مقاله آی اس آی چیست؟

مقاله آی اس آی چیست؟

در نوشتن مقاله و چاپ آن یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی، سطح علمی مقاله و سنجش آن از نظر کیفیت و سطح علمی است. احتمالا به گوشتان خورده باشد که می‌گویند فلان مقاله، مقاله آی اس آی است. اکنون می‌خواهیم بدانیم مقاله آی اس آی چیست و چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم یک مقاله خاص این عنوان را به خود اختصاص داده است یا خیر. قبل از هر چیز باید با مفهوم آی اس آی آشنا شویم و بدانیم منظور افراد از این اصطلاح چیست؟

Institute of Scientific Information و یا به اختصار آی اس آی (ISI)، یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی است که در سال 1960 توسط یوجین گارفیلد با هدف علم‌سنجی و انتشار مدارک علمی تاسیس شد. امروزه این موسسه متعلق به Clarivate Analytics است ولی مردم همچنان آن را با نام آی اس آی می‌شناسند.

برخی از فاکتورهای علمی مجلات از جمله ایمپکت فاکتور و جی سی آر سالانه توسط موسسه آی اس آی محاسبه می‌شوند و در اختیار محققان قرار می‌گیرند. این فاکتورها برای مجلات محاسبه می‌شوند نه برای مقالات.

مقاله آی اس آی چیست و چگونه آی اس آی بودن یک مقاله یا ژورنال را چک کنیم؟

مقاله آی اس آی به مقالاتی اطلاق می‌شود که توسط یکی از مجلات نمایه شده توسط موسسه آی اس آی به چاپ رسیده باسند.

برای اینکه از معیار نمایه شدن توسط آی اس آی برای ارزیابی یک مقاله استفاده کنیم باید بدانیم آیا مجله‌ای که مقاله مد نظر را را به چاپ رسانده است توسط آی اس آی نمایه شده است یا خیر. ژورنال‌هایی که در جی سی آر یا همان (Journal Citation Report (JCR ظاهر شده‌اند، به عنوان ژورنال‌های آی اس آی به حساب می‌آیند و برای آن‌ها ایمپکت فاکتور محاسبه شده است. دسترسی به سایت جی سی آر پولی است و شما نمی‌توانید به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید (آی اس آی بودن ژورنال را چک کنید). در عوض می‌توانید از طریق سایت جی‌هاب و در صفحه اصلی به صورت رایگان همین کار را انجام دهید. کافی است اسم مجله یا شماره ISSN آن را در فیلد مربوطه جست‌وجو کنید؛ در صورتی که مجله تحت پوشش آی اس آی باشد، در نتایج نمایش داده شده برای اطلاعات مجله این موضوع قید می‌شود.

همچنین در صورتی که مجله مورد نظر در Science Citation Index و یا Social Science Citation Index  نمایه شده باشد، به این معنی است که مجله مذکور توسط آی اس آی نمایه شده است.

باید توجه کنیم که آی اس آی بودن یک مجله همیشگی نیست و ممکن است پس از گذشت چند سال مجله از فهرست نمایه شده توسط آی اس آی خارج شود. در واقع برای این که بدانیم مجله در تاریخ خاصی توسط آی اس آی نمایه شده است یا خیر، باید نام آن را در فهرست سالانه مجلات نمایه شده توسط آی اس آی و در تاریخ مذکور جست‌وجو کنیم.

کاربرد مقاله آی اس آی چیست و در ایران چگونه از آن برای ارزیابی استفاده می‌کنند؟

برای اینکه بدانیم در ایران کاربرد مقاله آی اس آی چیست و محققان چگونه از آن برای افزایش اعتبار مقالات خود استفاده می‌کنند، کافی است به تعدادی از دانشگاه‌ها و مراجع علمی دیگر رجوع کنیم. در ایران تنها به تحقیقاتی بها داده می‌شود که به صورت مقاله به چاپ رسیده باشند و در یک مجله معتبر به چاپ رسیده باشند. مقالات بر حسب مجله‌ای که درآن به چاپ رسیده‌اند امتیاز بندی می‌شوند. در حال حاضر معتبرترین مقالات در ایران، مقالات آی اس آی یا همان مقالاتی هستند که در مجله‌های نمایه شده توسط آی اس آی به چاپ رسیده‌اند.

مقاله آی اس آی چیست
در ایران فقط به تحقیقاتی که در مجلات نمایه شده توسط آی اس آی به چاپ رسیده‌اند بها داده می‌شود.

چاپ یک مقاله در آی اس آی علاوه بر خود تحقیق، به محقق و نویسنده آن نیز اعتبار علمی و شهرت خاصی را اعطا می‌کند. طبیعی است که برای چاپ مقالات در چنین مجلاتی، مقالات باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند تا توسط داوران ارزیابی شوند.

بر خلاف ایران در کشورهای توسعه یافته تنها معیار و ملاک برای تحقیقات و مقالات، چاپ شدن در مجلات آی اس آی نیست و افراد می‌توانند به طرق مختلفی از جمله چاپ مقاله در سایر مجلات معتبر جهانی با ایمپکت فاکتور بالا و یا ارائه راه حل به یک مشکل جدید در حیطه تخصصی خودش، به تحقیقاتش اعتبار بخشد. در واقع چاپ نشدن مقاله در مجلات آی اس آی نشان از سطح علمی پایین و بی‌اعتباری تحقیق و محقق نیست.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «مقاله آی اس آی چیست؟»

  1. باسلام وخسته نباشین جسارتن بنده میخاستم اسم چند روزنامه یامجله ای اس ای برای انتشار مقاله خودم درمورد رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی به چاپ برسونم میتونم خواهش کنم اسم چند مجله یاروزنامه را که دراین زمینه کارمیکنندرا به حقیر معرفی کنین؟؟؟باتشکر

    1. دوست عزیز لطفاً درخواست خود را به صورت ایمیل به همکاران ما ارسال کنید تا بتوانند در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.
      لطفاً در ایمیل نام مقاله، چکیده مقاله، عنوان و موارد مشابه ضروری را قید کنید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *