مهم‌ترین نکاتی که باید در تصحیح مقاله ریجکت شده مد نظر داشته باشیم.

ریجکت مقاله اتفاقی است که ممکن است برای تمام پژوهشگران پیش آید. افراد اعم از اینکه اولین بار برای چاپ یک مقاله اقدام کرده باشند و یا قبلاً چندین مقاله چاپ شده داشته باشند، ممکن است ریجکت مقاله خود را از جانب مجلات مختلف تجربه کنند. در پاسخ به رد یا ریجکت مقاله بدترین عکس العمل ممکن این است که شما نامه ریجکت آن را پاره کنید و یا در دنیای الکترونیک امروزی ایمیل ارسالی توسط مجله را حذف کنید. به طور مشابه تصمیم به اینکه هرگز مقاله جدیدی را نخواهید نوشت، اشتباه‌ترین تصمیم ممکن است. تمامی مقالات ریجکت شده این شانس را دارند که با تصحیح ایرادات و یا تغییر مجله هدف و انتخاب مجله مناسب‌تر با موضوع خود، بار دیگر سابمیت شوند و پذیرش بگیرند. در این مطلب راه‌های مختلف تصحیح مقاله ریجکت شده در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

روند تصحیح مقاله ریجکت شده

احساسات خود را کنترل کنید!

با وجود اینکه دریافت نامه ریجکت مقاله برای تمامی افراد و به خصوص برای پژوهشگران تازه کار اتفاق ناگواری است، بهتر است احساسات خود را در این لحظه شناسایی کنید و بهترین مکانیسم برای کنترل آنها را به کار گیرید. می‌توانید قهوه یا نوشیدنی مورد علاقه خود را بنوشید، در کنار خانواده و دوستان باشید و یا به فضای آزاد بروید. بعد از اینکه بار دیگر آرامش خود را به دست آوردید، اکنون شما آماده‌اید تا در مورد دلایل ریجکت مقاله خود بیاندیشید و آنها شناسایی کرده و تصحیح کنید.

ریجکت مقاله

نامه ریجکت مقاله را به دقت بخوانید.

نامه رد مقاله باید به طور دقیق و با جزئیات کامل مرور شود. هرگز این نامه را گذرا مطالعه نکنید و بعد از مشاهده خبر ریجکت، از خواندن ادامه نامه منصرف نشوید. اکثر ایرادات مقاله و دلایل رد آن به طور صریح در نامه ارسالی از سمت مجله ذکر می‌شود. در صورتی که با خواندن آن مطلب خاصی دستگیر شما نشد، از یک دوست یا همکار خواهش کنید بار دیگر نامه را مطالعه کند. با افزایش تعداد مقالات سابمیت شده، مقالات اکثراً قبل از رسیدن به دست ناشر و با بررسی‌های اولیه ریجکت می‌شوند. در این حالت یک یا چند ویراستار، مقاله را مورد مطالعه قرار می‌دهند تا میزان ارتباط مقاله با مخاطبان مجله مد نظر، کیفیت کلی مقاله و مرتبط بودن مقاله با مقالات اکسپت شده پیشین را ارزیابی کنند. مقالاتی که از این مراحل و فیلترهای اولیه سربلند بیرون نیایند، به راحتی و قبل از رسیدن به دست ناشر ریجکت خواهند شد. ژورنال‌ها در رابطه با میزان اطلاعاتی که در رابطه با رد شدن مقالات در اختیار نویسنده قرار می‌دهند، متفاوت عمل می‌کنند ولی در حالت کلی در صورتی که مقاله بعد از موفقیت در مراحل اولیه به دست ناشران مجله و مطالعات بعدی ریجکت شوند، جزئیات بیشتری از دلایل در اختیار محقق قرار خواهد گرفت.

به دستورالعمل‌های منتشر شده برای نویسندگان توجه کنید.

راهنمای انتشار مقاله برای مجلات مختلف اغلب در سایت مربوط به ژورنال و به طور دقیق شرح داده می‌شود. این راهنما شامل فرمت، تعداد کلمات، تعداد تصاویر و جداول و نحوه رفرنس دهی است. موارد مذکور بایستی به طور دقیق طبق فرمت و استایل اشاره شده رعایت شوند؛ در غیر این صورت مقاله سابمیت شده به راحتی ریجکت خواهد شد. در صورت هرگونه انحراف از فرمت یاد شده بایستی دلیل آن در نامه حمایتی (cover letter) به اطلاع ناشران رسیده شود. برخی از مجلات در صورتی که توضیح انحرافات از فرمت در نامه حمایتی ذکر شده باشد، مقاله را بررسی خواهند کرد. با این وجود حتی در صورت وجود دلایل قانع کننده ممکن است پذیرش مقاله شما با مشکلاتی همراه شود.

همچنین مجلات مختلف از نظر موضوع اهداف متفاوتی را پیگیری می‌کنند و مخاطبان هدف گوناگونی دارند. قبل از سابمیت مقاله به مجله‌ای خاص، حتماً زمینه کاری مجله مد نظر را به دقت مورد مطالعه قرار دهید.

بازبینی اطلاعات و داده‌ها

در برخی موارد اطلاعات موجود در تحقیق حتی در صورت ناقص بودن قابل تصحیح نیست ولی در اغلب موارد در صورتی که مقاله و نتایج آن از نظر تعداد داده‌ها و نوع اطلاعات به مشکل برخورده باشد، می‌توان با افزودن به تعداد جامعه نمونه و یا تجدید نظر در جامعه نمونه قبلی این مشکل را برطرف ساخت.

 

تصحیح مقاله ریجکت شده

ارسال مقاله تصحیح شده به مجله قبلی

در صورتی که مقاله شما به دلیل ناقص بودن برخی مدارک و نتایج که به دلیل خاصی از تحقیقات شما کنار گذاشته شده‌اند ریجکت شود، شما می‌توانید با اضافه کردن موارد مذکور بار دیگر مقاله خود را برای گرفتن پذیرش به ژورنال قبلی سابمیت کنید. در این شرایط توصیه می‌شود که در موضوع مقاله خود تجدید نظر کنید و بار دیگر آن را نگارش کنید و تنها به افزودن موارد درخواست شده بسنده نکنید. با این وجود قبل از ارسال دوباره مقاله مطمئن باشید مجله دیگری که موضوع شما را بهتر پوشش دهد و مخاطبان آن برای مقاله شما مناسب‌تر باشد، وجود ندارد.

ارسال مقاله تصحیح شده به یک ژورنال دیگر

راهنمای چاپ مقالات برای نویسندگان در هیچ دو ژورنالی مشابه هم نیست و شما برای اینکه مقاله خود را برای ژورنال دیگری ارسال کنید، بایستی استایل کلی و موارد دیگر یاد شده در راهنمای نویسندگان ژورنال جدید را بار دیگر در مقاله خود به دقت مورد ویرایش قرار دهید. در مواردی اتفاق می‌افتد که ارزیابی کننده مقاله شما در دو ژورنال، شخص یکسانی باشد و به همین دلیل شما باید حتماً موارد گوشزد شده در نامه ریجکت قبلی را رعایت کنید. در صورتی که نتوانید اطلاعات خواسته شده را جمع آوری کنید، باید دلیل آن را به طور منطقی در نامه حمایتی برای ناشران توضیح دهید.

 

آموزش تصحیح مقاله ریجکت شده

 

بازنگری دوباره، نشانه‌ای از احترام به ارزیابی کننده

در نهایت ناشران در صورتی که متوجه شوند مقاله شما برای دومین بار مورد ویرایش قرار گرفته است خوش وقت خواهند بود، زیرا می‌دانند اطلاعات به طور دقیق‌تر و واضح‌تری ذکر شده است. بنابراین از تمامی توصیه‌های ناشران و ویراستاران در نامه ریجکت مقاله، به طور دقیق استقبال کنید.

به نظر شما مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام تصحیح مقاله ریجکت شده مد نظر داشته باشید، شامل چه مواردی است؟ آیا تجربه ریجکت مقاله و بعد از آن تصحیح و ارسال دوباره را دارید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *