تفاوت اسکوپوس و آی اس آی

دانشجویان و محققان پس از نوشتن یک مقاله و ویرایش آن، به دنبال آن هستند تا بتوانند مقاله خود را در یک مجله معتبر جهانی به چاپ برسانند و از آن به عنوان رزومه تحصیلی در شغل خود و یا گرفتن بورسیه از دانشگاه‌های معتبر دنیا استفاده کنند. به هر میزان که مجله‌ی منتشر کننده مقاله معتبر باشد، به همان میزان اعتبار و شهرت مقاله و نویسنده آن را بالا می‌برد و تعداد بازدیدها و به طبع آن استنادات به مقاله بالا می‌رود. بنابراین طبیعی است که هر نویسنده‌ای علاقه داشته باشد مقاله خود را در معتبرترین مجلات دنیا به چاپ برساند. نمایه‌های اسکوپوس و آی اس آی جزو معتبرترین نمایه‌ها برای چاپ مقالات هستند و چاپ مقاله در هر کدام از این نمایه‌ها آرزوی هر نویسنده‌ای است. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت اسکوپوس و آی اس آی چیست و هر کدام چه مزایایی نسبت به دیگری دارد.

برای درک بهتر تفاوت اسکوپوس و آی اس آی ابتدا به توضیح مختصری از هرکدام می‌پردازیم سپس به صورت موردی اختلافات این دو نمایه را مطرح می‌کنیم.

برای انتخاب مجله معتبر در چاپ مقاله ابتدا باید تفاوت اسکوپوس و آی اس آی را درک کنیم.
برای انتخاب مجله معتبر در چاپ مقاله ابتدا باید تفاوت اسکوپوس و آی اس آی را درک کنیم.

اسکوپوس

یک نمایه استنادی است که شامل مجلات، نشریات دانشگاهی و کتب در رابطه با علوم مختلف از جمله علوم اجتماعی، علوم زیستی و فیزیک و شیمی است. چاپ مقاله در اسکوپوس به سادگی امکان‌پذیر نیست و مقالات برای چاپ در اسکوپوس باید از فیلترهای مختلفی گذر کنند. محتوای اسکوپوس حتی پس از چاپ نیز سالانه توسط افراد متخصصی مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا محتوای آن به روز بوده و از استانداردهای اسکوپوس منحرف نشده باشند.

آی اس آی

آی اس آی یک موسسه اطلاعات علمی است که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده است و نوعی پایگاه داده اطلاعاتی به شمار می‌رود که همچون اسکوپوس شامل کتاب‌ها و مقالات علمی است. خدمات ارائه شده توسط آی اس آی از طریق پایگاه داده‌های Web Of Science در دسترس است.

تفاوت اسکوپوس و آی اس آی در چیست؟

داده‌های معتبر علمی معمولا در دو نمایه اسکوپوس و آی اس آی به چاپ می‌رسند. نمایه اسکوپوس مدارک علمی و مقالات خود را به وسیله پایگاه (Web Of Science (WOS در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و متغلق به شرکت الزویر و کشور آلمان است. وب آف ساینس در گذشته مربوط به شرکت تامسون رویترز بود ولی اکنون متعلق به Clarivate Analytics و کشور آمریکاست.

تفاوت اسکوپوس و آی اس آی چندان زیاد نیست و موارد اختلاف را می‌توان به صورت لیست زیر برشمرد:

  • محتوا: اسکوپوس دارای ۲۸ میلیون سند است؛ در حالی که آی اس آی ۳۷ میلیون سند را در انتشارات خود گنجانده است.
  • تعداد ژورنال: اسکوپوس ۱۵۰۰ عنوان ژورنال را شامل می‌شود، در حالی که آی اس آی نهایتا شامل ۹۰۰۰ ژورنال می‌شود.
  • جزئیات استناد: تفاوت در استناد بسیار جزئی است و بسیاری از مقالات بین این دو نمایه یعنی اسکوپوس و آی اس آی مشترک هستند. دقت آی اس آی در زمینه ارجاعات به مقاله از اسکوپوس بیشتر است.
  • سرعت: یکی از مزایای اسکوپوس نسبت به آی اس آی سرعت آن است؛ سرعت اسکوپوس نسبت به آی اس آی بالاتر است و محققان با جست‌وجوی مقالات در سایت اسکوپوس سریع‌تر به نتیجه می‌رسند. هرچند سرعت جست‌وجو در گوگل اسکالر از هردوی این نمایه‌ها بالاتر است.
  • میزان پوشش: پوشش اسکوپوس تا قبل از سال ۱۹۹۶ به میزان ۱۰ درصد و بعد از آن سال به میزان ۳۰ درصد از آی اس آی کمتر بوده است.
  • به روز بودن: تفاوت چندانی بین اسکوپوس و آی اس آی از نظر سرعت به روز کردن محتوا وجود ندارد.
  • جست‌وجو: جست‌وجوی مجلات در پایگاه اسکوپوس آسان‌تر از آی اس آی است ولی گوگل اسکالر نسبت به مجلات و مقالات اسکوپوس دقت کمتری دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *