مهم ترین نکاتی که بایدبرای چاپ مقاله jcr مد نظر داشته باشیم، چیست؟

کلمه JCR مخفف کلمات Journals Citation Report و به معنی مجلاتی است که در فهرست منتشر شده توسط تامسون رویترز برای مجلات معتبر، حضور دارند. تامسون رویترز هر سال لیست مجلات معتبر که به آنها اصطاحا ISI نیز گفته می‌شود را منتشر می‌کند که به آنها ایمپکت فاکتور اختصاص داده شده است. وجود ایمپکت فاکتور برای مجله به معنی حضور آن در فهرست JCR می باشد و عموما مجلات معتبر موفق به دریافت ایمپکت فاکتور می‌شود. با وجود این که چاپ مقاله jcr برای نویسندگان مقالات دارای امتیازات فراوانی است، چاپ مقاله در این مجلات به خصوص برای افراد تازه کار، بسیار مشکل خواهد بود. در مطالب پیشین در رابطه با  چگونگی نوشتن مقاله jcr نکاتی را ارائه داده بودیم و در این مطلب به بررسی نکات کلی در رابطه با نحوه نوشتن، ارسال و ویرایش مقاله جهت چاپ مقاله JCR خواهیم پرداخت.

 

چاپ مقاله jcr و نحوه ارسال ابن مقالات به مجله‌های مد نظر دارای برخی نکات است که با رعایت آنها، شانس پذیرش مقاله بالاتر خواهد رفت.
چاپ مقاله jcr و نحوه ارسال ابن مقالات به مجله‌های مد نظر دارای برخی نکات است که با رعایت آنها، شانس پذیرش مقاله بالاتر خواهد رفت.

 

نحوه نوشتن مقاله برای چاپ مقاله jcr

  1. در رابطه با موضوع خود به طور منطقی فکر کنید.

قبل از شروع به نگارش مطالب خود، زمانی را برای تفکر منطقی در رابطه با موضوع و روند پیشبرد نگارش متن خود اختصاص دهید. در زمان نگارش متن تحقیق، توجه داشته باشید که متن شما به صورت یک داستان کاملاً منطقی پیش برود. به این معنی که از نگارش مطالب به صورت پی در پی و با توجه به تحقیقات انجام شده خودداری کنید.

  1. سعی نکنید که بلافاصله بعد از نگارش مقاله آن را ویرایش کنید.

یک فایل در کامپیوتر خود برای مقاله اختصاص دهید و تمام سرفصل‌ها و تیترها را در آن وارد کنید. برای هر روز خود هدف مشخصی را تعیین کنید( مثلاً 500 کلمه) و هر زمان که به هدف خود رسیدید، کار را تعطیل و از ادامه کار خودداری کنید.

در صورتی که در هنگام نگارش متن کلمه به خصوصی را به خاطر نیاوردید، اصلاً نگران نباشید. تصور خود از کلمه را در چند جمله یادداشت کنید و به کار خود ادامه دهید. با این روش شما می‌توانید در دفعات بعدی که به متن خود مراجعه می‌کنید، در صورت یاد آوری کلمه یا عبارت مد نظر، آن را تصحیح کنید.

 

 

  1. استدلال خود را پشت مطالب دیگر پنهان نکنید!

در صورتی که شخصی ناشناس در اتوبوس موضوع مقاله شما را بپرسد، آیا می‌توانید به طور خیلی واضح و با زبان عمومی و غیر تخصصی موضوع خود را به وی شرح دهید؟ توجه داشته باشید که این توصیف ساده و واضح بایستی در پاراگراف اول( و حتی در سطر اول) متن تحقیق شما موجود باشد. مخاطبان خود را مجبور نسازید تا برای فهم منظور اصلی مقاله شما مدت زمان زیادی را صرف کنند و در نهایت موضوع کلی را با استدلال‌های مختلف حدس بزنند.

همچنین توجه داشته باشید که موضوع اصلی و هدف کلی تحقیق را در تمام فصول و تیترهای تحقیق در نظر داشته باشید و به وسیله آن قسمت‌های مختلف مقاله را به هم ارتباط دهید.

  1. از همکار خود بخواهید مطالب شما را چک کند.

یکی از مشکلاتی که ویراستاران مجله با آن مواجه می‌شوند، نگارش نادرست متن است. این مشکل ممکن است از جایی ناشی شده باشد که زبان اصلی نویسنده با متن تحقیق یکسان نباشد و یک شخص بومی زبان نیز آن را مورد مطالعه قرار نداده باشد. چنین شرایطی قضاوت در رابطه با مقاله را مشکل خواهد ساخت.

  1. مخاطبان بین المللی را فراموش نکنید.

توجه داشته باشید که در هنگام نگارش متن مقاله، خوانندگان بین المللی مقاله را فراموش نکنید. به این معنی که برخی اصطلاحات و عبارات را که تنها در کشور یا منطقه خاصی کاربرد دارند، در متن مقاله خود وارد نکنید.

نحوه ارسال مقاله برای چاپ مقاله jcr

  1. مجله مناسب را برای چاپ مقاله انتخاب کنید.

مجله‌ای را برای ارسال مقاله انتخاب کنید که با حوزه تخصصی مقاله شما همخوانی داشته باشد. ممکن است در نگاه اول این موضوع بسیار بدیهی به نظر برسد ولی مهم‌ترین دلیل رد مقاله، مرتبط نبودن حوزه تخصصی است. قبل از ارسال مقاله به یک مجله، چند مقاله منتشر شده در مجله مد نظر را به طور کامل مطالعه کنید و مطمئن شوید که مقاله شما با موضوعات آنها مرتبط است.

  1. همواره روند صحیح ارسال مقاله را دنبال کنید.

هر کدام از مجلات، روند مشخصی را در پذیرش و چاپ مقاله دارند. قبل از ارسال مقاله حتماً راهنمای نویسندگان مجله مد نظر را به طور کامل مطالعه کنید و موارد موجود در آن را، از جمله قالب نوشتاری مقاله و نحوه ارسال متن، به طور کامل مطالعه کنید. در صورت سرپیچی از موارد مطرح شده، به احتمال بالا مقاله شما ریجکت خواهد شد.

  1. چکیده را در کاور لتر تکرار نکنید.

کاور لتر برای هر مقاله به این دلیل حائز اهمیت است که ویراستاران می‌توانند با مطالعه آن با طرز فکر نویسنده و موارد دارای اهمیت خاص از نظر وی آشنا شوند. بنابراین نیازی نیست در این نامه، چکیده مقاله خود را تکرار کنید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز به اطلاعات در رابطه با خود مقاله ویرایستار می‌تواند به متن مقاله مراجعه کند و کاور لتر بایستی اطلاعات بسیار کلی‌تر، از جمله علت کافی برای چاپ شدن مقاله شما را، در بر داشته باشد.

 

 

  1. به محتوای مقاله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

توجه داشته باشید که علت جدید بودن و نوآوری تحقیقات شما به طور واضح در متن مقاله موجود باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل رد مقاله ناکافی یا ناواضح بودن نوآوری تحقیقات است.

نحوه ویرایش مقاله جهت چاپ مقاله‌های jcr پس از دریافت فیدبک

  1. به طور مستقیم و با ملایمت به پیام دریافت شده از ویراستار پاسخ دهید.

زمانی که پس از دریافت فیدبک از ویراستاران و ناشران مجله قصد دارید بار دیگر و پس از اعمال تغییرات مقاله را برای آنان ارسال کنید، این نکته را به خاطر بسپارید: تمام نکات اشاره شده توسط ویراستاران را ذکر کنید و نحوه ویرایش نوشته با توجه به توصیه‌ها را به طور واضح شرح دهید. به محض دریافت فیدبک از ویراستاران به آنان پاسخ ندهید. آن را مطالعه کنید، چندین روز در رابطه با آن تفکر کنید، موضوع را با دیگران مطرح کنید و سپس پاسخ خود را آماده کنید.

  1. پس از اعمال اصلاحات، مقاله را بار دیگر ارسال کنید.

ممکن است تعجب کنید از این که بشنوید بسیاری از نویسندگان پس از دریافت فیدبک از ویراستاران تلاشی برای ویرایش و ارسال دوباره آن انجام نمی‌دهند. سعی کنید پس از دریافت فیدبک از ویراستاران ناامید نشده و کار خود را تصحیح کنید. امکان چاپ مقاله ویرایش شده به قدری بالا هست که برای آن زمان محدودی را اختصاص دهید!

  1. به چالش کشیدن ویراستاران با دلایل کافی و قضاوت صحیح، قابل قبول است.

به چالش کشیدن و رد نظر ویراستار مجله تحت دو شرط اصلی قابل اجراست:

1. دلایل و مدارک کافی برای قضاوت صحیح داشته باشید.

2. بتوانید به طور محترمانه نظر خود را برای ویراستار ابراز کنید. برخی اوقات چنین نظراتی از جانب ویراستاران قابل قبول خواهد بود؛ به خصوص زمانی که مطمئن باشند شما تمام موارد ذکر شده توسط ویراستاران را به طور کامل مطالعه کرده‌اید.

  1. در رابطه با زمان به چاپ رسیدن مقاله فکر کنید.

زمان چاپ مقاله توسط برخی مجلات بسیار طولانی‌تر از مجلات دیگر است. در صورتی که زمان خاصی را برای چاپ مقاله خود مد نظر دارید و یا برای انتشار آن عجله دارید، قبل از ارسال مقاله حتماً به این نکته توجه کنید.

  1. به یاد داشته باشید که مقالات منتشر شده، تمام این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند و تنها مقاله نهایی قابل مشاهده است.

انتشار مقاله در مجلات معتبر برای تمام افراد چالش برانگیز است. زمانی که شما مقاله منتشر شده‌ای را مطالعه می‌کنید، از نوشته‌های اولیه، ریجکت شدن‌ها، ویرایش‌ها، ارسال‌های دوباره و ورژن‌های قبلی آن اطلاعی ندارید. بنابراین ممکن است مقاله شما نیز پس از طی برخی مراحل، به مرحله چاپ شدن در مجلات معتبر برسد.

آیا تا به حال تجربه چاپ مقاله jcr را داشته‌اید؟ چه مراحلی را جهت چاپ مقاله خود طی کرده‌اید؟ تجربیات خودتان را با دوستان ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین نکاتی که بایدبرای چاپ مقاله jcr مد نظر داشته باشیم، چیست؟»

  1. ممنون بابت نوشته مفیدتون. فقط یک سوال باقی مونده برای من آن هم در مورد هزینه های ارسال مقاله به ژورنال هاس؟ میشه در مورد اون هم بگید

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      در مورد هزینه مجلات شرایط خیلی متفاوتی حاکم است و براساس مقاله‌ای که می‌خواهید بفرستید، است. هزینه آن از رایگان شروع می‌شود و تا هزینه‌های متفاوت وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *