آموزش رایج‌ترین روش‌های جستجوی مقاله های انگلیسی

دانشجویان و محققان برای کسب اطلاعات علمی مفید و یا جهت ادامه کار محققان پیشین بایستی از نتایج تحقیقات آنان اطلاع حاصل کنند. دانشمندان برای توسعه نتایج تحقیقات خود، حاصل آزمایشات خود را به صورت مقاله به نگارش در می‌آورند و آن را در اختیار جامعه علمی قرار می‌دهند. اغلب مقالات علمی معتبر در دنیا به زبان انگلیسی به چاپ می‌رسند و از این رو محققان بایستی با روش جستجوی مقاله های انگلیسی آشنا باشند. در این مطلب قصد داریم به چند نوع از انواع روش‌های جستجوی مقاله های انگلیسی اشاره کنیم.

اغلب مقالات علمی معتبر در دنیا به زبان انگلیسی به چاپ می‌رسند و از این رو محققان بایستی با روش جستجوی مقاله های انگلیسی آشنا باشند.
اغلب مقالات علمی معتبر در دنیا به زبان انگلیسی به چاپ می‌رسند و از این رو محققان بایستی با روش جستجوی مقاله های انگلیسی آشنا باشند.

روش‌های جستجوی مقاله های انگلیسی

مقالات نگارش شده بسته به کیفیتی که دارند در مجلات با سطح علمی متفاوت به چاپ می‌رسند. سطح علمی مجلات سالانه توسط پایگاه‌های داده معتبری مورد سنجش قرار می‌گیرند و بر اساس سطح علمی مقالات و سایر اسناد علمی منتشر شده در آنها رتبه‌های مختلفی را از نظر انواع شاخص‌های علمی به خود اختصاص می‌دهند. چاپ مقاله در مجلات معتبر از نظر شاخص‌های علمی و به خصوص مجلات با ایمپکت فاکتور بالا، علاوه بر بالا بردن امتیاز علمی مقاله و نویسنده، به دیده شدن بیشتر مقاله و به تبع آن بالاتر رفتن تعداد استنادات آن کمک می‌کند. از همین رو نویسندگان تمام تلاش خود را مبنی بر چاپ مقاله خود در با کیفیت‌ترین مقاله انجام می‌دهند.

برای یافتن مقالات نویسندگان و به خصوص برای جستجوی مقالات انگلیسی محققان می‌توانند در موارد خاص به سایت مجله مراجعه کنند. با این وجود زمانی که محقق به دنبال کشف مقالات متعددی در یک زمینه خاص باشد، جستجوی تمام مجلات عملاً امری غیر ممکن است. برای این منظور و به جهت تسهیل روش جستجوی مقالات انگلیسی سایت‌های مختلفی پدید آمده‌اند که امکان جستجو را برای مخاطبان فراهم می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین این سایت‌ها اشاره می‌کنیم:

روش جستجوی مقاله های انگلیسی در اسکوپوس

اسکوپوس بزرگ‌ترین پایگاه داده و استنادات اسناد علمی است: مجلات علمی، کتاب‌ها و همایش‌ها. اسکوپوس با انتقال یک دید کلی و کامل از خروجی تحقیقات سراسر دنیا در زمینه علمی، تکنولوژی، دارو، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر، ابزار هوشمندی برای پیگیری، آنالیز و مشاهده تحقیقات به شمار می‌رود. اسکوپوس امکانات رایگانی را برای کاربران غیر اشتراکی خود فراهم می‌سازد. محققان می‌توانند از سایت اسکوپوس برای انجام تحقیقات و جسنجوی مقاله های انگلیسی کمک بگیرند.

جستجو در اسکوپوس به 5 روش زیر قابل انجام است:

  1. جستجو با عبارات مرتبط با موضوع مد نظر: با این روش میتوانید به طور مستقیم عبارت مد نظر خود را با وار کردن آن در کادر جستجوی اسکوپوس جستجو کنید.
  2. جستجوی چکیده یا کلمات کلیدی: شما می‌توانید با جستجوی کلمات کلیدی و یا بخشی از چکیده مقاله مد نظر، نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.
  3. استفاده از عملگرهای ویژه

PRE/N: با استفاده از این عملگر شما از موتور جستجوی اسکوپوس می‌خواهید تا بین کلمه اول و دوم حداکثر n کلمه فاصله وجود داشته باشد.

W/N: استفاده از این عملگر به این معنی است که ترتیب قرار گرفتن کلمه اول و دوم در جستجو و یافتن مقالات مرتبط، اهمیتی برای شما ندارد.

  1. استفاده از علائم نگارشی:

علامت ؟ به جای یک حرف از یک کلمه استفاده می‌شود.

علامت * به جای تعداد نامشخصی از کاراکترها (حتی صفر کاراکتر) به کار می‌رود.

  1. استفاده از فایل‌های HELP اسکوپوس.

روش جستجوی مقاله های انگلیسی در آی اس آی

آی اس آی یک موسسه اطلاعات علمی است که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده است و نوعی پایگاه داده اطلاعاتی به شمار می‌رود که هم‌چون اسکوپوس شامل کتاب‌ها و مقالات علمی است. خدمات ارائه شده توسط آی اس آی از طریق پایگاه داده‌های Web Of Science در دسترس است.

این سایت نیز تقاوت چندانی با اسکوپوس ندارد و شما میتوانید مقالات مد نظر خود را با جستجوی عبارات مد نظر پیدا کنید (برای اطلاع از تفاوت اسکوپوس و آی اس آی بر روی این آدرس کلیک کنید). دسترسی به اغلب مقالات این سایت با پرداخت هزینه امکان پذیر است.

ر‌وش جستجوی مقاله های انگلیسی در گوگل اسکالر

به دلیل این که جستجو در اسکوپوس و آی اس آی اغلب دارای هزینه‌های گزافی است، جستجوی مقالات انگلیسی در گوگل اسکالر روش منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

جستجو در گوگل اسکالر دارای برخی جزئیات به شرح زیر است:

جستجوی مقالات اخیر

جستجو در گوگل اسکالر در حالت عادی با توجه به محتوای عبارت مورد جستجو مرتب می‌شود و نه بر اساس سال تحقیق. برای جستجوی مقالات منتشر شده در سال‌های اخیر از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. بر روی عبارت “Since Year”  کلیک کنید تا مقالات منتشر شده سال‌های اخیر و مرتبط با عبارت مورد جستجو را پیدا کنید.
  2. بر روی عبارت “Sort by date” کلیک کنید تا مقالات را به ترتیب سال و با اولویت جدیدترین مقالات جستجو کنید.
  3. بر روی علامت پاکت نامه کلیک کنید تا نتایج جدید به ایمیل شما ارسال شود.

دسترسی به متن کامل مقالات در گوگل اسکالر

دسترسی به چکیده مقالات به آانی و به طور رایگان تنها با کلیک بر روی نام مقاله در نتایج جستجو امکان پذیر است؛ در حالی که دسترسی به متن کامل مقالات اغلب با پرداخت هزینه همراه است. در این قسمت به برخی از روش‌ها برای دسترسی به متن کامل مقالات اشاره می‌کنیم:

  1. با کلیک بر روی عبارت pdf که در سمت راست عنوان برخی از مقالات مشاهده می‌شود، می‌توانید متن کامل مقاله را دانلود کنید.
  2. بر روی عبارت “All versions” در زیر نتایج جستجو کلیک کنید تا منابع جایگزین را پیدا کنید.
  3. بر روی عبارت “Related articles” و یا “Cited by”  در زیر عناوین مقالات جستجو شده کلیک کنید تا مقالات مشابه مقاله مد نظر خود را جستجو کنید.

ژورنال هاب به عنوان کامل‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات مجلات علمی است که پارامترهای مختلفی مانند ایمپکت فاکتور،SJR، HINDeX نمایه ISI و چندین نمایه دیگر را برای شما ارائه می‌دهد. برای این کار کافی است تا مجلات خود را براساس شماره ISSN جستجو کنید.

31 دیدگاه دربارهٔ «آموزش رایج‌ترین روش‌های جستجوی مقاله های انگلیسی»

    1. گروه نویسندگان

      خوشحالیم دوست عزیز که مطالب سایت مورد پسند شما قرار گرفته‌اند.
      ممنون که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

      1. احیا داودیان

        سلام دوست عزیز
        ممنون از توضیحاتتون
        من ۲ تامقاله انگلیسی جدید در مورد هدف گذاری در مذاکرات تجاری میخوام
        ممکنه کمکم کنید .
        سلامت وکامیاب باشید .

        1. گروه نویسندگان

          دوست عزیز
          لطفاً درخواست خودتان را از طریق ایمیل به همکاران ما ارسال کنید، همکاران ما در اسرع وقت درخواست شما را بررسی کرده و به شما پاسخ خواهند داد.

  1. میخواهم از منابع پایان نامه ها استفاده کنم نمیتوانم دسترسی پیداکنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بسته به دانشگاه مربوطه، خارجی باشد از سیستم prequest داخلی باشد خود دانشگاه مربوطه، بعضا هم امکان دسترسی وجود ندارد.

      1. سلام ممنون از توضیحات مفید شما. من به دنبال این مقاله هستم Parsons, T. (1969). “The intellectual”: A social role category. In P. Rieff (Ed.), On intellectuals: Theoretical
        studies/Case studies. Garden City, NY: Anchor/Doubleday
        ولی نمیتونم پیدا کنم. ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      لطفاً درخواست خودتان را به صورت ایمیل به همکاران ما ارسال کنید، در صورتی که بتوانند شما را در اسرع وقت راهنمایی خواهند کرد.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود و ممنون که نظرات مثبت خودتان را برای ما به اشتراک می‌گذارید.

  2. زینت سالخورده

    سلام من مقاله توصیفی لاتین در مورد اخلاق و مسئولیتهای اجتماعی میخوام پیداش نمیکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  3. سلام دوست عزیز
    مطالب تون خیلی مفید بئد .ممنونم
    مقالاتی در موضوع جامعه پذیری سیاسی و تاثیرش بر بیگانگی سیاسی

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خیلی ممنون که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید و خیلی خوشحال هستیم که این نوشته برای شما مفید واقع شده است.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این نوشته برای شما مفید واقع شده است و ممنون از شما که نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.
      با آرزوی موفقیت شما

  4. سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون من مقاله انگلیسی جدید میخام درمورد آموزش مهارتهای شغلی و حرفه ای به دانش آموزان بانیازهای ویژه (کم توان ذهنی یا ناشنوایا نابینا) ترجیحا کم توان ذهنی میشه راهنمایی کنید سپاس

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به نوشته‌های موجود سایت مراجعه کنید.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما همراه مهربان.
      ممنون که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.
      موفق باشید.

  5. سلام خسته نباشيد
    من تعدادي پيشينه پژوهشي خارجي در مورد هويت انقلابي ميخوام
    ممنون ميشم راهنمايي بفرمايد

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      شما باید خودتان زحمت جمع‌آوری اطلاعات بر مبنای پایان نامه خودتان اقدام کنید.

  6. نگار اسکندری

    سلام روز بخیر
    من یه مقاله در رابطه با ( برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی )میخوام ممنون میشم کمک کنید

  7. سلام خسته نباشید.
    من سوالم اینه که من به عنوان یه شخصی که میخوام از صحت و سند یه موضوعی با خبر بشم،که آیا این صحبت علمی هست و تحقیق و پژوهشی دربارش انجام‌ شده یا نه،آزمایش هایی، مقاله های علمی دربارش نوشته شده یا خیر، وقتی بهم‌ میگن برو در ژورنال های معتبر علمی جستجو کن راجع بهش،مثلا ژورنال lancet. همین جستجوی اینترنتی داخل سایت lancet و یا science direct که این ژورنال رو دربرداره، منظور همین شکلی به صورت اینترنتی هستش دیگه؟؟؟؟؟
    یعنی این ژورنال های معروف و‌معتبری که‌میگن، ژورنالی که مثل مجلاتی که چاپ شده، وجود داشته باشن و ما بریم تهیه کنیم از کتابخونه یا مغازه و بخونیم که نیست؟؟؟؟😄 همین که به صورت اینترنتی جستجو میکنیم و‌میخونیم درسته دیگه!؟

  8. سلام روز بخیر ببخشید ببخشید من عنوان یو مقاله را به فارسی دارم ولس نویسنده اش ایرانی نیست میخوام متن مقاله یا چکیده مقاله را پیداش کنم ولی هرکاری میکنم نمیشه میشه کمکم کنید

  9. باسلام بنده دو مقاله در خصوص بقا وکالت در فرانسه پس از فوت و حجر انگلیسی هستند هر کاری کردم نتوانستم پیدا کنم اگر لطف کنید پیدا کنید ارسال کنید هزینه هم باشد تقدیم می کنم چون هیچ منبعی ندادم
    ۱،Le mandet pusthume en droit francis
    کریستین هپت
    ۲،Le mandet pusthume en droit francis une nouvelle forme … ماری کریستین بورژوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *