اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی

اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی

اگر شما دانشجوی ارشد یا دکترا هستید، احتمالاً بایستی قبل از فارغ التحصیلی حداقل یک مقاله چاپ شده داشته باشید. نوشتن یک مقاله علمی برای اولین بار کار دشواری به نظر می‌رسد که در این مطلب قصد داریم این فرآیند را با زبان ساده توضیح بدهیم. این مطلب شما را با اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی آشنا می‌سازد و به شما کمک می‌کند با یک نمره خوب این مرحله را پشت سر بگذارید.

اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی

در این مطلب لیستی از کارهای مورد نیاز برای نوشتن یک مقاله برای شما ارائه می‌شود که شما می‌توانید از آن به عنوان چک لیست بهره‌مند شوید و مرجله به مرحله با آن پیش روید.

گام اول: با وظیفه خود و کاری که قرار است انجام دهید، آشنا شوید.

گام دوم: یک موضوع انتخاب کنید( توجه داشته باشید که برای اینکه یک مقاله علمی پژوهشی بنویسید، بایستی موضوع انتخاب شده دارای یک نوآوری باشد).

گام سوم: تحقیق کنید.

گام چهارم: تحقیقات خود را سازمان دهی کنید.

گام پنجم: شروع به نوشتن کنید.

گام ششم: نوشته خود را ویرایش کنید.

گام هفتم: : مقاله خود را مرور کنید و آن را برای چاپ شدن به مجله هدف ارسال کنید.

اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی
اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی دارای نکاتی است که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید احتمال گرفتن پذیرش برای مقاله خود را افزایش دهید.

آشنایی با وظایف

ممکن است این مرحله در نگاه اول بدیهی به نظر برسد ولی درک صحیح از چیزی که جامعه علمی از شما می‌خواهد، به عنوان مهم‌ترین مرحله قبل از شروع به نگارش مقاله به شمار می‌رود. بسیاری از محققان این مرحله را نادیده می‌گیرند و پس از نگارش مقاله از ریجکت شدن نوشته توسط مجلات مختلف تعجب می‌کنند.

انتخاب موضوع

بعد از این که از طور کامل به نیازهای جامعه علمی آگاه شدید، زمان آن رسیده است که موضوع مقاله خود را انتخاب کنید. توجه کنید که مقاله علمی پژوهشی، همان طور که در مطالب پیشین اشاره شد، مقاله‌ای است که نویسنده اقدامی نوآورانه در آن انجام داده باشد و ایده جدیدی برای جامعه علمی ارائه دهد. بنابراین در انتخاب موضوع به یاد داشته باشید که نباید موضوع مقالات دیگر را عیناً انتخاب کنید و از داده‌های مقالات پیشین استفاده کنید.

مرحله تحقیقات از اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی

این مرحله می‌تواند بین افراد و محققان مختلف، به حالت‌های کاملاً متفاوتی انجام گیرد. با این وجود در هرکدام از روش‌های انتخابی برای انجام تحقیقات نکاتی که بایستی در روند تحقیق مد نظر داشته باشید به ترتیب زیر خلاصه می‌شوند:

  1. شما نمی‌توانید تمام منابع پیش رو برای یک موضوع را به طور کامل مطالعه کنید تا منابع خود را انتخاب کنید؛ بنابراین از منابع مختلف کلمات کلیدی را پیدا کنید و به طور خلاصه آن‌ها را مرور کنید و نکات مهم آ‌ن‌ها را استخراج کنید.
  2. روش جمع آوری داده‌ها را از بین روش‌های موجود( مشاهده، مصاحبه، پرسش‌نامه و غیره) انتخاب کنید.
  3. از هیچ کدام از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده چشم پوشی نکنید.

سازمان دهی تحقیقات

روش انجام این مرحله نیز مانند مرحله قبل بین افراد مختلف متفاوت است. در این مرحله بایستی اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع مختلف را سازمان دهی کنید و در قالب‌های مختلف طبفه‌بندی کنید.

اطلاعات گردآوری شده از تحقیقات خود را طبقه بندی کنید.

شروع به نوشتن

پس از این که مراحل بالا را انجام دادید، شروع به نگارش مقاله خود در قالب استاندارد زیر نمایید:

عنوان: در صفحه اول عنوان مقاله و نام نوسنده را یادداشت کنید.

چکیده: خلاصه‌ای از کل تحقیقات و نتیجه آن را برای خواننده بیان کنید.

مقدمه: خواننده را برای ورود به متن تحقیق آماده سازید و بخش‌های مختلف را توضیح دهید.

متن پژوهش: متن اصلی تحقیقات خود را در این قسمت بیان کنید.

روش تحقیق: اقدامات انجام گرفته بر روی داده‌ها جهت کسب نتایج را به طور کامل برای محققان بعدی شرح دهید.

تجزیه و تحلیل: نتایج به دست آمده از تحقیقات را برای حواننده آنالیز کنید.

نتیجه گیری: نتیجه نهایی تحقیقات خود و کاربرد تئوری و عملی نتایج را برای مخاطبان شرح دهید.

منابع: لیستی از تمامی منابعی که در نگارش مقاله به آن‌ها استناد کرده‌اید، به طور کامل و به ترتیب حروف الفبا در صفحه آخر تحقیق اضافه کنید. منابع فارسی پیش از منابع انگلیسی نوشته می‌شوند.

ویرایش نوشته طبق اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی

اکنون زمان آن رسیده است که بار دیگر نوشته خود را از نظر ساختار و گرامر نوشتاری مورد مطالعه قرار دهید و اصلاحات لازم را انجام دهید. توجه کنید که آیا نوشته شما همان منظوری را که هنگام نگارش آن در نظر داشتید به مخاطب انتقال می‌دهد؟ اگر چنین نیست جملات جدیدی را جایگزین جملات قبلی کنید. اگر نوشته شما طولانی است، سعی کنید بدون اینکه تغییری در محتوای آن ایجاد کنید، جملات آن را خلاصه‌تر سازید.

مرور دوباره و سابمیت مقاله

بعد از اینکه مراحل قبل را به طور کامل انجام دادید، چند روز به خود استراحت دهید و پس از آن بار دیگر مقاله خود را مطالعه کنید و ایرادات مشاهده شده را ویرایش کنید. هم‌چنین از تعدادی از همکاران یا آشنایان خود بخواهید مقاله شما را به طور کامل مطالعه کنند و موارد مورد نیاز را برای شما یادآوری کنند. در صورتی که مقاله‌ای را به زبانی غیر از زبان مادری خود نگارش می‌کنید، سعی کنید از یک فرد بومی با زبان مادری مقاله نوشته شده، بخواهید تا ایرادات احتمالی لغوی یا گرامری مقاله را برای شما گوشزد کند.

در نهایت پس از انجام تمام اقدامات صورت گرفته، مجله هدف خود را برگزینید و مقاله خود را جهت به چاپ رسیدن، به ویراستار مجله ازسال کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این نوشته و مطلب به درد شما خورده است و ممنون از شما نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما
      خوشحال هستیم که این مطلب برای شما مفید بود و خیلی خیلی ممنون که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود و ممنون که نظرات مثبت خودتان را برای ما به اشتراک می‌گذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *