ساینس دایرکت چیست؟ آموزش جستجو و استفاده از منابع ساینس دایرکت

ساینس دایرکت

دانشجویان و محققان برای انجام تحقیقات و استفاده از نتایج تحقیقات پیشین نیاز دارند تا مقالات مرتبط با موضوع خود را جستجو کنند و از نتایج آنها بهره‌مند شوند. محققان و نویسندگان مقالات حاصل تحقیقات خود را به نگارش در می‌آورند و تحقیقات خود را در قالب یک مقاله علمی و یا کتاب در اختیار مجلات مختلف قرار می‌دهند تا مقالات منتشر شده و نتایج تحقیقات در اختیار مخاطبان قرار داده شود. با این وجود برای محققانی که در جستجوی چنین مقالاتی باشند، جستجوی مقالات و کتب علمی از سایت مجلات مختلف کاری بسیار طاقت فرسا و زمان‌گیر خواهد بود. از این رو شرکت الزویر برای تسهیل روند جستجوی محققان محصول ساینس دایرکت را معرفی کرده است و سایتی را با این نام طراحی کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند مقالات مجلات مختلف را در این سایت و به صورت تجمیع شده جستجو کنند. در این مطلب قصد داریم بدانیم ساینس دایرکت چیست و محتوای آن شامل چه مواردی می‌شود.

ساینس دایرکت چیست ؟ ساینس دایرکت را می‌تواند یک کتابخانه آنلاین معرفی کرد که می‌توان منابع مختلف علمی را در آن جستجو کرد.
ساینس دایرکت چیست ؟ ساینس دایرکت را می‌توان یک کتابخانه آنلاین معرفی کرد که می‌توان منابع مختلف علمی را در آن جستجو کرد.

ساینس دایرکت چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد؟

ساینس دایرکت یکی از معتبرترین مراجع برای جستجوی مقالات و کتب علمی و پزشکی است. سایت ساینس دایرکت بیش از 12 میلیون محتوای علمی را پوشش می‌دهد که شامل 3500 مجله علمی و 34000 کتاب الکترونیکی است. مجلات علمی به 4 بخش کلی زیر تقسیم شده‌اند:

  1. علوم پایه و مهندسی
  2. علوم اجتماعی
  3. علوم اجتماعی و انسانی
  4. علوم زیستی

این سایت محصولی از شرکت معتبر علمی الزویر است که در ماه مارس سال 1997 تاسیس شده است و در حال حاضر بیست و دومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. آدرس اینترنتی سایت https://www.sciencedirect.com است.

روش جستجوی منابع ساینس دایرکت چیست ؟

سایت ساینس دایرکت برای جستجوی آسان‌تر مطالب، محتوای علمی خود را بر اساس موضوع و به ترتیب حروف الفبا طبقه‌بندی کرده است که دانشجویان و محققان می‌توانند با استفاده از این طبقه‌بندی و با جستجوی حرف اول موضوع مد نظر خود، جستجوی آسان‌تری را برای محتوای مورد نظر خود داشته باشند (برای دسترسی به صفحه جستجو با ترتیب حروف الفبا در سایت ساینس دایرکت می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید).

هم‌چنین سایت ساینس دایرکت این امکان را برای محققان پدید آورده است تا بتوانند منابع مورد نیاز خود را علاوه بر جستجوی موضوعی، به کمک برخی آیتم‌های طبقه‌بندی شده‌ای که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم جستجو کنند:

  • جستجوی کلمات کلیدی: محققان می‌توانند با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع تحقیقی و یا مورد علاقه خود در صفجه اصلی سایت، به مقالات مرتبط دسترسی پیدا کنند.
  • جستجوی نام نویسنده: یکی دیگر از امکانات و طبقه بندی‌های انجام گرفته شده توسط سایت اسکوپوس، جستجوی محتوای مورد نظر محقق به واسطه نام نویسنده مد نظر خود است که محققان می‌توانند با جستجوی نام یک نویسنده، به تمام مقالات و متب علمی نوشته شده توسط نویسنده مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
  • جستجوی نام مجله یا کتاب مورد نظر: محققان با اشاره مستقیم به نام کتاب یا مجله علمی مد نظر خود می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

جستجوی تمامی موارد مذکور با وارد کردن عبارت مورد جستجو در فیلد مربوطه در صفحه اصلی سایت به صورت قابل اجرا است:

با ورود به سایت ساینس دایرکت و جستجوی عبارات مد نظر در فیلدهای مربوطه در صفحه اصلی سایت می‌توانید منابع مد نظر خود را جستجو کنید.
با ورود به سایت ساینس دایرکت و جستجوی عبارات مد نظر در فیلدهای مربوطه در صفحه اصلی سایت می‌توانید منابع مد نظر خود را جستجو کنید.

روش دسترسی به منابع ساینس دایرکت چیست ؟

دسترسی به چکیده برای اغلب مقالات موجود در سایت ساینس دایرکت به صورت رایگان امکان پذیر است ولی دانلود تمام متن مقاله بدون عضویت در سایت برای محققان ممکن نیست و برای دانلود مقالات بایستی با پرداخت هزینه مربوط اقدام شود. در ایران به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی، پرداخت هزینه و دسترسی به مقالات موجود در سایت برای دانشجویان امکان پذیر نیست و به همین دلیل برخی سایت‌های دیگر به منظور دانلود رایگان مقالات ساینس دایرکت به وجود آمده‌اند.

با این وجود برخی از مقالات موجود در سایت ساینس دایرکت open access هستند و دسترسی به مقالات مذکور برای همگان رایگان است. سایت ساینس دایرکت برای تسهیل جستجوی محققان برای چنین منابعی، صفحه‌ای را برای این مقالات اختصاص داده است که محققان می‌توانند با ورود به صفحه مد نظر، به تفکیک مجلات دسترسی رایگان و انتشارات با دسترسی رایگان را جستجو کنند (برای ورود به این صفحه می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید). در حال حاضر به تعداد 250000 مقاله با دسترسی رایگان در سایت ساینس دایرکت وجود دارد که محققان می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای این مقالات را به طور کامل دریافت کنند و از نتایج آنها بهره مند شوند.

2 دیدگاه دربارهٔ «ساینس دایرکت چیست؟ آموزش جستجو و استفاده از منابع ساینس دایرکت»

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      سایننس دایرکت مجله نیست که پابلیشر باشد، بستگی به فرمت مجله دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *