هفت گام برای ثبت نام در گوگل اسکولار

گوگل اسکولار یکی از سایت‌های جستجو و دانلود مقالات، کتب، رساله‌های دانشگاهی و سایر اسناد علمی است. قرار گرفتن نام یک محقق در این سایت علاوه بر افزودن شهرت علمی محقق، امکان دسترسی به مقالات وی از سراسر دنیا را تسهیل می‌کند. در این مطلب قصد داریم به چگونگی ثبت نام در گوگل اسکولار و استفاده از امکانات آن بپردازیم.

 

ثبت نام در گوگل اسکولار علاوه بر افزودن شهرت علمی به محقق و نوشته‌های او، امکان دسترسی به مقالات وی از سراسر دنیا را تسهیل می‌کند.
ثبت نام در گوگل اسکولار علاوه بر افزودن شهرت علمی به محقق و نوشته‌های او، امکان دسترسی به مقالات وی از سراسر دنیا را تسهیل می‌کند.

مراحل ثبت نام در گوگل اسکولار

1- در قدم اول شما بایستی که حساب جی میل برای خود ندارید، بایستی یک حساب جی میل برای خود باز کنید. این کار زمان بسیار کمی را از شما خواهد گرفت.

2- پس از این که برای خود حساب کاربری گوگل ایجاد کردید، وارد صفحه اصلی گوگل اسکولار به آدرس scholar.google.com شوید و روی گزینه My profile کلیک کنید.

3- در صفحه مشاهده شده حساب جی میل خود را وارد کنید.

4- در صفحه ثبت نام در گوگل اسکولار اطلاعات درخواست شده را به دقت وارد کنید. نام کاربری خود را نامی انتخاب کنید که مقالات را با آن نام به نگارش درآورده‌اید.

5- در صفحه بعدی نام شما به طور اتوماتیک وارد فیلد نویسنده خواهد شد و مقالات شما به نمایش گذاشته خواهد شد. سپس گوگل اسکولار مقالاتی را که احتمال می‌دهد مختص به شما باشد، برای شما لیست می‌کند. شما بایستی این لیست را مطالعه کنید و مقالاتی را که قصد دارید در پروفایل خود به نمایش بگذارید، انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ممکن است در لیست مشاهده شده مقالاتی برای شما پیشنهاد داده شده باشد که مربوط به نویسندگان دیگری است و یا مقالاتی از خود شما موجود باشد که به هر دلیلی( به عنوان مثال: مرتبط نبودن با حوزه تخصصی فعلی) قصد ندارید در پروفایل شما به نمایش گذاشته شوند. پس از این که مقالات مد نظر خود را از لیست پیشنهاد داده شده انتخاب کردید، گزینه Add موجود در بالای پروفایل خود را کلیک کنید.

 

 

6- در مرحله بعد با انتخاب گزینه Automatic update the list of articles، به گوگل اسکولار اجازه دهید تا مقالات موجود در پروفایل شما را به طور اتوماتیک به روزرسانی کند. به این معنی که در صورتی که مقاله جدیدی به نام شما به چاپ رسید، به حساب گوگل اسکولار شما افزوده شود.

7- در قدم بعدی گزینه edit را انتخاب کنید و سه مورد زیر را ویرایش کنید:

در بالای صفحه نوار زرد رنگی برای شما به نمایش درخواهد آمد که نشان می‌دهد پروفایل شما در حالت خصوصی است و با کلیک بر روی گزینه Make my profile public در نوار زرد رنگ، پروفایل خود را از حالت شخصی به حالت عمومی تغییر دهید.

  • شما بایستی صفحه اصلی دانشکده خود را به پروفایل خود اضافه کنید. برای این کار روی گزینه Add homepage کلیک کنید و آدرس اینترنتی دانشگاه یا دانشکده خود را وارد سازید.
  • شما همواره می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Change photo برای پروفایل خود عکس انتخاب کنید و یا عکس آن را ویرایش کنید.

در حال حاضر پروفایل شما تقریباً تکمیل شده است ولی طی کردن گام‌های زیر پروفایل شما را تکمیل‌تر خواهد ساخت:

افزودن نویسندگان مشترک

پس از این که پروفایل شما از نظر فنی تکمیل شد، ممکن است شما قصد داشته باشید از سایر امکانات گوگل اسکولار نیز بهره مند شوید و برای خود شبکه نویسندگان ایجاد کنید. افزودن نویسندگان مشترک به حساب گوگل اسکولار راه حل مناسبی است تا به دیگران اطلاع دهید شما وارد شبکه گوگل اسکولار شده‌اید.

برای افزودن یک نویسنده مشترک پیشنهاد شده، در قسمت بالا و سمت راست صفحه پروفایل خود گزینه Add Co-author را پیدا کنید و سپس بر روی گزینه “افزودن” که در کنار نام هر نویسنده‌ای قابل مشاهده است کلیک کنید.

اکنون شما دارای یک حساب گوگل اسکولار هستید که به شما کمک خواهد کرد از استنادات وارد شده بر مقالات خود چه در مقالات مروری و چه در سایر مقالات اطلاع حاصل کنید. همچنین این حساب، زمینه علمی و آکادمیک دیگری است که سایر محققان را با مقالات منتشر شده شما مرتبط می‌سازد. بهترین مزیت ثبت نام در گوگل اسکولار این است که حساب گوگل اسکولار می‌تواند به صورت اتوماتیک خود را به روزرسانی کند و نیاز نیست شما وقت چندانی را برای به روز نگه داشتن حساب خود صرف کنید.

افزودن مقالات به گوگل اسکولار و استخراج اطلاعات مقالات پیشین

با وجود این که گوگل اسکولار می‌تواند به طور خودکار مقالات جدید شما را به پروفایل‌تان اضافه کند، در این قسمت می‌خواهیم به نحوه افزودن مقالاتی که احتمالاً به صورت خودکار وارد اطلاعات شما نشده‌اند و همچنین نحوه استخراج اطلاعات مقالات پیشین برای استفاده‌های احتمالی در سایر موارد آکادمیک بپردازیم.

افزودن مقالات به صورت دستی

ممکن است برخی از مقالات شما به طور اتوماتیک به حساب شما افزوده نشده باشند. در این صورت بایستی مقالات مذکور به صورت دستی به مقالات پیشین شما افزوده شوند.

برای این منظور بر روی گزینه Add موجود در قسمت بالای صفحه کاربری خود کلیک کنید. در ادامه و در صفحه بعدی بر روی گزینه Add articles manually موجود در نوار سمت چپ صفحه کلیک کنید. صفحه زیر برای شما به نمایش درخواهد آمد:

در این قسمت شما می‌توانید مقالات جدید را اضافه کنید. برای این کار تا جایی که می‌توانید اطلاعات توصیفی مقاله مد نظر خود را وارد سازید تا گوگل اسکولار آسان‌تر بتواند آن را جستجو کند. پس از یافتن مقاله، بر روی گزینه save کلیک کنید. این کار را برای سایر مقالات نیز تکرار کنید.

نحوه استخراج اطلاعات مقالات

ممکن است شما نیاز داشته باشید تا اطلاعات مقالات موجود در پروفایل گوگل اسکولار را در جای دیگری استفاده کنید. برای این منظور نیاز دارید تا ابتدا اطلاعات را از گوگل اسکولار استخراج کنید. جهت استخراج اطلاعات از گوگل اسکولار، در کنار مقالاتی که به اطلاعات‌شان نیاز دارید، تیک را انتخاب کنید. سپس دکمه “Export” را انتخاب کرده و گزینه BiBTwX را کلیک کنید. سپس انتخاب کنید که آیا اطلاعات تمام مقالات شما استخراج شود و یا اطلاعات مقالات انتخاب شده. در نهایت با انتخاب دکمه “Export” فایل “citation.bib” مربوط به مقالات خود را دریافت خواهید کرد.

جستجوی استنادات وارد شده

یکی دیگر از امکانات گوگل اسکولار، همان طور که اشاره شد، آگاهی از استنادات وارد شده به مقالات شخص است. به دلیل این که گوگل اسکولار استنادات را از تعداد زیادی از سایت‌های آکادمیک دریافت می‌کند، امکان مورد استناد قرار گرفته شدن مقالات شما از اقصی نقاط دنیا و در انواع مختلف انتشارات وجود دارد.

شما می‌توانید علاوه بر دریافت تعداد استنادات وارد شده بر مقالات خود، با کلیک بر روی شماره مقالات استناد دهنده به انتشارات اصلی استناد دهنده دسترسی پیدا کنید.

در صورتی که مقالات شما تا کنون هیچ استنادی را دریافت نکرده‌اند نگران نباشید؛ اکنون که شما برای خود حساب گوگل اسکولار دارید و تعداد افراد بیشتری در سراسر دنیا امکان دسترسی به مقاله شما را دارند، دریافت استنادات در آینده نزدیک دور از تصور نیست.

3 دیدگاه دربارهٔ «هفت گام برای ثبت نام در گوگل اسکولار»

  1. خانم فرزانه گودرزی

    به نام خداوند بخشنده ومهربان اولین قدمها را برای نوشتن برداشته ام بیشتر نیاز دارم از اسناد ومقالات بزرگان ودانش پژوهان کمک بگیرم تا بتوانم مراحل اولیه را پشت سر بگذارم تحقیق کوتاهی درباره بدیع پردازی نوشته ام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *