برای چاپ مقاله در مجلات خارجی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

دانشمندان و محققان پس از نگارش یک مقاله علمی قصد دارند آن را در مجلات معتبر به چاپ برسانند تا علاوه بر انتشار علم خود، از مزایای چاپ مقاله نیز بهره مند شوند. مجلات معتبر خارجی از بهترین انتخاب‌ها برای چاپ مقاله برای اعتبار بخشیدن به مقاله و نویسنده مقاله هستند. چاپ مقاله در مجلات خارجی حاوی نکاتی است که با رعایت آنها شانس اکسپت مقاله بالاتر خواهد رفت. در این مطلب قصد داریم به این نکات بپردازیم.

چاپ مقاله در مجلات خارجی حاوی نکاتی است که با رعایت آنها شانس اکسپت مقاله بالاتر خواهد رفت.
چاپ مقاله در مجلات خارجی حاوی نکاتی است که با رعایت آنها شانس اکسپت مقاله بالاتر خواهد رفت.

چاپ مقاله در مجلات خارجی

  1. از یک همکار و یا استاد خود بخواهید تا مقاله شما را مرور کند.

از آنها بخواهید تا ایرادات گرامری، املایی و اشکالات تایپی شما را ویرایش کنند و متن شما را در صورت نیاز تغییر دهند. مقالات علمی بایستی مسئله‌ای را مطرح سازند که اهمیت مطرح ساختن را دارد و قابل حل شدن است. برای چاپ مقاله در مجلات خارجی، مقالات بایستی دارای متن صریح باشند و دنبال کردن متن آنها برای خوانندگان و مخاطبان آسان و مناسب باشد.

از دو یا سه نفر که حداقل یکی از آنها فرد غیر متخصصی در حوزه تخصصی شما باشد، بخواهید تا مقاله شما را مطالعه کنند. نظرات و دیدگاه افرادی که تخصص چندانی در رابطه با موضوع شما ندارند، می‌تواند حاوی نکات مهم و با ارزشی برای شما باشد.

  1. با توجه به نظرات برگرفته شده از افراد، در مورد نگارش مقاله خود تجدید نظر کنید.

بهتر است قبل از این که مقاله خود را جهت ارسال به مجلات مختلف آماده کنید، چند پیش نویس برای خود تهیه کنید و آنها را ویرایش کنید. تلاش فراوانی برای واضح ساختن متن مقاله و آسان بودن مطالعه آن انجام دهید. این امر می‌تواند به طرز چشم گیری شما را در گرفتن پذیرش از مجلات معتبر سراسر دنیا یاری سازد.

  1. نوشته خود را بر اساس نیازهای مجله هدفی که برگزیده‌اید، آماده سازید.

قالب مقاله خود را طوری تنظیم کنید که با قالب مورد تایید مجله هدف هم خوانی داشته باشد. بسیاری از مجلات خارجی در سایت خود قسمتی را تحت عنوان “Instruction to Authors” و یا “Author’s Guide” فراهم می‌سازند که قالب کلی، فونت نگارش و تعداد کلمات مورد قبول برای مجلات چاپی را در آن ذکر می‌کنند. این قسمت هم‌چنین شما را در نحوه ارسال مقاله برای چاپ مقاله و جزئیات فرآیند ارزیابی مقاله آگاه می‌سازد. شما می‌توانید برای چاپ مقاله در مجلات خارجی از این قسمت کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که مجلات خارجی اغلب برای قالب مقالات از قالب استاندارد معرفی شده به شکل زیر استفاده می‌کنند:

چکیده، معرفی، روش تحقیق، نتایج به دست آمده، بحث و نتیجه گیری و منابع.

  1. مقاله خود را تنها زمانی که احساس می‌کنید آماده چاپ شدن است ارسال کنید.

به بخش راهنمای نویسندگان در سایت مجله مد نظر خود مراجعه کنید تا از نیازهای مجله و نحوه ارسال مقاله به آن آگاه شوید. زمانی که احساس کردید مقاله شما تمامی موارد ذکر شده در سایت را دارا است، مقاله خود را از طریق کانال‌های مناسب برای مجله ارسال کنید.

مقاله خود را تنها زمانی که احساس می‌کنید آماده چاپ شدن است ارسال کنید.
مقاله خود را تنها زمانی که احساس می‌کنید آماده چاپ شدن است ارسال کنید.

 

  • مقاله خود را هم زمان به بیش از یک مجله برای چاپ شدن ارسال نکنید.
  • زمانی که قصد دارید به صورت آنلاین مقاله خود را برای مجله‌ای ارسال کنید، از ایمیل دانشگاهی خود استفاده کنید. این کار باعث اعتبار بخشیدن به مقاله شما خواهد شد.
  1. پس از دریافت پاسخ اولیه مجله هراسان نشوید!

به تعداد بسیار کمی از مقالات در نگاه اول نظر ویراستاران مجله را برای پذیرش قطعی جلب می‌کنند. در صورتی که مقاله شما یکی از این مقالات باشد خبر خوبی برای شما خواهد بود ولی در غیر این صورت آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقاله خود را ویرایش کنید: با توجه به نظر ویراستاران اصلاحات جزئی را در متن خود اعمال کنید.
  • مقاله ویرایش شده خود را بار دیگر ارسال کنید.
  1. نظرات ویراستار مجله را با آغوش باز بپذیرید.

در موارد نادری ویراستاران از شما می‌خواهند مقاله خود را با توجه به نظرات دو یا سه نفر از ویراستاران مجله ویرایش کنید و مقاله را دوباره برای مجله ارسال کنید. در این صورت نظرات آنان را به دقت مطالعه کرده و در مقاله خود اعمال کنید.

  • روی متن اولیه خود اصرار نورزید. منعطف باشید و کار خود را با توجه به نظرات دریافت شده از سر بگیرید. از مهارت‌های خود به عنوان یک محقق استفاده کنید و سعی کنید مقاله ماهرانه‌ای را نگارش کنید.
  • با این وجود مجبور نیستید تمام نظرات ویراستار را حتی در صورت اشتباه بودن اعمال کنید. مکالمه‌ای با وی برقرار کنید و نظرات و دیدگاه خود را با احترام با وی در میان بگذارید.
  1. تلاش برای گرفتن پذیرش برای مقاله خود را ادامه دهید.

حتی در صورتی که مقاله شما به طور کامل از طرف یک مجله ریجکت شد، تلاش کنید تا آن را تصحیح کرده و برای مجله دیگری ارسال کنید.

  • به یاد داشته باشید که یک مقاله ریجکت شده ضرورتاً مقاله بدی نیست. فاکتورهای فراوانی برای ارزیابی مقالات وجود دارد که برخی از آنها از دسترس شما خارج است. تلاش کنید تا فرمت مقالات مورد قبول را یاد بگیرید.
  • شانس خود را برای گرفتن پذیرش از مجلات دیگر امتحان کنید. شما حتی می‌توانید از ویراستار مجله برای پیدا کردن مجله مناسب یاری بخواهید.

در صورتی که تجربه چاپ مقاله در مجلات خارجی دارید، لطفاً تجربیات خود را با مخاطبان ما در میان بگذارید.

4 دیدگاه دربارهٔ «برای چاپ مقاله در مجلات خارجی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟»

  1. با سلام ببخشین من چن تا سوال داشتم اگه امکان داشته باشه میشه راهنماییم کنین?
    1.من خودم تو پژوهشسرا برا جشنواره خوارزمی هم مقاله علمی پژوهشی نوشتم و هم ماده مورد نظر که تا بحال به آن روش تولید نشده بود را هم تولید کردم میخواستم بپرسم که برا ثبت مقاله در خارج و برای اکسپت و دریافت دعوتنامه چه میتونم بکنم? و همچنین هزینه چاپ مقاله در خارج چقدر است?
    2.برا ثبت اختراع این مطالعاتم چه میتونم بکنم?
    3.ایا در ثبت مقاله ، تحصیلات و قبولی در مسابقات در نظر گرفته می شود یا نه?
    4.برای دریافت دعوتنامه از کشور های خارجی چه باید کرد?
    5.ثبت مقاله در ایران چه امتیازاتی دارد?
    ممنون

    1. گروه نویسندگان

      1- برای مقالات اسکوپوس و جی سی آر، بسته به رشته، کیفیت مقاله و موضوع، هزینه متفاوت می‌باشد که می‌توان بعد از بررسی مقاله نظر داد. هزینه مجله‌های مختلف هم از رایگان تا 1000 دلار هزینه دارند.
      2- برای ثبت اختراع داحلی باید از سازمان ثبت اختراع اقدام کنید و سپس ترجمه اون را ارائه کنید.
      3- نخیر هیچ تاثیری ندارد.
      4- بهترین کار این است که رزومه پژوهشی خود و نمره زبان خود را بهبود بدهید.
      5- در صورتی که مقاله شما به زبان فارسی باشد، هیچ تاثیری ندارد. اگر حداقل چکیده مقاله شما انگلیسی باشد، در حد کنفرانس داخلی هم مورد قبول است.

  2. با سلام من مقاله ای مرتبط با فیلتر سیار حلال در آب آماده کرده ام و می خواهم آن را به یک مجله ارسال ککنم به نظر شما کدام مجله ارتباط با آن راحت تر است؟

  3. سلام. چرا گفتید مقاله رو برای چندین مجله نفرستیم؟ و اینکه اگر مقاله کامل رو برای ژورنالها بفرستیم مشکلی پیش میاد؟؟
    من مقالمو به چندین مجله فرستادم الان فهمیدم یکیشون در بلک لیست هستش.
    لطفا راهنماییم کنید. ممنونم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *