راهنمای تصویری و جامع نحوه استفاده از گوگل اسکولار

سایت گوگل اسکولار

گوگل اسکولار یا Google Scholar یک موتور جستجوی علمی رایگان است که به عنوان ورژن آکادمیک گوگل مشهور شده است. گوگل اسکولار به جای جستجوی تمام اطلاعات فهرست شده، منابع ناشران، دانشگاه‌ها و یا وب‌سایت‌های علمی را جستجو می‌کند. با استفاده از این سرویس می‌توانید در منابع دانشگاهی و پژوهشی شامل مقالات، رساله‌های دانشگاهی، کتاب‌ها، چکیده‌ها و متون حقوقی و قضایی جستجو کنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر گوگل اسکولار و نحوه جستجوی مقاله در آن بپردازیم.

 

نحوه نمایش نتایج جستجو در گوگل اسکولار

بدنه ی اصلی سایت گوگل اسکولار مشابه سایت گوگل است. بدین معنی که بعد از جستجو کردن موضوع مورد نظرتان، نتایج به صورت مستقیم در صفحه سایت نمایش داده می شود و نتایج به دست آمده در سایت گوگل اسکولار بر خلاف سایت خود گوگل براساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود، یعنی مرتب کردن یافته‌ها براساس میزان ارجاع آن به آن توسط دیگر مولفان است.

 

نتایج جستجو شده برای عبارت game theory در گوگل اسکولار
نتایج جستجو شده برای عبارت game theory در گوگل اسکولار

همان طور که مشاهده می‌کنید، نتایج جستجوی گوگل اسکولار با گوگل متفاوت است. در ادامه بخش‌های مختلف این نتایج را معرفی خواهیم کرد.

اطلاعات کتاب شناسی مرکزی

در صفحه مشاهده شده هرکدام از مقالات یا اسناد علمی جستجو شده دارای اطلاعات متفاوتی هستند. دو سطر اول در هر مورد اطلاعات کتاب شناسی مرکزی سند علمی را نمایش می‌دهد؛ سطر اول مربوط به نام سند و سطر دوم مربوط به نمایش اطلاعات کتاب شناسی سند به ترتیب: نام نویسنده یا نویسندگان، نام کتاب یا مجله‌ای که سند در آن منتشر شده است و نام ناشر سند است. با کلیک بر روی لینک عنوان شما را به صفحه ناشر هدایت خواهد کرد و ممکن است در این صفحه به اطلاعات بیشتری از سند علمی از جمله چکیده و گزینه‌های دانلود دسترسی پیدا کنید.

دسترسی سریع به محتوای کامل

برای برخی از مقالات یا اسناد علمی همانطور که در شکل مشاهده می‌شود، امکان دانلود سریع محتوا در گوگل اسکولار تعبیه شده است. به یاد داشته باشید که ممکن است ورژن دانلود شده با آخرین ورژن منتشر شده تطابق نداشته باشد.

اطلاعات استنادی و سایر لینک‌های مفید

در قسمت پایین اطلاعات مربوط به هر سند شما می‌توانید به برخی لینک‌های مفید دسترسی داشته باشید. گزینه اول یا همان “cited by” مقالات دیگری را که به این مقاله استناد کرده‌اند نمایش خواهد داد. گزینه بعدی یا همان “Related articles”، مربوط به نمایش مقالات مشابه است و گزینه “versions” ورژن‌های دیگری از مقاله (در برخی موارد ورژن‌های قابل دانلود) را ارائه خواهد داد.

چند نکته مهم جهت جستجوی آسان‌تر مطالب در گوگل اسکولار

با وجود این که گوگل اسکولار هر جستجو را به تعداد 1000 نتیجه محدود می‌سازد، موارد زیادی برای یادگیری در رابطه با نحوه دانلود مقالات یا سایر اسناد علمی وجود دارد. در این قسمت چند نکته را ذکر خواهیم کرد که علاوه بر صرفه جویی در زمان، به جستجوی موثر شما کمک خواهد کرد.

  1. جستجوهای گوگل اسکولار به حروف کوچک و بزرگ حساس نیستند.

این به آن معنی است که جستجوی عبارت “Game Theory” نتایج یکسانی را با جستجوی عبارت “game theory” به نمایش خواهد گذاشت.

  1. به جای استفاده از جملات کامل از کلمات کلیدی استفاده کنید.

برای مثال فرض کنید موضوع مورد نظر شما برای جستجو “self driving cars” باشد. در صورتی که شما برای جستجوی مقالات از عبارت “what is the current state of the technology used for self driving cars” استفاده کنید، نتایج کمتری را به دست خواهید آورد. در این موارد بایستی لیستی از کلمات کلیدی را تهیه کنید و جستجو را بر مبنای آنها ادامه دهید. به عنوان مثال این کلمات کلیدی می‌توانند از چنین عباراتی تشکیل شده باشند: self-driving cars, autonomous vehicles, و یا driverless cars. گوگل اسکولار با پیشنهاد مقالات مشابه عبارات کلیدی بیشتری را برای شما پیشنهاد خواهد داد.

  1. برای جستجوی عین عبارت از گیومه استفاده کنید.

در صورتی که عبارت مورد جستجوی خود را داخل گیومه قرار دهید، می‌توانید عین عبارت مد نظر را در داخل متن تحقیق و یا عنوان آن جستجو کنید. بدون استفاده از گیومه گوگل اسکولار با هر کلمه به طور جداگانه‌ای رفتار خواهد کرد. به این معنی که در صورتی که شما عبارت “national park” را جستجو کنید، در نتایج نمایش داده شده این دو کلمه ضرورتاً در کنار هم قرار نخواهند گرفت. برای جستجوی این دو کلمه در کنار هم بایستی از گیومه استفاده کنید.

  1. سال انتشار مقاله را در جستجوی خود دخیل سازید تا مقالات منتشر شده در یک سال معین را جستجو کنید.

جستجوی عبارات به همراه وارد کردن سال انتشار مقاله (مانند: game theory 2015)، نتایج جستجو را به سال مد نظر محدود خواهد کرد.

  1. از تنظیمات نوار جانبی برای تنظیم نتایج جستجوی خود بهره مند شوید.

با استفاده از تنظیمات موجود در نوار جانبی در سمت چپ صفحه می‌توانید نتایج جستجو را محدودتر سازید.

زمان: با انتخاب سال مد نظر خود برای جستجوی مقالات یا اسناد علمی زمان انتشار نتایج جستجو شده را محدود خواهید ساخت.

مرتب سازی: با انتخاب دو گزینه مرتب سازی بر اساس ارتباط و یا مرتب سازی بر اساس زمان، می‌توانید عبارات نمایش داده شده را به ترتیب بر اساس میزان ارتباط با عبارت جستجو شده و یا قدیمی یا جدید بودن مقالات مرتب کنید.

حق اختراع: شما می‌توانید مقالات بدون حق اختراع و یا با حق اختراع را به طور جداگانه جستجو کنید.

  1. از عملگرها برای کنترل بهتر نتایج جستجوی خود استفاده کنید.

با وجود این که گوگل اسکولار به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست، برای استفاده از عملگرهای خاص بایستی از حروف بزرگ استفاده کنید.

  • AND: با استفاده از این عملگر موتور جستجو مجاب خواهد شد تا هر دو عبارت موجود در طرفین این عملگر را در نتایج جستجوی خود نشان دهد.
  • NOT: با استفاده از این عملگر در برابر هر عبارت، نتایج شامل آن عبارت را از مجموع نتایج جستجو شده حذف خواهید کرد.
  • OR: با استفاده از این عملگر نتایج شامل یکی از دو عبارت طرفین این عملگر نمایش داده خواهد شد.

7. برای جستجوی کلمات مترادف می‌توانید از کاراکتر ~  استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید تا کلمات مشابه نیز در جستجوی شما نمایش داده شود، می‌توانید از کاراکتر ~  استفاده کنید.

نکات کلی در مورد جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار

درج عبارت intitle: منابعی را که عبارت جستجو در عنوان آن آمده باشد را نشان خواهد داد.
درج عبارت intext: منابعی را که عبارت جستجو در متن آن مدرک آمده باشد را نشان می‌دهد.
درج عبارت allintitle: منابعی را که تمام عبارات جستجو در عنوان آن آمده باشند را نشان خواهد داد.
درج عبارت allintext: منابعی را که تمام عبارات جستجو در متن آن مدرک آمده باشند را نشان می‌دهد.
درج عبارت author: منابعی را که عبارت جستجو در نام نویسنده آن آمده باشد را نمایش می‌دهد.

جستجوی پیشرفته

با استفاده از گزینه‌های موجود در جستجوی پیشرفته شما می‌توانید نتایج مشاهده شده را هرچه بیشتر تحت کنترل خود درآورید.

اگر شما در مرحله کشف اطلاعات هستید، گزینه جستجوی پیشرفته می‌تواند اطلاعات مورد نظر شما را محدود سازد. در حالی که اگر شما به طور تخصصی در حال جستجوی مطالبی باشید که آشنایی کافی با آنها دارید، جستجوی پیشرفته به شما در کنترل بیشتر نتایج کمک خواهد کرد تا بتوانید نتایج یافت شده را در راستای نیاز خود محدودتر سازید. این ویژگی با کلیک بر روی منوی موجود در قسمت بالا و سمت راست صفحه و انتخاب گزینه “Advanced search” برای شما نمایش داده خواهد شد.

گزینه‌های نمایش داده شده در این منو تقریباً واضح هستند. شما می‌توانید عبارات خاصی را در جستجوی خود قرار دهید، یا عبارات خاصی را از نتایج جستجو حذف کنید. هم‌چنین می‌توانید مکان دقیق عبارت مد نظر خود در مقالات مورد جستجو را تعیین کنید. انتخاب نویسنده و سال انتشار اسناد علمی از سایر امکانات جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار است.

امکانات دیگر گوگل اسکولار

از امکانات گوگل اسکولار می‌توان به امکان جستجوی مقاله‌ها برحسب سال انتشار، مشاهده ارجاع‌ها و جستجو براساس آن، امکان مشاهده شمار ارجاع‌‌ها، یافتن نسخه‌های گوناگون مقاله در اینترنت، امکان ارائه ارجاع قالب‌بندی شده مقاله با فرمت‌های گوناگون، نمایش اطلاعات نویسندگان نام برد.

دریافت متن کامل مقاله‌ها

در اکثر مواقع چکیده مقاله‌ها در سایت گوگل اسکولار قابل مشاهده است و گاهی اوقات متن کامل مقاله‌ها قابل دریافت است. برای دریافت متن کامل برخی از مقاله‌ها باید اشتراک سایت را خریداری کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید تا با رایج‌ترین روش‌های جستجوی مقاله‌های انگلیسی آشنا شوید، می‌توانید به این نوشته مراجعه کنید.

جایگزین گوگل اسکولار

با وجود این که گوگل اسکولار به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی علمی شناخته شده است، سایت‌های دیگری نیز برای جستجوی مطالب علمی وجود دارد. به عنوان مثال به نظر می‌رسد “Microsoft Academic”  بعد از راه اندازی دوباره، به اصلی‌ترین رقیب گوگل اسکولار در زمینه جستجوی اسناد علمی تبدیل شده است. این شرکت در حال حاضر شامل حدود 40 میلیون استناد است.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای تصویری و جامع نحوه استفاده از گوگل اسکولار»

    1. گروه نویسندگان

      سپاس دوست عزیز
      خوشحالیم که مطالب برای‌تون جذاب و مفید بود
      ممنون که نظرات‌تون را به اشتراک می‌گذارید.

    1. گروه نویسندگان

      ممنون از شما دوست عزیز که نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید و سبب می‌شوید که نوشته‌های ما هم دیده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *