اسکوپوس چیست؟

اگر شما به تازگی وارد دنیای تحقیقات شده باشید، احتمالا نام اسکوپوس به گوش شما خورده است. سوالی که در این مرحله برای هرکدام از ما پیش می‌آید این است که: اسکوپوس چیست و چه کاربردی در نوشتن مقاله و انجام کارهای پژوهشی دارد. اسکوپوس یک نمایه استنادی مربوط به الزویر (Elsevier) است که حدود ۳۶۰۰۰ موضوع را در علوم مختلف از جمله علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی، در بر می‌گیرد. اسکوپوس شامل سه بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی و کتاب‌ها می‌شود. تمامی محصولات اسکوپوس فارغ از اینکه متعلق به چه شخص یا سازمانی باشند، سالانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا از رعایت شدن معیارها و استانداردهای کیفیت بالا، اطمینان حاصل شود.

محتوای اسکوپوس چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

اسکوپوس در زمینه‌های ذکر شده دارای عناوین مختلفی به شرح زیر است:

  • ۱۵۰۰۰ مجله
  • ۱۲۰۰ مقاله با دسترسی رایگان
  • ۵۰۰ مقاله کنفرانسی
  • بالغ بر ۶۰۰ نشریه دانشگاهی
  • ۲۰۰ مجموعه کتابی
  • ۳۸۶ میلیون وبسایت علمی
  • ۲۲ میلیون ثبت اختراع از ۵ دفتر ثبت اختراع مختلف

نحوه دسترسی به اسکوپوس:

عضویت در سایت اسکوپوس پولی است و شما برای استفاده از مقالات این سایت یا باید در این سایت عضو شده باشید و یا از نویسنده‌های مقالات چاپ شده در اسکوپوس باشید. البته برخی از دانشگاه‌ها با خرید اشتراک سالیانه این سایت، برای دانشجویان خود این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوانند به طور رایگان از مقالات اسکوپوس استفاده کنند.

متداول ترین روش جست‌وجو در اسکوپوس چیست و با چه عناوینی می‌توان در اسکوپوس سرچ کرد؟

روش رایج جست‌وجو در اسکوپوس، جست‌وجوی نام مقاله است. با این وجود شما می‌توانید با جستن نام نویسنده مورد نظر خود به مقاله‌های آن شخص، و یا با جستن نام یک سازمان علمی به مقاله‌های آن سازمان دسترسی پیدا کنید.

 

برای جست‌وجو در اسکوپوس می‌توان از نام مقاله، نام نویسنده و یا نام سازمان مد نظر استفاده کرد.
برای جست‌وجو در اسکوپوس می‌توان از نام مقاله، نام نویسنده و یا نام سازمان مد نظر استفاده کرد.
  • موضوع مد نظر خود را در باکس search تایپ کنید. معمولا با جست‌وجوی نام مقاله، چکیده و یا کلمه کلیدی می‌توانید کار خود را دنبال کنید.
  • با کلیک بر روی دکمه + می‌توانید جزئیات بیشتری به جست‌وجوی خود اضافه کنید و عناوین مختلف را ترکیب کنید.
  • در صورتی که میخواهید به نوع خاصی از مقاله‌ها و یا تاریخ مشخصی دسترسی داشته باشید بر روی دکمه limit کلیک کنید.
  • بعد از مشخص کردن موارد فوق، برای ادامه کار دکمه search را کلیک کنید.

مزایای چاپ مقاله در اسکوپوس چیست و مردم به چه دلیل طرفدار آن هستند؟

افزایش تعداد بازدید و قابلیت در دسترس بودن:

پیدا کردن مقاله‌‌های علمی به اندازه دشواری اطمینان پیدا کردن از کیفیت آن‌ها، کار مشکلی است. اسکوپوس دسترسی آسان به مقاله‌ها را تقویت می‌کند و اعتبار مناسبی به مقاله‌های چاپ شده می‌بخشد.

افزایش همکاری‌های عمومی:

کشفیات به ندرت در انزوا رخ می‌دهد؛ اختراعات و کشفیات در خلال مطالعه، آنالیز و به اشتراک گذاشتن تحقیقات و دیدگاه‌های چندرشته‌ای، تقویت می‌شود. اسکوپوس با برجسته کردن کار اشخاص کلیدی و متخصصان در یک زمینه تحقیقاتی مشخص، برای محقق این امکان را فراهم می‌کند که بتواند با افراد دیگر در زمینه تحقیقاتی خود ارتباط برقرار کند و به دانش خود اضافه کند.

همکاری‌های عمومی باعث رشد و ارتقای کشفیات علمی می‌شود.
همکاری‌های عمومی باعث رشد و ارتقای کشفیات علمی می‌شود.

افزایش احتمال گرفتن بورسیه تحصیلی:

امروزه بورسیه گرفتن برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان وارد یک مرحله بسیار پیچیده و رقابتی شده است. چاپ شدن مقاله در اسکوپوس به مقاله و نویسنده اعتبار خاصی می‌بخشد و امکان گرفتن بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد. اسکوپوس با داشتن حوزه علمی وسیع، به محققانی که در علوم مختلف مقاله‌ای در اسکوپوس چاپ کرده‌اند، این اجازه را می‌دهد که درخواست‌نامه‌های جامعی در زمینه‌های مختلف برای دانشگاه‌های مد نظر خود ارسال کرده و شانس پذیرش خود را بالا ببرند.

توانمندسازی سازمان‌ها:

کسانی که مسئولیت اداره یک سازمان علمی را به عهده دارند، همواره با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. چالش‌هایی از قبیل: ماندن در اوج در یک دنیای تحقیقاتی که همواره در حال رشد است، آموزش سیستم عامل‌های گوناگون به افراد و اثبات ارزش راه حل‌های خود با کمترین بودجه تحقیقاتی.

اسکوپوس با دسترسی بی‌نظیر به تحقیقات جهانی و امکان ادغام برنامه‌های موجود، به سازمان‌ها در راستای توانمندسازی، کمک شایان توجهی می‌کند.

رتبه‌بندی در اسکوپوس:

اسکوپوس یکی از معتبرترین منابع جهت تعیین شاخص اچ برای نویسندگان است. این شاخص با توجه به تعداد مقالات چاپ شده نویسنده و همچنین تعداد استنادات به آن مقالات در طول دوره زمانی دو ساله محاسبه می‌شود. این شاخص معیار خوبی برای سنجش میزان اعتبار افراد و دانشگاه‌هاست.

همچنین اسکوپوس برای رتبه‌بندی مقالات از فاکتور Q استفاده می‌کند. مجلات با توجه به سطح علمی و کیفیت، در 4 سطح Q1,Q2,Q3,Q4 طبقه‌بندی می‌شوند. مجلات با رتبه Q1، با توجه به استانداردها و معیارهای اسکوپوس، بهترین مقالات از نظر کیفت به شمار می‌روند. به همین ترتیب مقالات Q2 و Q3 رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند و مجلات با رتبه Q4، از پایین‌ترین سطح کیفیت برخوردارند. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر باید تلاش کنید تا مقالاتی را با رتبه Q1 یا Q2 به چاپ برسانید. همچنین در صورتی که می‌خواهید در مقاله خود به مراجع معتبری استناد کنید، می‌توانید از این فاکتور برای انتخاب مقاله مرجع کمک بگیرید.

 

ژورنال هاب در سایت خود قسمتی را تحت عنوان “فهرست مجلات علمی” به معرفی مجلات علمی و معتبر دنیا اختصاص داده است که اطلاعات مختلف مجلات از جمله شماره Issn هر مجله در آن درج شده است. می‌توان با مراجعه به این بخش و وارد نمودن شماره Issn هر مجله دلخواه، اطلاعات مجله از جمله موجود بودن در فهرست نمایه شده توسط اسکوپوس، SJR و JCR و … را دریافت کرد. این اطلاعات در زمینه اسکوپوس به این صورت است که وجود یا عدم وجود مجله در فهرست نمایه شده اسکوپوس را نمایش می‌دهد و همچنین وضعیت مجله از نظر فعال یا غیر فعال بودن، زبان اصلی مجله و اطلاعات دیگر را در اختیار محقق قرار می‌دهد.

 

13 دیدگاه دربارهٔ «اسکوپوس چیست؟»

    1. لطف دارید شما دوست عزیز.
      خوشحال هستیم که مطالب براتون مفید بود و ممنون که نظرتون را بیان کردید.

  1. سلام، من دو سال پیش یه کتاب نوشتم و برای ثبت مکاشفات علمی به نام خودم در تیراژ کم چاپ کردم و فقط ۱۰ نسخه به کتاب خانه ملی فرستاده شد و هیچ جای دیگه ای ارائه نشد ولی تازگی یه ایمیل با سربرگ الزویر برای ایجاد پروفایل تو اسکوپوس برام فرستاده شده به نظرتون دنبالشو بگیرم یا سرکاریه؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز ایجاد یک اکانت در الزویر کار بسیار ساده است و افراد می‌توانند به راحتی این اکانت را ایجاد کنند و به همین دلیل برخی از این ایمیل‌ها به کاربران ارسال می‌شود.

    1. گروه نویسندگان

      ممنون دوست عزیز که نظرتون را بیان کردید
      بلی درست می‌گید.
      قصد داریم در نوشته‌های بعدی مبحث اسکوپوس را تکمیل کنیم.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      در این نوشته 6 ترفند رایج و کاربردی برای جستجوی در سایت اسکوپوس را مطرح کردیم، لطفاً این نوشته را مطالعه کنید و امیدواریم که مفید واقع بشه، باز اگر این نوشته به شما کمک نکرد، لطفاً بیان کنید تا شیوه‌های دیگری را برای شما معرفی کنیم.

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون از شما که به سایت ما سر می‌زنید و نظرات خوب خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.

  2. سلام
    ممنون از نویسندگان محترم بابت اشاعه مطالب خوب و مفید در زمینه پژوهش،
    کاش راهکاری هم بود که مطالب مفید در خصوص علم روز، به ایمیل اشخاص علاقه مند ، ارسال بشه!
    آرزوی سلامتی وسربلندی براتون دارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *