مقاله isi چیست ؟ هر آنچه که باید در مورد مقاله isi بدانید.

دانشمندان و محققان پس از نوشتن یک مقاله یا یک متن علمی حاوی نکات و پژوهش‌های جدید، به 3 دلیل مقاله خود را به چاپ می‌رسانند: انتشار دانش جهت آموزش دادن به دیگران، عمومی کردن دانش جهت ادامه دادن تحقیقات علمی و گسترش آن به منظور کاربرد نتایج تحقیق در عمل. البته در کنار مزایای مذکور چاپ مقاله در یک مجله، به خصوص زمانی که مجله مد نظر از نظر علمی رتبه بالایی داشته باشد، برای استفاده در رزومه و بالا بردن اعتبار علمی نوشته و نویسنده آن کاربرد زیادی دارد. هم‌چنین در صورتی که مقاله در مجله معتبری به چاپ رسیده باشد، احتمال دیده شدن و به تبع آن تعداد استناد به مقاله بالاتر خواهد بود. نظام‌های رتبه‌بندی و شاخص‌های گوناگونی جهت تمییز مجلات معتبر از سایر مجلات معرفی شده است که مجلات isi از جمله آن نظام‌ها است. در این مطلب قصد داریم بدانیم مقاله isi چیست و چرا برخی از مقالات را با این نام یاد میکنیم.

مقاله isi چیست و چه تفاوتی با سایر مقالات دارد؟

مقالات و مجلات از نظر علمی به چند دسته تقسیم بندی شده‌اند. در رابطه با مجلات و نوشته‌های معتبر این تقسیم بندی از نظر نظام رتبه‌بندی، به ترتیب زیر است:

  1. مقالات ISI که توسط پایگاه داده‌های Web of Science در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
  2. مقالات اسکوپوس که توسط پایگاه داده‌های الزویر منتشر می‌شوند.
  3. مقالات DOAJ.
  4. مقالات Google Scholar.

در پاسخ به سوال مقاله isi چیست باید بدانیم مقالات isi دارای پوشش داده‌ی کمتر و به تبع آن اعتبار و کیفیت بالاتری نسبت به سایر مقالات هستند. مقالات اسکوپوس رتبه دوم را از نظر اعتبار و کیفیت نوشته‌ها در اختیار خود قرار داده‌اند و دارای پوشش بیشتری به نسبت مقالات isi هستند. به همین ترتیب با حرکت از بالا به پایین در لیست بالا، پوشش داده پایگاه‌ها بیشتر و اعتبار نوشته‌ها کمتر می‌شود.

همان طور که از مطالب مذکور مشخص شد، منظور از مقاله isi، مقالاتی هستند که کیفیت علمی آن‌ها از نظر پایگاه داده‌های web of science به تایید رسیده است و در مقالات مورد قبول این پایگاه به چاپ رسیده‌اند.

برای پاسخ به سوال مقاله isi چیست باید بدانید مقالاتی که در مجلات مورد قبول web of science به چاپ رسیده‌اند، این عنوان را به خود اختصاص می‌دهند.
برای پاسخ به سوال مقاله isi چیست باید بدانید مقالاتی که در مجلات مورد قبول web of science به چاپ رسیده‌اند، این عنوان را به خود اختصاص می‌دهند.

تاریخچه مقاله isi چیست و توسط چه شخصی معرفی شده است؟

Isi برگرفته شده از عبارت Institute Scientific Information است. این پایگاه در سال 1960 توسط دکتر Eugene Garfield معرفی شده است و در آن زمان قسمتی از شرکت تامپسون رویترز، در فیلادلفیا بوده است. هم اکنون این سازمان متغلق به Clarivate Analytics است.

پایگاه داده‌های isi امروزه هزاران مجله علمی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که توسط سرویس داده‌های Web of Knowledge (قسمتی از Web of Science)، در اختیار مخاطبان و محققان قرار می‌گیرد.

سرویس‌های نمایه سازی isi:

مقالات isi در گذشته توسط 3 سرویس نمایه سازی می‌شدند که به تازگی یک سرویس دیگر به آن‌ها اضافه شده است:

  1. SCI یا همان Science Citation Index و یا SCIE )Science Citation Index Expanded).
  2. SSCI که برگرفته شده از عبارت Social Sciences Citation Index است.
  3. AHCI و یا همان Arts and Humanities Citation Indedx.
  4. و در نهایت سرویس جدیدی که در سال 2015 افتتاح شده است و به ESCI یا Emerging Source Citation Index معروف است.

چگونه از isi بودن یک مقاله یا مجله منتشر کننده آن مطمئن شویم؟

همان طور که گفتیم برای اینکه مقاله‌ای isi باشد، بایستی در یکی از مقالات تحت پوشش این پایگاه به چاپ رسیده باشد. مجلاتی که تحت لیسانس JCR یا همان Journal Citation Report هستند، جزو مجلات isi به حساب می‌آیند و تمام مقالات چاپ شده در آن‌ها مقالات isi هستند. برای اطلاع از مجلات این پایگاه بایستی وارد این سایت شوید ولی دسترسی به داده‌ها و اطلاعات منتشر شده در این سایت رایگان نیست و برای استفاده از خدمات آن‌ها بایستی میزان مشخصی پول پرداخت کنید.

سایت ژورنال هاب این مسیر را برای شما آسان کرده است و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه و به صورت کاملاً رایگان، به واسطه یکی از روش‌های زیر از isi بودن یا نبودن مقاله مد نظر خود اطمینان حاصل کنید:

  1. با ورود به سایت ژورنال هاب و وارد کردن شماره ISSN مجله منتشر کننده مقاله مد نظر، می‌توانید اطلاعات کلی مجله از جمله شاخص‌های مختلف تعریف شده برای آن و پایگاه‌هایی که مجله مد نظر را نمایه سازی می‌کنند اطلاع حاصل کنید. با ورود به این صفحه در صورتی که مجله مد نظر توسط JCR نمایه سازی شده باشد و برای آن ایمپکت فاکتور تعریف شده باشد، به معنای isi بودن تمام مقالات مجله خواهد بود. همچنین نمایه شدن مجله مد نظر توسط SCI یا SSCI نیز به همان معنی است. در ادامه با مثالی از این گونه مجلات که دارای ایمپکت فاکتور هستند و نحوه نمایش این موضوع در سایت ژورنال هاب اشاره می‌کنیم:

    در صورتی که مجله‌ای توسط JCR نمایه شده باشد، به معنی isi بودن آن است.
    در صورتی که مجله‌ای توسط JCR نمایه شده باشد، به معنی isi بودن آن است.

  2. در صورتی که به هر دلیلی از شماره ISSN مجله مد نظر خود آگاهی نداشته باشید، می‌توانید از قسمت معرفی مجلات در سایت ژورنال هاب و با ورود به فایل فیلد تخصصی مجله مد نظر خود، نام مجله و اطلاعات آن را جست و جو کنید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «مقاله isi چیست ؟ هر آنچه که باید در مورد مقاله isi بدانید.»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      این سوال شما به پارامترهای مختلفی بستگی داره، مانند تخصص شما، موضوع، تسلط به موضوع و …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *