استخراج مقاله از پایان نامه

پس از نوشتن یک پایان‌نامه جامع و کامل، گام بعدی برای انتشار نتایج تحقیقات، استخراج مقاله از پایان نامه است. دانشجویان معمولا علاقه دارند حاصل زحمات خود در نگارش پایان‌نامه را به صورت مقاله در مجلات با ایمپکت فاکتور بالا به چاپ برسانند. در برخی دانشگاه‌ها، استخراج مقاله از پایان نامه به عنوان یک مرحله در نگارش پایان‌نامه به حساب می‌آید و تا زمانی که دانشجو حاصل کار خود را در قالب یک مقاله به چاپ نرسانده باشد، اساتید نمره وی را اعلام نخواهند کرد. استخراج مقاله از پایان نامه مزایای زیادی برای نویسنده، مقاله و جامعه علمی در بر خواهد داشت که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. پس از آن به بررسی نکاتی می‌پردازیم که دانستن آن‌ها برای استخراج مقاله از پایان نامه ضروری است.

پیشرفت شغلی

امکان دارد نوشتن یک مقاله از شما وقت زیادی بگیرد؛ این در حالی است که تبدیل پایان‌نامه به مقاله بسیار سریع‌تر خواهد بود و شما می‌توانید با توجه به تحقیقات انجام گرفته چندین موضوع مقاله را از پایان‌نامه خود استخراج کنید و در رزومه کاری خود از آن‌ها استفاده کنید. با این کار در مدت زمانی که همکاران شما می‌توانند یک مقاله تهیه کنند، شما می‌توانید ۲ الی ۳ مقاله را به چاپ برسانید و پیشرفت چشم‌گیرتری نسبت به آنان داشته باشید.

شما می‌توانید با استخراج مقاله از پایان نامه به جای نگارش مقاله جدید، از همکاران خود پیشی بگیرید.
شما می‌توانید با استخراج مقاله از پایان نامه به جای نگارش مقاله جدید، از همکاران خود پیشی بگیرید.
توسعه مطالعات و نتیجه تحقیقات در سطح جهانی

معمولا پایان‌نامه‌ها تنها در داخل دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و خوانندگان کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهند. تنها دانشجویان می‌توانند از نتیجه پایان‌نامه‌ها در تحقیقات بعدی خود استفاده کنند. با این حال با استخراج مقاله از پایان نامه و انتشار نتیجه آن به صورت یک مقاله، تعداد خوانندگان افزایش می‌یابد، دسترسی به نتایج آسان‌تر می‌شود و شما بیشتر در معرض ارتباطات تخصصی در زمینه تخصصیتان قرار خواهید گرفت.

رضایت شخصی

کاری که شما برای نگارش پایان‌نامه خود انجام داده‌اید و زحماتی که در این راستا متحمل شده‌اید، بسیار با ارزش است. با این حال افزایش تعداد مخاطبان تحقیق شما و باور اینکه مطالعات و پژوهش‌های شما سزاوار خوانندگان بیشتری است، رضایت شخصی شما را از نتیجه تلاشتان دو چندان خواهد کرد.

با انتشار مقاله رضایت شخصی شما از حاصل تحقیقاتتان افزایش میابد.
با انتشار مقاله رضایت شخصی شما از حاصل تحقیقاتتان افزایش میابد.

 

برای استخراج مقاله از پایان نامه شما باید به برخی نکات توجه کنید و بعضی قسمت‌های نوشته خود را مطابق با نیاز مجلات تغییر دهید؛ زیرا مخاطبان پایان‌نامه و مقاله افراد مختلفی هستند و هرکدام از این نوشته‌ها برای هدف جداگانه‌ای تدوین می‌شوند. در ادامه به توضیح نکات مهم در این امر پرداخته‌ایم.

استخراج مقاله از پایان نامه و نکات کلیدی

برای شروع ابتدا باید تفاوت مقاله و پایان‌نامه را درک کنیم. پایان‌نامه‌ها اغلب مباحثی طولانی هستند که توسط دانشجویان و به عنوان قسمت مهمی از تحصیلات تکمیلی تهیه می‌شوند؛ به همین دلیل دارای اهداف آموزشی هستند و لازم است برای ارائه در جلسه دفاع آمادگی کافی را داشته باشند. در این جلسه استادان پایان‌نامه را ارزیابی می‌کنند و با مشورت با یکدیگر تصمیم می‌گیرند آیا دانشجو مستحق دریافت مدرک تحصیلی مربوطه می‌باشد یا خیر. بنابراین هدف پایان‌نامه ارزیابی اطلاعات شما در زمینه موضوع مربوطه است که شما را مجاب می‌کند تمام اطلاعات خود را به روی کاغذ بیاورید. در نتیجه متن پایان‌نامه طولانی خواهد بود و تمام جزئیات ریز را شامل می‌شود.

معمولا مخاطب هدف مقالات آماده شده برای چاپ در یک مجله، دانشمندان و محققانی خواهند بود که وقت چندانی ندارند و نیاز به دانستن جزئیات ریز در رابطه با تحقیقات شما ندارند. بنابراین دانستن اصل محتوای تحقیقات و نتایج آن به طور خلاصه برای این گروه هدف مفیدتر خواهد بود.

در اینجا به بررسی نکاتی چند برای استخراج مقاله از پایان نامه می‌پردازیم:

محتوای پژوهش

مقالات بسیار کوتاه‌تر از تزها و پایان‌نامه‌ها هستند و در نتیجه نیاز به استایل کاری فشرده‌تر و چارچوب باریک‌تری دارند. در حالی که یک پایان‌نامه می‌تواند بیش از ۱۰۰ صفحه و حدود ۲۰۰۰۰ کلمه داشته باشد، یک مقاله جهت چاپ شدن در یک مجله تنها می‌تواند به تعداد ۳۰۰۰ الی ۶۰۰۰ کلمه را بسته به موضوع و مجله مد نظر، در خود بگنجاند. بنابراین برای استخراج مقاله از پایان نامه می‌بایست هر قسمت از آن به طور دقیقی خلاصه شود. این عمل بایستی با انتخاب محتوای مد نظر از پایان‌نامه و نوشتن دوباره آن در مقاله انجام پذیرد و هرگز از کپی کردن برای این منظور استفاده نشود. در این مرحله انتخاب محتوا و بازپرداخت آن، به عنوان عوامل کلیدی به حساب می‌آیند. شما می‌بایست در این مرحله دقت نظر بسیار بالا داشته باشید تا با حذف برخی موارد، به اصل موضوع آسیب نزنید.

برای استخراج مقاله از پایان نامه محتوای آن را دوباره‌نویسی کنید و از کپی کردن پرهیز کنید.
برای استخراج مقاله از پایان نامه محتوای آن را دوباره‌نویسی کنید و از کپی کردن پرهیز کنید.
چکیده

معمولا تعداد کلمات چکیده برای مقالات در حدود ۱۵۰ الی ۲۵۰ کلمه خواهد بود؛ در حالی که چکیده پایان‌نامه طولانی‌تر و شامل حدودا ۳۵۰ کلمه است. معرفی‌نامه مجله مورد نظر خود را به دقت مطالعه کنید. برخی مجلات به دنبال چکیده‌های ساختار یافته هستند، در حالی که برخی دیگر چنین چکیده‌ای را قبول ندارند. امروزه چکیده‌های ویدئویی و تصویری نیز رایج شده‌اند و برای اکسپت مقاله در برخی مجلات باید چنین چکیده‌ای تهیه کنیم.

مقدمه

پایان‌نامه‌ها غالبا مقدمه طولانی‌تری دارند و محققان آشنایی خود با موضوع مد نظر را به طور کامل در مقدمه توضیح می‌دهند. در حالی که مقدمه‌ی یک مقاله باید خلاصه‌تر باشد و تنها به بیان دلیل انجام پژوهش حاضر و کاستی‌های قبل تحقیق بسنده کرد.

روش تحقیق

روش تحقیق برای پایان‌نامه و عوامل به کارگرفته شده برای آن، معمولا شامل توضیحات مفصل شیوه کار می‌شود. در حالی که روش تحقیق برای یک مقاله باید بسیار کنترل شده باشد: شما باید خودتان را تنها برای توضیح جزئیات روش‌های به کارگرفته شده و آزمایش‌ها محدود کنید؛ توضیح کامل روش انجام تحقیقات و عوامل جزئی در اینجا غیر ضروری است.

یافته‌های پژوهش

در بخش یافته‌های پژوهش پایان‌نامه معمولا نتایج تمام کارهای ریز انجام شده به تفصیل توضیح داده می‌شود، در حالی که در مقاله به بیان نتیجه تحقیق کلی و هدف نهایی بسنده می‌کنند.

بحث و نتیجه‌گیری

قسمت بحث و نتیجه‌گیری نیز همچون سایر قسمت‌ها در مورد پایان‌نامه طولانی‌تر از مقاله خواهد بود. در نتیجه‌گیری پایان‌نامه، تمام نتایج حاصل از کارهای ریز صورت گرفته به تفصیل ذکر می‌شوند تا توانایی محقق را به نمایش بگذارند. همچنین محققان بایستی به بیان پیشنهادات خود برای پژوهش‌های آتی بپردازند. در مورد مقاله بحث و نتیجه‌گیری باید بسیار واضح باشد و به اصل موضوع اشاره کند. از بیان دوباره یافته‌های پژوهش در این قسمت خودداری کنید.

منابع

پایان‌نامه‌ها غالبا شامل یک لیست طولانی از منابع و استنادات و گاهی بیوگرافی نیز می‌شوند. در حالی که منابع مقالات شامل لیست کوتاهی از منابع و استناداتی می‌شود که در تحقیق مد نظر، مستقیما از آنها استفاده شده است.

شما می‌‌توانید با رعایت نکات ذکر شده در استخراج مقاله از پایان نامه موفق عمل کنید و شانس مقاله خود را برای گرفتن پذیرش از مجلات معتبر دنیا و مجلات آی اس آی بالا برید.

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «استخراج مقاله از پایان نامه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *