آیا اکانت رایگان scopus وجود دارد؟

اکانت رایگان scopus

محققان و دانشجویان در حین انجام کارهای علمی نیاز به استفاده از داده‌های برخی تحقیقات و یا استناد به اطلاعات آن‌ها را دارند و در این راستا کسب اطمینان از نتایج تحقیقات پیشین برای آن‌ها ضروری است. یکی از روش‌ها برای کسب اطمینان از نتایج آزمایشات پیشین، تکرار آزمایشات مقالات گذشته و بازسازی نتایج آن‌ها است که در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست و یا وقت فراوانی را از نویسنده خواهد گرفت. یکی دیگر از روش‌ها برای اطمینان یافتن از نتایج محققان پیشین، اعتماد به سایت‌های معتبری است که مقالات، مجلات و نویسندگان تحقیق را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. برخی از این سایت‌ها برای نمایش میزان اعتبار موارد مذکور از شاخص‌های علمی استفاده می‌کنند ولی برخی دیگر از سایت‌ها مجلات مورد قبول خود را نمایه سازی می‌کنند و نام مجله را در لیست مجلات مورد تایید سالانه خود وارد می‌کنند. یکی از پایگاه‌های داده معتبری که مجلات علمی را نمایه سازی می‌کند، اسکوپوس است. اسکوپوس از محصولات شرکت الزویر است و محققان می‌توانند با ورود به این سایت و عضویت در آن از امکانات مختلف آن بهره مند شوند. عضویت در سایت اسکوپوس پولی است ولی در این مطلب قصد داریم بدانیم آیا روشی برای داشتن اکانت رایگان scopus وجود دارد یا خیر؟ البته برخی امکان دسترسی داشتن به برخی از امکانات سایت اسکوپوس به صورت رایگان وجود دارد که قصد داریم در این نوشته امکاناتی را که می‌توان بدون عضویت به آن‌ها دسترسی داشت را بررسی کنیم.

امکان وجود داشتن اکانت رایگان scopus برای بسیاری از محققان جای سوال دارد زیرا برخی امکانات اسکوپوس تنها برای اعضای سایت قابل استفاده است.
امکان وجود داشتن اکانت رایگان scopus برای بسیاری از محققان جای سوال دارد زیرا برخی امکانات اسکوپوس تنها برای اعضای سایت قابل استفاده است.

آیا اکانت رایگان scopus وجود دارد؟

با توجه به این که عضویت در سایت اسکوپوس پولی است و استفاده از تمام امکانات سایت از جمله امکان دانلود مقالات فقط برای اعضای این سایت امکان پذیر است، دانشجویان علاقه دارند بدانند آیا روشی برای داشتن اکانت رایگان scopus و استفاده از امکانات سایت وجود دارد یا خیر؟

برخی دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای تسهیل امور دانشجویان و کارمندان خود، اشتراک سالیانه‌ای را از سایت اسکوپوس دریافت می‌کنند و اکانت رایگان scopus را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. در صورتی که یک دانشگاه اشتراک سالیانه اسکوپوس را دریافت کرده باشد، دانشجویان می‌توانند با استفاده از شبکه اینترنتی دانشگاه و اکانت رایگان scopus که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، روزانه به تعداد محدودی مقاله از سایت اسکوپوس را دانلود کنند.

امکاناتی از اسکوپوس که می‌توانید بدون عضویت از آن‌ها بهره مند شوید.

شما می‌توانید با جستجوی نام نویسنده در سایت اسکوپوس (برای جستجوی نام نویسنده در سایت اسکوپوس می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید)، به اطلاعات علمی نویسنده، شاخص‌های مختلف تعریف شده برای وی، مقالات نوشته شده توسط نویسنده مورد نظر و تعداد استنادات انجام شده به کارهای علمی وی دسترسی پیدا کنید.

هم‌چنین با ورود به بخش sources، می‌توانید با وارد کردن حوزه تخصصی مد نظر خود اسناد علمی مرتبط را جستجو کنید. در صورتی که جستجوی مقاله‌ خاصی هستید و مقاله خاص مد نظر شما است، می‌توانید به 3 طریق (وارد کردن نام مقاله، نام ناشر و یا شماره ISSN مقاله) مقاله مد نظر را جستجو کنید.

شما می‌توانید با اعمال فیلترهای مختلف به قرار زیر مجلات و سایر اسناد علمی اسکوپوس حوزه تخصصی خود را پیدا کنید: در قسمت سمت چپ و پایین صفحه، می‌توانید اسناد علمی مورد جستجوی خود را با توجه به انواع چهارگانه آن فیلتر کنید. انواع چهارگانه موجود در سایت به ترتیب ژورنال‌ها و مجلات علمی، سری کتاب‌ها، مجموعه مقالات کنفرانسی و نشریات تجاری هستند.

  1. باز هم در سمت چپ صفحه، شما می‌توانید مجلات مورد جستجو را بر حسب کیفیت علمی آن‌ها به این ترتیب فیلتر سازید: نمایش عناوین جزو 10 درصد برتر مجلات، نمایش مجلات با شاخص quartile یا همان Q، در 4 سطح Q1، Q2، Q3 و Q4.
  2. شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌های موجود در صفحه، تنها مجلات با دسترسی آزاد را جستجو کنید و یا به موتور جستجوی اسکوپوس دستور دهید تنها مجلاتی با تعداد استناد یا تعداد اسناد علمی مشخص را در اختیار شما قرار دهد.
  3. هم‌چنین می‌توانید با انتخاب سال انتشار مجله از قسمت سمت راست تصویر، مجلات جدیدتر یا قدیمی‌تر را برای جستجوی خود انتخاب کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *