امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای چه کسانی ارزشمند است؟

اعتبار مقاله علمی پژوهشی

اغلب اوقات دانشجویان و محققان پس از انجام تحقیقات، نتیجه تحقیقات خود را به صورت مقاله به نگارش در می‌آورند. مقالات دارای امتیاز برای نویسنده، در حالت کلی به دو نوع مقالات علمی پژوهشی و مقالات علمی ترویجی تقسیم می‌شوند. امتیازات چاپ هر کدام از این دو نوع مقالات برای نویسنده متفاوت است که در این مطلب قصد داریم به امتیاز مقاله علمی پژوهشی و مزایای آن برای نویسنده بپردازیم.

هدف نویسندگان مقاله از نگارش مقاله چیست؟

محققان معمولاً برای نوشتن مقاله دو نوع هدف دارند:

  1. انتشار نتایج علمی حاصل شده از تحقیقات برای جامعه علمی و در اختیار قرار دادن آن برای افراد علاقه‌مند به منظور ترویج تحقیقات و بالا بردن سواد جامعه علمی.
  2. استفاده از امتیاز چاپ مقاله در رزومه کاری و تحصیلی و بالا بردن شاخص‌های علمی نویسنده و مقاله.

به هر میزان که مجلات منتشر کننده مقاله دارای سطح علمی بالاتری باشند، تعداد بازدید از مقالات علمی و به تبع آن استناد به آنها بالاتر خواهد بود و در راستای محقق شدن دو هدف بالا برای نویسنده موثرتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقاله علمی پژوهشی به مقاله‎‌ای گویند که در نگارش آن به جای پرداختن به نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تحقیقاتی، به داشتن یک ایده نو و نوآوری نسبت به تحقیقات قبلی پرداخته شده باشد. در واقع مقاله پژوهشی به مقاله بیس یا پایه‌ای اطلاق می‌شود که برای نگارش آن از داده‌های خامی که خود محقق آن‌ها را به دست آورده است، استفاده شده باشد. مقاله علمی پژوهشی بر روی تجزیه و تحلیل و هم‌چنین تفسیر این داده‌ها شکل گرفته است و روی تجزیه اطلاعات کسب شده از تحقیقات پیشین تمرکزی ندارد.

مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می‌شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است و یا راه حل‌های ارائه داده شده شک برانگیز هستند. مقالات علمی پژوهشی اغلب دارای المان‌های تحقیقاتی به خصوصی به ترتیب زیر هستند:

  1. عنوان مقاله
  2. فهرست مقاله
  3. معرفی
  4. مرور ادبیات
  5. روش تحقیق و ابزار
  6. نتایج
  7. تجزیه و تحلیل نتایج
  8. نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده
مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می‌شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است.
مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می‌شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است.

امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای چه کسانی قابل استفاده است؟

در نگارش مقاله علمی پژوهشی بر خلاف مقاله علمی ترویجی، نویسنده بایستی نوعی نوآوری داشته باشد و تنها مرور مقالات پیشین و جمع بندی نتایج تحقیقات گذشته برای نگارش مقاله کافی نیست. از همین رو امتیاز مقاله علمی پژوهشی به نسبت مقاله علمی ترویجی بیشتر است و نویسندگان این مقالات می‌توانند از مزایای آن بهره مند شوند. حالا می‌خواهیم بدانیم چه کسانی از این امتیاز بهره خواهند برد؟

محققان به طرق مختلفی از امتیاز نگارش مقالات و چاپ آنها استفاده خواهند کرد ولی 3 گروه عمده‌ای که می‌توانند بیشترین بهره را از امتیاز مقاله علمی پژوهشی و حتی علمی ترویجی بهره مند شوند به ترتیب زیر هستند:

  1. اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی:

برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه اساتید بایستی امتیازهای مختلف علمی را برای خود جمع آوری کرده باشند که شرح این امتیازات معمولاً در سایت هر دانشگاه آورده می‌شود. در بین امتیازات مختلف که اساتید امکان کسب آنها را دارند، نگارش مقاله علمی پژوهشی از امتیاز ویژه‌ای نسبت به سایر اقدامات برخوردار است و اساتید می‌توانند با چاپ یک مقاله علمی پژوهشی درجه خود را در بین سایر اعضای هیئت علمی بالاتر برند. هم‌چنین افرادی که عضو هیئت علمی نیستند و قصد دارند در آینده به عنوان یکی از اعضای آن معرفی شوند، می‌توانند با چاپ مقاله، از امتیاز مقاله علمی پژوهشی بهره‌مند شوند.

  1. دانشجویان متقاضی آزمون دکترای داخل ایران:

یکی از موارد بسیار مهم که مصاحبه کنندگان آزمون دکتری برای پذیرش فرد در نظر می‌گیرند، داشتن امتیاز چاپ مقاله و به خصوص مقاله علمی پژوهشی است که احتمال پذیرش فرد را بسیار بالا می‌برند. دانشجویانی که دارای امتیاز مقاله علمی پژوهشی باشند، نسبت به سایر دانشجویان در پذیرش و مصاحبه دکتری اولویت بالاتری دارند.

  1. دانشجویانی که قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر دنیا را دارند:

یکی از موارد مهمی که برای گرفتن پذیرش از تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، چاپ مقاله توسط دانشجو است که به مانند موارد بالا، چاپ مقاله علمی پژوهشی برای این مورد نیز از امتیاز بالاتری نسبت به مقالات علمی ترویجی برخوردار است.

امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان و محققان نسبت به مقالات علمی ترویجی بالاتر است. همچنین امتیاز چاپ مقاله در مجلات معتبرتر بیشتر است.
امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان و محققان نسبت به مقالات علمی ترویجی بالاتر است. هم‌چنین امتیاز چاپ مقاله در مجلات معتبرتر بیشتر است.

نکته مهم در مورد مقاله‌های علمی پژوهشی این است که در هر یک از موارد بیان شده، امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای مقاله‌هایی که در مجلات معتبرتری به چاپ رسیده است، بالاتر است.

10 دیدگاه دربارهٔ «امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای چه کسانی ارزشمند است؟»

  1. آیا چاپ مقاله یک دانشجو در ژورنالهای معتبر بین المللی برای رتبه بندی دانشگاه امتیاز محسوب می شود؟

    1. گروه نویسندگان

      بلی دوست عزیز، مقالات به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در پذیرش به حساب می‌آید. فقط باید به این نکته توجه کنید که اعتبار مجله را باید به صورت دقیق بررسی کنید.

    2. زهرا زارعی

      سلام. اگر کسی تو دوره کارشناسی یک مقاله علمی پژوهشی داشته باشه می‌تونه با امتیازش بدون کنکور وارد دانشگاه بشه برای ارشد؟

  2. سلام.با چاپ مقاله در مجله علمی پژوهشی امیدی به پذیرش بدون آزمون در دکترای وزارت بهداشت است؟

    1. سلام. چاپ مقاله علمی پژوهشی تنها با یک نویسنده در ژورنالهای خارجی امکان پذیر هست؟؟
      آیا از طریق چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر امکان استخدام و شرکت در طرحها امکانپذیر هست؟

      1. گروه نویسندگان

        دوست عزیز
        بلی به صورت یک نویسنده هم ممکن است. بعضی موسسات پژوهشی و تحقیقی می‌تونه به شما کمک کند.

  3. سلام آیا در امتیاز یک مقاله علمی و پژوهشی اگر اسم چند نفر باشد ترتیب نوشتن اول یا دو اسم در مقاله در امتیاز فرد تاثیری دارد

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بستگی به این دارد که شما می‌خواهید به کجا ارائه دهید و در حالت کلی بلی تاثیرگذار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *