نحوه نوشتن پیشگفتار پایان نامه

پیشگفتار پایان نامه

پیشگفتار ممکن است برای معرفی یک کار علمی اعم از کتاب، مقاله یا پایان نامه به کار رود. پیشگفتار بایستی اطلاعاتی را در رابطه با پیش زمینه شما به منظور اثبات اعتبار خود برای مخاطب و همچنین علت نوشتن متن علمی حاضر باشد. در نگاه اول ممکن است نوشتن پیشگفتار کار دشواری به نظر آید، ولی نوشتن آن باعث می‌شود مخاطب شما قبل از مطالعه متن، اطلاعات کافی را در رابطه با آن به دست آورد. در صورتی که با قالب‌های از پیش تعیین شده سعی در نگارش پیشگفتار داشته باشید، تهیه پیشگفتار کار ساده‌ای خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به معرفی پیشگفتار و به طور اختصاصی به معرفی پیشگفتار پایان نامه بپردازیم و نکات نگارش آن را مرور کنیم.

پیشگفتار پایان نامه بایستی شامل اطلاعات مفید برای خواننده، معرفی نویسنده و همچنین در صورت نیاز قدردانی از افرادی باشد که شما را در نگارش آن یاری کرده‌اند.
پیشگفتار پایان نامه بایستی شامل اطلاعات مفید برای خواننده، معرفی نویسنده و همچنین در صورت نیاز قدردانی از افرادی باشد که شما را در نگارش آن یاری کرده‌اند.

چگونگی انتخاب موضوع پایان نامه در ۸ گام

تهیه پیشگفتار

  1. پیش زمینه خود را معرفی کنید.

در این قسمت شما می‌توانید خواننده را با پیش زمینه تخصصی و تحصیلی خود آشنا سازید.

  • در صورت نیاز مدارک خود را ارائه دهید. به عنوان مثال در صورتی که د حال نگارش کتابی در زمینه اختلال دو قطبی هستید، بایستی خواننده را مطمئن سازید که قبلا در زمینه روانشناسی تحصیل کرده‌اید.
  1. علت و یا انگیزه خود را از انجام تحقیقات مشخص سازید.

ممکن است خواننده علاقه داشته باشد بداند چه کسی شما را برای انتخاب چنین موضوعی تشویق کرده است. همچنین ممکن است خود شما علاقه داشته باشید تا روند انتخاب موضوع خود را با خواننده در میان بگذارید تا در فهم بقیه مطالب وی را یاری کنید. با این حال نوشتن این بخش اختیاری است و ضرورتی برای معرفی مشوق یا انگیزه انتخاب تحقیقات حاضر برای خواننده وجود ندارد.

  1. علت اهمیت متن خود را برای مخاطب توضیح دهید.

چرا خواننده بایستی متن شما را مطالعه کند؟ چه چیزی مطلب شما را با ارزش ساخته است؟ پاسخ به این سوالات را در پیشگفتار خود بگنجانید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا خلاءهایی را که شما برای پر کردن آنها تلاش می‌کنید درک کند و متوجه شود با مطالعه مطلب حاضر چه اطلاعاتی را به دست خواهد آورد.

  1. مخاطب هدف خود را مشخص سازید.

این کار به خواننده کمک می‌کند تا بداند آیا مطلب حاضر برای وی مفید خواهد بود یا خیر. با وجود این که شما قصد دارید مخاطبان بیشتری را برای نوشته خود جلب کنید، در صورت مشخص کردن مخاطبین هدف خود، از ناامید شدن خوانندگان جلوگیری می‌کنید.

  1. برای خواننده مختصری از اطلاعاتی را که با خواندن متن شما کسب خواهد کرد، ارائه دهید.

این کار به خواننده کمک خواهد کرد تا انتظارات خود را از مطالعه مطلب شما شکل دهد. هم‌چنین نکات مهم در متن را برای خوانندگان برجسته‌تر خواهد ساخت. در حالت کلی این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیام خود را به طور موثرتری برای مخاطبان انتال دهید.

  1. بینش جالبی از متن را برای مخاطب انتقال دهید.

ممکن است شما بخواهید جزئیات بیشتری را در رابطه با تحقیقات خود با خواننده در میان بگذارید (انجام این کار کاملاً اختیاری است). ممکن است احساس کنید برخی اطلاعات برای خواننده جالب خواهد بود و یا برای درک بیشتر متن به وی کمک خواهد کرد. در صورتی که شما قصد انتقال چنین اطلاعاتی را برای خواننده تحقیق خود دارید، پیشگفتار مکان مناسبی برای ارائه این اطلاعات خواهد بود.

  1. در صورت نیاز از افراد خاصی که شما را یاری کرده‌اند قدردانی کنید.

ممکن است شما بخواهید تا از افرادی که در انجام تحقیقات و یا نگارش و ویرایش متن تحقیق به شما یاری رسانده‌اند قدردانی کنید. این قدردانی‌ها می‌توانند در قسمت پیشگفتار گنجانده شوند.

قدردانی از افرادی که شما را در انجام تحقیقات یاری کرده‌اند، در قسمت پیشگفتار انجام می‌گیرد.
قدردانی از افرادی که شما را در انجام تحقیقات یاری کرده‌اند، در قسمت پیشگفتار انجام می‌گیرد.

تحلیل آماری پایان نامه چیست؟ معرفی انواع، نرم‌افزارها و آزمون‌های مربوط به آن

تجدید نظر و تصحیح پیشگفتار

  1. پیشگفتار خود را مرور کنید و خطاهای احتمالی در نگارش آن را مشخص سازید.

نوشته خوب همواره با اصلاحاتی همراه است. بنابراین از ویرایش و تصحیح متن پیشگفتار خود اطمینان حاصل کنید. نکاتی که در این راستا بایستی به آن توجه کنید به ترتیب زیر است:

  • ساختار جملات
  • خوانایی بالا
  • اجزای جملات
  • ایرادات نگارشی و املایی
  • مشکلات انتخاب کلمات

  1. از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید تا پیشگفتار شما را مطالعه کند.

به علت این که شما از اطلاعاتی که قصد انتقال آن را دارید آگاه هستید، افراد دیگر بهتر از شما می‌توانند متن نگارش شده شما را ویرایش کنند. از شخصی که متن شما را مطالعه خواهد کرد بخواهید تا ایرادات احتمالی را برای شما یادداشت کند تا بتوانید آنها را تصحیح کنید.

  1. پیشگفتار خود را با توجه به بازخورد کسب شده تصحیح کنید.

با استفاده از فیدبک کسب شده از دوستان یا همکاران و هم‌چنین بازخوانی خود، بار دیگر متن را مرور کنید و در صورت نیاز ویرایش متن را انجام دهید. در نهایت خطاهای گرامری و املایی خود را تصحیح کنید.

  1. بار دیگر پیشگفتار تهیه شده را مطالعه کنید.

متن خود را برای آخرین بار مرور کنید و ایرادات احتمالی در املا یا نگارش کلمات و جملات را ویرایش کنید. ممکن است مجبور شوید از شخص دیگری بخواهید تا متن شما را مرور کند.

تهیه پیشگفتار موثر

  1. پیشگفتار خود را پس از نگارش کامل مقاله، پایان نامه و یا کتاب شروع کنید.

در صورتی که هنوز نگارش متن خود را به پایان نرسانده‌اید، نوشتن پیشگفتار کار بسیار مشکلی خواهد بود. بنابراین نگارش پیشگفتار را به پایان نگارش متن تحقیق موکول کنید تا مجبور به دوباره نویسی نشوید.

  1. اطلاعات مورد نیاز برای متن مورد نظر خود را مرور کنید.

ممکن است شما قصد داشته باشید پیشگفتاری برای کتاب، مقاله و یا پایان نامه تهیه کنید. هر کدام از این موارد فرمت خاصی را برای نگارش دارند که بایستی آن را رعایت کنید.

  • در صورتی که قصد انتشار متن خود را در یک انتشارات به خصوص دارید، از آنها فرمت مورد نظر را سوال کنید.
  • برای یک مقاله، به راهنمای نویسندگان مجله مد نظر خود مراجعه کنید و یا با ویرایشگر مجله در تماس باشید.
  • برای نگارش پیشگفتار پایان نامه از فرمت تعیین شده توسط دانشگاه خود استفاده کنید. اکثر دانشگاه‌ها تمپلت نگارش پیشگفتار پایان نامه را نیز در سایت دانشگاه قرار می‌دهند.
  1. خواننده را به طور مستقیم راهنمایی کنید.

پیشگفتار با بخش‌های دیگر پایان نامه یا هر متن علمی دیگر متفاوت است. معمولاً این بخش نسبت به بخش‌های دیگر غیر رسمی‌تر نگارش می‌شود. به نحوی که گویا شما مکالمه کوتاهی با خواننده متن قبل از شروع به مطالعه متن را دارید. از پیشگفتار به عنوان فرصتی برای ایجاد ارتباط با خواننده بهره ببرید.

  1. از قرار دادن اطلاعات مهم تنها در پیشگفتار پرهیز کنید.

احتمال این که خواننده بدون مطالعه پیشگفتار شما مستقیماً به مطالعه متن شما بپردازد، وجود دارد. بنابراین مطمئن باشید در صورتی که اطلاعات مهمی را در این بخش قرار داده‌اید، حتماً آن را در بخش دیگری تکرار کنید تا خواننده آن را از دست ندهد.

  1. سعی کنید پیشگفتار شما در کمتر از دو صفحه بگنجد.

بهتر است پیشگفتار شما مختصر و مفید باشد. در این قسمت بایستی از ارائه اطلاعات غیرضروری پرهیز شود و پیشگفتار نهایتا در دو صفحه خلاصه شود. با این وجود اجباری برای این موضوع وجود ندارد و در صورتی که قصد داشته باشید اطلاعات مهمی را با خواننده در میان بگذارید، می‌توانید این بخش را طولانی‌تر کنید.

راهنمای جامع پایان نامه دکترا و نحوه تبدیل پایان نامه به مقاله

پیشگفتار پایان نامه

نگارش پیشگفتار به صورت کلی و گام‌های اصلی آن به طور مفصل شرح داده شد. در نگارش پیشگفتار پایان نامه نیز در حالت کلی باید گام‌های ذکر شده رعایت گردد با این تفاوت که ممکن است برخی از موارد غیرضروری در مراحل نگارش پیشگفتار پایان نامه حذف گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *