6 ترفند رایج جستجو در اسکوپوس

اسکوپوس یک پایگاه نمایه سازی مجلات و از محصولات شرکت الزویر است. اسکوپوس شامل مقالات علمی بیش از 5000 ناشر است و به تعداد بیش از 61 میلیون سند علمی را در خود جای داده است. اسکوپوس سالانه لیستی از مجلات را با معیارها و استانداردهای مورد تایید خود ارزیابی میکند و مجلات مورد قبول را به عنوان لیست مجلات اسکوپوس معرفی می‌کند. محققان می‌توانند با جستجو در اسکوپوس، به مقالات روز و با کیفیت علمی در یک زمینه تخصصی خاص دسترسی پیدا کنند. جستجو در اسکوپوس دارای ترفندهای خاصی است که این کار را برای شما تسهیل خواهد کرد. در این مطلب به این ترفندها اشاره خواهیم کرد.

محققان میتوانند با جستجو در اسکوپوس ، به مقالات روز و با کیفیت علمی در یک زمینه تخصصی خاص دسترسی پیدا کنند.
محققان می‌توانند با جستجو در اسکوپوس ، به مقالات روز و با کیفیت علمی در یک زمینه تخصصی خاص دسترسی پیدا کنند.

ترفندهای جستجو در اسکوپوس

  1. جستجو با عبارات شامل کلمات جداگانه

یکی از مهم‌ترین و فراموش شدنی‌ترین موارد برای جستجو در اسکوپوس، جستجوی عبارات است. اگر شما مابین کلمات یک عبارت فاصله ایجاد نکنید، اسکوپوس به طور اتوماتیک بین آن دو کلمه یک “And” قرار خواهد داد و در نتیجه کلمات داخل عبارت با یکدیگر جستجو نخواهند شد. شما نتایج بیشتری را از جستجو کسب خواهید کرد ولی اکثر نتایج از نتیجه دلخواه شما به دور خواهند بود.

توجه: برای جستجو در اسکوپوس از علامت (“) استفاده کنید. استفاده از این علامت به اسکوپوس نشان می‌دهد که کلمات داخل عبارت بایستی همراه هم جستجو شوند.

  1. جستجوی عنوان، چکیده و کلمات کلیدی

به علت اینکه اسکوپوس یک پایگاه داده برای چکیده‌ها است، به این معنا که اطلاعات کلیدی بیش از 5000 ناشر را در اختیار شما قرار خواهد داد ولی شامل تمام متن مقالات نمی‌شود. طبق قراردادهای علمی سه بخش عنوان، چکیده و کلمات کلیدی مهم‌ترین اطلاعات یک تحقیق را شامل می‌شوند:

  • عنوان: باید شامل مرتبط ترین عبارات با موضوع مقاله باشد.
  • چکیده: چکیده مقاله بایستی یک خلاصه متراکم از کل متن باشد.
  • کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مقاله نشان از این دارند که نویسنده مقاله و ویراستار مجله چه عباراتی را بیشتر از همه به متن تحقیق ارتباط می‌دهند.

اگر شما به دنبال جستجوی یک مقاله با یک نویسنده به خصوص، منابع به خصوص و … هستید، میتوانید جستجوی خود را به یک حوزه تخصصی ویژه محدود سازید.

  1. از نحوه جستجوی موتورهای جستجوی اسکوپوس مطلع شوید.

  • کلمات هم معنی: اسکوپوس کلمات یا عبارات هم معنی را به طور هم زمان جستجو خواهد کرد.

مثال: ω and omega; behaviour and behavior

  • نشانه گذاری‌ها: ویرگول، خط تیره، علامت سوال، علامت تعجب و غیره تاثیری در جستجوی شما نخواهد داشت.
  • کلمات خاص: برخی کلمات همچون it، the و of از جستجو حذف خواهند شد.
  • جستجوی عین عبارت: استفاده از علامت گیومه {}، عین عبارت تایپ شده را جستجو خواهد کرد.

مثال:  attack and attacks; wide and wider

  • نقش‌های نگارشی: در صورتی که شما یک کلمه را به صورت مفرد، جمع، فاعل، مفعول و یا هر نقش نگارشی دیری تایپ کنید، تمام عبارات مذکور به طور هم زمان جستجو خواهند شد.
  1. از عملگرهای ویژه برای جستجوی کلمات کنار هم استفاده کنید.

با استفاده از برخی عملگرها شما می‌توانید مقالاتی را جستجو کنید که بدون استفاده از این روش، از مشاهده آن‌ها محروم می‌شدید. این عملگرها به ترتیب زیر هستند:

  • Pre/n: با استفاده از این عملگر شما از موتور جستجوی اسکوپوس می‌خواهید تا بین کلمه اول و دوم حداکثر n کلمه فاصله وجود داشته باشد.

مثال: به عنوان مثال زمانی که شما در حال جستجو برای محتوایی مرتبط با zika virus هستید، در صورتی که عبارت “zika virus” را جستجو کنید، ممکن است مقالاتی با موضوع zika and dengue virus را از دست بدهید. به جای این کار می‌توانید از عملگر pre/2 به این ترتیب استفاده کنید: zika pre/2 virus.

با این کار شما مقالاتی را جستجو خواهید کرد که بین عبارت zika و virus حداکثر 2 کلمه فاصله وجود داشته باشد و نتایج چستجو شده شامل هر دو عبارت zika virus و zika and dengue virus خواهد بود.

  • w/n: استفاده از این عملگر به این معنی است که ترتیب قرار گرفتن کلمه اول و دوم در جستجو و یافتن مقالات مرتبط، اهمیتی برای شما ندارد.

مثال: شما با جستجوی عبارت zika w/2، می‌توانید تمام مقالات شامل virus infection with zika، virus like zika، virus، zika، zika virus و غیره را جستجو کنید.

  1. علامت‌های نگارشی

اگر شما در حال جستجوی عبارتی هستید که از املای آن مطمئن نیستید، دارای 2 نوع مختلف برای نوشتن است و یا در حال جستجوی مواد شیمیایی هستید، می‌توانید از علامت های نگارشی ؟ و * استفاده کنید.

  • علامت ؟ به جای یک حرف از یک کلمه استفاده می‌شود:

مثال: جستجوی عبارت wom?n، مقالات شامل هر دو کلمه woman و women را به نمایش خواهد گذاشت.

  • علامت * به جای تعداد نامشخصی از کاراکترها (حتی صفر کاراکتر) به کار می‌رود.

مثال: جستجوی عبارت comut*، مقالات شامل عبارات computer، computers، computerize و computerization را به نمایش خواهد گذاشت.

  1. فایل‌های help موجود در اسکوپوس دوست شما هستند!

زمانی که شما در حال جستجوی مقالات در اسکوپوس هستید، هر زمان که خواستید می‌توانید از علامت سوال (؟) در فرم جستجو و یا عبارت help در بالای صفحه برای دسترسی به اطلاعات مفید آموزش جستجوی مقالات استفاده کنید.

4 دیدگاه دربارهٔ «6 ترفند رایج جستجو در اسکوپوس»

    1. خیلی خوشحال هستیم که براتون مفید واقع شده.
      ممنون که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات خودتون را به اشتراک می‌گذارین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *