۷ نکته‌ی ساده، اما مؤثر برای نوشتن رزومه کاری (CV)

مطالعات نشان می‌دهد، به‌طور متوسط استخدام‌کنندگان فقط هفت ثانیه صرف نگاه کردن به رزومه افراد می‌کنند تا در مورد مناسب بودن فرد برای آن نقش تصمیم بگیرند. بنابراین، اولین برداشت و نتیجه‌گیری کسی که قرار است رزومه کاری شما را بررسی کند یک امر حیاتی برای موفقیت است. در اینجا هفت روش ساده، اما مؤثر ارائه می‌شود تا شما بتوانید رزومه کاری تاثیرگذارتر و بهتری ارائه دهید.

نکاتی برای نوشتن رزومه کاری

۱. قوی شروع کنید

رزومه را با خلاصه‌ای از مهارت‌ها و موفقیت‌های کلیدی خود شروع کنید. این کار موجب جذب استخدام‌کنندگان و جلب توجه آن‌ها می‌شود. این نمایه شخصی، بخش مهمی از رزومه کاری شما است و به استخدام‌کنندگان دقیقاً می‌گوید که شما چه کسی هستید؛ بنابراین شما باید تصورات درستی در ذهن استخدام‌کنندگان ایجاد کنید.

به این مثال دقت کنید: «من فردی مشتاق، سختگیر و متعهد هستم که در طراحی وب‌سایت‌ و ایجاد پایگاه‌های داده تخصص دارد. من دارای مهارت‌های فنی قوی و همچنین مهارت‌های فردی عالی هستم. من مشتاق هستم که به‌منظور رشد و توسعه مهارت‌های مورد علاقه خود در بخش فناوری اطلاعات به چالش کشیده شوم».

۲. به‌جای مسئولیت‌ها، روی نتایج تأکید کنید

به‌جای اینکه مسئولیت‌های گذشته خود را فهرست کنید، رزومه خود را با تأکید بر نتایج به دست آمده و با استفاده از داده‌های قابل‌سنجش برای نشان دادن دستاوردهای خود برجسته کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای گفتن «من به افزایش مشارکت افراد در شبکه‌های اجتماعی شرکت X کمک کرده‌ام»، بنویسید «من مشارکت در شبکه‌های اجتماعی شرکت X را به میزان ۳۸ درصد افزایش دادم.»

نتایج صریح و واضح نظر فردی که رزومه کاری شما را بررسی می‌کند جلب خواهد کرد. خصوصا اعداد و ارقام حین بررسی توجه بیشتری جلب می‌کنند.
نتایج صریح و واضح نظر فردی که رزومه کاری شما را بررسی می‌کند جلب خواهد کرد. خصوصا اعداد و ارقام حین بررسی توجه بیشتری جلب می‌کنند.

۳. برای شغل مدنظر خود سفارشی و خصوصی عمل کنید

در رزومه کاری خود به‌طور مستقیم به توصیف شغل مورد نظر خود پرداخته و دقیقاً توضیح دهید چرا برای این نقش درخواست داده‌اید. شما می‌توانید این کار را با مرتبط بودن دستاوردهای خود با عناصر نقش شغلی مورد نظر انجام دهید.

استخدام‌کنندگان می‌خواهند کاندیداها نقش‌های محول شده به آنان را درک کنند و با نشان دادن درک بیشتر، رزومه شما برجسته‌تر خواهد شد.

ممکن است رزومه کاری نوشتن مدت زیادی به طول انجامد، مخصوصاً هنگامی که برای نقش‌ها و کارهای بسیاری مجبور به ویرایش آن هستید. اما اگر این کار به شما برای یافتن موقعیت مطلوب کمک کند، زمان صرف شده قطعا ارزشش را دارد.

۴. تغییرات و مراحل ترقی خود را برجسته کنید

در رزومه کاری باید روی توسعه و ترقی شخصی خود تمرکز کنید. مراحل ترقی خود را نشان دهید و اینکه در نقش‌های خود چقدر تغییر کرده‌اید و دستاوردهای خود را چگونه به دست آورده‌اید. این امر به استخدام‌کنندگان نشان می‌دهد شما موارد زیادی از موقعیت‌های گذشته خود آموخته‌اید و متعهد به یادگیری و گسترش مجموعه مهارت‌های خود هستید.

۵. ارتباطات خود را مطرح کنید

نشان دهید در دانشگاه یا در کارها و مشاغل گذشته،با افراد و اشخاص مختلفی در ارتباط بوده‌اید. از وجود این مسئله در رزومه کاری خود اطمینان حاصل کنید. چنین نمایش و ارائه‌هایی نشان‌دهنده مهارت‌های ارتباطی قوی شما هست و برای استخدام‌کنندگان از ارزش بالایی برخوردار است.

استخدام یک نیروی جدید به معنای گشایش مجرای ارتباطی با شبکه‌ی افرادی که در گذشته با نیروی مورد نظر در ارتباط بوده‌اند نیز هست.
استخدام یک نیروی جدید به معنای گشایش مجرای ارتباطی با شبکه‌ی افرادی که در گذشته با نیروی مورد نظر در ارتباط بوده‌اند نیز هست.

۶. نشان دادن بینش و درک از صنعت مورد نظر

آگاهی در مورد کار و صنعت مورد تقاضا به استخدام‌کننده نشان می‌دهد شما توانایی آن را دارید که در بالاترین روندها قرار گیرید. اگر دانش خود را در مورد آن کار یا صنعت نشان دهید، برای استخدام‌کنندگان بسیار جذاب‌تر خواهید بود؛ بنابراین مطمئن شوید نسبت به کار و صنعت خود به‌روز هستید و همراه با تغییرات پیش می‌روید. این مورد نیز به شما در رسیدن به مرحله مصاحبه کمک خواهد کرد.

۷. از کلمات قدرتی استفاده کنید

استفاده از واژه‌های قدرتمند بر موفقیت‌های شما تأکید خواهد کرد و روی رزومه شما تأثیرات مثبت زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال کلماتی چون «سازگار، نوآورانه، پیاده‌سازی شده و دستاوردها» تاثیر مثبتی در ذهن خواننده بر جای خواهد گذاشت و شما را فردی قوی‌تر و تاثیرگذارتر نشان خواهد داد. در مقابل از به کار بردن کلماتی که می‌توانند شما را فردی وابسته، نامطمئن و سست نشان می‌دهند تضمین می‌کند که شما به مرحله‌ی مصاحبه نیز نخواهید رسید.

ایجاد یک رزومه کامل بسیار وقت‌گیر خواهد بود، اما فرصتی است تا دستاوردها و مهارت‌های خود را به استخدام‌کنندگان نشان دهید. هر چه بیشتر در مورد توصیف شغلی و صنعت آگاهی داشته باشید، بهتر می‌توانید رزومه خود را برجسته کنید. امیدواریم این راهنمایی‌ها به شما کمک کند تا در جستجوی شغل دلخواهتان موفق باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *