برای انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله و عدم ریجکت آن خواهیم پرداخت که شما می‌توانید با رعایت آنها احتمال پذیرش مقاله خود را بالا ببرید و از ریسک رد شدن مقاله بکاهید.

۱. هدف و محدوده تخصصی یک ژورنال چیست؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ژورنال هدف و جست‌وجو در بخش‌های “درباره ژورنال”، “اهداف کلی ژورنال” و موارد مشابه، اطلاعات کلیدی هر ژورنال را به دست آورید و سپس به بررسی این موضوع که آیا موضوع مورد تحقیق شما در حیطه پژوهشی آن مجله می‌گنجد یا خیر، تصمیم مناسب‌تری برای سابمیت مقاله خود بگیرید. ممکن است برخی مجلات تنها مقالاتی را پذیرش کنند که دید جدیدی در یک موضوع مشخص (مثلا داروهای شیمیایی) ارائه کرده است. شما باید با آگاهی کامل از شرایط پذیرش هر مجله، مقاله خود را سابمیت کیند.

قبل از انتخاب مجله برای چاپ مقاله خود، ابتدا اهداف مجله مد نظر را بررسی کنید و ببینید چه توع مجلاتی با کدام نویسنده‌ها و چگونه در مجله مربوط به چاپ رسیده‌اند.
قبل از انتخاب مجله برای چاپ مقاله خود، ابتدا اهداف مجله مد نظر را بررسی کنید و ببینید چه توع مجلاتی با کدام نویسنده‌ها و چگونه در مجله مربوط به چاپ رسیده‌اند.

 

۲. آیا ژورنال هدف مقاله‌های مشابه مقاله شما را به چاپ رسانده است؟

بعد از آن که شما با توجه به موضوعات تخصصی یک ژورنال و شرایط پذیرش مقاله در آن، نسبت به انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله اقدام کردید، گام بعدی این است که ببینید آیا مقالات با موضوع مشابه و یا کلمات کلیدی مشابه با مقاله شما، قبلا در آن مجله به چاپ رسیده است یا خیر. ۳ الی ۵ مقاله از مقالات چاپی ژورنال مد نظر در پنج سال اخیر را بررسی کنید و تحقیق کنید آیا کیفیت و موضوع مقاله شما مشابه مقالات چاپ شده است یا خیر. به عنوان مثال اگر شما روی یک بیماری خاص با مطالعه روی ۵۰ بیمار تحقیقات خاصی انجام داده‌اید و با مطالعه مقالات پیشین متوجه می‌شوید که ژورنال مورد نظر شما فقط مقالاتی را به چاپ رسانده است که محقق پژوهش خود را روی ۳۰۰ بیمار و یا بیش‌تر انجام داده است، سابمیت مقاله شما برای این ژورنال منطقی نیست.

۳. محدودیت‌های ژورنال هدف چیست؟

سابمیت یک مقاله به ژورنالی که قبلا مقالات هم نوع را ریجکت کرده است، اقدامی غیر عاقلانه است. به عنوان مثال برخی ژورنال‎‌ها مطالعات موردی یک موضوع خاص را رد می‌کنند؛ بنابراین شما قبل از سابمیت مقاله و برای انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله، حتما باید با محدودیت‌های این چنینی هر مجله آشنا شوید تا احتمال ریجکت مقاله خود را کاهش دهید. مثال دیگر می‌تواند مربوط به تعداد کلمات متن شما باشد. مثلا وقتی که یک ژورنال مقالات با بیش از ۴۰۰۰ کلمه را به چاپ نمی‌رساند، شما نباید مقاله ۷۰۰۰ کلمه‌ای خود را برای آن ژورنال سابمیت کنید چون به طور قطع مقاله شما ریجکت خواهد شد.

با انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله و توجه به محدودیت‌های مجله، می‌توانید از ریجکت مقاله جلوگیری کنید.
با انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله و توجه به محدودیت‌های مجله، می‌توانید از ریجکت مقاله جلوگیری کنید.

۴. ایمپکت فاکتور ژورنال هدف چیست؟

اعتبار ایمپکت فاکتور یک ژورنال به عنوان یک معیار برای کیفیت مجله، به علت وجود معیارهای مختلف و جدیدتر برای ارزیابی مجله، موضوع بحث برانگیزی است. با این وجود ایمپکت فاکتور همچنان به عنوان بهترین روش برای ارزیابی کیفیت و شهرت مجله باقی مانده است.

با وجود اینکه سابمیت مقاله برای ژورنال‌های دارای بالاترین ایمپکت فاکتور وسوسه برانگیز است، در هنگام سابمیت مقاله باید از اعتبار و کیفیت مقاله خود و اینکه آیا مقاله ما برای چنان مجله‌ای مناسب است یا خیر، اطمینان حاصل کنیم. در غیر این صورت شما خطر رد شدن مقاله خود را به جان خریده‌اید.

انتخاب مجله با منبع آزاد

بعد از تلاش طاقت‌فرسا برای نوشتن یک مقاله، انتخاب هوشمندانه و دقیق یک ژورنال به عنوان گام نهایی، می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای شانس پذیرش مقاله شما را بالا ببرد. به عنوان مثال انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله از بین بیش از 9500 مجله با منبع آزاد (open source) موجود می‌تواند علاوه بر کاهش ریسک رد شدن مقاله، از صرف وقت و هزینه‌های اضافی برای سابمیت و چاپ مقاله جلوگیری کند. رعایت نکات ذکر شده و توجه به موضوعات و محدودیت‌های مجله‌های مختلف، می‌تواند یک مسیر امن و آسان در جهت چاپ مقاله برای شما فراهم کند.

استفاده از امکانات ژورنال‌هاب جهت انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

ژورنال هاب در زمینه انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله می‌تواند کمک شایان توجهی به محققان بکند. به این ترتیب که با مراجعه به صفحه‌ی فهرست مجلات علمی و وارد کردن شماره ISSN مجله در قسمت جست‌وجوی مجلات، می‌توانید به اطلاعات مختلف مجله از جمله هدف و حیطه تخصصی آن، بررسی رتبه مجله از نظر شاخص‌های گوناگون، کیفیت مجله، چگونگی پذیرش و درصد پذیرش مقاله توسط مجله و… دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به اطلاعات جامع درباره‌ی گزارش ارائه شده توسط ژورنال‌هاب برای هر مجله می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله»

  1. سلام
    چند وقت پیش برای انتخاب ژورنال مناسب که زمان داوری کوتاهتری داشته باشه، دردسر زیادی کشیدم. روش هایی برای پیدا کردن ژورنال های با سرعت داوری بالا وجود دارد. اغلب ناشران سرعت داوری ژورنال های خودشون رو اعلام می کنند که البته براساس تجربیات من با واقعیت فاصله زیادی داره. به طور مثال ژورنال Knowledge-Based Systems زمان داوری را تقریبا 6.2 هفته گزارش میده ولی فرآیند داوری مقاله من حدود20 هفته طول کشید. اگر کسی روشی برای انتخاب ژورنال مناسب و سریع داره لطفا آموزش بده.
    اخیرا یک اپلیکیشن (به نام JIF) هست که زمان داوری مقالات رو براساس مقالات چاپ شده محاسبه میکنه و میانگین زمان و نمودار هیستوگرام از زمان داوری ژورنال رو ارائه می کنه. البته فعلا برای الزویر کار میکنه. البته رایگان هم هست.

    http://s9.picofile.com/file/8355134192/Setup_JIF_x86.msi.html
    http://s9.picofile.com/file/8355134176/Setup_JIF_x64.msi.html
    http://s9.picofile.com/file/8355134150/Help_JIF.pdf.html

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *