فاند دکتری هلند : بررسی شرایط بهره‌مندی از فاند دکتری هلند برای دانشجویان بین‌المللی

فاند دکتری هلند

فاند دکتری هلند : بررسی شرایط بهره‌مندی از فاند دکتری هلند برای دانشجویان ‌بین‌المللی

بهره‌‌مندی از فاند دکتری ‌هلند برای آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های این کشور را دارند، می‌تواند موقعیت بسیار مناسبی برای تحصیل ارزان و مقرون به صرفه در این کشور را برای آنها فراهم کند.‌ تحصیل در مقطع دکترا در کشور هلند می‌تواند مزیت‌های بسیاری به همراه داشته باشد. به همین دلیل دانشجویان بسیاری داوطلب ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های این کشور هستند و سالیانه تعداد بالایی از دانشجویان ‌بین‌المللی درخواست اخذ پذیرش تحصیلی خود را به دانشگاه‌های این کشور ارسال می‌کنند.‌

هلند کشوری با استاندارد تحصیلی و رفاه بالا و طبیعت بکر

برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور هلند‌ با کیفیت آموزشی بالا و استانداردهای جهانی ارائه می‌شود و به همین دلیل تحصیل در مقطع دکترا در هلند محبوبیت بالایی نزد دانشجویان ‌بین‌المللی دارد.‌ یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل دکترا در هلند بازار کار مناسب این کشور است که کمک می‌کند بسیاری از دانشجویان ‌بین‌المللی در صورت تمایل بتوانند پس از فارغ ‌التحصیلی شغل مناسبی در این کشور پیدا کرده و با‌ اخذ اجازه کار و اقامت در این کشور به زندگی در هلند ادامه دهند.‌ هلند کشور بسیار‌ زیبایی است و‌ جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی آن سالیانه افراد بسیاری را از نقاط مختلف جهان‌ به خود جذب می‌کند.‌ هلند به سرزمین لاله‌ها معروف است و‌ پرورش گل یکی از پررونق‌ترین صنایع در این کشور به شمار می‌آید.

فاند دکتری هلند

دانشگاه‌های رنک بالا و شرایط تحصیلی فوق‌العاده در هلند

هلند دارای دانشگاه‌های عالی رتبه‌ای است که برنامه‌های تحصیلی خود را، به خصوص در مقطع دکترا، با سطح علمی ‌بسیار بالایی ارائه می‌دهند و کیفیت آموزشی عالی دارند.‌ دانشگاه‌های تحقیقاتی‌، دانشگاه‌های علوم کاربردی‌، و موسسات آموزشی عالی ‌بین‌المللی در ‌هلند از دانشجویان ‌بین‌المللی در مقطع دکترا پذیرش می‌گیرند.‌ در بیشتر دانشگاه‌های ‌هلند تمرکز بیشتری روی آموزش حرفه‌ای دانشجویان وجود دارد.‌ دانشگاه‌های هلند با استفاده از امکانات پیشرفته سعی در تعلیم پرورش و‌ دانشجویان خلاق و نخبه‌ای دارند که بتوانند در آینده با ارائه‌ی راهکارهای مفید و خلاقانه نقش مثبتی در حل و فصل مشکلات‌ و مسائل منطقه و جهان داشته باشند.‌ دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور هلند تحت نظارت اساتید متخصص و بسیار با تجربه به ادامه تحصیل و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و علمی ‌می‌پردازند.‌ با توجه به مزیت‌های بسیاری که تحصیل در دانشگاه‌های کشور هلند دارد، در این نوشته به بررسی شرایط بهره‌مندی از فاند دکتری هلند خواهیم پرداخت.

تحصیل در هلند

بررسی دقیق شرایط تحصیل دانشگاه‌ها از طریق وب‌سایت دانشگاه‌ها

همانطور که می‌دانید دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، لازم است که قبل از اقدام به پذیرش تحصیلی‌ از دانشگاه مورد نظر،‌ شرایط تحصیل در دانشگاه و کشور خارجی را به طور کامل و دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.‌ این کار باعث می‌شود که دانشجویان پس از اخذ پذیرش تحصیلی و شروع به ادامه تحصیل در خارج از کشور مشکلات کمتری داشته باشند و بتوانند بدون دغدغه‌ روی انجام پروژه‌های تحقیقاتی و تحصیلی خود تمرکز کنند.‌

اهمیت فاند دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی و مخصوصاً دانشجویان ایرانی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که دانشجویان ‌بین‌المللی باید در نظر بگیرند، مسائل مربوط به هزینه‌های تحصیلی و زندگی در یک کشور خارجی است.‌ باید به این نکته اشاره کرد که حتی اگر شما بتوانید از‌ دانشگاهی پذیرش تحصیلی بگیرید‌ که‌ هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاهی از شما دریافت نکند،‌ باید هزینه‌های زندگی دانشجویی خود در طول دوره تحصیل را بپردازید و از عهده مخارج خود بربیاید.‌ به همین دلیل است که دریافت فاند دکتری هلند از اهمیت بسیاری برای دانشجویان ‌بین‌المللی به خصوص برای دانشجویان ایرانی برخوردار است.‌ به همین منظور‌ در این نوشته روی شرایط دریافت فاند دکتری هلند‌ تمرکز خواهیم کرد.‌ اگر هدف شما برای ادامه تحصیل در هلند و دریافت فاند دکتری‌ هلند جدی است، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت‌ دنبال کنید.

مراحل اپلای دکترا و نکاتی که باید به آنها توجه کنید.

ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور هلند برای دانشجویان ‌بین‌المللی

تحصیل دکترا در هلند

طول دوران تحصیلات تکمیلی در هلند

 دوره تحصیلی دکترا در کشور هلند‌ به عنوان دوره سوم تحصیلات آکادمیک‌ شناخته می‌شود.‌ برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور هلند برنامه‌ی بلونیا را دنبال می‌کنند.‌ طبق برنامه‌ی بلونیا تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های این کشور‌ شامل انجام تحقیق و پژوهش در یک مورد تخصصی است که در نهایت‌ در قالب یک پایان نامه‌ ارائه داده می‌شود.‌ در ترم‌های ابتدایی دوره تحصیلی دکترا، دانشجویان در کلاس‌های درسی تخصصی شرکت می‌کنند.‌ پس از اتمام این دوره‌ها دانشجویان شروع به‌ نوشتن پایان نامه و انجام تحقیقات و پژوهش‌هایی که‌ مورد موضوعات تخصصی آنها است‌، می‌کنند. در طول نگارش پایان نامه دانشجویان از مشاوره و راهنمایی‌های اساتید راهنمای خود کمک می‌گیرند و استاد راهنما‌ به صورت مداوم‌ بر‌ پروژه‌ی تحقیقاتی و پایان نامه دانشجو نظارت دارد و آن را مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهد.

طول دوره تحصیلی دکترا در بیشتر دانشگاه‌های هلند 4 سال طول می‌کشد. البته باید گفت که ممکن است با توجه به‌ رشته‌ی تخصصی و‌ قوانین دانشگاه مورد نظر، 1 یا 2 ترم کمتر یا بیشتر به‌ تحصیل در دوره‌ی دکترا مشغول شوید،‌ یا این که مسئولیت انجام پروژه‌های‌ علمی ‌را به عهده بگیرید.

جلسه دفاع دکترا

باید به این نکته اشاره کرد که جلسه دفاع دکترا در دانشگاه‌های کشور هلند جنبه‌ی تشریفاتی بیشتری دارد.‌ تمامی ‌شرکت کنندگان در جلسه دفاع، از جمله خود دانشجویی که اقدام به دفاع از پایان نامه خود می‌کند، ملزم به پوشیدن ‌لباس آکادمیک کامل و استفاده از عناوین خاص رسمی ‌است.‌ در طول جلسه دفاع پایان نامه‌ کمیته‌ای که متشکل از حداقل 3 استاد دانشگاهی است ( در صورتی که تعداد اساتید دانشگاهی‌ حاضر در جلسه دفاع بیشتر باشند، تعداد آنها باید فرد باشد) پایان نامه‌ را ارزیابی کرده و‌ تصمیم می‌گیرند که آیا پایان نامه‌ی دانشجو شایسته‌ی اعطای مدرک دکترا است یا خیر.‌ علاوه بر اساتید ممکن است افراد دیگری که در جلسه دفاع حضور دارند از شما سوالاتی بپرسند.‌ چند هفته قبل از برگزاری جلسه دفاع دانشجویان لازم است که پایان نامه را‌ به کمیته تحویل داده باشد. بنابراین کمیته معمولاً قبل از جلسه‌ی برگزاری دفاع تصمیم خود را آغاز کرده است و روند دفاع از پایان نامه بیشتر تشریفاتی است.

اعطای مدرک دکترا به دانشجویان از طریق دانشگاه

هر دانشگاه به صورت مستقیم و مستقل‌ مدرک دکترا را به دانشجویان فارغ التحصیل اعطاء می‌کند.‌ دانشگاه‌ها مسئول کیفیت و محتوای آموزشی برنامه‌های تحصیلی خود در مقطع کترا هستند.‌ با این حال تضمین کیفیت برنامه‌های تحصیلی دکترا توسط دولت هلند و سازمان اعتبار بخشی فلاندر‌ که با عبارت اختصاری NVAO‌ شناخته می‌شود،‌ انجام می‌پذیرد.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کشور ‌هلند برای دانشجویان ‌بین‌المللی

تحصیل در هلند با فاند

باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از دانشگاه‌های هلند، به خصوص دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاهی از دانشجویان ‌بین‌المللی دریافت نمی‌کنند.‌ بنابراین شما می‌توانید ابتدا روی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌هایی تمرکز کنید که‌ امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان ‌بین‌المللی را در مقطع دکترا فراهم می‌کنند.‌ این ویژگی باعث می‌شود که هلند یکی از مقصدهای تحصیلی خوب برای دانشجویان ‌بین‌المللی به شمار بیاید.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟

وظایف دانشجویان دکترا در هلند

از طرف دیگر بیشتر کاندیداهای دکترا که در دانشگاه‌های هلند‌ مشغول به تحصیل هستند، به عنوان محققان حرفه‌ای شاغل در دانشگاه شناخته می‌شوند و‌ بنابراین در طول دوره تحصیل دکترا حقوق نیز می‌گیرند.‌ در ازای دریافت حقوق، دانشجویان دوره دکترا ملزم به انجام وظایفی‌ به عنوان یک محقق یا کمک به کار و فعالیت‌های دانشگاهی در موسسه آموزش عالی خود خواهند بود.‌ به عنوان مثال ممکن است از دانشجویان مقطع دکترا خواسته شود که مسئولیت تدریس‌ در مقاطع تحصیلی پایین‌تر یا‌ دیگر همکاری‌ها را در دانشگاه به عهده بگیرند.

علاوه بر اینها انواع دیگری از کاندیداهای دکتری در کشور هلند وجود دارند و دانشجویان مقطع دکترا ممکن است وظایف دیگری را به عهده بگیرند که به شرح زیر هستند:

–  کاندیداهای قراردادی مقطع دکترا می‌توانند در انجام پروژه‌های تحقیقاتی همکاری داشته باشند و پروژه‌های آنها توسط ارگان‌های خارج از دانشگاه حمایت مالی شود. این دانشجویان کمک هزینه‌هایی را بابت انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود دریافت کنند.

–  کاندیداهای خارجی مقطع دکترا که سلف فاند هستند. این دانشجویان هزینه‌های مربوط به تحصیل در مقطع دکترا را با مسئولیت خود قبول کرده‌اند و ملزم به پرداخت آنها هستند. معمولا این دانشجویان به صورت پاره وقت تحصیل می‌کنند و در وقت آزاد خود به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مقطع دکترا می‌پردازد.

این دانشجویان مقطع دکترا معمولاً پرداخت هزینه‌های تحصیلی را که شامل پرداخت شهریه دانشگاه نیز می‌شود به عهده دارند. این هزینه با توجه به نوع موسسه آموزش عالی‌، نوع تحقیق‌ و مدت زمان تحصیل می‌تواند متفاوت باشد.

صرف نظر از این که شما به عنوان یک کاندیدای دکتری شاغل محسوب شوید یا خیر، ممکن است همچنان متحمل پرداخت هزینه‌هایی در طول دوره تحصیلی خود باشید. برای مثال دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به نظارت‌، شرکت در امتحان‌، امور اداری‌، و دسترسی به امکانات دانشگاهی را بپردازند.

با همه‌ی اینها ممکن است برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی امکان فعالیت‌های دانشجویی در مقطع دکترا را برای دانشجویان فراهم نکنند و‌ در این‌ شرایط دانشجویان درآمدی نداشته باشند. در این صورت دانشجویان می‌توانند نسبت به‌ دریافت فاند دکتری هلند اقدام کند.‌ بهره‌مندی از فاند دکتری هلند به دانشجویان کمک می‌کند که بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در کشور هلند را تامین کنند.‌ فاند دکتری ‌هلند توسط دانشگاه یا‌ ارگان‌های دیگر به دانشجویان ‌بین‌المللی‌ اعطاء می‌گردد.

شرایط اپلای اروپا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

انواع فاند دکتری هلند برای دانشجویان مقطع دکترا و مدارک لازم برای درخواست فاند

فاند دکتری هلند

ارگان‌ها و دانشگاه‌های مختلف در کشور هلند به منظور جذب هر چه بیشتر دانشجویان خارجی از جوانب مختلفی به حمایت و پشتیبانی از آنها می‌پردازند. به همین منظور انواع فاند دکتری هلند به دانشجویان مقطع دکترا اعطاء می‌گردد. در این قسمت به معرفی چند فاند دکتری هلند خواهیم پرداخت بهره‌مندی از فاند دکتری هلند می‌تواند شانس بزرگی برای دانشجویان ‌بین‌المللی باشد و زمینه را برای تحصیل راحت و پیشرفت‌های علمی‌ وحرفه‌ای آنها فراهم کند.

کمک هزینه تحصیلیNuffic : این کمک هزینه‌ی تحصیلی توسط سازمان هلندی برای آموزش ‌بین‌المللی، به آن دسته از دانشجویان ‌بین‌المللی که در دانشگاه‌های کشور هلند مشغول به تحصیل در دوره دکترا هستند پرداخت می‌شود.

کمک هزینه تحصیلیHolland : این کمک هزینه نیز زیر مجموعه‌ای از کمک هزینه Nuffic به شمار می‌آید که به دانشجویان مقطع دکترا در کشور هلند تعلق می‌پذیرد.

کمک هزینه تحصیلیEuraxess : این کمک هزینه تحصیلی با هدف توسعه و پیشبرد آموزش‌های آکادمیک در اروپا به دانشجویان ‌بین‌المللی در مقطع دکترا اعطاء می‌شود.

شناسایی و انتخاب انواع فاند دکترا با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه‌ها

علاوه بر این‌ها دانشگاه‌های بسیاری اقدام به اعطاء فاند دکتری هلند برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی‌ هر دانشگاه شرایط و مدارک لازم برای بهره‌مندی از فاند دکتری هلند در رشته و دانشگاه مورد نظرتان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. مدارک تعیین شده لازم برای دریافت فاند دکتری هلند در دانشگاه‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند و دانشگاه با توجه به شرایط دانشجویان و رشته تحصیلی مورد نظرشان مدارک متفاوتی را از داوطلبان درخواست کند. با این حال برخی از مدارک اولیه لازم برای بهره‌مندی از فاند دکتری هلند به شرح زیر هستند.

–  تکمیل فرم درخواست فاند دکتری هلند و ارسال آن در بازه زمانی تعیین شده

–  معدل مورد قبول در مقطع تحصیلی قبلی ( معدل مورد قبول و تعیین شده در هر دانشگاه و رشته تحصیلی ممکن است متفاوت از یکدیگر باشند)

–  ارائه مدرک معتبر زبان ( نوع مدرک و حد نصاب نمره قبولی در دانشگاه ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد)

–  رزومه تحصیلی

–  رزومه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی

–  سوابق علمی‌ مرتبط با رشته تحصیلی ( مانند نگارش مقاله و شرکت در کنفرانس‌ها و مسابقات علمی)

علاوه بر این مدارک بهره‌مندی از فاند دکتری هلند نیازمند شرایطی است که داوطلبان باید واجد آنها باشند. برخی از این شرایط عبارت هستند از:

–  داشتن تابعیت کشوری که عضو منطقه اقتصادی اروپا نباشند.

–  اخذ پذیرش تحصیلی به صورت تمام وقت از دانشگاه‌های هلند

–  تهیه پیش نیاز‌ها و مدارک لازم برای بهره‌مندی از فاند دکتری هلند و ارسال آنها به دانشگاه یا سایت مربوطه

–  نداشتن مدرک تحصیلی دیگر از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هلند

هزینه تحصل و زندگی در هلند برای دانشجویان ‌بین‌المللی

تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند

در صورتی که بخواهید در دانشگاه‌هایی که از دانشجویان ‌بین‌المللی شهریه دریافت می‌کنند به ادامه تحصیل بپردازید باید بگوییم که تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های پولی هلند بین 3,000 الی 9,800 یورو خواهد بود. این مبلغ در مقایسه با شهریه‌ای که دانشجویان هلندی می‌پردازد بالاتر است. اما در مقایسه با هزینه تحصیل در کشورهایی مانند انگلستان، کانادا و استرالیا می‌توان گفت که تحصیل در دانشگاه‌های ‌هلند می‌تواند بسیار کم هزینه‌تر باشد. همانطور که گفته شد بیشتر دانشگاه‌های هلند به دانشجویان مقطع دکترا حقوق پرداخت می‌کنند. میانگین حقوق دریافتی دانشجویان مقطع دکترا حدود 1500 تا 2500 یورو در هر سال است.

متوسط هزینه زندگی در هلند

زندگی در هلند با توجه به شهر مقصد تحصیلی و سبک زندگی هر دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. با این حال به صورت میانگین می‌توان گفت که برای تامین هزینه‌های زندگی در هلند در هر ماه حدود 800   یورو نیاز خواهید داشت. هزینه اجاره یک اتاق یا آپارتمان معمولی در یک منطقه متوسط در کشور هلند بین 250 تا 500 تومان متغیر خواهد بود. بابت هزینه‌های زندگی نیز حداقل 400 یورو در هر ماه باید در نظر بگیرید که صرف تامین خوراک‌، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌، تهیه مایحتاج زندگی‌ و … خواهند شد. علاوه بر اینها دولت هلند اجازه کار به دانشجویان ‌بین‌المللی در مقطع دکترا را می‌دهد و دانشجویان می‌توانند به مدت 40 ساعت در هفته اشتغال به کار داشته باشند و بخشی از هزینه‌های زندگی خود در کشور هلند را تامین کنند. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در کشور هلند بسیار پایین است، دانشجویان می‌توانند به راحتی شغل مناسبی را پیدا کرده و درآمد خوبی داشته باشند.

اهمیت دریافت فاند تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

با وجود امکان اشتغال به کار در حین تحصیل در دوره دکترا و پرداخت حقوق دانشگاه به دانشجویان مقطع دکترا، بهره‌‌مندی از فاند دکتری ‌هلند می‌تواند کمک بزرگی به دانشجویان ‌بین‌المللی باشد. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در کشور هلند را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به دریافت فاند دکتری تلاش کنید.

در صورتی که شما یا هر یک از آشنایان‌تان تجربه‌ی تحصیل در کشور هلند و دریافت فاند دکتری  را دارید، خوشحال میشویم که نظرها و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: findaphd

2 دیدگاه دربارهٔ «فاند دکتری هلند : بررسی شرایط بهره‌مندی از فاند دکتری هلند برای دانشجویان بین‌المللی»

  1. با سلام
    بنده فوق لیسانس مدیریت مالی دانشگاه آزاد در سال جاری با معدل ۱۸.۸۸ و نمره پایان نامه ۱۷.۹۹ هستم و قصد تحصیل در مقطع دکترا در خارج از کشور دارم.
    لطفاً در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      نمره زبان حداقل 7 آیلتس و مقاله اپمپکتدار کیو 1 یا کیو 2 می‌تواند شانس پذیرش شما را بالا ببرد. نمره جی آر ای هم می‌تواند در دریافت پذیرش و بورسیه شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *