انواع مقاله های علمی پژوهشی: رایج‌ترین قالب مقاله علمی پژوهشی

انواع مقالات علمی پژوهشی

یکی از مهم‌ترین المان‌های نگارش یک مقاله علمی پژوهشی آشنایی با انواع مقاله های علمی پژوهشی و رعایت فرمت نوشتاری هر کدام از انواع آن است. رعایت فرمت صحیح هر کدام از انواع مقاله های علمی پژوهشی در گرفتن پذیرش جهت چاپ در مجلات معتبر، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی انواع مقاله های علمی پژوهشی و فرمت نوشتاری هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. مقاله های استدلالی
  2. مقاله های تحلیلی
  3. مقاله های توصیفی
  4. مقاله های مقایسه‌ای
  5. مقاله های علت و معلولی
  6. مقاله های گزارشی
  7. مقاله های تفسیری
انواع مقاله علمی پژوهشی
آشنایی یا انواع مقاله های علمی پژوهشی شما را در نگارش صحیح تحقیقات خود یاری خواهد کرد.

انواع مقاله های علمی پژوهشی

مقاله های استدلالی

مقاله های استدلالی دو روی یک مسئله بحث برانگیز را در یک مقاله به نمایش می‌گذارند. یک مقاله استدلالی خوب بایستی شامل استناداتی به محققانی که هر کدام از راه حل‌های منطقی را با دلیل و برهان به نمایش می‌گذارند باشد و نکات مثبت و منفی هرکدام از تحلیل‌ها را اشاره کند. نکته گیج کننده در این نوع از مقاله های این است که نویسنده ممکن است یکی از راه حل‌های مطرح شده را بیشتر قبول داشته باشد ولی در نگارش خود بایستی بی طرف باشد و از بیان احساسات شخصی خودداری کند.

مقاله های تحلیلی

مقاله های تحلیلی شامل اطلاعاتی از منابع مختلف هستند ولی تمرکز آنها بر تحلیل دیدگاه‌های مختلف در رابطه با یک موضوع علمی، به جای بررسی یک دیدگاه معتبر است. نویسنده یک مقاله تحلیلی ممکن است روی یافته‌ها، روش تحقیق و یا نتایج محققان دیگر تمرکز کند و مقاله خود را با استفاده از خلاصه‌ای از مقالات دیگر نگارش کند. نویسندگان این مقالات برای محققان آینده فرمت‌های خاصی را برای انجام تحقیقات پیشنهاد خواهند کرد.

مقاله های توصیفی

مقاله های توصیفی اغلب توصیف مناسبی برای خود ارائه می‌دهند. نویسندگان این مقالات موضوع خود را از دیدگاه عملی توصیف می‌کنند که معمولاً این توصیف از هر گونه احساسات و یا تحمیل نظر نویسنده به دور هستند. با وجود این که مقالات علمی پژوهشی توصیفی شامل واقعیاتی از منابع مختلف خواهند بود، این اطلاعات بدون تفسیر باقی خواهند ماند و نویسنده تنها به بیان نتایج محققان دیگر بسنده خواهد کرد. نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی از نوع توصیفی به خصوص برای محققانی که علاقه دارند نظر خود را در رابطه با مسائل مختلف بیان کنند مشکل خواهد بود؛ با این وجود نگارش یک مقاله توصیفی خوب، می‌تواند استایل اطلاعاتی با ارزشی را برای بحث‌ها و تفسیرهای دیگران در رابطه با موضوع فراهم کند.

مقاله های مقایسه‌ای

مقاله های مقایسه‌ای اغلب برای مقایسه دو نویسنده مختلف و یا داستان‌هایی در یک ژانر مشخص به کار می‌روند. این مقاله های ممکن است در علوم اجتماعی برای مقایسه دو دیدگاه مختلف کاربرد داشته باشد. هم‌چنین در فلسفه از این نوع مقالات برای مقایسه دو طرز فکر از چارچوب‌های فلسفی مختلف استفاده می‌کنند. حتی محققان در تحقیقات کسب و کاری این نوع مقالات را به عنوان مثال برای مقایسه دو استایل رهبری مختلف به کار می‌برند. نکته مهم در رابطه با مقاله علمی پژوهشی از نوع مقایسه‌ای این است که نویسنده بایستی در عین حال که دو دیدگاه مختلف را به طور خلاصه مطرح می‌کند، قسمت عمده مقاله را به بیان نطرات خود در مقایسه دو دیدگاه اختصاص دهد.

مقالات مقایسه‌ای اغلب برای مقایسه دو نویسنده مختلف و یا داستان‌هایی در یک ژانر مشخص به کار می‌روند.
مقاله های مقایسه‌ای اغلب برای مقایسه دو نویسنده مختلف و یا داستان‌هایی در یک ژانر مشخص به کار می‌روند.

مقاله های علت معلولی

مقاله های علت معلولی از انواع مقاله های علمی پژوهشی نتایج ممکن یا قابل انتظار برای یک اقدام و یا سیاست خاص را در یک توالی منطقی پی گیری می‌کنند. این پی گیری بایستی به گونه‌ای انجام پذیرد که مخاطب بتواند به راحتی آن را دنبال کند. یک مقاله علت معلولی خوب که در آموزش و یا کسب و کار قابل استفاده باشد، بایستی بتواند علاوه بر بیان نتایج احتمالی برای یک اقدام خاص، درصد احتمالی وقوع هر کدام از نتایج مطرح شده را نیز با توجه به روند منطقی نتیجه‌گیری‌ها برای مخاطبان ارائه دهد.

مقاله های گزارشی

مقاله های گزارشی اغلب به صورت یک یادداشت و یا فرمت کسب و کار ارائه می‌شوند و هدف از نگارش آنها معمولاً ارائه یک موقعیت مناسب به عنوان مطالعه موردی و یا case study است. به عنوان مثال یک مقاله گزارشی ممکن است از طرف یک استاد برای نویسنده سفارش داده شده باشد تا نویسنده بتواند مشکل کلیدی در یک سناریوی کاری یا مطرح کند (ممکن است نویسنده یک دیدگاه منابع انسانی را ارائه دهد).

مقاله های تفسیری

مقاله های تفسیری از انواع مقاله های علمی پژوهشی اغلب توسط اساتید برای دانشجویان سفارش داده می‌شوند. اساتید معمولاً از دانشجویان می‌خواهند تا با استفاده از دانش تئوری کسب شده در یک کورس آموزشی، بتوانند راه حل مناسبی را برای یک مطالعه موردی خاص مطرح کنند.

تنوع در انواع مقاله های علمی پژوهشی ممکن است در ابتدا و در نگاه اول برای افراد مبتدی دلهره آور باشد ولی در صورتی که در این رابطه کارهای مختلفی را انجام دهید، استایل کلی هر کدام از انواع نوشته‌ها برای شما قابل فهم‌تر خواهد بود و شما قادر خواهید بود بهترین استایلی را که برای نوع نوشته شما مناسب است، تشخیص دهید. توجه به این نکته که نوع نوشته شما کدام یک از 7 مورد ذکر شده است و شما بایستی برای نوشته خود از چه استایلی استفاده کنید، از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *