مهم‌ترین نکات در مورد نحوه نوشتن مقاله

نحوه نوشتن مقاله

دانشجویان و محققان بعد از انجام تحقیقات و آزمایشات در یک حوزه تخصصی مشخص، معمولاً حاصل کار خود را به صورت یک نوشته علمی گردآوری می‌کنند. برای تولید یک نوشته خوب تلاش بسیار فراوانی مورد نیاز است. این نیاز زمانی که قصد ارسال نوشته خود برای گرفتن پذیرش از مجلات معتبر (مانند مجلات isi) را داریم، دو چندان خواهد شد. این تلاش‌ها با پیروی از یک سری الگوهای مشخص در روش نوشتن مقاله دارای بهره‌وری بالاتری (حتی برای افرادی که به تازگی وارد دنیای تحقیقات و مقاله نویسی شده‌اند) خواهد بود. هدف از نگارش این مطلب ارائه راه کارهایی در نحوه نوشتن مقاله خوب است. پذیرش مقاله از طرف یک مجله معتبر، از جمله مجلات isi، برای نویسنده و مقاله وی ارزش علمی فراوانی را به همراه خواهد داشت. نویسندگان مقالات می‌توانند با به کار بردن نکات حاضر در طرز نوشتن مقاله، شانس خود را برای گرفتن پذیرش از مجلات معتبر افزایش دهند.

مهم‌ترین نکات در مورد نحوه نوشتن مقاله

تبدیل آزمایشات علمی به نوشته، اولین گام نوشتن یک مقاله علمی است. برای موفقیت در جلب نظر افراد متخصصص در زمینه تخصصی خود و تاثیر گذاری در جامعه علمی بزرگ‌تر این نوشته علمی بایستی در یک مجله معتبر به چاپ برسد. نوشته علمی پس از نگارش برای ویراستاران مجلات ارسال می‌شود و پس از طی مراحل گرفتن پذیرش، ویراستاران در رابطه با قبول یا رد مقاله مذکور تصمیم می‌گیرند. نویسندگان در راستای نوشتن مقاله ممکن است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. از جمله این مشکلات می‌توان به زمان گیر بودن نوشته، کمبود تجربه، نداشتن مهارت‌های نگارشی، آشنا نبودن با نحوه نوشتن مقاله، کمبود اعتماد به نفس در مهارت‌های نوشتاری، ترس از شکست و غیره اشاره کرد. با این حال وجود یک الگوی مشخص در طرز نوشتن مقاله این کار را تا حدودی تسهیل می‌کند. اغلب مجلات در وب‌سایت خود الگوی مشخصی برای مقالات مورد پذیرش مقاله قرار می‌دهند که نویسندگان می‌توانند با رعایت نکات ذکر شده، شانس گرفتن پذیرش خود را افزایش دهند. با این وجود یک الگوی عمومی برای نگارش مقالات معرفی گشته است که اغلب مجلات از آن پیروی می‌کنند. در ادامه الگوی مذکور را برای شما شرح خواهیم داد.

 

طرز نوشتن مقاله برای مجلات مختلف با یکدیگر متفاوت است ولی اغلب از یک الگوی مشترک استفاده می‌کنند.

الگوی عمومی در نحوه نوشتن مقاله

مقاله‌های علمی دارای بخش‌های مختلفی هستند، با این حال موارد زیر به عنوان شاکله و بخش اساسی مقالات علمی شناخته می‌شوند:

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • مواد و روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و نتیجه گیری
  • منابع

چکیده

یک چکیده خوب به خواننده کمک می‌کند تا بتواند موضوع اصلی متن را دریابد و نسبت به مطالعه ادامه متن تصمیم بگیرد. چکیده بایستی تا حد امکان مختصر باشد. مجلات معمولاً در سایت خود ماکزیمم تعداد کلمات مجاز برای چکیده را ذکر می‌کنند که این مقدار معمولاً از 250 کلمه تجاوز نمی‌کند. با این وجود حتی در صورتی که تعداد ماکزیمم کلمات مجاز برای یک مجله 200 عدد باشد، اگر شما بتوانید محتوای مطلب را با 100 کلمه به مخاطب انتقال دهید، از ماکزیمم تعداد کلمات استفاده نکنید و منظور خود را به طور خلاصه به خواننده انتقال دهد.

مقدمه

در این مرحله از نحوه نوشتن مقاله معمولاً نویسنده به معرفی خود و کار خود می‌پردارد. هم‌چنین خواننده را با منابعی که در نوشتن مقاله از آن‌ها بهره برده است، آشنا می‌سازد و جملات مقالات مختلف را با ذکر منبع بیان می‌کند. در این قسمت بایستی توجه کنید که مجلات مختلف روش‌های مختلفی برای رفرنس نویسی دارند و شما باید روش آنها را رعایت کنید. اغلب مجلات نوشتن نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار مقاله را لازم می‌دانند.

در بخش مقدمه از نحوه نوشتن مقاله بایستی اطلاعات در دسترس از تحقیقات پیشین را با منابع آنها ذکر کنیم.
در بخش مقدمه از نحوه نوشتن مقاله بایستی اطلاعات در دسترس از تحقیقات پیشین را با منابع آنها ذکر کنیم.

مواد و روش تحقیق

در قسمت مواد و روش تحقیق نویسنده روش‌های مختلف و آزمایشاتی را که در تحقیق خود از آن‌ها بهره جسته است، در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا خواننده بتواند در صورت علاقه یا در صورت نیاز، نتایج به دست آمده توسط نویسنده را در یک چامعه نمونه دیگر بازسازی کند یا تحقیقات وی را گسترش دهد.

نتایج

در این قسمت نویسنده داده‌ها و اطلاعات به دست آمده توسط تحقیقات و آزمایشات را در قالب تصاویر و جداول در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد ولی توضیح چندانی در رابطه با علت نتایج به دست آمده به وی ارائه نمی‌کند.

بحث و نتیجه گیری

در این قسمت از مراحل نوشتن مقاله نویسنده نتایج به دست آمده را تفسیر می‌کند و نتایج را با انتظارات خود و نتایج به دست آمده از تحقیقات محققین پیشین مقایسه می‌کند و علت انحراف احتمالی نتایح را برای خواننده شفاف می‌سازد.

منابع

در این قسمت نیز بایستی با توجه به روش رفرنس دهی مختص هر مجله، منابع استفاده شده در تحقیق را، این بار به صورت کامل‌تر، در اختیار خواننده قرار دهد. اغلب مجلات نوشتن نام، نام خانوادگی، سال انتشار مقاله، نام مقاله و نام مجلع منتشر کننده مقاله را در این قسمت ضروری می‌دانند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *