آموزش مقاله نویسی در 10 گام: چگونه در 10 گام یک مقاله استاندارد بنویسیم.

آموزش نوشتن مقاله

نوشتن مقاله برای اغلب دانشجویان به خصوص دانشجویان مقطع ارشد و دکترا اجباری است. داشتن مقاله به اعتبار علمی نویسنده آن می‌افزاید و در صورتی که مقاله در مجلات معتبری به چاپ برسد، ارزش علمی بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که برای اولین بار قصد نوشتن یک مقاله را دارید، ممکن است مقاله نویسی کار دشواری به نظر آید. در این مطلب قصد داریم با ارائه آموزش مقاله نویسی و گام‌های مختلف آن، نوشتن مقاله را برای شما آسان‌تر سازیم. این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید یک مقاله مفید و تاثیرگذار در زمینه تخصصی خود تهیه کنید.

آموزش مقاله نویسی دارای مراحل مختلفی است گه با رعایت این مراحل می‌توانید یک مقاله مفید، تاثیر گذار و با احتمال پذیرش بالا از مجلات معتبر تهیه کنید.
آموزش مقاله نویسی دارای مراحل مختلفی است گه با رعایت این مراحل می‌توانید یک مقاله مفید، تاثیر گذار و با احتمال پذیرش بالا از مجلات معتبر تهیه کنید.

آموزش مقاله نویسی در ده گام

گام اول: با ماموریت و وظیفه خود آشنا شوید.

ممکن است این مرحله بدیهی به نظر آید ولی برای نوشتن مقاله ابتدا بایستی بدانید وظیفه شما در قبال نگارش مقاله چیست و قصد دارید چه مشکلی از جامعه علمی را برطرف سازید. بسیاری از افراد این مرحله را نادیده می‌گیرند و پس از نگارش مقاله در صورت رد شدن مقاله از سمت ویراستاران مقاله دلسرد می‌شوند.

گام دوم: موضوع تحقیق خود را انتخاب کنید.

پس از این که با ماموریت خود به طور کامل آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است تا موضوع تحقیق خود را انتخاب کنید. این کار ممکن است اندکی دشوار به نظر رسد ولی نگران نباشید. بهتر است موضوعی را انتخاب کنید که به کار کردن در آن زمینه علاقه مند هستید؛ با این حال قرار نیست شما بتوانید بهترین موضوع ممکن را پیدا کنید.

انتخاب موضوعات بحث برانگیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد به این دلیل که شما می‌توانید به طور کامل از توانایی خود استفاده کنید و آن را برای بقیه به نمایش درآورید.

پس از آشنایی کامل با ماموریت خود، موضوع مورد نظر خود را از بین مسائل موجود جامعه علمی انتخاب کنید.
پس از آشنایی کامل با ماموریت خود، موضوع مورد نظر خود را از بین مسائل موجود جامعه علمی انتخاب کنید.

گام سوم: تحقیقات را آغاز کنید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا در زمینه انتخابی خود تحقیقاتی را آغاز کنید. این مرحله بین افراد مختلف متفاوت است و محققان روش‌های مختلفی را برای انجام تحقیقات خود استفاده می‌کنند. با این حال مهم‌ترین مسئله این است که در زمینه تحقیقاتی خود متمرکز باشید و کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرید.

نکات کلیدی برای انجام تحقیقات به ترتیب زیر است:

  • از موضوعات سطحی به سرعت عبور کنید.

ضرورتی وجود ندارد تا شما تمام تحقیقات انجام گرفته شده در زمینه مورد تحقیق را به طور کامل مطالعه کرده باشید. در واقع شما توانایی انجام این کار را نخواهید داشت. یاد بگیرید تا بتوانید نکات کلیدی را تشخیص دهید و از اتلاف وقت برای مطالعه موارد غیر ضروری خودداری کنید.

  • منابع مورد اطمینان را پیدا کنید.

شما می‌توانید از منابع متعددی همچون ویکی پدیا برای انجام تحقیقات استفاده کنید ولی نمی‌توانید از این منابع به عنوان منابع نهایی در تحقیق خود نام ببرید. برای این کار نیاز به استفاده از منابع معتبرتری دارید.

منابع مختلف می‌توانند برای یافتن کلمات کلیدی تحقیق شما را یاری کنند ولی در نهایت برای استناد کردن به یک منبع خارجی در تحقیق خود ناچارید به منابع اصلی متون دست پیدا کنید.

  • اطلاعات به دست آمده را نادیده نگیرید.

نهایت تلاش خود را انجام دهید تا بتوانید نکته نظرهای مختلف در رابطه با یک موضوع را مطالعه کنید. مطالعه نتیجه یک تحقیق به تنهایی برای اثبات یک موضوع کافی نیست و شما نمی‌توانید صرفاً با تکیه بر نتایج کسب شده از یک مقاله یا تحقیق، مطالعات خود را ادامه دهید.

گام چهارم: تحقیقات خود را سازماندهی کنید.

پس از این که شما تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کردید، زمان آن است که اطلاعات گردآوری شده را سازماندهی کنید. این مرحله هم همچون مرحله انجام تحقیقات برای افراد مختلف متفاوت است. سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات در دسترس می‌تواند بستگی به موضوع تحقیق شما داشته باشد. داشتن اندکی اطلاعات کتاب شناختی می‌تواند شما را در نحوه سازماندهی اطلاعات یاری کند.

 

در مرحله چهارم مقاله نویسی، اطلاعات گردآوری شده را طبقه بندی کنید.
در مرحله چهارم مقاله نویسی، اطلاعات گردآوری شده را طبقه بندی کنید.

گام پنجم: یک رساله برای خود تهیه کنید.

پس از این که شما توانستید ماموریت خود را شناسایی کنید، موضوع خود را  انتخاب کنید و پس از انجام یک سری تحقیقات اطلاعات گردآوری شده را طبقه بندی کنید، اکنون آماده هستید تا مقاله خود را در زمینه انتخاب شده رساله‌ای برای خود تهیه کنید. رساله یک بیانیه کوتاهی است که شما به عنوان محقق یا نویسنده به دیگران تحویل می‌دهید تا با روند کاری شما و موضوع انتخاب شده آشنا گردند.

نکته آغازین در نوشتن رساله می‌تواند پاسخ یک جمله‌ای به این سوال باشد که مقاله شما در رابطه با چیست؟ پاسخ شما بایستی پاسخی شبیه به موارد زیر باشد:

  • مقاله من نوع ارتباط بین سگ و انسان را شرح می‌دهد.
  • مقاله من در رابطه با سیاست‌های دانشگاه مرتبط به زندگی در خوابگاه است.

نکته مهم در این مرحله این است که رساله تنها یک نقطه شروع است. در ادامه و برای اثبات اهداف تحقیقاتی خود بایستی اقدامات فراوانی انجام دهید.

رساله تعریف شده نباید خیلی کلی و مبهم باشد. از بیان جزئیات در رابطه با کار خود ابایی نداشته باشید و موضوع واضحی را برای خود تعریف کنید. همچنین سعی کنید موضوع شما قابل تامل باشد و افراد بتوانند در رابطه با کار شما بحث کنند و با شما مخالفت کنند.

گام ششم: ساختار مقاله را تشکیل دهید.

در صورتی که قصد دارید مقاله خود را در مجله خاصی به چاپ برسانید، ساختار مورد نظر ویراستاران مجله را در نظر بگیرید. در غیر این صورت از ساختار کلی مقاله نویسی پیروی کنید.

گام هفتم: مقاله را به نگارش درآورید.

در نهایت زمان آن رسیده است که شروع به نوشتن مقاله کنید. ممکن است تصور کنید شما می‌توانستید در مراحل قبل‌تر نیز شروع به نوشتن مقاله کنید. در حالی که تمام مراحلی که قبلاً نام برده شد به نوعی در پیشبرد کار شما مهم است و قابل حذف نیست. انجام گام به گام مراحل ذکر شده به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید یک مقاله قوی، واضح و جذاب تهیه کنید.

گام هشتم: محتوای نگارش شده را ویرایش کنید.

پس از نگارش محتوای مقاله خود بایستی مقداری به خود استراحت دهید و سپس بار دیگر به سراغ مقاله نوشته شده برگردید و مقاله را برای ویرایش مرور کنید.

با ویرایش متن شروع کنید. به این معنی که در رابطه با ساختار، سازماندهی، انتخاب کلمات و طول نوشته خود فکر کنید و در صورت نیز در رابطه با آن تجدید نظر کنید.

برای ویرایش بهتر متن خود بهتر است بین دفعات متوالی مطالعه متن فاصله زمانی قرار دهید تا ایرادات خود را بهتر متوجه شوید.

گام نهم: متن خود را از نظر ایرادات گرامری ویرایش کنید.

ویرایش متن از منظر گرامر نیز بسیار حائز اهمیت است. نرم افزارها و ابزار فراوانی وجود دارد که در این مرحله می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

در این مرحله نیز مانند مرحله پیش ایجاد فاصله زمانی به بهبود کار شما کمک خواهد کرد.

گام دهم: مقاله خود را بازخوانی کنید و برای انتشار در یک مجله ارسال کنید.

پس از پایان مراحل قبل، مرحله آخر از آموزش مقاله نویسی بازخوانی مقاله است. در این مرحله بار دیگر به مدت یک الی دو روز به خود استراحت دهید و پس از آن بار دیگر مقاله خود را به طور کامل مرور کنید (بهتر است مقاله را پرینت کنید و نسخه کاغذی آن را مرور کنید).

پس از مطالعه کامل متن و اطمینان از این که مقاله شما نیاز به ویرایش دوباره ندارد، زمان آن است که مقاله را برای چاپ شدن در مجله مد نظر خود ارسال کنید. قبل از ارسال مقاله به هر مجله‌ای توجه داشته باشید که تمام موارد ذکر شده در راهنمای نویسندگان مجله مد نظر در مقاله شما رعایت شده باشد.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «آموزش مقاله نویسی در 10 گام: چگونه در 10 گام یک مقاله استاندارد بنویسیم.»

  1. بسیار خوب ولی برای ما که می خواهیم شروع کنیم توضیح در رابطه با جزییات مهمه اینکه چه جوری موضوع رو انتخاب کنیم به صورت ملموس تر و یا اینکه به چه طریقی تحقیقات رو پیش ببریم ممنون میشم راجع به جزییات هم مطلب بیان بفرمایید

  2. فهیمه بنائی اصفهانی

    سلام
    من درحال تهیه یک مقاله هستم.موضوع وطرحنامه آن تهیه وتاییدشده است.الان میخواهم ازبخش مفهوم شناسی یاهمان تعریف وتبیین موضوع شروع کنم.امانمیدانم بعدازتعریف موضوع که چندخط بیشترنشد چی بنویسم؟ وچندصفحه بایدبنویسم برای این قسمت؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بستگیه به تحقیق خودتون داره، به ساختار مقاله نویسی سایت می‌توانید مراجعه کنید.
      در نوشته‌های مختلف سایت به طور کامل در مورد مقاله نویسی و … توضیحات خوبی ارائه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *