قالب مقاله علمی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

قالب یک مقاله علمی

دانشجویان و محققان پس از انجام پژوهش و نتیجه گیری از آزمایش‌های مختلف، علاقه دارند حاصل تحقیقات خود را به صورت یک مقاله علمی به چاپ برسانند. مقالات علمی برای چاپ شدن در مجلات مختلف دارای قالب‌های به خصوصی هستند که معمولاً سایت مجله مد نظر قالب مورد قبول ویراستاران مجله را در اختیار مخاطبان و محققان قرار می‌دهد. در این میان یک قالب مقاله علمی استاندارد وجود دارد که میان مجلات بسیاری یکسان است و مورد قبول اکثر ویراستاران مجلات است. در این مطلب قصد داریم این قالب استاندارد را معرفی کنیم و به نحوه نگارش صحیح مقاله جهت گرفتن پذیرش از مجلات معتبر اشاره کنیم.

نویسندگان مقالات اهداف مختلفی از نگارش مقاله دارند که معمولاً این اهداف در یکی از سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

  1. انتشار علم و دانش کسب شده در جامعه علمی به جهت بالا بردن سواد جامعه علمی و کمک به محققان آینده جهت گسترش علم و دانش.
  2. کسب رزومه کاری و تحصیلی مناسب و مشهور شدن در بین افراد علمی و به تبع آن کسب مقام‌های بالاتر علمی.
  3. داشتن رزومه تحصیلی مناسب برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا.

مجلات علمی دارای انواع مختلفی هستند و از نظر کیفیت علمی دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی هستند. کیفیت علمی مجلات علمی توسط شاخص‌ها و پایگاه‌های معتبر علمی هم‌ چون آی اس آی تعیین می‌شود و در اختیار محققان قرار داده می‌شود. به هر میزان که مجله از نظر سایت‌های علمی و با توجه به شاخص‌های ارزیابی دارای امتیاز بیشتری باشد، رسیدن به هر 3 هدف بالا برای نویسنده میسر می‌گردد. از این جهت که مجلات معتبر دارای تعداد مخاطبان بالایی هستند که این امر منجر به گسترش هرچه بیشتر علم کسب شده و کسب رزومه کاری و تحصیلی خواهد شد.

 

قالب مقاله علمی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد؛ با این وجود یک قالب استاندارد برای مقالات معرفی شده است که توسط اکثر مجلات مورد قبول است.

انواع قالب مقاله علمی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد؛ با این وجود یک قالب استاندارد برای مقالات معرفی شده است که توسط اکثر مجلات مورد قبول است.

قالب مقاله علمی استاندارد

همان‌طور که ذکر شد مجلات مختلف ممکن است دارای قالب‌های قابل قبول متفاوتی با یکدیگر باشند ولی با این حال قالب استاندارد معتبری وجود دارد که از سمت بسیاری از مجلات قابل قبول است که در ادامه قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. نویسندگان مقالات برای چاپ مقاله و گرفتن پذیرش از سوی مجلات مختلف بایستی برای کسب اطمینان قالب مورد تایید مجله مد نظر خود را در سایت مربوط به مجله کنترل نمایند.

  1. عنوان
  2. چکیده
  3. متن اصلی مقاله شامل
  • تیترها و در صورت نیاز زیر تیترها برای سازماندهی بیشتر متن
  • استنادات داخلی به منابع
  1. منابع استناد شده

توجه! تمام موارد مذکور بایستی در یک فایل ذخیره شوند. از ذخیره موارد ذکر شده در فایل‌های جداگانه خودداری شود.

عنوان

صفحه شامل عنوان در مقاله بایستی شامل موارد زیر باشد

  • عنوان مقاله
  • نام و نام خانوادگی نویسنده و یا نویسندگان مقاله
  • نام موسسه یا سازمانی که نویسنده به کمک آن تحقیقات خود را انجام داده است
  • عنوان مقاله در بالای صفحه با حروف بزرگ

سه مورد اول را به ترتیب ذکر شده در وسط صفحه و با فاصله یک سوم از بالای صفحه تایپ کنید. مورد آخر را با استفاده از امکانات برنامه ورد و به صورت بالانویس در سمت چپ صفحه تایپ کنید. صفحه اول مقاله شما بایستی قالبی مانند شکل زیر را به خود گرفته باشد:

چکیده

صفحه بعدی مقاله بایستی به چکیده مقاله اختصاص داده شده باشد. نوشتن چکیده برای تمام مقالات ضروری نیست ولی نوشتن چکیده برای مقالاتی که دارای فرضیات هستند، الزامی است. یک چکیده خوب دارای 100 الی 150 کلمه خواهد بود و به صورت کاملاً واقع بینانه و بدون دخالت نظر شخصی به نگارش در خواهد آمد. نیاز نیست چکیده شما به اندازه متن اصلی مقاله واضح باشد و تمام جزئیات را بیان کند. سعی کنید در نگارش چکیده فقط به ذکر نکات اصلی تحقیق و خلاصه‌ای از سوالات اصلی تحقیق و نتایج کسب شده بسنده کنید.

نمونه‌ای از یک صفحه چکیده استاندارد برای نگارش مقاله به شکل زیر خواهد بود:

متن اصلی مقاله

در متن اصلی تحقیق توضیحات کامل تحقیقات انجام گرفته شده شامل مقدمه، روش تحقیق و ابزار، یافته‌های تحقیق، تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده و نتیجه گیری خواهد بود. در این قسمت نویسنده بایستی برای هرکدام از مطالب ارائه شده که برگرفته شده از منابع خارجی هستند، به طور خلاصه استناد داخلی در داخل متن داشته باشد. منبع و معرفی کامل مقالات استناد شده در قسمت منابع استناد شده انجام خواهد گرفت.

منابع

استنادات داخلی به طور خلاصه در داخل متن اصلی مقاله آورده شد. این بخش شامل استنادات انجام شده در داخل متن و به همراه جزئیات و موارد کامل منابع استناد شده در داخل متن خواهد بود. استنادات داخل متنی شامل نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار مقاله و در صورت نیاز صفحه مورد استفاده قرار گرفته شده بود ولی در این قسمت به اطلاعات کتاب شناختی بیشتری اشاره خواهد شد. این قسمت به خوانندگان مقاله شما کمک خواهد کرد تا در صورت نیاز به منابع اصلی مطالب ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی پیدا کنند و اطلاعات خود را تکمیل سازند. در ادامه یک نمونه از صفحه منابع برای شما ارائه می‌شود:

در صورتی که تجربه ارسال و نوشتن مقاله علمی دارید، لطفاً تجربیات خود را در مورد نحوه نوشتن مقاله علمی و قالب مقاله علمی با ما در میان بگذارید.

2 دیدگاه دربارهٔ «قالب مقاله علمی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟»

    1. گروه نویسندگان

      چشم دوست عزیز سعی می‌کنیم تا در برنامه محتوایی مجموعه قرار بدهیم.
      ممنون بابت اینکه نظرتان را در سایت درج کردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *