چاپ مقاله در الزویر و هزینه چاپ مقاله در Elsevier

چاپ مقاله در الزیور

چاپ مقاله در مجلات معتبر مزایای زیادی برای مقاله و نویسنده آن دارد. از همین رو نویسندگان مقالات سعی می‌کنند پس از نگارش مقاله خود، آن را در معتبرترین مجلات ممکن به چاپ برسانند. مجلات الزویر از جمله مجلات علمی هستند که انتشار مقاله در آنها از مزایای بالایی برخوردار است. هزینه چاپ مقاله در Elsevier از جمله سوالات و دغدغه‌های اصلی پژوهشگران برای چاپ مقاله است. در این مطلب قصد داریم پس از یک معرفی اجمالی از الزویر به شرایط محاسبه هزینه چاپ مقاله در Elsevier بپردازیم.

هزینه چاپ مقاله در elsevier دارای نرخ‌های گوناگونی برای انواع مجلات است که شرایط محاسبه هزینه برای هرکدام از موارد متفاوت است.
هزینه چاپ مقاله در elsevier دارای نرخ‌های گوناگونی برای انواع مجلات است که شرایط محاسبه هزینه برای هرکدام از موارد متفاوت است.

الزویر چیست؟

الزویر یکی از معتبرترین مطبوعات علمی دنیا است که دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند قرار دارد. این موسسه در سال1880 به عنوان یک شرکت انتشاراتی تاسیس شده است. محصولات این شرکت شامل مجلاتی مانند The lancet، Cell، مجموعه مجلات الکترونیکی science direct، پایگاه داده استنادی اسکوپوس و ClinikalKey می‌شود. الزویر سالانه بیش از 470000 مقاله را در 2500 مجله مختلف منتشر می‌کند. آرشیو آن شامل بیش از 16 میلیون سند علمی و 30000 کتاب الکترونیکی است. تعداد دانلود سالانه آن به بیش از 1 بیلیون دانلود می‌رسد. در اردیبهشت سال 1392 انتشارات الزویر ایران را تحریم کرد و از پذیرش مقالات پژوهشگران ایرانی که در یکی از سازمان‌های دولتی مشغول به کار هستند، خودداری کرد.

الزویر مقالات ژورنالی خود را تحت دو مدل بیزینسی زیر به چاپ می‌رساند:

  1. اشتراک مقالاتی که مخارج آنها از طریق پرداخت‌های حق اشتراکی افراد یا سازمان‌ها تامین می‌شود.
  2. مقالات با منابع آزاد که پرداخت مخارج آنها به وسیله نویسنده مقاله، سازمان وابسته به آن و یا نهادهای بودجه انجام می‌گیرد و با عنوان هزینه‌های انتشار مقالات (APCs) شناخته می‌شود،

الزویر برای محاسبه هزینه‌های چاپ هرکدام از مدل‌های مذکور روش جداگانه‌ای را در پی می‌گیرد. هزینه‌های مقالات اشتراکی به طور مستقلی از هزینه‌های مقالات با منابع آزاد حساب می‌شوند و در هنگام تعیین هزینه‌های اشتراکی، مخارج مقالات با منابع آزاد در نظر گرفته نمی‌شود.

هزینه‌های انتشار مقالات (APCs)

صرف نظر از روش انتخابی توسط نویسنده مقاله هدف الزویر به گفته خود سایت انتشار هرچه سریع‌تر مقالات در کنار کنترل کیفیت آنها است. زمانی که نویسنده مقاله چاپ مقاله با منبع آزاد را انتخاب می‌کند، به سرعت مقاله وی در سایت science direct و به صورت رایگان قرار داده می‌شود. هزینه چاپ مقاله در Elsevier از نوع APC بسته به مجله آن دارد. این هزینه با محاسبه نرخ مالیات بین 150 تا 6000 دلار متغیر است. برای اطلاع دقیق از هزینه چاپ مقاله در Elsevier و در مجلات مختلف روی آدرس زیر کلیک کنید:

هزینه چاپ مقاله در Elsevier از نوع APC

این قیمت‌ها ممکن است تغییر کند؛ شما می‌توانید برای اطلاع از به روزترین هزینه‌های تصویب شده به سایت اصلی الزویر به نشانی Elsevier.com مراجعه کنید. نحوه احتساب این هزینه‌ها بسته به موارد مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • کیفیت مجله
  • پروسه فنی و ویرایشی مجله
  • ملاحظات رقابتی
  • شرایط بازار
  • سایر جریان‌های درآمدی مرتبط با مجله
هزینه چاپ مقاله در elsevier بسته به عوامل مختلفی دارد.
هزینه چاپ مقاله در elsevier بسته به عوامل مختلفی دارد.

قراردادهای ارگان‌های بودجه

الزویر قراردادهای بودجه‌ای را تنظیم کرده است که به نویسندگان کمک می‌کند تا با پر کردن آنها هزینه پرداختی خود را از ارگان‌های مرتبط درخواست کند. در برخی موارد ممکن است هزینه پرداختی توسط ارگان‌های مرتبط بازپرداخت شود.

مقالات با هزینه اشتراکی

الزویر مقالات با هزینه اشتراکی را با استفاده از هزینه‌های دریافت شده از حق اشتراک افراد یا سازمان‌ها به چاپ می‌رساند. مقالات منتشر شده با هزینه اشتراکی به طور مستقلی از مقالات با منابع آزاد مورد محاسبه قرار می‌گیرند و هزینه دریافت شده از مقالات با منابع آزاد در محاسبه هزینه مقالات با هزینه اشتراکی در نظر گرفته نمی‌شود. هزینه مقالات با هزینه اشتراکی بر طبق قوانین محاسباتی زیر مورد محاسبه قرار می‌گیرند:

  • Volume مجله
  • کیفیت مجله
  • کاربرد مجله
  • پروسه ویرایشی مجله
  • ملاحظات رقابتی
  • سایر درآمدهای کسب شده از مجله مد نظر مانند هزینه‌های تجاری دریافتی از تبلیغات، چاپ مجدد و مکمل‌ها

این قوانین تنها برای مقالات با هزینه اشتراکی در نظر گرفته شده است و محاسبه هزینه مقالات با منابع آزاد به روش دیگری( که قبلاً ذکر شد) انجام می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید روی آدرس زیر کلیک کنید:

هزینه چاپ مقاله در elsevier از نوع اشتراکی 

گزینه‌های خرید

الزویر گزینه‌های خرید مختلفی را برای انواع افراد فراهم کرده است. این گزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • کتابخانه‌ها و موسسات: گزینه‌های اشتراکی فراوانی متناسب با انواع شرایط مشتری وجود دارد که دارای فاکتورهای مختلفی هستند. برای مشتریانی که به صورت مجموعه‌ای خرید می‌کنند، این موارد شامل ملاحظات رقابتی، شرایط بازار، تعداد حقوق بایگانی ذخیره شده و عوامل خاص قرارداد مانند طول قرارداد و شرایط پرداخت خواهد شد. هزینه‌های مجموعه‌ای به صورت سالانه تنظیم می‌شوند و هرگونه تعدیل بر اساس عواملی از قبیل ملاحظات رقابتی، شرایط بازار، تعداد، کیفیت و کاربرد مقالات اشتراکی منتشر شده و ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های سیستم عامل انجام می‌پذیرد. مقالات با منابع آزاد در این محاسبات در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • افراد: محققانی که وابسته به سازمان خاصی نیستند و یا علاقه دارند به آسانی به موضوعی که در کتابخانه سازمان آنها موجود نیست دسترسی داشته باشند، می‌توانند از مزایای دسترسی شخصی سایت الزویر بهره‌مند گردند. این گزینه‌ها شامل فروش مقاله مبادله‌ای و یا اجاره مقاله مبتنی بر کارت اعتباری است.
  • برای اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه‌های رایگان یا برنامه‌های با هزینه اندک، می‌توانید با کلیک بر روی این آدرس به سایت اصلی مراجعه کنید.

هزینه چاپ مقاله در Elsevier برای مجلاتی که هر دو مقالات اشتراکی و مقالات با منابع آزاد را منتشر می‌کنند.

برای مجلاتی که هر دو نوع مقالات اشتراکی و مقالات با منابع آزاد را منتشر می‌کنند، هزینه‌ها با مدل تجاری محاسبه خواهد شد. تعدیل در هزینه‌های لیست اشتراک مجلات تنها بر اساس معیارهایی خواهد بود که برای محصولات اشتراکی اعمال می‌شود. مقالات با منابع آزاد در لیست هزینه مجلات افراد محاسبه نخواهد شد.

هزینه مجموعه‌ها

هزینه‌های مجموعه‌ای نیز مانند هزینه هزینه لیست مجلات، تنها شامل مقالات اشتراکی می‌شود. هزینه این مجموعه‌ها به هزینه تک تک مقالات موجود در مجموعه وابسته است که باز هم در محاسبه این هزینه‌ها هزینه مقالات با منابع آزاد مد نظر قرار نمی‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *