جی سی ار چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]سالانه میلیون‌ها کار آکادمیک منتشر می‌شوند که شامل ده‌ها میلیون استناد هستند. هر استناد یک ارتباط با مفهوم است که توسط تیم تحقیقاتی برای توصیف تحقیق انجام شده، شکل می‌گیرد. استناد به مجلات مختلف توسط محققان نشان از اعتماد آنها به مجله مذکور دارد. گزارش‌های جی سی ار درباره استنادات به مجله می‌تواند برای مخاطب اطلاعاتی را از اعتبار مجله ارائه دهد. اما ابتدا باید بدانیم جی سی ار چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

گزارش جی سی ار یا همان (Journal Citation Reports (JCR، روشی برای ارزیابی منتقدانه مجلات در سراسر دنیا ارائه می‌کند. جی سی ار یک دیدگاه منحصر به فرد را از ارزیابی مجلات و مقایسه آنها با سایر مجلات در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این کار با تجمیع اطلاعات از وب آف ساینس در مورد مجلات آکادمیک در زمینه علوم طبیعی و علوم اجتماعی انجام می‌گیرد.

جی سی ار انتشارات سالانه‌ای از آنالیزگران clarivate است و از طریق وب آف ساینس در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. در ابتدا جی سی ار به عنوان قسمتی از science citation index منتشر میشد ولی امروزه به عنوان یک سرویس متمایز که بر پایه استنادات گردآوری شده از science citation index expanded و social science citation index است، در حال ادامه فعالیت است.

نحوه کار جی سی ار چیست و چگونه با اطلاعات داده شده به ما کمک می‌کند؟

جی سی ار برای اینکه در راستای تحقیقات به شما کمک کند و این امکان را برای شما فراهم سازد که بتوانید مهم‌ترین مجلات مد نظر خود را با یکدیگر مقایسه کنید، اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • مجله‌هایی که بیش‌ترین تعداد استنادات در یک زمینه تخصصی خاص را شامل می‌شوند
  • به روزترین مجلات در یک زمینه تخصصی
  • مجلات با بالاترین ایمپکت فاکتور در یک زمینه تخصصی
  • مقالات با بالاترین تعداد چاپ در یک زمینه تخصصی
  • اطلاعات دسته‌بندی موضوع به عنوان معیار سنجش

محتوای جی سی ار چیست و چه ژورنال‌هایی را شامل می‌شود؟

محتوای جی سی ار در دو بخش زیر قابل دسترسی است:

  • انتشارات علمی شامل بیس از ۸۰۰۰ ژورنال با ۱۷۱ دسته‌بندی موضوعی
  • انتشارات علمی اجتماعی شامل بیش از ۲۹۰۰ ژورنال در ۵۵ دسته‌بندی موضوعی

جی سی ار اطلاعات بیش از ۱۰.۵۰۰ ژورنال مختلف از ۲۵۰۰ ناشر ۸۰ کشور مختلف و حدود ۲۳۰ موضوع مختلف را در بر می‌گیرد. این گزارش به صورت سالانه منتشر می‌شود و ویرایش هر سال، شامل اطلاعات انتشارات سال گذشته نیز می‌شود.

اطلاعات استنادات در جی سی ار منحصر به فرد هستند؛ به این دلیل که فقط Thomson Scientific منابع استناد شده‌ی مقاله‌هایی را که نمایه کرده است، شامل می‌شود. جی سی ار با گردآوری این منابع استناد شده که توسط خود نویسنده‌ها مشخص شده است، به اندازه‌گیری تاثیر تحقیق کمک می‌کند و رابطه بین استناد و مقاله‌های استناد شده را نمایان می‌سازد.

مخاطبان محتوای جی سی ار چه کسانی هستند؟

جی سی ار در انتشار گزارشات سالانه خود و تولید محتوای این گزارشات گروه‌های زیر را هدف گرفته است:

  • کتابدار ها: کتابدارها به منظور انتخاب یا حذف ژورنال‌ها از کلکسیون خود و همچنین آگاهی از اینکه چگونه محققان با آن ژورنال‌ها مشارکت داشته‌اند، به اطلاعات این گزارش‌های سالانه نیاز دارند.
  • ناشران و ویرایش‌گران: این گروه به منظور تشخیص تاثیر مجلات در مخاطبان و برای تنظیم استراتژی انتشارات خود به اطلاعات سالانه جی سی ار نیازمندند.
  • محققان: محققان و نویسندگان مقاله برای شناخت کافی ژورنال‌ها به منظور چاپ مقاله و همچنین میزان مشارکت مقاله خود به گزارشات سالانه جی سی ار نیاز دارند.
  • مدیران تحقیقات و آنالیزگران اطلاعات: نیاز این گروه به گزارشات مذکور به جهت دنبال کردن اطلاعات کتاب‌شناختی و الگوهای استناد می‌باشد.
جی سی ار چیست
اغلب مخاطبان جی سی ار را محققان و کتابدارها تشکیل می‌دهند.

جایگاه ایمپکت فاکتور در گزارشات سالانه جی سی ار چیست و جی سی ار تا چه حد از آن برای معرفی بهترین مجلات استفاده می‌کند؟

آنالیزگران Clarivate به هیچ عنوان از ایمپکت فاکتور به عنوان تنها فاکتور برای اندازه‌گیری میزان تاثیر یک مجله استفاده نمی‌کنند. در واقع هیچ‌گاه نباید از ایمپکت فاکتور مجلات بدون توجه کافی به سایر فاکتورها (از جمله میانگین تعداد منابعی که به آنها استناد شده است)، به عنوان معیار سنجش استفاده کنیم (بد نیست نگاهی هم به این مطلب بیاندازید). در زمینه ارزیابی آکادمیک گاهی اوقات استفاده از میزان تاثیرگذاری مقاله بیس به منظور تخمین تعداد مقالات چاپ شده اخیر نادرست است. در زمینه مقالات شخصی تکرر استنادات اندکی متفاوت است ولی در این مورد نیز باید از ایمپکت فاکتور مجلات با بررسی‌های دقیق و آگاهانه استفاده کنیم.

جی سی ار اکنون سطوح مختلف بیشتری از مجلات را شامل می‌شود تا بتواند فهم دقیق‌تری از ارتباط متقابل مقالات و مجلات را ارائه کند. این میزان از شفافیت به شما اجازه می‌دهد تا علاوه بر دریافت داده‌ها، بتوانید درکی عمیق و ظریف از ارزش ژورنال پیدا کنید.

برنامه انتشارات سالانه جی سی ار چیست و در چه بازه زمانی این گزارشات منتشر می‌شوند؟

گزارشات سالانه جی سی از به طور سالانه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و معمولا در هر گزارش به اطلاعات سال گذشته نیز اشاره می‌شود.

در سال‌های اخیر معمولا این گزارش‌ها در اواسط ماه ژوئن منتشر شده‌اند. به عنوان مثال گزارش جی سی ار سال ۲۰۱۷ که مبتنی بر اطلاعات و داده‌های سال ۲۰۱۶ بود، در چهاردهم ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

چگونه پارامتر jcr مجلات مختلف را به دست آوریم؟

با جستجوی شماره ISSN مجلات در صفحه اول سایت ژورنال هاب، می توان به مقدار SJR و همچنین نمودار تغییرات آن دست یافت. به عنوان مثال برای مجله Acta Odontologica Scandinavica با جستجوی (00016357) که ISSN این مجله است، دقیق ترین اطلاعات مجله بدست می آید.

همانطور که از اطلاعات جدول زیر دیده می شود، مقدار پارامتر SJR برای این مجله برابر است با 0.706، همچنین برخی اطلاعات مهم نیز در این جدول گنجانده شده است. مثلا این مجله در فیبد تخصصی Dentistry کیفیت بالایی دارد و جزء مجلات Q1 می باشد و در فیلد تخصصی Medicine جزء مجلات Q2 می باشد.

اطلاعات sjr

تغییرات پارامتر SJR

تغییرات پارامتر SJR در طول سال های گذشته تغییرات کیفیت مجله را مشخص می کند. به عنوان مثال برای مجله Acta Odontologica Scandinavica، که نمودرا تغییرات SJR آن در طول سال های گذشته در شکل زیر نشان داده شده است، دیده می شود که این مجله در طول 10 سال گذشته تغییر زیادی در کیفیت نداشته و جایگاه نسبتا ثابتی داشته است.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *