تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی

تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی چیست

مقالات علمی دارای انواع مختلفی هستند. برخی از این مقالات نیازمند انجام تحقیقات و آزمایشاتی هستند که منجر به تولید مقالات اورجینال می‌شوند و برخی دیگر بر پایه تحقیقات پیشین انجام گرفته شده شکل می‌گیرند. درک و شناخت این دو نوع مقاله و آگاهی از تفاوت‌های آنان ممکن است برای محققان (به خصوص برای محققان تازه کار) اندکی مشکل باشد. در مطالب پیشین در رابطه با مقاله علمی پژوهشی و مقاله علمی ترویجی اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته‌ایم که شما می‌توانید با کلیک بر روی نام هر کدام از این دو نوع، به مطلب مربوط دسترسی پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم به تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی بپردازیم و با ویژگی‌های هرکدام از این مقالات آشنا شویم.

اصلی‌ترین تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی به نوع تحقیقات نویسنده مقاله بستگی دارد.
اصلی‌ترین تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی به نوع تحقیقات نویسنده مقاله بستگی دارد.

5 تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی

  1. اهداف هر کدام از مقالات چیست؟

هدف مقاله علمی پژوهشی ارائه گزارشی از یک مقاله تحقیقی اورجینال با جزئیات دقیق است. این نوع مقاله نتایج تحقیقات منحصر به فرد نویسنده را برای پاسخ دادن به یک پرسش خاص برای مخاطبان ارائه می‌دهد. این در حالی است که هدف مقاله علمی ترویجی آنالیز منطقی مقالات چاپ شده پیشین در یک زمینه تخصصی به خصوص و جمع آوری اطلاعات آنها در یک مقاله است.

  1. هر کدام از این دو نوع مقاله مذکور بر چه پایه‌ای شکل گرفته‌اند؟

مقاله علمی پژوهشی بر پایه تحقیقات علمی اورجینال که توسط خود نویسنده مقاله شکل گرفته است استوار است و با عنوان منابع دست اول معروف شده است. در حالی که مقالات علمی ترویجی بر پایه مقالات موجود و چاپ شده قبلی شکل گرفته است و گزارشی از تحقیقات اورجینال را در پی ندارد. این نوع مقالات با عنوان منابع دست دوم معروف گشته‌اند.

  1. تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی در توع نوشتار مقاله به چه ترتیب است؟

در مورد اصول نوشتن مقاله علمی پژوهشی نویسنده مقاله خود را بر پایه یک سوال کلی، گردآوری اطلاعات منظم و انجام مطالعات اورجینال تشکیل می‌دهد. در حالی که در رابطه با اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی، نویسنده یک موضوع مشخص را انتخاب می‌کند و سپس مقالات و ادبیات موجود از تحقیقات پیشین را در مقاله خود خلاصه و جمع آوری می‌کند.

هم‌چنین به عنوان یک تفاوت دیگر در نوع نوشتار می‌توان به این مورد اشاره کرد که در رابطه با مقاله علمی پژوهشی، مقاله تحقیقی بر اساس آنالیز و تفسیری از تحقیقات اورجینال انجام گرفته شده شکل می‌گیرد؛ این در حالی است که در مورد مقاله علمی ترویجی، مقاله با تلاش و تحقیق روی مقالات موجود و مروری از مقالات موجود و گردآوری اطلاعات آنان نگارش می‌شود.

  1. تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی در نوع گزارشی که ارائه می‌دهند، چگونه است؟

مقاله علمی پژوهشی هر مرحله از تحقیقات را به طور کامل و با جزئیات دقیق گزارش می‌دهد. این گزارش شامل یک چکیده، فرضیات، مطالعات پیش زمینه، روش تحقیق، نتایج و تفسیری از یافته‌ها است. در حالی که مقاله علمی ترویجی اشتراکات و افتراقات موجود در مقالات مرور شده در یک زمنیه تخصصی خاص را در رابطه با نتایج آن‌ها را گزارش می‌کند. در صورتی که تفاوتی در نتایج مقالات مذکور موجود باشد، نویسنده بایستی علت آن را جویا باشد و تفسیر و تجزیه و تحلیل خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

تفاوتی دیگر در رابطه با نوع گزارش دو نوع مقاله مذکور را می‌توان به این ترتیب عنوان کرد که مقالات علمی پژوهشی شامل بحث و نتیجه گیری در رابطه با کاربردهای احتمالی نتایج به دست آمده، ارتباط نتایج با نتایج مقالات پیشین و پیشنهادی برای تحقیقات آینده است. در حالی که در مقاله علمی ترویجی نویسنده اطلاعات در دسترس از مقالات چاپ شده پیشین را در یک تعادل قرار می‌دهد و گزارشی از مشکلات و نکات ضعف تحقیقات موجود در یک زمینه تخصصی ویژه را در اختیار خوانندگان مقاله قرار می‌دهد.

  1. تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی در میزان نوشتار چگونه است؟

در رابطه با مقاله علمی پژوهشی طول نوشته بستگی به مجله چاپ کننده مقاله دارد ولی معمولاً این نوع از مقالات دارای تعداد 3000 الی 6000 کلمه هستند. برخی مجلات محدودیت تعداد کلمات می‌تواند تا 12000 کلمه نیز باشد. در حالی که در رابطه با مقاله علمی ترویجی این تعداد بین 3000 تا 5000 کلمه محدود شده است و در برخی موارد ممکن است مقالات ترویجی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این تعداد کلمات نیز در برخی مجلات به چاپ برسند.

در صورتی که سابقه و تجربه نوشتن مقاله علمی پژوهشی یا مقاله علمی ترویجی دارید، نکات و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. به نظر شما اعتبار کدام نوع مقاله بیش‌تر است؟

 

4 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خیلی خوشحال هستیم که این نوشته برای شما مفید بود و خیلی ممنون که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *